دیوار سبز خزه ای (ماس وال) چیست؟ - سازه برتر



دیوار سبز خزه ای

ماس وال (moss wall)، در لغت به معنای دیوار سبز خزه ای می باشد و در اصطلاح به هرگونه دیوار ساخته شده از خزه، چه تثبیت نشده و چه تثبیت شده گفته می‌شود. به صورت کلی ماس وال یا دیوار سبز خزه ای، نوعی چینش با متریال طبیعی است که روی دیوار قرار داده می شود و به وسیله خزه‌های زنده یا حفظ شده و یا ترکیبی از هر دو نوع تزئین می‌شود.

در صورتی که در اتاقی از ویلا یا خانه خود یک دیوار خالی دارید، می توانید برای تزیین آن از یک دیوار خزه ای استفاده کنید، که باعث ایجاد یک پس زمینه‌ی زیبا می شود و به مدت طولانی دوام دارد.

در واقع استفاده از مناظر طبیعی همچون دیوار سبز خزه ای در محوطه سازی ویلا، یکی از المان‌هایی است که می تواند بر سلامتی روح و جسم انسان تاثیر بگذارد. در این مقاله می خواهیم درباره دیوار سبز خزه ای صحبت کنیم و مزایا و معایب هر کدام را توضیح دهیم.

 

دیوار سبز خزه ای چیست؟

دیوار سبز خزه ای چیست؟

باغ عمودی یا دیوار سبز خزه ای، دیواری است که به طور کامل یا جزئی دارای پوشش گیاهی زنده و طبیعی است و معمولاً به آبیاری مداوم از یک سیستم تامین آبرسانی داخلی نیاز دارد تا گیاهان سرزنده و زیبا به نظربیایند. راه‌های گوناگونی برای اجرای این نوع دیوارها در ساخت ویلا، وجود دارد، که هر کدام مزایا و معایبی دارند. خزه‌هایی که در طبیعت هستند، می توانند طی فرآیندی آماده شوند و در فضاهای داخلی شما استفاده شوند و از این طریق زیبایی را برای دیوارهای شما ایجاد کنند.

در واقع دیوارهای خزه ای، عبارتند از نصب خزه‌های پایدار و تثبیت شده بر روی دیوارهای داخلی و قاب‌ها. البته دیوارهای سبز خزه ای در فضای باز نیز قابل نصب می باشند، ولی دوام و کیفیت خوبی نخواهند داشت.

 

طراحی دیوار سبز خزه ای (ماس وال)

از دیوارهای خزه ای، می توان در قسمت‌های مختلف داخلی در ساخت ویلا یا اپارتمان استفاده کرد. برای مثال از خزه برای ساخت لوگوی شرکت‌های مختلف استفاده می شود و باعث می شود که مجموعه زیباتر و شیک‌تر به نظر برسد.

انتخاب خزه دیواری نیز به صورت اصولی بر اساس شکل، رنگ و ... و هماهنگی آن با فضا طراحی می شود. استفاده از تنه درختان نیز می تواند انعکاس طبیعت را در فضا نشان دهد.

بهره بردن از دیوار خزه سبز، سابقه چندانی ندارد و به تدریج در حال شناخته شدن است و قطعا در سال‌های آتی شاهد نمونه‌های بیشتری از آن در دکوراسیون ویلا یا منازل خواهیم بود.

 

نحوه نصب دیوارهای خزه ای

هیچ زیرساختی برای نصب Moss Wall مورد نیاز نیست. با استفاده از چسب حرارتی (چسب تفنگی) و چسب چوب پارکت، به آسانی می توانید این محصولات را بر روی هر سطحی از جمله فلز، بتن، پلاستیک، شیشه، گچ دیوار، چوب و غیره نصب کنید. همچنین می توانید دیوارهای سبز خزه ای را برعکس (روی سقف) و به شکل لوستر نیز قرار دهید. علاوه بر این می توانید این خزه‌ها را در قاب‌هایی به صورت پانل بر روی دیوار قرار دهید. اجرای دیوار خزه پایدار بسیار سریع انجام می شود، تا حدی که روزانه بیش از 10 متر مربع را می توانید اجرا کنید.

