آشنایی کامل با انواع فیلتر استخر و مزایای آن - سازه برتر



آشنایی کامل با انواع فیلتر استخر و مزایای آن

استفاده از فیلتر استخر و جکوزی می تواند باعث افزایش کیفیت آب موجود در استخرها و جکوزیها شود و به همین علت است که باید در زمان انتخاب فیلتر استخر دقت زیادی کنید. فیلترهای استخر قبل از ضدعفونی کردن آب درون استخرها، با جداسازی مواد معلق روی آب و جذب ذرات ریز 10 تا 20 میکرونی و کشتن بعضی از باکتریها، ظاهر آب را هم تمیز و شفاف می کنند.

در واقع فیلتر مهمترین تجهیز مورد استفاده برای استخر در ساخت ویلا می باشد و در نحوه عملکرد کل سیستم تصفیه آب استخر از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که شما هم تمایل دارید در مورد انواع فیلتر استخر، اطلاعات بیشتری کسب کنید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

انواع فیلتر استخر

انواع فیلتر استخر

قبل از این که انواع فیلتر استخر را بشناسید، باید به این نکته توجه داشته باشید که کاربرد اصلی استفاده از فیلترها برای تصفیه آب استخر، جداکردن ذرات جامد معلق در آب می باشد و فیلتر به طور کامل توانایی ضدعفونی کردن آب و از بین بردن باکتریهای داخل آن را ندارد. جهت ضدعفونی کردن آب ضروری است تا آب خروجی از فیلتر، به وسیله واد شیمیایی دیگر قبل از ورود دوباره به استخر، ضدعفونی شود.

به طور معمول برای تصفیه آب استخر، سه نوع فیلتر استفاده می شود، که در ادامه این بخش از سازه برتر، در مورد هر کدام از آنها توضیحاتی را خواهیم داد.

 

فیلتر شنی یا ماسه ای

در فیلتر شنی، از ماسه و سنگریزه برای شفاف سازی و تصفیه آب استخر استفاده می شود. روش کار این نوع فیلترها خیلی ساده است. آب آلوده ای که از استخر جمع آوری شده است از بالای فیلتر وارد می شود و در حین عبور از لایه‌های مختلف شن و ماسه، از قسمت پایینی فیلتر خارج می شود و مقدار زیادی آلودگی را از آب خارج می کند.

لازم به ذکر است که فرآیند جداسازی آلاینده‌ها در فیلترهای شنی به دو صورت انجام می شود:

1- جامدات بزرگ و ذرات معلق در آب، در فضاها و منافذ ریز فیلتر گیر می کنند.

2- از آنجایی که مواد و لخته‌های ژلاتینی به خوبی به دانه‌های ماسه می چسبند، به منظور بهبود کارایی فیلتر، موادی (مانند سولفات آلومینیوم) به آب ورودی فیلتر اضافه می شود، تا ناخالصیها و آلودگیهای موجود در آب لخته شود و جداسازی آنها در فیلتر شنی بهتر انجام شود.

پس از مدتی کثیف شدن فیلتر شنی طبیعی است و باید تمیز شود. علائم این رسوب، افزایش فشار فیلتر و کم شدن جریان آب خروجی می باشد. جهت تمیز کردن فیلتر شنی، جریان آب باید معکوس شود و آبی که برای تمیز کردن فیلتر استفاده می شود، در حین شستن شن و سنگریزه بیرون می ریزد. به این فرآیند «شستشوی معکوس» فیلتر یا بک واش می گویند. در فیلترهای شنی جدید، شستشوی معکوس به راحتی از طریق شیری که روی فیلتر قرار داده شده است انجام می شود. پس از چندین بار بک واش فیلتر، اگر به مرور زمان سنگریزه و شن آنقدر کثیف شد که کارایی خود را از دست داد، کل فیلتر شنی و سنگریزه ای نیاز به تعویض دارد.

فیلترهای شنی در دو نوع فیلترهای شنی باز و بسته دسته بندی می شوند، که در زیر توضیحاتی در مورد آنها خواهیم داد:

 

فیلتر شنی باز

این نوع فیلتر یکی از قدیمی‌ترین فیلترهای شنی در صنعت ساختمان می باشد. سطح سیلیس در نزدیکی هوای آلوده آزاد است و آب از سطح آن عبور می کند. عبور آب بدون فشار بوده و به دلیل کم بودن فشار ناشی از وزن خود آب به کندی انجام می شود، به همین دلیل به این نوع فیلترها فیلتر شنی باز استخر می گویند. این نوع فیلتر شنی استخر بیشتر برای تصفیه آب با مقدار بسیار زیاد، مانند تصفیه آب و فاضلاب شهری استفاده می شود.

