آشنایی کامل با روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی - سازه برتر



آشنایی کامل با روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی به نحوی بر روحیه افراد تأثیر می گذارند. به همین دلیل داشتن اطلاعاتی در خصوص روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی، به شما کمک می کند تا در فضای داخلی ویلا یا منزل خود احساس بهتری داشته باشید. استفاده از عباراتی همچون رنگ‌های ملایم، شاد، غمگین، روح‌افزا و ... همگی نشانه تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی و احساسات انسان‌ها است. در واقع کاربرد رنگ در معماری داخلی، احساسات گوناگونی مانند شادی، هیجان، غم، آرامش و… را در ما برانگیخته می کند.

از این رو شناختی کامل از روانشناسی و ترکیب رنگ‌ در دکوراسیون داخلی و استفاده‌ی درست از آن‌ یک هنر است که می تواند بر احساسات افراد تأثیرات مطلوب بگذارد.

اگر شما نیز علاقمند به دانستن اطلاعاتی بیشتر درخصوص روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی می باشید، این مقاله از سازه برتر را از دست ندهید.

 

تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی

کاربرد رنگ در معماری داخلی ویلا یا منزل، یکی از عوامل مهمی است که بر روح و روان ساکنان آن تاثیر زیادی دارد. به همین دلیل باید سعی شود رنگ مبلمان، دیوارها، چراغ‌ها، عناصر طبیعی، قطعات تزئینی و وسایل دیگر بر اساس شخصیت خود مشتری انتخاب شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده در حوزه روانشناسی رنگ‌ها، هر فرد نسبت به هر رنگ، احساس متفاوتی دارد. از این رو، بهتر است از مشتریان خود بپرسید که چه نوع رنگ آمیزی را برای دکوراسیون منزل خود دوست دارند و چه رنگ‌هایی برایشان جذاب‌تر است.

 

 

روانشناسی رنگ‌های مختلف در دکوراسیون داخلی

در ادامه به طور کامل در مورد اثرات روانشناختی رنگ‌ در دکوراسیون داخلی ویلا صحبت می کنیم، تا بتوانیم به شما کمک کنیم که در زمان اجرای ایده‌های خود، آگاهانه‌‌تر تصمیم گیری کنید.

 

روانشناسی رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی

رنگ مشکی، همیشه از تنوع و ظرافت خاصی برخوردار بوده است و نماد عاملیت، سادگی، امنیت، اشتیاق، پیچیدگی و کمال، زیبایی، کنترل و کارایی است. این رنگ در معماری داخلی مدرن، کاربرد بیشتری دارد.

از لحاظ روانی، یک اتاق مشکی می تواند خیلی تاریک و غم انگیز باشد. ولی در صورتی که این رنگ را با سفید، قرمز، آبی یا هر رنگ دیگری ترکیب کنید، کنتراست و تضادی عالی ایجاد می شود.

همچنین رنگ مشکی یک افزودنی عالی برای طراحی داخلی فضاهایی مانند اتاق نشیمن، آشپزخانه، نهارخوری و حمام می باشد.

 

روانشناسی رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ طوسی در دکوراسیون داخلی

رنگ طوسی طیف‌های متنوعی دارد و به عنوان یک رنگ خنثی است که در صورت استفاده مناسب از آن، آرامش و زیبایی در خانه ایجاد می شود. این نوع رنگ را باید رنگی مدرن و شیک دانست که در سال‌های اخیر از محبوبیت فراوانی برخوردار شده است. ولی میزان تأثیر رنگ طوسی در فضای داخلی به طیف‌هایی از این رنگ که استفاده می شود، بستگی دارد.

همچنین لازم است بدانید که استفاده زیاد از رنگ خاکستری و طوسی در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد فضایی خسته کننده می شود. به همین دلیل بیشتر از ترکیب رنگ طوسی با رنگ‌های دیگر در دکوراسیون استفاده می شود.

این رنگ گاهی اوقات به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون انتخاب می شود، همچنین می توان آن را به عنوان رنگی در کنار رنگ‌های شاد استفاده کرد تا بتوان کنتراستی متفاوت و جذاب را در خانه ایجاد کرد. در واقع رنگ طوسی رنگی خنثی است، بنا بر این می توان از آن در کنار خیلی از رنگ‌های دیگر استفاده کرد.

 

روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون داخلی

رنگ سفید، یک رنگ خنثی و قدرتمند جهانی است. این رنگ، به طور وسیعی به عنوان رنگی استاندارد برای دیوارها و خیلی از بخش‌های دیگر استفاده می شود.