 

انواع خزه مورد استفاده برای اجرای دیوار سبز خزه ای 

انواع خزه مورد استفاده برای اجرای دیوار سبز خزه ای

در این بخش از سازه برتر، شما را با انواع دیوار سبز خزه ای آشنا می کنیم:

 

خزه‌های flat moss (تخت)

این نوع خزه سطحی یکنواخت دارد و حدود 2 سانتی متر ارتفاع دارد و برای ساخت دیوارهای خزه ای به هم چسبیده گزینه خوبی است. از خزه تخت نیز به عنوان پس زمینه استفاده می شود و یک پوشش خزه ای مناسب برای دیوارهای سبز به وجود می آورد. در این حالت طراحی به کمک گونه‌های گیاهی پایدار دیگر، روی بستر خزه انجام می شود. خزه‌های تخت، به دو گروه خزه سرو(سایپرس) و خزه مسطح تقسیم بندی می شوند.

 

خزه ریندر یا گوزن شمالی (Moss Reindeer)

خزه ریندر یا گوزن شمالی، یکی از پر طرفدارترین گونه‌های خزه برای ساخت دیوارهای خزه ای می باشد. تنوع رنگ فراوان (بیش از 12 رنگ) باعث شده است که برای ساخت دیوار موس وال‌های جذاب و طراحی دکوراسیون داخلی سبز بسیار مورد استفاده قرار گیرد. همچنین خزه گوزن شمالی به دلیل ماندگاری زیاد در طرح‌های دیوار سبز خزه ای استفاده می شود.

 

خزه Ball moss (توپی)

کشت خزه توپی در کشور ما به شکل گلخانه ای انجام می شود. همان گونه که از نام آن پیداست، ظاهری کروی شکل دارند. خزه توپی گونه ای به نام لوکوبریوم یا پل ماس است. خزه توپی به علت فرآیند پیچیده کشت، گرانتر از سایر گونه‌های گیاهی تثبیت شده است.

 

مزایای دیوار سبز خزه ای

مزایای دیوار سبز خزه ای

دیوارهای خزه ای، خصوصیات منحصر به فردی دارند. مهمترین آن‌ها این است که نیازی به نگهداری و مراقبت ندارند. یکی دیگر از مزایای دیوارهای خزه ای این است که، تا 35 درصد عایق صدا هستند. همچنین هوا را تصفیه می کنند و ذرات معلق در هوا و آلودگی را کاهش می دهند و فضای دلپذیرتری را برای شما فراهم می کنند.

انعطاف پذیری دیوارهای خزه باعث می شود که شما به راحتی بتوانید هر طرح (تصویر یا لوگو) با هر اندازه (از چند سانتی متر تا ده‌ها متر) را اجرا کنید. این کار دریچه جدیدی را به دنیای طراحی فضای سبز داخلی باز می کند و به معماران و طراحان خلاق این فرصت را می دهد تا ایده‌های خود را با انعطاف بیشتری پیاده سازی کنند.

ماس وال، سیستمی نوآورانه در صنعت ساختمان، برای ایجاد فضاهای سبز در داخل ویلاها، ساختمان‌ها (اداره، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، کافی شاپ‌ها، باشگاه های ورزشی و ...) است که احتیاجی به نگهداری ندارند. این سیستم به شکلی طراحی شده است که می توان در کمترین زمان ممکن، دیوار سبز طبیعی را ایجاد کرد، با توجه به این که کمترین فضا را نیز اشغال می کند.

از موس وال، به علت تنوع در رنگ و طرح، به عنوان تابلوی خزه ای هم می توان استفاده کرد.

