بهترین روش برای چسباندن سرامیک روی موزاییک - سازه برتر



بهترین روش برای چسباندن سرامیک روی موزاییک

سرامیک کف و سرامیک دیوار از بهترین مصالح ساختمانی هستند و ساختار محکم و بادوامی دارند. وقتی موزاییک‌های منزل، حیاط، پارکینگ، اداره و... دچار شکستگی یا رنگ پریدگی می‌شوند، به نظر می‌آید که بهترین گزینه، ترمیم یا تعویض موزاییک‌های آسیب دیده باشد، اما پروسه جدا کردن آن‌ها از دیوار و کف، کاری زمان‌بر و دشوار است و شما را متحمل هزینه اضافی خواهد کرد. جای نگرانی نیست، چون می‌توانید با چسباندن سرامیک جدید روی موزاییک‌های قدیمی، ظاهر و دکوراسیون محیط را به بهترین نحو تغییر دهید. البته نصب سرامیک نو روی کاشی‌های قدیمی، دارای اصول و قواعدی است و در این مطلب می‌آموزید که بدون تخریب و دردسرهای آن، به بهترین روش سطوح مستهلک را با انواع سرامیک پوشش دهید.

 

روش‌های نصب سرامیک روی موزاییک

در سال‌های گذشته برای نصب سرامیک روی موزاییک‌های قدیمی، از ملات ماسه و سیمان استفاده می‌شد. این روش قدیمی، علاوه‌بر نیاز به بکارگیری کارگر بیشتر و مصالح گوناگون، با دردسرها و کثیفی‌های زیادی همراه است و از طرفی ملات سیمان در نگهداری کاشی و سرامیک روی سطوح مختلف، محدودیت دارد. امروزه صنعت ساختمان‌سازی پیشرفت‌های زیادی کرده و با وجود مواد جدیدی که تولید شده‌اند، دیگر نیازی به سیمان و شن نخواهید داشت. با استفاده از انواع چسب سرامیک می‌توانید به‌راحتی سرامیک‌ کف و دیوار را روی کاشی‌های مستهلک نصب کنید و تغییرات لازم را به دکوراسیون خود بدهید. در ادامه 3 روش نصب سرامیک روی موزاییک را شرح می‌دهیم:

 

نحوه چسباندن سرامیک روی موزایک

 

  • روش ملاتی برای نصب سرامیک

این روش از قدیمی‌ترین روش‌های سرامیک‌کاری است که ماسه و سیمان و آب را با هم ترکیب می‌کنند تا ملاتی خمیری به دست آید. بعد از کروم بندی و تراز کردن شیب موزاییک‌های قدیمی، ملات را روی سطح پهن می‌کنند و همزمان نصب سرامیک اجرا می‌شود.

  • روش ملاتی و دوغابی (ترکیبی)

در این روش ابتدا سطح کاشی‌ها با ملات ماسه و سیمان به ضخامت 3 سانتی‌متر پر می‌شود، سپس با شمشه و تراز، سطح را صاف می‌کنند و بعد از سفت شدن ملات، دوغاب روانی از سیمان سفید را روی سطح می‌ریزند و سرامیک را نصب می‌کنند.

  • روش چسبی برای نصب سرامیک

امروزه استفاده از ملات‌های سنتی برای نصب سرامیک منسوخ شده است و از چسب‌های ویژه آماده برای نصب سرامیک به کف و دیوار استفاده می‌شود. در روش سرامیک کاری با چسب، پس از تمیز کردن گرد و غبار و آلودگی‌های روی کاشی‌های قدیمی، به کمک ماله شیاردار، چسب را به صورت خطوط مستقیم و راه راه روی سطح پخش کرده و سپس سرامیک را روی آن قرار می‌دهند.

