الگوی سر و شانه ها چیست و چگونه میتوان آن را شناسایی کرد؟ - سازه برتر



الگوی سر و شانه چه چیزی را نشان می دهد؟

گفته می شود که نمودار سر و شانه، تغییر روند صعودی به نزولی را نشان می دهد و نشان می دهد که روند صعودی به پایان خود نزدیک می شود. سرمایه گذاران آن را یکی از قابل اعتمادترین الگوهای تغییر روند می دانند.

الگوی سر و شانه ها چیست و چگونه میتوان آن را شناسایی کرد؟

الگوی سر و شانه چیست؟

الگوی سر و شانه (head and shoulders) نموداری است که از یک خط مبنا و سه قله تشکیل می شود. در این نمودار دو قله بیرونی در ارتفاعی برابر و قله وسط از بقیه بلندتر است. در تحلیل تکنیکال، الگوی سر و شانه، نمودار خاصی را تشکیل می دهد که تغییر روند صعودی به نزولی را پیش‌بینی می‌کند.

گفته می شود که الگوی سر و شانه یکی از قابل اعتمادترین الگوهای تغییر روند است. این الگو یکی از چند الگوی برتر است که با سطوح مختلفی از دقت نشان می دهد که روند صعودی به پایان خود نزدیک می شود.

 

نکات مهم

  • الگوی سر و شانه یک شاخص تکنیکال است که دارای سه قله است، که دو قله بیرونی آن از نظر ارتفاع برابر و قله وسط از بقیه بلندتر است.
  • الگوی سر و شانه: یکی از قابل اعتمادترین الگوهای تغییر روند در نظر گرفته می شود. این الگو تغییر روند صعودی به نزولی را پیش بینی می کند.

 

درک الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه زمانی شکل می‌گیرد که قیمت سهام تا بالاترین حد خود افزایش یابد و بعد به کف قیمتیِ آخرین حرکت صعودی خود کاهش یابد. سپس، قیمت بالاتر از سقف قیمتی قبلی بالاتر می رود تا «بینی» را تشکیل دهد و سپس دوباره به کف قیمتی اولیه کاهش می یابد. در نهایت، قیمت سهام دوباره افزایش می‌یابد، اما این بار تا سطح اولین قله رسیده و سپس کاهش می یابد.

 

الگوی سر و شانه به شما چه می گوید؟

الگوی سر و شانه از سه بخش تشکیل شده است:

  1. پس از روندهای صعودی طولانی مدت، قیمت به سقف رسیده و سپس کاهش می یابد تا یک فرورفتگی ایجاد کند.
  2. قیمت مجدداً افزایش می‌یابد تا قله دوم را بالاتر از سقف قبلی ایجاد کند و سپس دوباره کاهش یابد.
  3. قیمت برای سومین بار افزایش می یابد، اما این بار فقط تا سطح اولین قله افزایش می یابد و سپس یک بار دیگر کاهش یابد.

قله اول و سوم شانه ها هستند و قله دوم سر را تشکیل می دهد. خطی که اولین و دومین فرورفتگی را به هم متصل می کند، خط گردن نامیده می شود.

الگوی سر و شانه، یک شاخص قابل اعتماد است که می تواند تغییر روند نزولی به روند صعودی نشان دهد. در این حالت، قیمت سهام به سه کف قیمتی متوالی می‌رسد که با صعود های موقت از هم جدا می‌شوند. از این میان، کف دوم پایین‌ترین (سر) کف و اولین و سومین کف بالاتر (شانه‌ها) از آن قرار دارند. آخرین صعود پس از نزول سوم نشان می دهد که روند نزولی معکوس شده و قیمت ها احتمالاً صعودی خواهند بود.

 

بیشتر بدانید>> آموزش خرید اتریوم از نیپوتو

 

طناب کشی

قیمت سهام ناشی از مسابقه مداوم طناب کشی است. زیرا بالا یا پایین رفتن قیمت سهام به تعداد افراد در هر تیم بستگی دارد. به کسانی که معتقدند قیمت سهام بالا خواهد رفت «گاو» می گویند و به کسانی که معتقدند قیمت سهام پایین می آید «خرس» می گویند. اگر تعداد بیشتری از سهامداران یک سهم خرس باشند، قیمت آن کاهش می یابد زیرا آنها سهام خود را می فروشند تا از ضرر جلوگیری کنند. اگر افراد بیشتری سهامدار گاوی باشند، با خرید سرمایه‌گذاران جدید برای استفاده از این فرصت، قیمت افزایش می‌یابد.

