معرفی کامل ویژگی‌ها و انواع سقف شیشه ای اسکای لایت - سازه برتر



ویژگی‌ها و انواع سقف شیشه ای اسکای لایت

سقف شیشه ای اسکای لایت با ایجاد نور طبیعی می تواند جو و محیط ساختمان یا ویلای شما را از طرق مختلف بهبود بخشد. استفاده از نورهای طبیعی در اجرای نمای ویلا می تواند روحیه ساکنان آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و در عین حال باعث زیبایی هر چه بیشتر آن شود. علاوه بر این ها، نور روز همچنین می تواند به کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های انرژی و کنترل دمای ویلا شما کمک کند.

بی شک یکی از بهترین راه ها برای وارد کردن نور طبیعی به ویلا، استفاده از سقف شیشه ای اسکای لایت است. در ادامه این مقاله، ما راهنمای خود را در مورد انواع مختلف سقف شیشه ای اسکای لایت به شما ارائه می دهیم، که می تواند به شما در انتخاب سقف شیشه ای مناسب برای ویلا یا ساختمانتان کمک نماید.

 

سقف شیشه ای اسکای لایت 

اسکای لایت چیست؟

در اسکای لایت به جای استفاده از مصالح معمول سقف، برای نورگیرها از شیشه در صنعت ساختمان استفاده می کنند. اسکای لایت مانند سایر اجزای ساختمان (درها، پنجره‌ها و ...) بخشی از ساختمان یا ویلا محسوب می شوند، به همین دلیل این نوع سقف شیشه ای را عمدتاً برای سقف ویلاها و یا ساختمان‌ها به کار می برند.

 

 

طراحی سقف شیشه ای اسکای لایت

برای اینکه بتوان Skylight را به صورت بهینه پیاده سازی کرد، طراحی و اجرای آن در سه فاز انجام می شود. پس از اتمام مرحله طراحی معماری و طراحی سازه، لازم است پلان فاز سوم (نقشه‌های اجرایی سقف شیشه ای) تهیه شود، در ادامه این بخش از سازه برتر توضیحاتی در خصوص این 3مرحله خواهیم داد:

 

مرحله اول

طراحی معماری سقف شیشه ای اسکای لایت

در مرحله طراحی معماری، مکان نورگیرها با توجه به ترجیحات کارفرما و فضای موجود در ساختمان یا ویلا نصب می شوند. از آنجایی که این نوع سقف‌ها دارای عبور نور قوی هستند که در نتیجه انتقال حرارت است، بنابراین در قرار دادن آنها به این نکات توجه کنید. به عنوان مثال، اگر می خواهید سقف‌های شیشه ای در اتاق نشیمن نصب کنید، باید توجه داشته باشید که ممکن است در هنگام تابش مستقیم نور خورشید، فضا بیش از حد روشن و گرم شود و امکان نشستن نباشد. علاوه بر این، انعکاس نور تماشای تلویزیون را با مشکل مواجه می کند.

 

مرحله دوم

طراحی سازه سقف شیشه ای اسکای لایت

بعد از آماده کردن نقشه‌های معماری، نقشه‌های سازه نیز تهیه می شود، سازه سقف‌ شیشه ای اسکای لایت، به طور کامل نمایان می شود، بنابراین علاوه بر داشتن استحکام و مقاومت بالا، نمای ظاهری آنها نیز اهمیت فراوانی دارد.

 

مرحله سوم

طراحی پلان‌های فاز ۳ سقف شیشه ای اسکای لایت

پس از اجرای شبکه فلزی و سازه سقف شیشه ای، کوچکترین جزئیات سقف شیشه ای در نظر گرفته شده و طراحی می شوند.

 

اجرای سقف شیشه ای اسکای لایت 

اجرای سقف شیشه ای اسکای لایت

جهت اجرای سقف شیشه ای اسکای لایت در ساخت ویلا یا ساختمان، احتیاج به سه بخش اصلی داریم، که این سه بخش شامل موارد زیر می باشند:

 

سازه نگهدارنده

مانند شیشه‌های کرتین وال، در این روش نیز به پروفیل های افقی و عمودی احتیاج داریم، که با اتصال این پروفیل‌ها چارچوبی برای نگه داشتن شیشه (قاب دور شیشه) ایجاد می شود.