 

ابزارهای مورد نیاز برای نصب سرامیک روی موزاییک

در پروژه‌های ساختمانی برای نصب مصالحی از جمله سرامیک باید ابزارها و مواد مورد نیاز را مهیا کنید. لیستی از وسایلی که برای نصب سرامیک روی کاشی به آن‌ها احتیاج دارید عبارتند از:

  • تعدادی موزاییک قدیمی برای تعویض کاشی‌های آسیب دیده
  • پتک پلاستیکی یا چوبی
  • سرامیک‌های جدید
  • سنباده نواری
  • اسپیسر یا هم تراز
  • سنگ فرز، الماس یا کاتر کاشی
  • ماله شیاردار
  • ملات یا چسب سرامیک
  • دوغاب (از ترکیب پودر سیمان سفید و پودر سنگ به نسبت 1 به 2 همراه با آب به دست می‌آید.)
  • فاصله دهنده کاشی و سرامیک برای تعیین فضای یکسان میان سرامیک‌ها و جلوگیری از لغزش آن‌ها
  • ماسک، عینک ایمنی ، دستکش ، کاردک
  • سطل آب و دستمال نرم یا اسفنج

 

مراحل چسباندن سرامیک روی موزاییک

در ادامه، 6 مرحله چسباندن سرامیک روی موزاییک‌های قدیمی را قدم به قدم شرح می‌دهیم:

  1. طرح و نمای نهایی کار خود را تصور کنید

در مرحله اول قبل از اقدام به هر کاری، باید در نظر داشته باشید که نصب سرامیک روی موزاییک‌های قبلی می‌تواند به ارتفاع سطح اضافه کند، در اینصورت نیاز است جایگاه قطعات نصب شده بر دیوار، از جمله در و چهارچوب را تغییر دهید تا با ارتفاع اضافه شده به سطح تطبیق پیدا کنند.

  1. ایرادات موزاییک‌های قدیمی را رفع کنید

قبل از چسباندن سرامیک، باید مطمئن شوید که موزاییک‌های قدیمی به خوبی در جای خود چسبیده‌اند و عیب و ایرادی ندارند. برای اطمینان از محکم بودن موزاییک‌ها با یک پتک چوبی به آرامی به آن‌ها ضربه بزنید، در جاهایی که کاشی لق باشد، صدای ضربه تغییر خواهد کرد. اکنون کاشی‌های ترک خورده، شکسته و یا لق شده را جدا کرده و جای آن‌ها را با کاشی‌های جدید یا ملات پر کنید.

  1. سطح زیرین را تراز کنید

بعد از برطرف کردن ایرادات موزاییک‌های قبلی، باید با استفاده از یک تراز 120 سانتی‌متری، برجستگی‌ها و ناهمواری‌های سطح را پیدا کنید و علامت بزنید. سپس با استفاده از فرز، نقاط برآمده سطح را بتراشید تا با سایر قسمت‌ها هم‌سطح شوند. بعد از هم‌تراز کردن سطح مورد نظر، موزاییک‌های مستهلک شده را با استفاده از سنباده لرزان یا نواری بخراشید. تمام خرده‌های ایجاد شده را با  کاردک و یا فرز همه کاره از روی کاشی‌ها بکنید و سپس آن‌ها را با جارو از سطح جمع کنید. خش انداختن روی سطح موزاییک‌های قدیمی باعث می‌شود ملات یا چسب راحت‌تر درگیر شود.

  1. ملات یا چسب را آماده کنید

طبق دستورالعمل درج شده در قوطی چسب سرامیک، به‌صورت تدریجی و در مقادیر کم، ملاتی از پودر سرامیک تهیه کنید و سپس مقداری از ملات را روی سرامیک‌های قدیمی ریخته و با ماله در یک جهت مستقیم پهن کنید و با طرف کنگره‌دار ماله، روی ملات را به صورت خط صاف شیار بیندازید.

  1. سرامیک‌ها را بچسبانید

سرامیک را روی ملات ریخته شده قرار دهید و با پتک پلاستیکی بر روی آن فشار اعمال کنید تا سرامیک بر روی موزاییک فیکس شود. بعد از چسباندن هر سرامیک، برای اینکه فاصله آن با سرامیک‌های مجاورش یک اندازه باشد و  در حین کار تکان نخورد و کج نشود، بین آن‌ها اسپیسر قرار دهید.

