پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی با موضوع خاک رس بنتونیت - سازه برتر



پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی - خاک رس – بنتونیت
 

پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی با موضوع خاک رس بنتونیت

 
پاورپوینت مواد و مصالح ساختمانی با موضوع خاک رس بنتونیت در 37 اسلاید قابل ویرایش برای دانشجویان عمران و ساختمان آماده شده و در ادامه از این بخش سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.

 

1- تعریف رس

2- طبقه بندی خاک رس

3- مکانیک خاک رس

4- منشا تشکیل رس ها

5- ماهیت و عناصر تشکیل دهنده خاک رس

6- تقسیم بندی رس ها

7- رس معمولی

8- محصولات خاک رس

9- خاک رس سیاه

10- بنتـونیت

نتیجه تصویری برای بنتـونیت

11- کاني(سنگ )بنتونیت

12- منشـاء نـام بنتـونیت

13- منشـاء بنتـونیت

14- تنـوع رنگـي در خـاک رس

15- تقسیـم بنـدی بنتـونیت ازنظـر کاني شنـاسي

16- روش استخراج بنتونیت

17- روش فراوری بنتونیت

18- روش های آسیاب نمودن بنتونیت

19- مشکلات محصول واحد های کوچک

20- خشک کن

21- بسته بندی بنتونیت

 

 

 


آشنایی با بنتونیت خاک رس - Bentonite Clay

خاک رس بنتونیتی یکی از 7 نوع خاک رس به دست آمده از خاکستر آتشفشانی است. بنتونیت رسی بر اساس یک نوع بنتونیت به نام اسمکتیت تشکیل می شود. انواع دیگر خاک رس عبارتند از کائولن، ایلیت، ورمیکولیت، کلریت، اکسی هیدروکسید آهن و آلوفان. ویژگی خاص بنتونیت اسمکتیت جذب بالای آب و مایعات نسبت به سایر اعضای خانواده رس است به همین دلیل به آن رس زنده می گویند. خاک رس بنتونیت دارای لایه های میکروسکوپی حاوی سیلیس است که می تواند مایعات و حتی سموم را جذب کند.

 

انواع خاک رس بنتونیت چیست؟

بنتونیت رسی دارای 4 نوع بنتونیت کلسیمی، بنتونیت سدیمی، بنتونیت پتاسیمی و بنتونیت آلومینیومی است که البته فراوانترین و پرکاربردترین آنها بنتونیت کلسیمی و بنتونیت سدیمی است.

بنتونیت سدیم همانطور که از نامش پیداست در ساختار مولکولی خود حاوی مقادیر زیادی سدیم است و توانایی جذب آب بالاتری نسبت به بنتونیت کلسیمی دارد به طوری که با جذب آب می تواند تا 15 برابر حجم اولیه خود متورم شود. بنتونیت رس سدیک عمدتاً در صنایع به عنوان ماده اولیه، عامل تعلیق، تولید کاشی های بتن و سیمانی، چسباننده، تولید مواد ضد آب، تولید چسب طبیعی و غیره استفاده می شود.

بنتونیت کلسیم، همچنین به عنوان مونت موریلونیت کلسیم شناخته می شود، به جای سدیم حاوی کلسیم است و نادرترین نوع رس اسمکتیت است. بنتونیت خاک رس کلسیمی طبیعی رنگ سبز مات دارد و برخلاف بنتونیت سدیم یون های بیشتری را جذب می کند. خاصیت سم زدایی بالای بنتونیت خاک رس با کلسیم باعث شده تا امروزه به عنوان سم زدایی طبیعی برای بهبود کیفیت پوست و دفع سموم از آن استفاده شود. این نوع خاک رس بنتونیت تقریباً قلیایی بوده و PH آن در حدود 8 تا 9 است و همچنین ماده ای بی مزه، بی بو، نرم و غیر سنگی است.