 

شیشه

مهمترین قسمت سقف اسکای لایت محسوب می شود، که حدود 80 درصد از فضای اسکای لایت را به خود اختصاص داده است، این شیشه‌ها باید دارای مقاومت بالا در برابر فشار باد بوده و علاوه بر آن باید دارای خاصیت عایق حرارتی و صوتی خوبی هم باشند.

 

عایق حرارتی

عایق حرارتی جزء لاینفک سیستم نورگیر است، زیرا این سقف شیشه ای باید با حداقل اتلاف انرژی، باید در برابر باران، برف و تگرگ نیز مقاومت کند.

 

انواع سقف شیشه ای اسکای لایت 

انواع سقف شیشه ای اسکای لایت

سقف شیشه ای اسکای لایت، از لحاظ ظاهری و کاربرد آن در ویلا یا ساختمان، در انواع گوناگونی وجود دارد، البته باید توج داشت که هر یک از انواع نمای اسکای لایت (سقف شیشه ای) خود تنوع ظاهری فراوانی دارند، به صورت کلی اسکای لایت به پنج نوع اصلی تقسیم بندی می‌شود:

اسکای لایت ثابت (Fixed،Non-Operable )

اسکای لایت متحرک یا ماژولار (Operable، Ventilating)

اسکای لایت لوله‌ای (Tubular)

اسکای لایت اختصاصی (Convex)

اسکای لایت محدب (Custom)

 

سقف شیشه ای اسکای لایت ثابت (Fixed، Non-Operable)

این نوع سقف شیشه ای، باز و بسته نمی شود و مانند یک سقف معمولی در ساختمان یا ویلا عمل می کند، با این تفاوت که این نوع نورگیرها اجازه استفاده از نور طبیعی زیادی را می دهند.

آنچه مهم است این است که در سقف شیشه ای ثابت، بیشتر از مصالح شیشه ای استفاده شده که تنها ده درصد آن سازه ای است و این اتصالات سازه ای بیشتر از متریال آلومینیوم، چوب و فولاد است.

این روش بیشتر در مناطق کم نور ویلاها و ساختمان‌ها (پله‌ها، زیر شیروانی ها و ...) استفاده می شود.

 

سقف شیشه ای اسکای لایت متحرک یا ماژولار (Operable، Ventilating)

در نمای نورگیر ماژولار، شیشه‌ها قابل باز و بسته شدن هستند و بدین ترتیب علاوه بر بهره مندی از نور طبیعی، امکان تهویه نیز فراهم می شود. به عنوان مثال، در فصل‌های گرم مانند تابستان، این سیستم می تواند به تعادل هوای داخل ویلا کمک کند. این روش بیشتر در حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه استفاده می شود، زیرا این مکان‌ها دارای رطوبت بالایی هستند و با استفاده از ویژگی‌های تهویه این نوع نورگیرها می توان مقداری از رطوبت را با جریان هوا از بین برد.

نمای Skylight Major به دو شکل اتوماتیک و دستی در بازار در دسترس می باشند.

 

سقف شیشه ای اسکای لایت اختصاصی (Custom)

سقف شیشه ای اختصاصی اسکای لایت، در مقایسه با سایر انواع نورگیر هزینه بیشتری برای اجرا دارند و همان گونه که از نامشان مشخص است، به شکل سفارشی طراحی شده اند.

