پیچ کردن سنگ‌های روی نما با طناب - سازه برتر



پیچ کردن سنگ‌های روی نما با طناب

عبارت‌هایی از قبیل پیچ و رولپلاک نما با طناب، فیکس کردن سنگ نما، راپل کاری و پیچ رولپلاک سنگ نما برای افراد فعال در حوزه ساختمان‌سازی، عبارات آشنا و پُرکاربردی هستند. به‌طورکلی مفاهیم مذکور را برای بیان پیچ کردن سنگ‌های روی نما با طناب به‌کار می‌برند. اگر اطلاعات زیادی در این باره ندارید یا به‌طورکلی به‌دنبال روشی مناسب برای جلوگیری از ریزش سنگ نما هستید، در این مطلب با پیچ و رولپلاک نمای ساختمان، مراحل انجام آن، هزینه و موارد مرتبط دیگر آشنا خواهید شد.

پیچ رولپلاک کردن چیست و پیچ و رولپلاک نما با طناب به چه معنی است؟

پیچ و رولپلاک به معنی محکم کردن سنگ‌های نمای ساختمان به وسیله‌ٔ یک‌سری پیچ، ابزارها و تجهیزات مخصوص است. سنگ‌های روی نما به دلایل متعددی از قبیل قدیمی بودن نما، دوغاب‌کاری نامناسب، خشک شدن سیمان، عوامل طبیعی، زلزله، نشست زمین و ... شُل می‌شوند و در مواردی ریزش می‌کنند. پیچ کردن نما از ریزش سنگ‌های روی نما، خراب شدن ظاهر نما و بروز حوادث ناراحت‌کننده جلوگیری می‌کند.

پیچ و رولپلاک سنگ نما را می‌توان در دسته اقدامات حفاظتی و ترمیمی صنعت ساختمان‌سازی قرار داد. در این روش کارگر یا راپل کار، با استفاده از یک طناب و به‌ شیوه‌ای ایمنی، سنگ‌های روی نمای ساختمان را پیچ می‌کند. روش مذکور در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌است.

 

مراحل انجام پیچ رولپلاک سنگ نما با استفاده از طناب

در اینجا بد نیست با مراحل انجام کار پیچ نما با طناب آشنا شوید. این کار توسط راپل‌کاران و کسانی که درزمینهٔ کار در ارتفاع فعالیت دارند، با رعایت نکات ایمنی انجام می‌شود. اساسی‌ترین اقدامات برای اجرای پیچ کردن سنگ نما با طناب، شامل پیداکردن محلی محکم در پشت‌بام برای بستن طناب، تهیه و انتقال وسایل موردنظر به محل مربوطه و تخمین زمان اجرای کار است. سپس باید زمان تعیین‌شده برای اجرای کار را به کارفرما اطلاع دهید و در خصوص هزینهٔ اجرای کار به توافق برسید.

 

پیچ نما چه کاربردها و مزایایی دارد؟

مقاوم‌سازی یا به اصطلاح پیچ کردن سنگ‌های روی نما، از تخریب نما جلوگیری می‌کند. همچنین با این کار، خطر سقوط سنگ‌های سنگین وزن نما بر سر عابرین پیاده، خودروها و سایر افراد به حداقل می‌رسد. ریزش سنگ نمای ساختمان یکی از معضلات عمدهٔ مالکان ساختمان در سال‌های اخیر است. نماهایی با سنگ‌های سنگین وزن، هرچند که زیبایی ساختمان را چند برابر می‌کنند؛ اما در صورت ریزش و وقوع حادثه، عواقب جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهند داشت.  امروزه برای جلوگیری از تخریب نما، پیشگیری از ریزش و کاهش وقوع حادثه، از روش پیچ نما استفاده می‌شود. برای انجام این کار باید چند نکتهٔ مهم را موردنظر داشته باشید.

بهترین محل برای بستن طناب در پیچ و رولپلاک کاری سنگ نما

یکی از موارد مهم در خصوص پیچ و رولپلاک نما با طناب، انتخاب بهترین مکان برای بستن طناب است. درواقع محل مناسب برای بستن طناب، باید از توانایی مقاومت در برابر وزن راپل کار و وسایل همراه او برخوردار باشد. پایه‌های کولرهای بزرگ، پایه‌های لوله‌های هواکش و در صورت وجود آسانسور قلاب موجود در اتاق آسانسور، بهترین محل‌ها برای بستن طناب پیچ‌کاری سنگ‌های نما محسوب می‌شوند.

 

استانداردها و نکات مهم در پیچ‌کاری سنگ‌های نمای ساختمان

براساس قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان، پیش از نصب سنگ نما، باید عملیات اسکوپ‌گذاری به‌خوبی انجام شود. این کار از ریزش سنگ نما در طولانی‌مدت جلوگیری خواهد کرد. در صورت عدم انجام اسکوپ‌گذاری پیش از اجرای نما، باید پیچ و رولپلاک‌کاری نما بر طبق شرایط و استانداردهای موجود صورت گیرد.

