پروژه رسم خرپا در متلب برای درس برنامه نویسی - سازه برتر



 

پروژه رسم خرپا در متلب برای درس برنامه نویسی

پروژه رسم خرپا در متلب برای درس برنامه نویسی

 
پروژه رسم خرپا در متلب برای درس برنامه نویسی برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.  


پروژه رسم خرپا در متلب برای درس برنامه نویسی

درس برنامه نویسی دارای پروژه است که برای بپه های مهندسی عمران ممکنه رسم سازه رو بخوان ! اینجا رسم خرپا به همراه ضمیمه دستورات رسمش رو براتون گذاشتیم!



خرپا چیست؟

خرپا یک سازه چند عضوی است که تمام قطعات آن به هم چسبانده شده اند. پین به این معنی است که هیچ گشتاوری در هیچ مفصلی وجود ندارد. بنابراین در خرپا فقط نیرو وجود دارد.

 

روش های تحلیل نیرو در خرپاها

به طور کلی برای تجزیه و تحلیل نیروها در یک خرپا از دو روش Joints (Joints) و Sections (Sections) استفاده می شود. در هر خرپا با اعمال نیروی خارجی در داخل هر عضو نیرویی ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال، در خرپا نشان داده شده در بالا، که دو نیروی F2، F1 و F3 به آن اعمال می شود.

 

روش اتصالات

در این روش هر مفصل را جداگانه تصور کنید. سپس نتیجه تمام نیروهای وارد شده به آن را صفر کنید. بنابراین برای تجزیه و تحلیل نیروی خرپا با استفاده از روش اتصال به شرح زیر عمل کنید:

    هر مفصل را جداگانه تصور کنید.
    نیروهای وارد شده به مفصل را تعیین کنید.
    مجموع نیروهای وارد شده بر روی مفصل را در جهت x و y برابر با صفر قرار دهید.


روش بخش

در این روش قسمتی از خرپا جدا شده و به عنوان یک سیستم در نظر گرفته می شود. سپس برآیند نیروها و گشتاورهای وارد شده به آن برابر با صفر می شود و نیروهای مجهول موجود در مسئله به دست می آید. بنابراین برای بدست آوردن نیروهای مجهول در یک خرپا به صورت زیر عمل کنید:

    انتخاب قسمت مناسب خرپا به عنوان سیستم (این مفهوم در مثال های زیر با جزئیات بیشتر توضیح داده شده است)
    قرار دادن تمام نیروهای خارجی در سیستم انتخاب شده
    نوشتن معادله موازنه گشتاور و نیرو برای سیستم فرضی و محاسبه نیروهای مجهول وارد شده بر آن

 


انواع خرپا در صنعت ساختمان

1- خرپا صفحه ای:

اگر تمام اعضای شبکه مثلثی تشکیل دهنده خرپا در یک صفحه باشند، خرپا را صفحه می نامند و خرپا هواپیما در ساخت پل ها و سقف ها کاربرد زیادی دارد.

2- خرپا پل (مسطح):

انواع خرپاها: شکل کلی خرپاهای مورد استفاده در ساخت پل ها و طاق ها مستطیل یا ذوزنقه و دارای اعضای بالایی و پایینی موازی است.

انواع متداول خرپاهای مسطح مورد استفاده در ساخت پل و خرپا با توجه به نوع و طول دهانه فهرست شده است.

3- خرپا سقفی (شیب دار):

اکثر خرپاهای مورد استفاده در ساخت سقف ها به صورت شیبدار طراحی و اجرا می شوند که جدول انواع خرپاهای شیبدار را نشان می دهد.

ضمناً در ساخت خرپاهای سقفی شکل کلی آنها به گونه ای طراحی می شود که بتوان حداکثر نور طبیعی را از سقف تامین کرد.

مقاله مربوط به اعضای سازه های فلزی ممکن است برای شما جالب باشد.

 2- خرپای فضانوردی (فضایی)

اگر اعضای خرپا در یک صفحه قرار نگیرند به آن فضای خرپا (فضای کار) می گویند، با افزودن اعضای دیگر شبکه مثلثی ایجاد می شود.

با اتصال چند شبکه مثلثی به یکدیگر یک خرپا فضایی ساخته می شود که به دلیل استحکام بالا برای پوشش سقف ها با دهانه های بزرگ مانند کارخانه ها، استخرها، نمایشگاه ها و ... استفاده می شود.

 

نام گذاری اعضای خرپا صفحه

نامگذاری اعضای خرپایی بر اساس محل قرارگیری، هم ترازی عضو و نوع نیروی محوری است. نمودار یک خرپا صاف و مایل را نشان می دهد.

 

پروفایل های خرپا

پروفیل های فولادی مانند نبشی، ناودانی، قوطی و سپر و پروفیل I شکل برای ساخت خرپا به صورت تک یا دوتایی استفاده می شود.

 

از پروفیل های لوله ای بیشتر در ساخت جرثقیل ها، پل های عابر پیاده و خرپاهای فضایی استفاده می شود.


نقشه کشی خرپا

پس از انجام محاسبات سازه، شکل کلی قاب خرپا به صورت خطی (نمودار) ترسیم شده و نام اعضا و محل جزئیات روی آن نشان داده شده است.

سپس سایر مشخصات فنی از قبیل نقشه های سازه و جزییات مربوطه، نوع و تعداد مهاربندها، اتصالات و ... در دفترهای محاسبات ذکر می شود تا نقشه کش تمامی نقشه ها را به درستی ترسیم کند. نقشه های خرپا را می توان به دو تقسیم گروه تقسیم کرد.

گروه اول نقشه های محوری، پی، ستون ها، تیرها و نقشه های نما هستند که معمولاً در مقیاس 1/100 یا 1/50 ترسیم می شوند و گروه دوم، جزئیات که در مقیاس 1/20 ترسیم می شوند. یا بزرگتر

توجه به نکات زیر در طراحی و ترسیم قاب خرپا و جزئیات مربوطه باعث می شود که اتصال مفصل به درستی اجرا شود.

محور اعضا باید از نقطه مشترک عبور کند، نسبت ارتفاع به دهانه کمتر و زاویه اعضای مورب باید حدود 45 درجه باشد.

 

مزایای استفاده از انواع خرپا

خرپاها بخشی جدایی ناپذیر از معماری مدرن هستند. از آنجایی که خرپا وزن زیادی دارد، به سازندگان این امکان را می دهد تا هزینه ها را تا حد امکان کاهش دهند، مسافت های طولانی را با خرپا به راحتی طی کنند و سازه را به طور مساوی بارگیری کنند. در مصرف مواد اضافی صرفه جویی کنید و سازه هایی بسازید که نگهداری آنها آسان باشد.