  1. درزهای بین سرامیک‌ها را بندکشی کنید

بعد از این که کار چسباندن سرامیک‌ها تمام شد، نوبت بندکشی درز میان آن‌هاست. برای بندکشی اسپیسرها را از بین سرامیک‌ها برمی‌دارید و درز میان آن‌ها را به صورت کامل و یکدست با دوغاب یا چسب مخصوص بندکشی پر می‌کنید. بعد از اتمام بندکشی، با اسفنج یا پارچه‌ای مرطوب، ملات بندکشی اضافی ریخته شده روی سطح سرامیک‌ها را تمیز کنید. پس از انجام بند کشی به مدت سه روز هیچ گونه ضربه‌ای به سرامیک‌های چسبیده شده بر روی موزاییک‌ها وارد نکنید.

 

مزایای چسباندن سرامیک روی موزاییک

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساخت و بازسازی ساختمان‌ها، کثیف‌کاری است. برای نمونه، کندن کاشی‌های زیری و نصب سرامیک جدید روی آن، به قدری کثیف‌کاری دارد که گاهی بهتر است قید آن را بزنید و جدیدها را روی قبلی‌ها بچسبانید. اولین مزیت این کار این است که بخش زیادی از هزینه‌های کارگر، زیرسازی و تمیزکاری را حذف می‌کند و هزینه‌های شما را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهد. مزیت مهم دیگر چسباندن سرامیک روی کاشی قدیمی، صرفه‌جویی در زمان است، زیرا بسیاری از مراحل نصب را لازم نیست انجام دهید و این یعنی کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. خرید انواع سرامیک از فروشگاه اینترنتی کاشی و سرامیک فلورا استیل و چسباندن سرامیک روی موزاییک،‌ یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه برای متراژهای کم است.

 

برای نصب سرامیک روی موزاییک، چسب بهتر است یا سیمان؟

احتمالا این سوال برایتان ایجاد شده که بهترین روش برای نصب سرامیک روی کاشی چیست؟ پایه روش سنتی نصب سرامیک از ماسه، سیمان و آب است و در بسیاری از موارد دیده شده که در مدت زمان کوتاهی پس از نصب، سرامیک باد کرده و تخریب شده است. ملات‌های سنتی تنها به‌عنوان پرکننده در پشت سرامیک عمل می‌کنند و کار چسباندن را انجام نمی‌دهند و به همین دلیل بعد از مدت اندکی سرامیک لق شده و از جا کنده می‌شود. علاوه‌بر این، قبل از اجرای کاشیکاری با سیمان، باید با عایق ایزوگام یا قیر محل نصب عایق‌کاری شود.

نصب سرامیک با چسب، یکی از جدیدترین و بهترین روش‌ها برای بازسازی با کاشی سرویس بهداشتی، حمام و پوشاندن کاشی قدیمی آشپزخانه است. چسب‌های پلیمری از متریال‌های جدید و قدرتمند موجود در بازار هستند که کار چسباندن سرامیک روی کاشی را بدون نیاز به تخریب ممکن می‌سازند و امروزه در بیشتر پروژه‌ها به کار می‌روند. استفاده از سرامیک چسبی، روند کار را سرعت می‌بخشد و به‌راحتی می‌توانید سرامیک‌ها را با چسب به دیوار یا کف بچسبانید. همچنین کیفیت کار نیز بسیار بالاست و کار نهایی بسیار تمیز خواهد بود.

چسب سرامیک از انواع ملات خشک بر پایه سیمان تولید می‌شود و بعد از چسباندن سرامیک‌ها بسیار مستحکم می‌شود و اساسا ضد آب است و عایق رطوبتی ساختمان را هم انجام می‌دهد. لذا اگر کاشی‌های قدیمی نسبتاً سالم هستند، بعد از تراز و صاف کردن زیرساز کار، پیشنهاد می‌شود به جای سیمان از چسب سرامیک استفاده کنید. البته به علت قیمت بالاتر چسب سرامیک، هزینه نصب نسبت به روش‌های قدیمی بالاتر است و در پروژه‌های بزرگ هزینه بیشتری به سازندگان ساختمان تحمیل می‌شود.

 



  1. مینا

    مقاله جالبی بود نمیدونستم چطوری باید خونمونو دیزاین کنم همیشه فکر میکردم ریخت و پاش تخریب موزاییک خیلیه ممنون از شما که اینو نوشتید