رنگ سفید، نماد آرامش، صلح و ساده زیستی است، به همین دلیل در فرهنگ اسکاندیناوی و معماری ژاپنی، به وفور از آن استفاده می شود.

همچنین این نوع رنگ، نشانه پاکیزگی است و حکم یک بوم خالی را دارد که شما می توانید تمام ایده‌های ذهن خود را بر روی آن پیاده سازی کنید.

از لحاظ روانی، رنگ سفید برای کسانی که فوبیای مکان‌های بسته را دارند گزینه مناسبی است و فضا را تمیزتر و بزرگ‌تر نشان می دهد.

تاثیر آرامش بخش این رنگ خنثی، بر روی کنترل فشار خون، ضربان قلب و کاهش استرس ثابت شده است.

رنگ سفید را می توان، در هر بخشی از ویلا یا منزل مانند اتاق نشیمن، اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی، آشپزخانه، نهارخوری و… استفاده کرد.

شما می توانید برای ایجاد فضایی لوکس و پرهیجان، سفید را با هر نوع رنگی مانند زرد، خاکستری و طلایی ترکیب کنید.

همچنین برای قدرت و انرژی بیشتر نیز، می توانید رنگ سفید را با رنگ هایی مانند نارنجی، قرمز و یا سبز ترکیب کنید و برای ایجاد حس آرامش، بهتر است که این رنگ را با رنگ آبی ترکیب کنید.

 

رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی

طلایی تیره و روشن، طیف‌های مختلف رنگ طلایی به حساب می آیند. رنگ طلایی نماد انرژی معنوی، قدرت، ثروت، دانش، موفقیت، اعتبار، عقل و شعور، سخاوت و مهربانی است.

در صورتی که شما نیز به رنگ طلایی علاقمند هستید، شخصی متعهد و دوست داشتنی می باشید که دیگران در حضور شما احساس قدرت می کنند، ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده‌ی بیش از حد از رنگ طلایی در دکوراسیون داخلی باعث استرس و خستگی روحی می شود.

 

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز سرشار از انرژی است، به همین دلیل می تواند به مقدار زیادی باعث ترشح آدرنالین در انسان شود. این نوع رنگ برای مکان ناهارخوری یا اتاق نشیمن توصیه می شود؛ زیرا می تواند افراد را به صحبت با یکدیگر ترغیب کند. همچنین استفاده از این رنگ در مکان‌های ورودی، حس خوبی را به دیگران القا می کند.

 

رنگ زرد در دکوراسین داخلی

رنگ زرد یک رنگ نشاط‌آور است؛ این رنگ که پر از انرژی است، برای محل ناهارخوری، آشپزخانه، حمام، سالن‌ها و فضاهای کوچک‌ گزینه مناسبی است. ولی به عنوان رنگ اصلی برای دکوراسیون داخلی توصیه نمی شود. زیرا از لحاظ روانشناسی افرادی که به مدت طولانی در مکان‌های زرد رنگ هستند، بیشتر در معرض آسیب قرار می گیرند. همچنین کودکان در اتاق‌های زرد رنگ گریه بیشتری می کنند؛ چرا که این رنگ گاهی احساساتی همچون ناامیدی و خشم را نیز در انسان به وجود می آورد.

 

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی، به رنگ آرامش معروف است و به همین دلیل برای اتاق خواب و حمام پیشنهاد می شود. آبی میزان ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد، از این رو استفاده کردن از آن به عنوان رنگ اصلی باعث سکون و احساسات ناخوشایند می شود. اگر از رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی برای دکوراسیون داخلی استفاده می کنید، بهتر است که حس سردی آن را با استفاده از رنگ‌های گرم برای دیگر اجزای دکوراسیون مانند پرده‌ها و مبلمان جبران کنید.

رنگ آبی فیروزه‌ای برای مکان‌هایی مانند سالن‌های اصلی منزل و یا آشپزخانه‌های بزرگ انتخاب خوبی است. ولی بهتر است رنگ آبی تیره را زیاد استفاده نکنید؛ چرا که باعث غم و اندوه می شود و می تواند اثرات نامطلوبی بر روحیه‌ی افراد بگذارد.

 

رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

رنگ سبز برای همه‌ی مکان‌ها، رنگی مناسب است و به عنوان رنگ اصلی در دکوراسیون داخلی باعث ایجاد آرامش می شود و بهره بردن از آن در آشپزخانه، شادابی و طراوات را به ارمغان می آورد. از نظر روانشناسی، رنگ سبز باعث استراحت روح انسان می شود.