 

الگوی سر و شانه ها (Head and Shoulders) چیست و چگونه میتوان آن را شناسایی کرد؟

 

سرو شانه معکوس

نقطه مقابل نمودار سر و شانه، سر و شانه معکوس است که به آن «سر و شانه کف» (inverse head and shoulders) نیز می گویند. این نمودار وارونه است و قسمت بالای سر و شانه برای پیش‌بینی برگشت بازار در روندهای نزولی استفاده می‌شود. این الگو زمانی شناسایی می‌شود که پرایس اکشن (price action) یک اوراق بهادار دارای ویژگی‌های زیر باشد: قیمت به کف قیمتی سقوط می‌کند و سپس افزایش می‌یابد. قیمت به زیر سطح قبلی سقوط می کند و سپس دوباره افزایش می یابد. در نهایت، قیمت دوباره کاهش می یابد، اما نه به اندازه کف قیمتی سطح دوم. هنگامی که آخرین کف ساخته شد، قیمت به سمت بالا حرکت می کند، به سمت مقاومتی که نزدیک به بالای کف های قبلی است.

 

اقدامات بازار تشکیل دهنده الگوی سر و شانه

مانند همه الگوهای نمودار، بالا و پایین الگوی سر و شانه داستان بخصوصی را در مورد نبرد بین گاوها و خرس ها بیان می کند.

صعود اولیه و کاهش پس از آن، نشان دهنده روند نزولی است. گاوها، تا جای ممکن اقدام به حفظ حرکت صعودی می کنند، آنها بسیج می شوند تا از صعود اولیه عبور کنند بنابراین می توانند به سقف قیمتی جدید برسند. در این مرحله، هنوز احتمال دارد که گاوها بتوانند مجدد بر بازار مسلط شده و روند صعودی خود را ادامه دهند.

با این حال، هنگامی که قیمت برای بار دوم کاهش می یابد و به نقطه ای زیر صعود اولیه می رسد، واضح است که خرس ها درحال بدست گرفتن کنترل بازار هستند. گاوها یک بار دیگر تلاش می‌کنند تا قیمت را به سمت بالا ببرند، اما فقط موفق می شوند قیمت را تا صعودی کمتر از صعود اولیه افزایش دهند . این ناکامی نشان دهنده شکست گاوها است و خرس ها کنترل را بدست می گیرند و باعث کاهش قیمت و تکمیل روند نزولی می شوند.

 

چگونه می توانم الگوی سر و شانه را در نمودار شناسایی کنم؟

این الگو از یک «شانه چپ»، «سر» و سپس «شانه راست» تشکیل شده است که یک خط پایه به همراه سه قله نشان می دهد و قله میانی از همه بلند تر است. شانه چپ، نشان دهنده کف قیمتی است و با کاهش و افزایش همراه است. سر، با کاهش قیمت مجدد تشکیل شده است و کف را تشکیل می دهد. شانه راست زمانی تشکیل می شود که قیمت یک بار دیگر افزایش یابد، سپس کاهش می یابد و کف راست را تشکیل می‌دهد.

 

همچنین بدانید: کیف پول همتا به همتا؛ بررسی صرافی ارز دیجیتال نیپوتو

الگوی سر و شانه چه چیزی را نشان می دهد؟

گفته می شود که نمودار سر و شانه، تغییر روند صعودی به نزولی را نشان می دهد و نشان می دهد که روند صعودی به پایان خود نزدیک می شود. سرمایه گذاران آن را یکی از قابل اعتمادترین الگوهای تغییر روند می دانند.

 

چگونه می توانم از الگوی سر و شانه در معاملات خود استفاده کنم؟

رایج ترین نقطه ورود، شکستگی خط گردن است (نقطه بالا (سقف بازار) یا پایین (کف بازار) شانه راست).سود مد نظر از تفاوت بین بالاترین نقاط قیمتی و پایین ترین قیمت در این الگو است. این سیستم کامل نیست، اما یک روش معامله بر اساس حرکات منطقی قیمت ارائه می دهد.

 

سر و شانه معکوس چیست؟

سر و شانه معکوس، که به آن « سر و شانه کف » نیز می‌گویند، شبیه الگوی استاندارد سر و شانه‌ است، اما معکوس شده آن، با قسمت بالای سر و شانه‌ برای پیش‌بینی تغییر در روند نزولی استفاده می‌شود.

 

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/head-and-shoulders/