نورگیر اختصاصی در مواقعی که روش‌های دیگر اسکای لایت، در دسترس نباشد، گزینه مناسبی به حساب می آید. اما برای طراحی آن باید به چند ویژگی مهم توجه کرد که عبارتند از:

اقلیم

متراژ اسکای لایت

میزان نورگیری اسکای لایت

سازه ویلا یا ساختمان

موقعیت جغرافیایی

نوع اسکای لایت

جنس اتصالات

نوع اتصالات

 

سقف شیشه ای اسکای لایت محدب (Convex)

نماهای نورگیر محدب اسکای لایت، می‌توانند بخش بزرگ‌تری از سقف را اشغال کنند و نقش مهمی در فضاهای بزرگ ویلا یا ساختمان‌ها، با نور طبیعی کم ایفا کنند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این نوع نما، توزیع یکنواخت نور در فضای داخلی ویلا است و از آنجایی که این روش در مساحت وسیعی قابل استفاده است، برای ساختمان‌های بزرگ مانند (ادارات، مجتمع‌های تجاری و مغازه ها) کاربرد زیادی دارد.

 

سقف شیشه ای اسکای لایت لوله ای (Tubular)

از جدیدترین انواع نورگیرها می توان به اسکای لایت لوله ای اشاره کرد، که به این نوع نورگیرها تونل و لوله خورشیدی نیز می گویند.

این روش بیشتر در مکان‌های کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرد و بنابراین قسمت کوچکتری از سقف را در مقایسه با دو روش قبلی پوشش می دهد. نمای نورگیر لوله ای هم به عنوان تهویه و هم به عنوان نور الکتریکی عمل می کند.

در طراحی گنبدی، از نورگیرهای لوله ای بیشتر استفاده می شود و برای کاهش اتلاف نور طبیعی، یک روکش نقره ای آینه ای در سطح داخلی شیشه به کار می رود، تا نور بیشتری وارد فضا شود. قطر این لوله‌ها بین 10-15 اینچ طراحی شده است.

این نوع اسکای لایت، اغلب در فضاهایی مانند آشپزخانه، حمام و اتاق دوش مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مزایای سقف شیشه ای اسکای لایت 

مزایای سقف شیشه ای اسکای لایت

در این بخش به مزایای این نوع سیستم سقف شیشه ای می پردازیم، تا با این نوع نمای مدرن بیشتر آشنا شوید:

 

بهره بردن از نور طبیعی

یکی از دلایل اصلی ظهور سقف‌های شیشه ای از صدها سال پیش، استفاده حد اکثر از نور طبیعی و زیبایی شناختی بود که به بهبود روحیه و احساس فرد و همچنین عملکرد آن‌ها در محیط کار کمک می کند.

 

تهویه مطبوع کمکی

سقف‌های ماژولار یا غیر ثابت اسکای لایت، را می توان باز و بسته کرد تا هوا به داخل و خارج از آن راه یابد، که باعث صرفه جویی در انرژی مصرفی سیستم تهویه می شود.

 

صرفه جویی در برق و گرما

با استفاده از این فناوری در ساخت و ساز می توان با هدایت نور خورشید به داخل خانه در مصرف انرژی برای وسایل گرمایشی صرفه جویی کرد و در تابستان در مصرف انرژی برای وسایل سرمایشی نیز صرفه جویی کرد.

 

ارزش ملک شما را افزایش می دهد

سقف شیشه ای اسکای لایت، به دلیل زیبایی بی نظیری که دارد، می تواند ارزش ملک شما را افزایش دهد.

 

دید طبیعی و حس گسترش فضا

نصب نورگیر اسکای لایت، نه تنها به شما امکان می دهد مناظر طبیعی بیرون را ببینید، بلکه باعث می شود احساس کنید فضای بزرگتری دارید که این ویژگی، برای محیط های کوچک بسیار عالی است.

 

دسترسی به پشت بام

در بعضی از ویلاها، صاحبان ویلاها از این نوع نورگیرهای سقفی برای دسترسی به سقف استفاده می کنند، اما مطمئناً آن را برای این هدف نصب نمی کنند.

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر

تولید کنندگان تجهیزات ساختمانی و فروشندگان مصالح ساختمانی می توانند با انتشار آگهی تبلیغاتی خود در سایت سازه برتر، از مزایای زیادی از جمله دائمی بودن آگهی، امکان انتشار چندین عکس و فیلم تبلیغاتی، تبلیغ در وبلاگ‌های سازه برتر و دریافت گزارش ماهیانه از سرچ کنسول گوگل برای آگهی خود برخوردار شوند.

