پاورپوینت تحلیل معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان - سازه برتر



پاورپوینت تحلیل معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان

پاورپوینت تحلیل معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : pptx
  • تعداد صفحات : 32

 

پاورپوینت تحلیل معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان در 32 اسلاید برای دانشجویان معماری آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید. 

 

 

پاورپوینت تحلیل معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان

32 اسلاید؛ قابل ویرایش؛ شامل:

 

فهرست

معرفی ساختمان

مختصری از زندگینامه شاه نعمت‌ الله ولی

پیشینه

معماری آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان

نمای بیرونی

بقعه

چله خانه آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان

رواق شاه عباسی (دارالحفاظ)

صحن میرداماد (شاه عباسی)

صحن وکیل الملک در آرامگاه شاه نعمت‌الله‌ولی

صحن اتابکی آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان

کاروانسرا

مناره‌ها

معمای عدد ۱۱ در معماری آرامگاه

تزیینات آرامگاه شاه نعمت الله ولی

پلان آرامگاه شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان

و...

 

 

مختصری از متن:

چهار مناره کاشی کاری شده در برگیرنده کتیبه‌های شیعی هستند. پیش از مرمت برای تزیین دور تا دور مناره هشت ضلعی از کلمه علی (ع) استفاده شده بود؛ اما کتیبه‌های امروزی کمی با گذشته تفاوت دارند. در بخش بالایی هر سمت از مناره کلمه «الله» دیده می‌شود و قسمت اول شهادتین «لا اله الا الله» در زیر آن تکرار شده‌است.

کلمه «علی» نیز چهار بار به صورت الگوی در هم پیچیده نوشته شده‌است. تکرار این شیوه در دور تا دور هشت ضلعی جلوه جالب توجهی دارد. در اینجا تلفیق ستایش الله و تحسین علی (ع) را شاهد هستیم و از چیدمان کتیبه این گونه برداشت می‌شود که هر کس به علی ایمان بیاورد به عشق خدا می‌رسد.

 

 

 


معماری این بنا که امروزه 32000 مترمربع مساحت دارد به صورت یک بنای منفرد با گنبدی بلند بر روی فضای چهار ضلعی داخل باغ بزرگی بوده که در دوره های بعد در کنار آن ساخته شده است. عمارت تاریخی حرم شاه نعمت الله ولی، صحن ها و رواق های اطراف آن نزدیک به شش هزار متر مربع مساحت دارد.
 
این عمارت آمیخته ای از هنر معماری شش قرن اخیر است. بقعه در ابتدا ساختمانی واحد در میان باغی وسیع بوده و نمای بیرونی آن از تزئینات نما و کاشی کاری بهره می برد. هم اکنون قسمتی از این نما با کاشی کاری زیبای مرمر با نقش اسلیمی و رنگ های لاجوردی، فیروزه ای، سفید و طلایی در ضلع غربی بقعه دیده می شود.
 
 
دو تسبیح بلند رواق شاه عباسی و دارالحفاظ، سردار محمد شاهی، بارگاه وکیلی، بارگاه اتابکی و بارگاه میرداماد از دیگر قسمت های آرامگاه شاه نعمت الله ولی است.  نمای بیرونی ساختمان آرامگاه و باغ از دو طرف به خیابان منتهی می شود.
 
در جاده عمومی که در گذشته از شهر می گذشت، جلوخان بزرگی در سمت چپ دیده می شود. این جلوخان به شکل نیم دایره است و از کف جاده نزدیک به 3 متر ارتفاع دارد. این جاده در واقع رودخانه کصبه یا محل عبور دو رودخانه است و برای جلوگیری از خطر رودخانه این سد مرتفع را ساختند.
 
برکه ای در وسط این جلوخان دیده می شود و درخت چنار کهنسالی نیز در ساحل چپ جلوخان قرار دارد که در سال 1311 این شهر نیز بر اثر خطر سیل جان باخت. دو طرف رودخانه یا جاده با دیوار مقبره و دیوار خانه سرایدار محدود می شود.
 
 
این قسمت ها توسط دو قوس مسدود شده اند. بنابراین آب از طریق سر وارد فضا می شد و تا 1 متر بالا می رفت. در گذشته فشار آب طاق را پاره کرده اما هیچ آسیبی به آرامگاه وارد نشده است. دو مناره مرتفع بر جلوخان دیده می شود که در زمان محمدشاه قاجار و پس از او ساخته شده اند و از مرتفع ترین مناره های مساجد ایران هستند.
 
سه صحن و ساختمان های اطراف آن تصویر کلی مقبره را تشکیل می دهند. هر حیاط یک حوض و تعدادی درخت دارد. مقبره ورودی بقعه از صحن میرداماد است حیاط حسینیه دسته گل های حسینیه صحن این مقبره توسط چهار خواهر به نام های مینا، آرزو، فرشته و فریبا ساخته شده است که طراح اصلی آنها مینا است. در اینجا سنگ قبری مرمری وجود دارد که آیه تطهیر و نام دوازده امام دور آن نوشته شده است. در ضلع جنوب غربی رواق پشت حرم، فضای کوچکی وجود دارد که نعمت الله ولی حداقل یک چله (چهل شبانه روز) را در آن عبادت، نماز و عبادت گذرانده است و احتمالاً این مکان قبل از صفویه ساخته شده است.