 

رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی

بنفش رنگی سرد و گرم است و ترکیبی از خواص رنگ‌های گرم و سرد را با هم دارد. رنگ بنفش تیره یک رنگ چشم‌گیر و لوکس برای دکوراسیون داخلی می باشد و آن را خلاق نشان می دهد. رنگ بنفش روشن برای فضای اتاق خواب نیز انتخاب خوبی است؛ این نوع رنگ همان تأثیرات مثبت رنگ آبی را داراست، ولی احساسات منفی همچون حس خستگی را ایجاد نمی کند.

 

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

رنگ نارنجی باعث ایجاد حس هیجان و شور و شوق می شود و یک رنگ پرانرژی است. به همین دلیل رنگ مناسبی برای اتاق نشیمن یا اتاق خواب نیست، ولی برای دکوراسیون داخلی اماکن ورزشی مانند باشگاه‌ها انتخاب خوبی است.

 

رنگ بژ در دکوراسیون داخلی

رنگ بژ، نوعی قهوه‌ای مایل به زرد می باشد که با رنگ خاکستری تعدیل شده است. این نوع رنگ نمودی روشن دارد و با سبک‌های مدرن و سنتی دکوراسیون داخلی همخوانی خوبی دارد. رنگ بژ رنگی خاص و پرطرفدار است و برای رنگ پرده‌ها و مبلمان استفاده زیادی می شود.

 

رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی

افراد زیادی به رنگ صورتی علاقمند هستند، ولی آن را برای دکوراسیون منزل نمی پسندند. صورتی رنگی آرامش بخش است و اغلب مورد پسند دختر بچه‌هاست. اگر رنگ صورتی با قهوه ای شکلاتی ترکیب شود، حس صمیمیت را ایجاد می کند و بسیار جذاب می شود. صورتی رنگی آرامش بخش، گرم، احساسی، تجملاتی و تسکین دهنده است و باعث شیرین کامی، تضعیف عضلات و شوخ طبعی می شود. این نوع رنگ حس صمیمیت و محافظت را به شما القا می کند.

 

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی

رنگ قهوه ای هیچ وقت از مد نمی افتد و در بیشتر دکوراسیون‌های منزل استفاده می شود. اگر این نوع رنگ را با رنگ‌های سفید، زرد و صورتی چرک ترکیب کنید، حس آرامش و ثبات را ایجاد می کند. در واقع بیشتر مبلمان و چوب‌ها به رنگ قهوه ای هستند.

رنگ قهوه ای خونسردی، گرمی، آسایش و پایداری را می رساند و نشانه محافظه کار بودن، هوش، طبیعت و زمین خاکی است.

 

روانشناسی رنگ مبل در دکوراسیون داخلی

در بین لوازم دکوراسیون منزل یا ویلا، وسیله‌ای که بسیار پرکاربرد است و بیشتر در معرض دید می باشد، مبلمان است. اینکه رنگ مبل‌ها چه رنگی باشد و یا ترکیبی از چه رنگ‌هایی باشد، می تواند به مشکلی اساسی تبدیل شود، ولی با شناخت رنگ‌ها و تاثیر آن در رفتار و روحیه افراد، می توان به آسانی رنگ مبل‌ها را انتخاب کرد.

رنگ سفید نشانه ای از شفافیت و پاکی است. این رنگ، رنگی پرانرژی است که درعین حال آرامش بخش نیز می باشد. استفاده از سفید تک رنگ، برای رنگ مبلمان بر عملکرد سیستم‌های بدن تاثیرات مخربی می گذارد، به همین دلیل توصیه می شود که با ترکیب رنگ‌های دیگر استفاده شود.

رنگ آبی همیشه به عنوان رنگی آرامش دهنده شناخته شده است و با رنگ‌های دیگر به خوبی ست می شود. ترکیب رنگ آبی، رنگی جذاب برای مبلمان است و حتی می توان از طیف‌های روشن و تیره این نوع رنگ برای مبلمان استفاده کرد.

اگر دوست دارید که خانه تان همیشه پرانرژی باشد و انرژی مثبت از آن بگیرید، حتماً از رنگ قرمز برای مبلمان خود استفاده کنید. این نوع رنگ با ترشح آدرنالین در بدن انسان، انرژی وی را بالا می برد و می تواند در زندگی روزمره انرژی بخش باشد.

