پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی - ماشین قیر پاش - سازه برتر



پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی - ماشین قیر پاش

پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی - ماشین قیر پاش

 

پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی با موضوع ماشین قیر پاش در 40 اسلاید برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.  

 

 

فهرست مطالب

1- تعریف

2- قیرپاش انواع مختلفی داردکه عبارتند از:

3- دسته بندی ماشین قیرپاش توجه به نوع کاربرد ماشین :


Image result for ‫ماشین قیرپاش‬‎

4- بخش های تشکیل دهنده ساختار ماشین قیرپاش:

5- علت استفاده از عایق در جداره مخزن چیست؟

6- ویژگی های ماشی قیرپاش مناسب

Image result for ‫ماشین قیرپاش‬‎

7- چند نکته ضروری:

8- انواع ماشین قیر پاش در زیر با شکل نمایش داده شده اند

9- توضیحات ..

10- مشخصات تانکر مدلtno

Image result for ‫ماشین قیرپاش‬‎

11- در زیر چند نمونه ماشین قیر پاش اورده شده است:

12- مشخصات قیرپاش پشت نیسانی

Related image

13- قیر پاش دستی

14- قیرپاش یدک کش

15- Related image

 

 


معرفی دستگاه قیرسازی و کاربردهای آن

این دستگاه برای پوشش قیری (پریمکت) و پوشش سطحی (تک لایه) کاربرد دارد. این دستگاه مجهز به دستگاه مولد حرارت (با دمای قابل کنترل) برای گرم کردن قیر می باشد. دستگاه قیر پاش دارای لوله پخش کننده به طول 8.1 تا 9 متر می باشد. اما معمولا طول آن حدود 4 متر است. میزان پخش در این دستگاه بر حسب کیلوگرم بر متر مربع قابل کنترل است. همچنین این دستگاه دارای یک لوله مجزا می باشد که با استفاده از آن می توان در مکان هایی که خودرو حرکت نمی کند آسفالت پاشی کرد.

این خودرو بر روی شاسی یک کامیون کوچک یا تریلر نصب می شود. دستگاه آسفالت پاش معمولاً علاوه بر راننده یک مدیر عملیات نیز دارد. راننده مسئولیت هدایت کامیون و سرعت آن و مدیر عملیات مسئولیت رسیدگی به عملیات فنی مربوط به آسفالت سطح جاده را بر عهده دارد. به طور معمول وظیفه دستگاه قیرسازی ایجاد سطح قیری مناسب در جاده ها برای ریختن آسفالت می باشد.

همچنین از این دستگاه برای لکه گیری سطوح و سایر مراقبت های نوسازی، شکل دهی یا استحکام بخشی با خواص بافتی خاص استفاده می شود. به طور کلی می توان از پوشش قیری برای موارد زیادی از جمله بازسازی سطح خیابان، تعریض جاده، بازسازی شانه، لکه گیری و مواد ضد آب استفاده کرد.

قیر از مخلوط کردن قیر و آب با یک ماده قیری به دست می آید. در این مخلوط قیر با ابعاد 1 تا 10 میکرون در آب شناور می شود. آب فاز پیوسته و قیر فاز ناپیوسته این مخلوط است. مولدهای قیر در سطح دانه های قیر بار الکتریکی مثبت یا منفی ایجاد می کنند

نیروی دافعه ناشی از این بار از به هم پیوستن ذرات قیر در قیر جلوگیری می کند. میزان قیر در قیر از 55 تا 65 درصد، میزان آب از 35 تا 45 درصد و میزان قیر 0.5 درصد وزن قیر است. از قیر می توان برای تهیه انواع مخلوط آسفالت سرد صنعتی یا مخلوط در محل، آسفالت سطحی، روکش های قیری، آب بندی و لکه گیری سطوح آسفالت، تثبیت خاک و ماسه و کنترل گرد و غبار استفاده کرد. معمولاً برای استفاده از قیر نیازی به گرم کردن آنها نیست. بنابراین از نظر اقتصادی و ایمنی نسبت به سایر انواع قیر برتری دارند.

 


مشخصات فنی

با توجه به مساحت سطوحی که قرار است قیر شوند و میزان قیر مورد نیاز برای پوشش این سطوح، حجم مخزن نگهداری دستگاه قیر تعیین می شود و با توجه به این حجم، نوع دستگاه قیرسازی انتخاب می شود. برای انتخاب طول لوله پخش قیر علاوه بر مساحت سطوح ذکر شده باید عرض سطوح را نیز در نظر گرفت. برای ایجاد سطح قیر مناسب و یکنواخت در سطح جاده، دستگاه قیرسازی باید دارای شرایط زیر باشد.

 

1) لوله توزیع باید در تمام طول عملیات در ارتفاع ثابت باشد.
2) نازل ها باید همگی از نوع و اندازه باشند.
3) نازل ها باید همگی با محور طولی لوله توزیع در یک زاویه باشند. (15 تا 30 درجه)
4) سرعت خودرو باید یکنواخت و ثابت باشد.

 

سرعت کامیون یا سرعت پمپاژ بر کیفیت لایه قیر پخش شده تاثیر دارد، هم سرعت پمپ و هم سرعت کامیون را می توان با مقدار لازم تنظیم کرد. این محاسبه اغلب توسط خط کش های ویژه ای که توسط سازندگان ماشین های قیری ارائه می شود انجام می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، دمای قیر نیز در کیفیت لایه قیر پخش شده موثر است. با در نظر گرفتن دمای مناسب برای انواع قیر، سیستم گرمایش دستگاه قیر باید بتواند قیر را در محدوده حرارتی 25 تا 95 درجه سانتی گراد گرم کند.



قدرت و ظرفیت

نوع قیرپاش با توجه به منطقه مورد نظر برای قیر پاشی و عرض جاده تعیین می شود. در مناطق بزرگ، میزان قیر مصرفی بر حسب مساحت و فضا بر حسب گالن (لیتر) محاسبه می شود و قیرپاشی بین 10± درصد حجم مورد نیاز انتخاب می شود. البته در فضاهای کوچک میزان و نوع قیرپاش به صورت بصری تعیین می شود.

در ماشین های قیرسازی، مخازن دارای اندازه های متفاوتی هستند. برد مخازن یا مخازن در ماشین آلات قیر استاندارد بین 800 تا 7 هزار گالن می باشد. مدل‌های سبک‌تر و کوچک‌تر، به نام اسپری‌های تعمیری، از 400 تا 1000 گالن متغیر هستند. البته مدل های خاصی از خودروها که عمدتاً برای نگهداری و گرمایش آسفالت هستند در سایز 13000 گالن نیز تولید می شوند.