پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی - گریدر - سازه برتر



پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی - گریدر

پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی - گریدر

 
پاورپوینت ماشین آلات راهسازی و ساختمانی با موضوع گریدر در 66 اسلاید برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.  
 
 
 
فهرست مطالب

1- تعریف گریدر :

2- کاربرد های گریدر

3- تقسیم بندی گریدرها با توجه به نوع ساختمان آنها :

Image result for ‫گریدر‬‎

4- انواع گریدر از نظر موتور:

5- مزایای گریدر موتور دار:

6- انواع گریدر از نظر وزن:

7- انواع گریدراز نظر تعداد چرخ:

Related image

8- انواع گریدرازلحاظ کنترل تیغه و ریپر وفرمان :

9- انواع گریدر از نظر ساختمان بدنه

10- بیل گریدر:

11- انواع تیغه های قابل نصب روی بیل گریدر:

Related image

12- کاربرد قسمتهای مختلف دستگاه

13- طریقه بهره برداری وعملکرد دستگاه:

14- نکاتی در مورد استفاده از چنگک :

15- جدول مشخصات کلی گریدرها از نظر قدرت موتور، دورموتور،وزن ،ارتفاع، طول وعرض دستگاه، تعداد سیلندر،مینیمم شعاع گردش

Related image

16- محاسبه حجم عملیات خاکی گریدر

17- جداول سرعت حرکت گریدر در عملیات مختلف

18- کار با گریدر در هوای سرد :

19- درهوای سرد ضدیخ طبق جدول زیربه آب رادیاتوراضافه شود:

Related image


گریدر چیست؟

در پاسخ به اینکه درجه بندی چیست؟ در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. گریدر دستگاهی است که تنظیم شیب و تسطیح خاکریزها و گودبرداری های مسیر را انجام می دهد. هدف از تنظیم شیب، تنظیم شکل گودبرداری ها و خاکریزها و ایجاد تعادل در آنها است.

عملیات حفاری قسمت هایی از گودال را بالانس می گویند.شکل دهی و تنظیم نهایی هر لایه از جاده را عملیات اصلاح می گویند.لازم به ذکر است که کار مربوط به هر لایه باید قبل از شروع به ساخت لایه بندی به طور کامل به اتمام رسیده و شکل دهی و متعادل سازی طبق استانداردهای راهسازی انجام شود

بنابراین با توجه به مطالعات انجام شده دقت در عملیات گریدر می تواند تا حد قابل توجهی (گاهی تا 20 درصد) در افزایش تولید و کاهش هزینه موثر باشد.

 

آشنایی با انواع گریدر

گریدر بدون موتور

اولین نمونه های گریدر تولید شده در گذشته بدون موتور بودند.

امروزه استفاده از این نوع گریدر منسوخ شده است، مگر در شرایط خاص مانند سطوحی که خاک سفت یا دارای آب باشد.

 

 موتور گریدر

امروزه فقط گریدرهای موتوری تولید می شود که از نظر اندازه به دو نوع تقسیم می شوند.

 

کلاس های سبک

این نوع دستگاه برای کارهای معمولی مانند تسطیح سطوح و پخش مواد مناسب است.

 

کلاس های سنگین

این نوع دستگاه در عملیات جاده های سنگین استفاده می شود.

 


کاربرد گریدر

حفر، اختلاط و پخش خاک و مواد قیر

تنظیم شیب، تشکیل شیب ها و حفاری (ترانشه)

برف روبی و حذف لایه های سست سطح زمین

پخش مواد خاکی در سدهای خاکی

رسوب خاک در منطقه قرض گرفته شده

حمل مواد به کنار جاده

گرادیان های دقیق

بارگیری کامیون ها

 


مزایای گریدر چیست؟

قابلیت تنظیم زاویه تیغه برای ایجاد شیب مناسب

امکان حرکت به عقب با کمک گیربکس عقب

چرخ های جلو قابل تنظیم

هزینه عملیاتی کم

نیاز به راننده

قابلیت دور زدن

 


قسمت های اصلی گریدر

    شاسی و بدنه:

بدنه و شاسی در افزایش قدرت مانور این دستگاه موثر است.

بدنه و شاسی به دو مدل کمرشکن و مستقیم تقسیم می شوند.

 

    تیغه:

تیغه این دستگاه دارای لبه های قابل تعویض می باشد و در موقعیت های مختلف نسبت به دستگاه قابل قرار گیری می باشد.

لبه های صاف و منحنی با ارتفاع و ضخامت های مختلف برای گریدر وجود دارد.

لبه های منحنی برای تنظیم دقیق اریب ها و برش مواد سخت توصیه می شود.

لبه های مستقیم زمانی استفاده می شود که فرسایش لبه قابل توجه باشد و نفوذ به راحتی امکان پذیر باشد.

لبه های نازک برای کارهای ظریف مناسب ترند، اما لبه های ضخیم تر دوام و استحکام بیشتری دارند.

لبه های دندانه دار برای کار در خاک یخ زده، یخ و قلوه سنگ متراکم استفاده می شود.

ساختار گریدر به گونه ای است که چرخ های جلو (بسته به نوع کار دستگاه) می توانند به جهات جانبی متمایل شوند.

این حالت نیروی خاک بر روی تیغه شیبدار را کاهش می دهد و همچنین به چرخش دستگاه کمک می کند.

اگر از گریدر برای حمل مواد (گسترش مواد) یا مخلوط کردن استفاده می شود، تیغه حلقه باید به سمت جلو تنظیم شود.

اگر از گریدر برای گودبرداری استفاده می شود، بهتر است تیغه به سمت عقب متمایل شود، این حالت قدرت حفاری

تیغه را افزایش می دهد، اما ممکن است باعث ریزش مواد ریز خاک از تیغه شود.

در نهایت اگر تیغه به صورت عمودی بر روی دستگاه نصب شود، می توان از آن برای حفر دیوارهای بلند (ترانشه) استفاده کرد.

 

    چرخ:

نقش چرخ ها در این ماشین تحمل وزن عملیات سنگین است.

به همین دلیل بهتر است همه چرخ ها یک اندازه باشند.

در برخی موارد، چرخ های جلو کوچکتر هستند.

 

کلاچ و ترمز:

وجود کلاچ یک موضوع مهم برای ماشین های سنگین است.

به همین دلیل باید عملکرد صحیح آنها بررسی شود.

ترمزها بر روی چرخ های دستگاه واقع در عقب خودرو قرار دارند.

این ترمزها در دو نوع کفشک و دیسکی چند منظوره بوده و با اعمال فشار به صورت هیدرولیکی عمل می کنند.

دیسک ترمز همچنین در هنگام حرکت روی چهار چرخ محرک عمل می کند.

 

    سیستم پویا:

اکثر این ماشین ها دارای 6 تا 9 دنده جلو و 2 تا 9 دنده عقب هستند.

عملکرد سیستم حرکت به گونه ای است که برای کارهای سنگین و دقیق به گیربکس قدرتمند و کم سرعت و برای کارهای کوچکتر به سرعت متوسط ​​بین 30 تا 40 کیلومتر در ساعت نیاز است.

 

    شیر کنترل سوخت:

سرعت گریدر از طریق این قسمت تنظیم می شود.

در برخی موارد از یک اهرم روی کنسول نیز استفاده می شود.

نکاتی که باید هنگام کار با یک گریدرس در نظر گرفت

    تا حد امکان باید دور زدن و دور زدن گریدر حذف شود. معمولا بهتر است گریدر در معابر کمتر از 300 متر از دنده عقب استفاده کند. رانندگان باتجربه همچنین می توانند از دنده عقب استفاده کنند