ترموکوپل چیست انواع و کاربرد اصلی آن - سازه برتر



ترموکوپل چیست انواع و کاربرد اصلی آن

شاید برای شما عزیزان این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توانم ترموکوپل خریداری و تهیه نمایم در حالی که هیچ گونه اطلاعی در این باره ندارم. از همین جهت توصیه ما به شما عزیزان مطالعه ی این مقاله است، زیرا با توضیحاتی که در خصوص ترموکوپل ها و کاربرد های آن داده شده است می توانید به شناخت کلی در این باره دست یابید.

 

نحوه انتخاب صحیح ترموکوپل

ابتدا هدف خود را از خرید ترموکوپل تعیین نمایید. امروزه با تنوع بسیار زیاد ترموکوپل ها برای داشتن خریدی موثر و مطمئن ابتدا افراد علاوه بر دانستن هدف خود از خرید این تجهیزات باید بعنوان مصرف کننده درباره نحوه استفاده از این تجهیزات و اینکه قرار است که ابزار در کجا و چگونه استفاده شوند اطلاعاتی کسب نمایند.

انتخاب نمودن انواع ترموکوپل در مرحله نخست به دمای مکانی که قرار است در آنجا مورد استفاده قرار گیرد بستگی دارد. همچنین علاوه بر آن ، باید عنصری با ولتاژ ترمو الکتریک بالا انتخاب شده تا بتوان سیگنال اندازه گیری را به دست آورد زیرا تا حد امکان نباید نسبت به تداخل حساسیت داشته باشند.

 

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل (Thermocouple) یک حسگر حرفه ایی است که برای اندازه گیری و تشخیص دما استفاده می شود. ترموکوپل ها شامل دو سیم فلزی و ناهم جنس می باشند که در انتها به هم متصل شده اند.

در واقع جایی که این اتصال برقرار شده است دما اندازه گیری می شود واختلاف دمای میان دو نقطه یک ولتاژ را تولید می کند. هم اکنون که به شناخت کلی در خصوص ترموکوپل دست یافتیم میخواهیم به ادامه ی بحث درباره انواع ترموکوپل، مزایا و انواع آن بپردازیم:

چندین مورد از مزایای ترموکوپل

  • ترموکوپل ها سرعت پاسخگویی بسیار بالا و خوبی دارند.
  • آن ها نسبت به دیگر سنسور ها از قیمت مناسب تری برخوردار هستند.
  • بازه دمای گسترده ای دارند.
  • ترموکوپل ها دارای ساختاری بادوام و محکم می باشند.
  • قابلیت تحمل ارتعاشات بالا را دارا هستند.
  • نصب و تعویض آن ها بسیار سریع و راحت است.
  • .از دیگر مزایای ترموکوپل می توان به اندازه کوچک آن ها اشاره نمود.

ترموکوپل چیست کاربرد اصلی آن

کاربرد ترموکوپل ها

ترموکوپل ها به دلیل هزینه های پایین، کاربرد های بالا، بازه دمای گسترده در صنایع مختلف به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، بطوری که کاربرد آن ها در اکثر صنایع به وفور قابل مشاهده است.

از جمله در صنعت لوازم خانگی، نفت و گاز، داروسازی، سیمان، صنعت کاغذ، صنایع غذایی و شیمیایی، تولید برق، موتور های هواپیما، حسگرهای خودرو، صنایع ساخت لوازم گرما زا و بسیاری از صنایع دیگر می توان رد پای استفاده از ترموکوپل را مشاهده کرد.

اما اصلی ترین کاربرد ترموکوپل در صنعت تولید و ساخت لوازم گاز سوز است. از ترموکوپل ها به منظور ایمن سازی در خصوص تجهیزات گاز سوز استفاده می کنند، به عنوان مثال در مواقعی که شعله گاز بر اثر عواملی همچون باد خاموش می شود میتوان جهت جلوگیری از انتشار گاز و قطع آن از ترموکوپل استفاده کرد.

خرید و قمیت ترموکوپل

معرفی انواع ترموکوپل در بازار 

ترموکوپل ها دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس جنس فلز و آلیاژ به چندین دسته تقسیم می شوند:

  • ترموکوپل نوع R:

در این ترموکوپل از فلزات پلاتین و رودیوم به کار برده می شود، محدوده اندازه‌گیری دمای آن 200- تا 1600+ درجه سانتیگراد است. این ترموکوپل دارای حساسیت بسیار پایینی است و از آن برای اندازه گیری دمای زیاد استفاده می شود و به دلیل حساس بودن این سنسور به راحتی آلوده شده و نیاز به مراقبت بالایی دارد.