رنگ بنفش نیز در هر وسیله ای که استفاده شود، آن را مدرن، مجلل و گران قیمت نشان می دهد. از طرفی دیگر مانند رنگ آبی می تواند باعث ایجاد آرامش شود. بنا بر این اگر دوست دارید مبلمان‌تان مدرن و مجلل دیده شوند، از رنگ بنفش استفاده کنید.

اگر تمایل دارید که فضای ویلا یا خانه‌تان تجملی و کلاسیک باشد، رنگ مشکی نیز بهترین گزینه برای مبلمان شما است. البته استفاده‌ی زیاد از رنگ مشکی برای مبلمان، آرامش را بر هم می زند و تاثیرات منفی دارد. خصوصیت مهم رنگ مشکی، ترکیب زیبای آن با رنگ‌های دیگر است که می تواند دکوراسیونی جذاب را ایجاد کند.

رنگ قهوه‌ای برای مبلمان نیز علاقمندان خاص خود را دارد و نماد ایمنی و کانون خانواده است. در صورتی که بتوانید این نوع رنگ را به خوبی با سایر رنگ‌ها ست کنید، ترکیب فوق العاده ای از رنگ‌های زیبا خواهید داشت.

رنگ خاکستری نیز که به رنگی خنثی معروف است، می تواند انتخاب خوبی برای رنگ مبلمان شما باشد. از این نوع رنگ اغلب در مراکز و دفاتر تجاری نیز استفاده می شود.

 

روانشناسی رنگ مبل در دکوراسیون داخلی

نکته:

حقیقت این است که همه رنگ‌ها زیبا هستند؛ برای مثال رنگ‌های سفید و سیاه، در ظاهر رنگ‌هایی متضاد می باشند، ولی هرکدام در جای خود می توانند زیبایی بی نظیری را ایجاد کنند. نکته‌ی مهم برای انتخاب رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی این است که صرفاً با هدف زیبایی آنها را انتخاب نکنید. شاید برخی از رنگ‌ها زیبا به نظر بیایند، ولی باید توجه کنید که قرار است مدت‌ زیادی با رنگی که انتخاب کرده اید زندگی کنید و به همین دلیل باید تاثیراتی که این رنگ‌ها بر روحیه‌ی شما می گذارند، مخرب نباشد.

از این رو قبل از انتخاب هر نوع رنگی به این فکر کنید که دوست دارید چه احساسی را از رنگ‌ها دریافت کنید؟ در صورتی که روحیات ماجراجویانه و هیجانی دارید، رنگ‌های تند برایتان مناسب است. ولی اگر فردی با روحیات آرام هستید، باید از رنگ‌های ملایم استفاده کنید.

یک نکته مهم دیگر برای انتخاب رنگ‌ در دکوراسیون داخلی، توجه کردن به تناسب رنگ‌ها است. سرامیک‌ها، مبلمان، پرده‌ها، دیوارها، میز و صندلی و سایر وسیله‌ها باید تناسب رنگی خوبی با هم داشته باشند.

به همین دلیل قبل از این که رنگ‌ها را انتخاب کنید، به المان‌هایی که رنگ آن‌ها از قبل مشخص شده است و در فضای مورد نظر وجود دارند توجه کنید. به عنوان مثال احتمال دارد که در یک آپارتمان که به تازگی خریداری کرده‌اید، هیچ گونه رنگی وجود نداشته باشد، ولی رنگ سرامیک‌ها قرمز باشد؛ به همین دلیل ناچارید در تصمیم‌گیری‌تان، رنگ قرمز و رنگ‌هایی را که با آن تناسب دارند را به کار ببرید، مگر اینکه قصد داشته باشید سرامیک‌ها را تعویض کنید.

 

 

سخن پایانی

بهره بردن از رنگ‌های مختلف در دکوراسیون داخلی، باعث انتقال احساسات گوناگون به افراد می شود. هر رنگ، تأثیر روحی و روانی خاصی را بر روی بیننده دارد و افراد عکس‌العمل‌های متفاوتی نسبت به رنگ‌های مختلف از خود نشان می دهند. در واقع ترکیبی درست از رنگ‌ها، تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون داخلی خواهد داشت.

به همین دلیل در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با روانشناسی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی آشنا کنیم و تاثیر هر رنگ را بر روحیه افراد بیان کنیم. امیدوارم از مطالعه این محتوا لذت برده باشید و اگر نظر خاصی دارید با ما در میان بگذارید.