قبل از خرید مصالح فولادی برای ساخت و ساز، بهترین کارخانه های تولید تیرآهن را بشناسید! - سازه برتر



قبل از خرید مصالح فولادی برای ساخت و ساز، بهترین کارخانه های تولید تیرآهن را بشناسید!

خرید تیرآهن مناسب با کاربرد ، می تواند یکی از مهم ترین پایه های اصولی هر ساخت و سازی دانست که نیازمند داده های دقیقی در مورد نوع تیرآهن (تیرآهن ipe، هاش و زنبوری)، نوع ساخت و ساز، بودجه و همچنین برند تولید کننده داشت. در این بین کارخانه تولیدکننده تیرآهن ها، می توانند با استاندارد و آنالیز مناسب خود، کیفت تیرآهن و در نتیجه کیفیت سازه را تضمین می کنند. در این بین کارخانه هایی چون ذوب آهن، ظفر بناب و کوثر اهوا با کیفت بالا و تولید انواع سایز تیرآهن و پراکندگی منطقه ای، جزو بهترین کارخانه های تولید تیرآهن به حساب می آیند. البته در کل می توان گفت 10 کارخانه تولیدکننده انواع تیرآهن در ایران در انواع و سایزهای مختلف هستند.



تیراهن در ایران با چه استانداردهایی تولید می شود؟

تیرآهن‌ها از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح فولادی هستند که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تیرآهن‌ها در استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند و انتخاب درست استاندارد بسیار مهم است. به همین خاطر در ادامه توضیح مختصری در مورد آنها می‌دهیم.

به‌طور کلی ۳ نوع تیرآهن با استاندارد متفاوت در کارخانه های تولید تیرآهن ایران وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • تیراهن IPE: این مدل که مطابق با استانداردهای ایران و اروپا است، پرکاربردترین نوع در صنعت ساختمان‌سازی ایران به‌شمار می‌رود. این نوع از تیرآهن قدرت خم‌شدگی بالایی داشته و علاوه‌بر آن، مقاومت بالایی نیز دارد.

ارتفاع این مدل ۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر است و از لحاظ ظاهر، شبیه به شکل I ساخته می‌شود.

  • تیرآهن INP: این نوع از تیرآهن که به بال باریک شیب‌دار نیز شناخته می‌شود، از لحاظ ظاهری تقریبا مطابق با IPE است اما مطابق با استانداردهای چین و روسیه تولید می‌شود. سایز این تیرآهن بین ۶۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر است و لبه‌های گردی دارد.

  • تیرآهن IPB: نام دیگر این تیرآهن، بال پهن یا هاش(H) است که ارتفاع آن ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر است. این مدل همانند حرف H دارای بال‌های عریض است و از نظر وزن و ابعاد به ۳ نوع سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم می‌شود.

 

چه کارخانه هایی در ایران تیرآهن ipe را تولید می کنند؟

کارخانه های تولید تیرآهن در ایران بسیار زیاد و در مناطق مختلف کشور هستند بنابراین، یافتن یک مجموعه معتبر برای خریداران سخت می‌شود. به همین خاطر در این بخش به معرفی بهترین کارخانه‌های تولید تیرآهن در ایران می‌پردازیم.

کارخانه ذوب آهن اصفهان

قطعا نام کارخانه ذوب اصفهان را شنیده‌اید. این شرکت با مواد اولیه بسیار باکیفیت و درجه یک به تولید تیرآهن پرداخته است. شما می‌توانید از این کارخانه، انواع این مصالح را در ابعاد و سایزهای مورد نظر خود تهیه کنید. در حال حاضر کارخانه ذوب اهن در حال انواع تیراهن ها است که بر اساس استاندارد ملی ایران ISIRI ۱۴۴۸۴ ومطابق با IPB و استانداردهای DIN۱۰۲۵-۲ تولید می گردند.

کارخانه جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

این کارخانه که در سال ۸۷ تولید شد، قابلیت تولید ۳۰۰ هزار تن تیرآهن را دارد. کارخانه جهان فولاد غرب این مصالح را در ۲ نوع آی‌پی‌ایی و آی‌پی‌بی تولید و عرضه می‌کند که سایز آنها بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌متر بوده و طول تیراهن های تولیدی این کارخانه، 12 متری است.

کارخانه پروفیل صنعت ماهان ، تولید کننده تیرآهن در سه سایز

کارخانه صنعت ماهان که در سال ۱۳۸۹ به‌وجود آمد، در جاده‌ خاوران تهران واقع شده است. عمده‌ترین محصولات فولادی این کارخانه، تیرآهن سایز ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هستند که مقاومت بسیار بالایی دارند و مناسب استفاده در صنعت ساختمان‌سازی هستند. هر کدام از این سایزها در چند مدل تولید می شوند، که بسته به درجه و وزن تیرآهن ف متفاوت خواهند بود.

کارخانه ظفر بناب ، تولید کننده تیرآهن در سایزهای پر مصرف

مجتمع فولاد ظفر بناب از پیشرفته‌ترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران است که در سال ۸۶ در نزدیکی شهرستان بناب به بهره‌برداری رسید. مصالح تولیدشده توسط این کارخانه از لحاظ ابعاد و وزن، بسیار متنوع هستند و به همین خاطر مصارف و کاربردهای زیادی نیز دارند. تیرآهن ظفر بناب در حال حاضر در سایزهای 14، 16، 18 و 20 و در طول های 12 متری تولید می شوند. کیفیت این تیرآهن به نوبه خود، از بهترین ها حساب می شود. تیرآهن ظفر بناب بر اساس استاندادهای ملی و بین المللی و در نوع ipe تولید می گردد. از این رو می توان گفت، کیفیت تیرآهن ظفر بناب بسیار مناسب بوده وبه عنوان یکی از برندهای مطرح تیرآهن در بازار فولاد شناخته می شود. البته لازم به ذکر است تیراهن های کارخانه ظفر بناب در سایزهای مختلف 12 الی 27 تولید میشده اما در حال حاضر رنج تولیدی به سایزهای موجود متنهی شده است. در زمان خرید، حتما قیمت تیرآهن ظفر بناب تبریز در انواع سایزها را رصد نمایید و چرا که قیمت ها در لحظه تغییر می کنند.