  • ترموکوپل نوع B:

در این ترموکوپل از فلزهای پلاتین و رودیوم به کار برده می شود. محدوده اندازه‌ گیری دمای آن 0 تا 1800+ درجه سانتیگراد است. این ترموکوپل در دماهای بالا نیز کاربرد دارد و می توانند در دماهای بالا با کوچیکترین مشکلی اندازه گیری کنند. از این ترموکوپل بیشتر در صنعت شیشه و فولاد استفاده می کنند.

  • ترموکوپل نوع S:

در این ترموکوپل از فلزات پلاتین و رودیوم به کاربرده شده است. محدوده اندازه گیری دمای آن 50- تا 1750+ درجه سانتیگراد است. از این ترموکوپل برای کار در دمای بالا استفاده می شود و در صنایع داروسازی و بیو تکنولوژی کاربرد های فراوانی دارد. به دلیل پایداری بالای این ترموکوپل گاهی اوقات از آن در دمای پایین نیز استفاده می کنند.

  • .ترموکوپل نوع N:

در این ترموکوپل از نیکل کروم و نیکل سیلیکون استفاده می شود. محدوده اندازه گیری دمای آن 270- تا 1300+ درجه سانتیگراد است. برای کار کردن در دمای بالا از این ترموکوپل بکارمی برند و تحمل آن در برابر اکسیداسیون بیشتر از ترموکوپل است. بهتر است از این نوع ترموکوپل در محیط های خشک استفاده شود

  • ترموکوپل نوع T:

در این ترموکوپل از فلزات مس و کنستانت استفاده می شود. محدوده اندازه‌گیری دمای آن 200- تا 400+ درجه سانتیگراد است. این ترموکوپل ازقیمت ارزانی در بازار برخوردار بوده و برای کار در دمای پایین کاربرد دارد و در برابر رطوبت نیز مقاوم است.

  • ترموکوپل نوع E:

در این ترموکوپل از نیکل کروم و کنستانت به کار برده میشود، محدوده اندازه‌گیری دمای آن 270- تا 1000+ درجه سانتیگراد است. این ترموکوپل از حساسیت بالایی برخوردار است و از آن در محیط های خلأ و مواردی که نباید سنسور آن حفظ شود استفاده میشود. و در مواردی کاربرد دارد که حسگرسنسور آن محافظت نشده باشد.

  • ترموکوپل نوع J:

در این ترموکوپل از آهن و کنستانتان استفاده شده و محدوه اندازه گیری دمای آن 200- تا 750+ درجه سانتیگراد است. واز بازده دمایی و طول عمر کمتری نسبت ترموکوپل k برخوردار است. به دلیل وجود آهن در این ترموکوپل، بهتر است از آن در محیط هایی که امکان اکسیداسیون است استفاده نشود. این ترموکوپل نیز در صنایع قالب ریزی پلاستیک کاربرد زیادی دارد.

  • ترموکوپل نوع K:

در این ترموکوپل از نیکل کروم و نیکل آلومینیوم استفاده شده است، محدوده اندازه گیری دمای آن 200- تا 1300+ درجه سانتی گراد است. و از بازده دمایی گسترده ای برخوردار بوده و دارای قیمت مناسبی است. این ترموکوپل یکی از محبوبترین ترموکوپل های صنعتی می باشد که از آن در ساخت آهن و فولاد استفاده می شود.

مزایا و کاربرد ترموکوپل

طول عمر سنسور ترموکوپل

از آنجای که میزان طول عمر یک سنسور ترموکوپل به عوامل مختلفی بستگی دارد نمی توان به طور دقیق زمانی را برای میزان عمر آن تعیین کرد. اما یکی از عوامل مهم و اثرگذار در تعیین میزان طول عمر سنسور های ترموکوپل محیط قرار گیری سنسور می باشد. انتخاب درست محصول، متناسب با مکان و شرایط همچنین نحوه صحیح نگهداری از آن می تواند در افزایش طول عمر ترموکوپل موثر باشد.

 

جمع بندی:

در این مقاله توانستیم درباره شناخت ترموکوپل، تعریف آن، مزایا، کاربرد و مواردی از این قبیل صحبت کنیم. امیدواریم مطالب عنوان شده برای شما دوستان مفید بوده باشد، توجه و رضایت شما عزیزان موجب دلگرمی ما است.