در مکان‌های کم نور، مانند زیرزمین‌های بدون تابش نور خورشید و یا در سرویس‌های بهداشتی، رشد گیاهان به خوبی انجام نمی گیرد، به همین دلیل دیوار خزه ای، گزینه بسیار مناسبی برای این نوع مکان‌هاست.

همچنین خزه سبز در طراحی و معماری داخلی، با تمام اشکال هندسی قابلیت اجرا دارد.

از مزایای دیگر دیوارهای سبز خزه ای این است که، به طور معمول تا ده سال عمر می کنند و در صورت استفاده از اسپری محافظ (مواد نگهدارنده غیر سمی) و دقت در نگهداری، عمر این دیوارها تا ۲۵ سال افزایش می یابد.

مزیت دیگر دیوارهای خزه ای این است که در مقایسه با دیگر گیاهان آپارتمانی، در این نوع دیوارها هیچ گونه خاکی وجود ندارد و خزه‌ها به وسیله اسپری‌های نگهدارنده تثبیت می شوند و به آسانی می توانند روی هر زیرساختی نصب شوند. البته این نکته اهمیت دارد که هر چند ماه یکبار دیوار سبز خزه ای را جهت بررسی محکم بودن قطعات و اجزا، مورد بازبینی قرار داد، تا از جدا شدن خزه‌ها از زیرساخت ممانعت شود.

 

معایب دیوار سبز خزه ای

دیوارهای سبز به زیرساخت‌های خاص خود نیاز دارند، از جمله گلدان‌ها و قاب‌ها، کانال‌های آبیاری، سیستم‌های روشنایی و سیستم‌های آبیاری گیاهانی که نیاز به نگهداری و مراقبت دارند.

علاوه بر این، نگهداری و مراقبت از آنها در اندازه‌های بزرگ، مانند نگهداری از باغ، می تواند پرهزینه و زمانبر باشد. زیرا نگهداری از گیاهان نیاز به هرس، کوددهی، نور مناسب و ... دارد. همچنین وجود سیستم آبیاری منظم (دستی)، در زمان سفرهای طولانی مدت تقریبا غیرممکن است.

همچنین زمانی که گیاهان برای مدت طولانی خشک می شوند، شاهد نابودی آن‌ها نیز هستیم. کمی بی احتیاطی یا مراقبت ضعیف، باعث از بین رفتن همیشگی گیاهان شما می شود.

 

نحوه نگهداری از دیوار سبز خزه ای

نحوه نگهداری از دیوار سبز خزه ای

Moss Wall از 100% خزه و گیاهان طبیعی ساخته شده است. گیاهانی که از منابع پایدار برداشت می شوند، طی فرآیند خاصی تثبیت شده و سپس آماده نصب بر روی سطوح مختلف می شوند. خزه تثبیت شده به خاطر ساختار مولکولی خاص خود، به رطوبت نسبی 40-50 درصد (رطوبت نسبی مناسب برای بدن انسان) احتیاج دارد. آنها همچنین باید از نور مستقیم خورشید دور نگه داشته شوند. البته این دو مورد در دیوارهای خزه ای به راحتی کنترل می شوند.

خزه‌ها به منظور جلوگیری از آسیب، باید دور از گرد و غبار باشند، چرا که ممکن است گرد و غبار جذب خزه شود.

گاهی نیز مشاهده می شود که افراد از روی عدم آگاهی، روی تابلوی خزه ای را آبپاشی می کنند، که انجام این کار باعث پوسیدگی خزه می شود.

 

رنگ دیوارهای سبز خزه ای

از آنجایی که بیشتر گیاهان در طبیعت به رنگ سبز هستند، بیشتر محصولات تثبیت شده نیز با همین رنگ‌ها به فروش می رسند. این رنگ‌ها عبارتند از سبز جنگلی، سبز تیره، سبز لیمویی و غیره. البته این نوع محصولات را می توان در رنگ‌های دیگر نیز تولید کرد. توصیه ما برای هرچه طبیعی‌تر دیده شدن دیوار سبز شما، به کار گیری پالت رنگی سبز است.

