پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی با موضوع فولاد - سازه برتر



پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی - فولاد
 

پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی - فولاد

 
پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی با موضوع فولاد در 33 اسلاید برای دانشجویان رشته عمران و ساختمان آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه در این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید. 
 
 
 
فهرست مطالب

1- تعریف فولاد

2- محتویات

3- عنصرهای هم جوش شده با فولاد

تصویر مرتبط

4- فولاد سازی

5- فولاد ریزی

6- آهنگری

7- کاربرد انواع مختلف فولاد

تصویر مرتبط

8- ناخالص یهای آهن و تولید فولاد

9- کوره تولید فولاد و جدا کردن ناخالصی ها

10- روش دیگر جدا کردن ناخالصی ها از آهن

نتیجه تصویری برای تبدیل آهن به فولاد آلیاژی

11- تبدیل آهن به فولاد آلیاژی

12- فلوچارت آلیاژهای فلزی

13- تصاویر

14- منابع

 


فولاد ساختمانی یک اصطلاح کلی برای مواد فولادی است که برای ساخت مصالح ساختمانی در اشکال مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از پروفیل‌‌های فولادی به شکل یک تیر بلند است و مشخصات یک مقطع خاص را دارد.

شکل پروفیل‌های فولادی، اندازه ی آن، ترکیب شیمیایی، مشخصات مکانیکی مانند؛ مقاومت، شیوه‌های ذخیره‌سازی و غیره با استفاده از استانداردها در اکثر کشورهای صنعتی تنظیم می‌شود.

اکثر پروفیل‌های فولادی مانند تیرهای با مقطع I، گشتاور دوم سطح بالایی دارند، به این معنی که از نظر سطح مقطع بسیار قوی هستند و در نتیجه می‌توانند میزان بار زیادی را بدون تغییر شکل درخور اهمیت تحمل کنند.

برای بسیاری از کارهای ساختمانی مانند نرده، حفاظ پله، ستون و ... از انواع فولاد ساختمانی استفاده خواهد شد. در واقع فولاد ساختمانی در انواع و اشکال مختلف با اندازه های مختلف موجود است. ما اغلب این مصالح ساختمانی را به صورت میله های بلندی می بینیم که دارای مقاطع خاصی هستند. در این مقاله به بررسی انواع فولاد ساختمانی و کاربردهای آن می پردازیم تا دانش شما را در مورد این محصول افزایش دهیم.

 

انواع فولاد ساختمانی

انواع فولادهای ساختمانی در مدل های مختلف خواهیم داشت که از معروف ترین آنها می توان به تیرآهن، نبشی، میلگرد، کنسرو پروفیل و ناودانی اشاره کرد. تولید این فولادها در گستره بسیار وسیعی صورت می گیرد و هر کدام کاربردهای فراوانی دارند. هر نوع فولاد ساختمانی دارای چقرمگی مناسب، جوش پذیری خوب، استحکام و مقاومت در برابر خوردگی است.

 

تیرآهن

یکی از انواع فولاد ساختمانی که بسیار مهم و پرکاربرد می باشد تیرآهن است که در حجم زیادی در ساختمان استفاده می شود تا قیمت تیرآهن تعیین کننده قیمتی باشد که یک ساختمان خواهد داشت. یکی از اجزای ساختمان که بار آن را تحمل می کند و کشش را کنترل می کند تیر است. شکل تیر به صورت I یا H بوده و دارای دو قسمت بال و هسته خواهد بود. به منظور افزایش مقاومت تیر در برابر کشش، بال نقش مهمی ایفا می کند. انواع تیرها شامل تیرآهن IPE، تیرآهن INP و تیرآهن IPB می باشد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند.

 

نبشی

یکی از انواع فولاد سازه نبشی است که ظاهری L شکل دارد و دارای دو بال عمود بر یکدیگر و دارای اندازه یکسان می باشد. ممکن است دو بال گوشه دارای اندازه های مختلف باشند که در این صورت به آن گوشه ای با دو بال نابرابر گفته می شود.

 

میلگرد

میلگرد یکی از انواع فولادهای ساختمانی است که سطح مقطع آن گرد و توپر است. یکی از انواع میلگردهای مورد استفاده در صنعت ساختمان، نوع آجدار آن است که باعث افزایش مقاومت کششی بتن می شود. انواع میلگرد شامل A1، A2، A3 و A4 می باشد. مقاومت مکانیکی نوع A4 بالا و درصد کربن آن کم است. این عوامل باعث سهولت جوشکاری روی این میلگرد می شود. میلگرد A1 صاف و بدون آج است اما نوع A2 نیمه سخت و دارای آج های ساده است که به صورت موازی قرار می گیرند. میلگرد A3 از نوع سخت است که آج آن پیچیده است.

 

قوطی، پروفیل و ناودانی

قوطی پروفیل توخالی بسیار پرکاربرد است و شکل مقطع آن مربع یا مستطیل است. در عملیات جوشکاری این پروفیل ها دارای مقاومت بالا و شکل پذیری مناسبی هستند و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. ناودانی ها نیز از انواع فولاد ساختمانی هستند که دارای دو نوع C و U هستند و در ساخت و ساز ساختمان کاربرد فراوانی دارند. جنس گل میخ ها ممکن است فولاد ضد زنگ، گالوانیزه و آلومینیوم باشد و قیمت آن ها تحت تاثیر فلزات و آلیاژهای مختلف مورد استفاده در ساخت آنها است.

تولید ناودانی به طول 6 متر یا 12 متر می باشد. نوع اروپایی آن علاوه بر ظاهر زیبا، وزن سبکی نیز دارد. شکل گل میخ ساده یا مشبک خواهد بود. نوع ساده آن در پل های باربر کاربرد دارد و در اندازه های مختلف عرضه می شود. در ساخت از ورق های گالوانیزه از نوع مشبک استفاده می شود که در ساخت قفسه های فولادی و ... استفاده می شود.روش تولید ناودانی پرس یا پارچه می باشد. در روش پرس برای پرس ورق های فولادی از وسیله ای به نام رول فرمینگ استفاده می شود که آنها را به ضخامت و اندازه مناسب برش می دهد و در نهایت به صورت ناودانی بیرون می آیند. در روش فابریک عملیات نورد را خواهیم داشت که به صورت گرم یا سرد انجام می شود.