کارخانه آریان فولاد

کارخانه آریان فولاد نیز در سال ۱۳۸۵ در شهر بوئین زهرا ساخته شد و به بهره‌برداری رسید. آریان فولاد علاوه‌بر تولید تیرآهن، در زمینه ساخت میلگرد، نبشی و ناودانی نیز فعالیت دارد. محصولات فولادی تولیدشده توسط این کارخانه از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

کارخانه کوثر اهواز

یکی از قدیمی‌ترین کارخانه های تولید تیرآهن در ایران، کوثر اهواز است که در سال ۵۱ بهره‌برداری شد. این مجموعه دومین کارخانه بزرگ در شهر اهواز است که تولیدات بسیاری نیز دارد. تیرآهن‌های ipe و ipn با سایزهای ۱۴، ۱۶، ۲۰ در مجموعه کوثر تولید و عرضه می‌شوند.




بهترین کارخانه های تولید تیرآهن ipe کدامند؟

همان‌طور که گفته‌شد تیرآهن ipe از پرکاربردترین نوع تیرآهن است که در کارخانه های تولید تیرآهن ساخته می‌شود. اکثر افراد برای صنایع مختلف از این نوع استاندارد استفاده می‌کنند بنابراین، مهم است که بهترین مجموعه‌های تولیدکننده آن را بشناسید.

  • کارخانه ذوب آهن اصفهان

  • مجتمع جهان فولاد غرب (کرمانشاه)

  • کارخانه تیرآهن اهواز

  • کارخانه فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

  • کارخانه ظفر بناب

  • کارخانه فولاد ناب تبریز

  • کارخانه شاهین بناب

  • کارخانه فولاد یزد (احرامیان)

  • مجتمع پروفیل صنعت ماهان

کارخانه‌های نام‌برده همگی در تولید تیرآهن ipe فعالیت گسترده‌ای دارند و این نوع را در سایز‌، وزن و ابعاد مختلف به مشتریان خود عرضه می‌کنند. همچنین کیفیت مواد اولیه آنها بسیار بالا است و به همین خاطر است که مصالح تولیدشده توسط این کارخانه‌ های تولید تیرآهن، مقاومت و ماندگاری بالایی دارند.

 

چگونه کیفیت تیراهن خریداری شده را بررسی کنیم؟

اگر قصد خرید این مصالح را از کارخانه های تولید تیرآهن دارید، لازم است تا در مورد انواع باکیفیت آن اطلاعاتی به‌دست آورید، ازهمین ‌رو در ادامه روش‌هایی برای تشخیص میزان کیفیت این مصالح را بازگو می‌کنیم.

  • وزن یک تیرآهن به چگالی و حجم آن وابسته است. معمولا این مصالح دارای جدول وزنی هستند که با بررسی این جدول می‌توانید به کیفیت تیرآهن خریداری‌شده پی ببرید.

  • کارخانه‌های معتبر روی محصولات خود، آرم شرکت را حک می‌کنند تا به برندسازی آنها کمک کند. بنابراین، تیرآهن‌های باکیفیت، آرم برند تولیدکننده را دارند.

  • رنگ تیرآهن از دیگر عواملی است که نشان‌دهنده کیفیت آنها است. معمولا تیرآهن باکیفیت صاف و یکدست بوده و رنگ زنگ‌زده و کدر ندارد.

  • همچنین از مهم‌ترین ویژگی‌های این مصالح قدرت جوش‌پذیری و خم‌شدگی آنها است. نمونه‌های مرغوب و باکیفیت به میزان زیادی جوش‌پذیر هستند که همین موضوع نشان‌دهنده اصل‌بودن آنها است.

  • شکل ظاهری این مصالح به ۲ صورت H و I است بنابراین، اگر تیرآهن خریداری‌شده ظاهری به‌جزء این ۲ مورد دارد، احتمال تقلبی‌بودن آن زیاد است.

  • بهتر است برای اطمینان از کیفیت، اقدام به خرید تیرآهن درب کارخانه کنید زیرا خرید مستقیم و بی‌واسطه از تولیدکنندگان، اعتبار بیشتری داشته و همچنین هزینه‌های کمتری دربردارد.



جمع‌بندی

بهترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران را بسته به کیفیت تیرآهن تولیدی ،نوع و سایز این محصول می سنجند. در این بین کارخانه هایی چون ذوب اهن، ظفر بناب، آریان فولاد، احرامیان، جهان فولاد غرب و ... همگی با کیفیت ترین تیراهن های بازار را در ابعاد و سازهای مختلف به بازار عرضه می دارند. برخی از کارخانه ها با توجه به نیاز منطقه و خریداران، برخی از سایزهای پر مصرف را تولید می کنند، که از این دست می توان به کارخانه ظفر بناب اشاره نمود که در سایزهای 14 الی 20 تیراهن تولید می کند و البته جزو برترین کارخانه های تولید تیرآهن می باشد.

منبع : آهن ملل ارائه دهنده انواع مقاطع فولادی از تمامی کارخانه ها