 

تفاوت خزه مصنوعی و تثبیت شده

شاید تصور کنید خزه مصنوعی همان خزه تثبیت شده است، ولی این طور نیست. خزه‌های مصنوعی تماماً از عناصر دست ساز تولید شده اند و به هیچ عنوان طبیعی نیستند. در حالی که خزه‌های تثبیت شده زنده و کاملاً طبیعی می باشند و تنها در طی مراحلی به خواب می روند و در عین حال ویژگی طبیعی خود را حفظ می کنند، همچنین آن‌ها به مراقبتی که گیاهان طبیعی احتیاج دارند، نیازی ندارند.

 

برآورد هزینه تمام شده دیوار سبز خزه ای

برآورد هزینه تمام شده دیوار سبز خزه ای

برای برآورد هزینه دیوار سبز خزه ای باید به عوامل متعددی توجه شود از جمله:

 

میزان متراژ خزه سبز

مسلما به خاطر صرفه جویی ناشی از مقیاس، هرچقدر متراژ پروژه بیشتر شود، هزینه آن بر اساس متر مربع کاهش پیدا می کند.

 

نوع خزه دیواری (خزه تثبیت شده)

خزه‌ها دارای تنوع زیادی است و به شکل طبیعی بعضی از انواع آن قیمت بیشتری دارند.

 

میزان هزینه جانبی

بعضی از هزینه‌ها که به صورت اختصاصی و با توجه به تقاضای مشتری انجام می شود، بر هزینه‌های تمام شده دیوار سبز تاثیر زیادی می گذارد.

 

 

سوالات متداول:

1- آیا در هر مکانی امکان نصب دیوار سبز خزه ای وجود دارد؟

بله دیوارهای خزه ای هیچگونه محدودیت فضایی ندارند و با توجه به فضایی که در اختیار دارید، می توانید دیوار سبز خزه ای را مناسب با همان فضا سفارش دهید و اجرا کنید.

 

2- عوامل از بین رونده دیوار سبز خزه ای چیست؟

دیوار سبز خزه، اساساً بسیار بادوام است، اما به یاد داشته باشید که آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید، رطوبت محیط نباید بیش از 50٪ باشد و همچنین بدون گرمایش و تهویه باشد و در معرض آب و باران قرار نگیرد.

 

3- آیا دیوار سبز خزه ای بوی نامطبوعی دارد؟

دیوار سبز خزه ای، به هیچ وجه بوی نامطبوعی ندارد. ولی اگر مراحل تثبیت خزه، به تازگی انجام شود، بوی ملایمی از آب و خاک دارد که آزار دهنده نیست.

 

4- آیا موس وال، حشرات را جذب می کند؟

همان گونه که می دانید برای تثبیت کردن خزه‌ها از مواد شیمیایی استفاده می شود، که همین مورد باعث دور شدن حشرات می شود و همچنین تراکم بالای خزه‌ها، باعث جلوگیری از زیستن حشرات روی آن می شود.

 

 

جمع بندی

کافیست نگاهی به دکوراسیون داخلی ویلاها، خانه‌ها و محیط های اداری بکنید. در حقیقت افراد سعی می کنند به کمک این نوع دیوارها، فضای خشک و سرد ویلا یا ساختمان را از بین ببرند و از طرفی دیگر شکاف بزرگی که میان طبیعت و زندگی انسان‌ها به وجود آمده و تاثیرات منفی که در روح و جسم آن‌ها باقی گذاشته است را کاهش دهند.

در این مقاله در خصوص دیوار سبز خزه ای و مزایا و معایب آن صحبت کردیم، امیدواریم که این مطلب برای شما کاربران عزیز، مفید واقع شده باشد.