  • فاصلهٔ پیچ‌ها از یکدیگر از 40 سانتی‌متر تجاوز نکند.

  • پیچ نباید به آجر یا سفال زیر سنگ نما نفود کند. به‌عبارتی انتهای مسیر پیچ فقط تا ملات پشت سنگ است.

  • در ساختمان‌های نوساز، ضخامت سنگ‌ها 1/5 تا 2 سانتی‌متر و ضخامت ملات 3 سانتی‌متر است. بنابراین پیچ مناسب برای محکم‌کاری و تثبیت سنگ نمای این ساختمان‌ها باید 5 سانتی‌متر باشد.

  • برای سوراخ‌کاری سنگ‌ها باید از ابزارهای مناسب استفاده کرد.

 

ابزارهای مناسب برای پیچ و رولپلاک کاری سنگ نما

ابزارهای موردنیاز برای پیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب، شامل پیچ‌، مته‌های شماره 7 ، 6، دریل پیچی، دریل هیلتی یا چکشی و یک عدد پیچ گوشتی برقی هستند. دقت داشته باشید که استفاده از ابزار مناسب با توجه به نوع سنگ، اندازه و ضخامت آن، بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، برای سوراح‌کاری سنگ‌های پهن با سختی زیاد از قبیل گرانیت و سنگ‌های تراورتن پهن، دریل‌های هیلتی مناسب هستند. اما سوراخ‌کاری سنگ‌های باریک (پهنای کمتر از 10 سانتی‌متر) به دریل‌های دیگری تحت عنوان دریل پیچی یا سه‌نظام نیاز دارد.

مزیت پیچ و رولپلاک با طناب نسبت‌به روش‌های دیگر

می‌توان گفت پیچ و رولپلاک نما با طناب به دلیل سه مزیت مهم امنیت، اصولی بودن و هزینه، نسبت‌به سایر روش‌های موجود، بیشتر موردتوجه قرار گرفته‌است:

  • ایمنی: کار در ارتفاع همواره استرس‌زاست. روش رولپلاک کردن با طناب به دلیل استفاده از اصول ایمنی، امن‌تر از روش‌های داربست یا بالابر هستند.

  • عملکرد بهتر: فیکس کردن سنگ نما با استفاده با کمک بالابر یا داربست، ممکن است به نما آسیب بزند؛ اما همین کار با استفاده از طناب، عملکرد بهتری دارد و نمای ساختمان هیچ‌گونه آسیبی نخواهد دید.

  • هزینهٔ کمتر: با توجه به عدم نیاز به داربست و بالابر، هزینهٔ اجارهٔ بالابر و داربست از هزینهٔ نهایی پیچ کردن نما کم می‌شود. در این صورت روش پیچ و رولپلاک کردن با طناب کم‌هزینه‌تر از سایر روش‌های موجود است.

 

هزینهٔ پیچ و رولپلاک نما بدون داربست و با استفاده از طناب

معمولاً هزینه و قیمت اجرای پیچ و رولپلاک نما با طناب برای افراد مهم است و این سوال را بارهاوبارها از کارشناسان این حوزه می‌پرسند. برخی از کارشناسان با اعلام یک قیمت حدودی، افراد را نسبت‌به قیمت تمام‌شدهٔ کار آگاه می‌کنند. اما این روش تخمین قیمت، به‌هیچ‌وجه مناسب نیست و در بیشتر موارد با قیمت تمام‌شدهٔ نهایی تفاوت‌های زیادی دارد. عوامل زیر در برآورد قیمت نهایی پیچ و رولپلاک‌کاری با طناب تأثیرگذار هستند.

  • ارتفاع ساختمان؛

  • متراژ نمای ساختمان؛

  • تعداد طبقات؛

  • جنس سنگ‌های کارشده در نما؛

  • عرض سنگ‌های نما؛

  • حجم ابزارهای کارشده بر روی نما؛

  • مدت‌زمان صرف‌شده برای اجرای کامل کار.

 

کلام پایانی

پیچ و رولپلاک نما با طناب روش مناسبی برای تثبیت و محکم‌کاری سنگ‌های نمای ساختمان است. این روش به‌دلیل کارایی بهتر، ایمنی بیشتر و هزینهٔ کمتر، به یکی از روش‌های پر طرفدار پیچ‌کاری نما تبدیل شده‌است.

 

میهن راپل

 



  1. جهان فرود راپل

    معلومه که شرکت بسیار خوبی داره پیچ و رولپلاک سنگ نمای مردم رو انجام میده. شرکت های بزرگی مثل ایسنا و زومیت دارن مثل میهن راپل کار پیچ نمارو انجام میدن.

  2. بهنام

    پیچ و رولپلاک کردن نما با طناب ضرر داره برای سنگ ها و افراد روی طناب مسلت نیستند به دیوار و باید داربست بسته بشه.