با دریافت این گزارش، از وضعیت آگهی ساختمانی خود در گوگل مطلع می شوید و می توانید آگهی خود را بهینه کنید تا جایگاه آن در نتایج جستجوی گوگل بهبود یابد و افراد بیشتری از طریق جستجو با آگهی تبلیغاتی شما آشنا شوند. علاوه بر این امکان ویرایش آگهی شما تا 3 مرتبه بصورت رایگان امکان پذیراست و به این شکل می توانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید. برای سفارش آگهی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات مصالح ساختمانی

 

معایب سقف شیشه ای اسکای لایت 

معایب سقف شیشه ای اسکای لایت

مسلماً هر رویکردی برای افزودن زیبایی به ویلا، معایب و مزایایی نیز خواهد داشت و سقف‌های شیشه ای اسکای لایت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ازجمله معایب این نوع سقف‌ها موارد زیر است:

سرمایه گذاری روی تجهیزاتی که دارای مقاومت بالایی نیستند.

انتخاب مکان مناسب برای نصب، کار آسانی نیست و می تواند هزینه‌های شما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و بدون کمک گرفتن از یک شرکت حرفه ای قابل انجام نخواهد بود.

نصب سقف شیشه ای اسکای لایت، کار چندان آسانی نیست و نیاز به نصاب حرفه ای دارد.

هزینه‌های نگهداری و تعمیر نصب اشتباه زیاد می شود.

اگر به خوبی عایق بندی نشود و عملیات نصب به خوبی انجام نشود، در فصل سرما باعث هدر رفت گرما و در فصل گرما نیز باعث برون رفت سرمای داخلی می شود.

تمیز کردن این نوع سقف شیشه ای نیز کار راحتی نیست.

 

 

کاربرد سقف شیشه ای اسکای لایت

اجرای سقف شیشه ای اسکای لایت، به آسانی در تمامی مکان‌ها انجام شدنی است و بسته به سلیقه و شرایط، بهترین نوع و فرم آن انتخاب می شود. از جمله مکان‌هایی که این نوع نما استفاده می شود موارد زیر می باشند:

ویلاها

ساختمان‌های تفریحی و تجاری

بالکن منازل

و....

 

کاربرد سقف شیشه ای اسکای لایت

قیمت سقف شیشه ای اسکای لایت

یکی از عوامل موثر در انتخاب سقف‌ شیشه ای یا اسکای لایت‌ قیمت آن می باشد، برای برآورد هزینه تمام شده این روش احتیاج به دانستن چند مورد داریم، که در زیر اشاره‌ای به آن کرده‌ایم.

جنس شیشه

سازه ساختمان یا ویلا

چند جداره بودن شیشه

مات یا رنگی بودن شیشه

نوع شیشه (لمینت، سکوریت)

جنس پروفیل‌ها

اندازه پروفیل ها

میزان متراژ استفاده از سقف شیشه ای

نوع سقف شیشه ای (ثابت، متحرک)

شیوه اجرا

با توجه به این فاکتورها، می‌توانید هزینه سقف شیشه ای خود را به صورت تقریبی حساب کنید.

 

 

جمع بندی

دراین مقاله در خصوص سقف شیشه ای اسکای لایت و انواع آن صحبت کردیم، این نوع نما مانند پنجره‌های یک بنا در طی روز نقش مهمی را در تامین نور داخلی یک ویلا یا ساختمان ایفا می کند و همچنین می‌توان از گرمای لذت بخش آن در فصل‌های سرد سال نیز استفاده کرد، که این خود به کاهش هدررفت انرژی کمک شایانی می‌کند.

در نهایت اگر شما هم قصد دارید ویلایی داشته باشید که نور طبیعی بیشتری داشته باشد، می توانید از سقف شیشه ای اسکای لایت استفاده کنید و از زیبایی بی نظیر آن نیز بهره مند شوید. اگر سوالی در خصوص این مقاله دارید، می توانید درقسمت کامنت‌ها از ما بپرسید.