 

انواع فیلتر استخر

فیلتر شنی بسته

سیلیس موجود در فیلتر شنی استخر شنا در یک مخزن بسته قرار دارد و آب استخر یا جکوزی با فشار پمپ، از بستر سیلیسی عبور می کند. لازم به ذکر است که سرعت عبور آب از بستر شنی این فیلترها، بیشتر از فیلترهای شنی باز است. فیلترهای بسته شنی استخر از 3 یا 4 اندازه مختلف سیلیس استفاده می کنند. در قسمت پایین فیلتر شنی در استخر، سیلیس درشت را با اندازه های 5 تا 8 میلی متر یا 3 تا 5 میلی متر بسته به نوع و اندازه نازل کف فیلتر قرار می دهند. در ردیف بعدی اندازه سیلیس یک درجه کاهش می یابد و به قطر 1 تا 3 میلی متر می رسد.

این لایه برای جلوگیری از عبور ذرات سیلیس بالایی که اندازه آنها کوچکتر است استفاده می شود. در ردیفهای سیلیس بالاتر، اندازه سیلیس کمتر از 1 میلی متر (ریزدانه) می باشد، به این معنی که قطر آن بین 0.8 تا 0.2 میلی متر خواهد بود. این ردیف سیلیس عمدتاً وظیفه تصفیه آب و جذب ذرات را بر عهده دارد و ردیفهای دیگر فقط برای جلوگیری از خروج این ردیف سیلیس از فیلتر شنی استفاده می شود. در برخی از فیلترهای شنی، یک ردیف سیلیس با قطر بزرگتر روی ردیف بالایی سیلیس به کار می رود، تا سیلیس با وزن بسیار سبک 0.8 تا 0.2 در هنگام شستشوی معکوس از فیلتر شنی استخر خارج نشود.

فیلترهای شنی بسته، برای استفاده در ساخت استخر، بیشتر از فایبرگلاس ساخته می شوند که مزایا و معایبی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای آن سایش و پارگی بسیار کمتر به خصوص در مناطق مرطوب است و از مهمترین معایب آن، مقاومت کم آن در برابر دما و فشار نسبت به فیلترهای شنی استخری است.

 

مزایای کلی فیلتر شنی استخری

هزینه نصب و نگهداری فیلترهای شنی استخری، مناسب و مقرون به صرفه می باشد.

در تصفیه آب استخر، سرعت بالایی دارد.

 

انواع فیلتر جکوزی و استخر

فیلترهای کارتریجی یا فشنگی

این فیلترها مانند فیلترهای تصفیه آب در منازل عمل می کنند. آب هنگام عبور از سطح فیلتر با لایه پارچه ای تصفیه می شود. سطوح در معرض آب در فیلترهای کارتریج بیشتر از فیلترهای شنی می باشد. بنابراین گرفتگی و رسوب در فیلتر کارتریج، کمتر از فیلترهای شنی رخ می دهد. بعلاوه، فیلترهای کارتریج به گونه ای طراحی شده اند که در فشار کمتری نسبت به فیلترهای شنی کار کنند.

فیلترهای کارتریجی، به طور معمول باید یک یا دو بار در هر فصل تمیز شوند. این کار را می توان به سادگی با برداشتن فیلتر از محفظه و تمیز کردن آن انجام داد. بعضی از این فیلترها ارزان هستند و با سرعت بیشتری قابل تعویض هستند. اما بعضی دیگر کیفیت بالاتری دارند و برای سالها ماندگاری دارند و فقط باید در فواصل زمانی معین با آب تمیز شوند.

 

مزایای فیلتر کارتریجی استخر

در فیلتر کارتریج به عنوان یکی از اجزای مولفه تصفیه آب استخر، سطح تماس آب با فیلتر، بالاتر از سایر انواع فیلتر است که باعث افزایش راندمان هیدرولیکی این نوع فیلتر می شود.

سطح وسیع فیلتر کارتریج باعث می شود، این فیلتر نسبت به سایر فیلترها در برابر تجمع ذرات در آب مقاوم‌تر باشد.

فیلترهای کارتریج استخر از نظر اندازه، کوچکتر از سایر فیلترهای استخر هستند، که به همین دلیل انتخابی مناسب برای فضاهای کوچک می باشند.

یکی از مهمترین ویژگیهای این فیلتر استخر، مقاومت بالای آن در مقابل نور خورشید است که انتخاب مناسبی برای استخرهای روباز است.

همچنین وزن آنها نسبت به فیلترهای دیگر استخر سبک‌تر است.

علاوه بر این فیلترهای کارتریج استخر برای مراکز آب درمانی عالی هستند، زیرا آب شفاف‌تری را خارج می کنند.

 

فیلترهای دیاتومه یا خاک سیلیسی

دیاتومها یا خاک سیلیس، در حقیقت پودر فسیل شده ای هستند که از گیاهان دریایی کوچک با پوسته‌های سیلیسی باقی مانده اند. این مواد توانایی خوبی در جذب آلاینده‌ها دارند و می توانند ذرات تا حدود 5 میکرون را از آب جدا کنند. این فیلترها نیز همانند فیلترهای شنی، به شستشوی معکوس احتیاج دارند و به طور مشابه تمیز می شوند. البته استفاده از این گونه فیلترها، به دلیل خاصیت سرطان زایی سیلیس چندان رایج نیست.

 

مزایای فیلتر دیاتومه ای استخر

بدنه این فیلترها معمولا از مواد کامپوزیتی ساخته می شوند که مقاومت خوبی دارند.

این فیلترها عملکردهای چند تایی دارند، بنابراین هر تعداد از این فیلترها می توانند به صورت موازی با یکدیگر کار کنند، تا ظرفیت تصفیه مورد نیاز آب را فراهم کنند.

شستشوی معکوس این گونه فیلترها آسان است.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

فروشندگان مصالح ساختمانی برای فروش بیشتر، تولیدکنندگان تجهیزات ساختمانی برای داشتن مشتری بیشتر و پیمانکاران ساختمانی برای دریافت پروژه های بیشتر نیاز به تبلیغ دارند. تبلیغات نادرست و کور موجب دور ریختن سرمایه است. در واقع تبلیغات کور به تبلیغاتی گفته می شود که جامعه هدف را نشانه نمی گیرد. ولی سایت سازه برتر، یک سایت تبلیغاتی تخصصی ساختمان است که مخاطبان آن، افرادی هستند که در حوزه ساختمان سازی فعالیت دارند، بنابراین می تواند گزینه مناسبی برای تبلیغات مرتبط با صنعت ساختمان باشد.

مزیتی که سازه برتر دارد این است که شما می توانید تبلیغات ساختمانی خود را به صورت دائمی در آن ثبت کنید، همچنین این امکان را دارید که برای ثبت آگهی خود از تصاویر متعدد و فیلم‌های تبلیغاتی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

مقایسه انواع فیلتر استخر

مقایسه انواع فیلتر استخر با یکدیگر

همانطور که قبلاً دیده اید، همه انواع فیلتر تصفیه استخر یکسان نمی باشند و هر کدام از جهات مختلف متفاوت هستند. بنابراین، برای مقایسه انواع فیلتر استخر، باید گفت که فیلترها از جهات مختلف با هم تفاوت دارند، نه فقط در یک یا دو زمینه.

برای آشنایی بهتر شما با تفاوتهای انواع فیلترهای استخری، هر فیلتر را بر اساس فاکتورهایی در زیر این قسمت بررسی کرده ایم.

نوع فیلتر: فیلتر شنی از ماسه و سیلیس، فیلتر دیاموت ساخته شده از پودر D.E و فیلتر کارتریج ساخته شده از لایه‌های چین دار پلی استر می باشد.

میزان تاثیر گذاری: فیلترهای شنی تا 20 تا 40 میکرون، فیلترهای دیاتومه 5 تا 3 میکرون و فیلترهای کارتریج 10 تا 15 میکرون مواد را حذف میکنند.

هزینه خرید: به ترتیب از ارزان به گران، یک فیلتر شنی، دو کارتریج و سه فیلتر دیاموت.

طول عمر: عمر مفید برای فیلترهای شنی تا 7 سال، برای فیلترهای دیاموت تا 10 سال و برای فیلترهای کارتریج تا 5 سال می باشد.

هزینه تعویض مواد فیلتر داخلی: به ترتیب از ارزان تا گران، فیلترهای شنی، فیلترهای خاک دیاتومه و فیلترهای کارتریج.

 

 

نکاتی در مورد انتخاب فیلتر استخر و جکوزی

برای انتخاب ظرفیت فیلتر و نوع آن برای هر استخر، مهم‌ترین نکته میزان آب کاسه استخر یا جکوزی است و انتخاب فیلتر استخری باید به گونه ای باشد که توانایی تصفیه آب ظرف مدت 6 تا 8 ساعت را داشته باشد.

باید قبل از انتخاب فیلتر استخر، حداکثر فشار کاری که فیلتر آب استخر می تواند تحمل کند را بدانید، فشار کاری فیلتر استخر با توجه به مدل، ساختار و برند آن متفاوت است. باید به این نکته توجه کنید که، زمان تعیین شده برای تصفیه کامل آب برای استخرهای روباز کمتر از 6 ساعت در هر بار و برای استخرهای سربسته حداکثر تا 8 ساعت است. البته بسته به نوع فیلتر (ماسه، کارتریج، دیاتومه) روش محاسبه فیلتر استخر متفاوت است.

مهم‌ترین نکته در این بررسی، علاوه بر توانایی حجم تصفیه آب، می توان به موارد مهمی از جمله هد و دبی پمپ تصفیه و همچنین افت فشار پمپ تصفیه اشاره کرد، که البته این افت فشار جریان آب با توجه به نوع فیلتر متفاوت است و حتی نوع و مقدار شن و ماسه در فیلتر شنی به طور مستقیم بر افت فشار جریان آب پمپ تصفیه تاثیر می گذارد.

در غیر اینصورت به شیر چند حالته آسیب وارد شده و باعث خروج از شرایط گارانتی می گردد.

نکته مهم: قبل از سفارش و خرید فیلتر استخر، به ابعاد و اندازه آن توجه فرمائید که از دریچه و یا درب موتورخانه بتواند عبور کند و یا در جانمایی موتورخانه بتوان آن را مستقر نمود.

وجود شیرهای پنج و شش حالته بر روی فیلترهای دیاتومی و فیلترهای شنی تصفیه آب استخر و همچنین عملکرد انواع حالتهای شیرهای فوق، کمک موثری در بهبود عملکرد این فیلترها می کند، اما باید توجه کنید که قبل از تغییر وضعیت شیرها، پمپ تصفیه را خاموش کنید و پس از تغییر وضعیت شیر، پمپ را روشن کنید. در صورت انجام ندادن این کار، شیر چند حالته آسیب دیده و از شرایط گارانتی خارج می شود.

نکته مهم: قبل از خرید فیلتر استخر، به اندازه و ابعاد آن دقت کنید تا بتواند از دریچه یا درب موتورخانه عبور کند.

 

قیمت فیلتر استخر و جکوزی

قیمت فیلتر استخر و جکوزی

قیمت فیلتر استخر و جکوزی، باید با توجه به سایز، حجم تصفیه، ظرفیت فیلتراسیون، میزان آبدهی و حجم تحت پوشش استخرهای روباز و سرپوشیده تعیین شود، تا بتوانید از بین ده‌ها مدل فیلتر، بهترین مدل را با توجه به بودجه و نیاز خود انتخاب کنید.

 

 

سخن پایانی

استخرها همیشه محلی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح بوده اند، ولی با فعالیت شناگران در آب، ذرات پوست و مو، آلودگی، چربیهای بدن و باکتریها وارد آب استخر می شود، همچنین در استخرهایی که روباز می باشند نیز، مقداری گرد وغبار و شاخ و برگ درون آب جمع می شود و بعد از طی مدتی، آب تیره و کدر می شود. بدون شک در این مواقع استفاده از انواع فیلترهای استخر که در این مقاله به آن اشاره شد، جهت تمیزی و شفافیت آب توصیه می شود.

در نهایت شما نیز اگر سوال یا پیشنهادی در مورد این مقاله دارید، می توانید با ما در میان بگذارید.