معرفی انواع سقف استخر سرپوشیده - سازه برتر



معرفی انواع سقف استخر سرپوشیده

امروزه در ویلاها از انواع سقف برای ساخت استخر سرپوشیده استفاده می شود. این کار باعث می شود تا افراد بتوانند به راحتی از استخر شنا استفاده کنند، بدون اینکه نگران دیده شدن استخر از ساختمانها یا آپارتمانهای اطراف باشند.

استفاده از فناوریهای نوین در ساخت انواع سقف استخر و بهره بردن از مقاوم‌ترین و کارآمدترین پوششهای سقف استخر با توجه شرایط آب و هوایی و فرهنگی باعث شده است، تا آسایش و لذتی فراوان در استفاده از استخر برای خانواده‌ها فراهم شود. پوششهای سقف استخر به صورت قوسی، در قالب نورگیر حبابی و... با ورق پلی کربنات، پوشش سقف پاسیو و انواع دیگر پوششها استفاده می شوند، که با توجه به خواست مشتری و نوع نیاز افراد در رنگهای متنوعی استفاده می شوند.

در این مقاله قصد داریم تا انواع سقف استخر را که توسط افراد استفاده می شوند، از لحاظ جنس، مدل و عملکرد آن مورد بررسی قرار دهیم، شما هم اگر تمایل دارید اطلاعاتی در این زمینه به دست آورید با ما همراه باشید.

 

انواع سقف استخر بر اساس جنس

انواع سقف استخر بر اساس جنس

در این بخش از سازه برتر، چند گزینه از سقفهای استخر سرپوشیده را که کاربرد زیادی دارند، معرفی می کنیم.

 

سقف استخر کشسان

یکی از زیباترین و جدیدترین گزینه‌های موجود برای سقف استخر، نوع سقف کشسان است. این نوع سقفها از پارچه پی وی سی ساخته شده اند و به دلیل منعطف بودن، می توان از آنها در اشکال و طرحهای مختلف استفاده کرد. البته این سقفها زیر مجموعه ای از سقفهای تزئینی در صنعت ساختمان هستند که از داخل بر روی سقف اصلی نصب می شود. برای نصب سقفهای کشسان، در ابتدا زیرساخت فلزی آماده می شود که روی آن یک روکش ساده یا طرح‌دار، همراه با نورپردازی مات و براق قرار داده شده و با استفاده از دستگاه‌های تهویه شکل داده می شود.

یکی از مهمترین مزیتهای سقفهای استخر انعطاف پذیر، تنوع در رنگ، شکل و طرح آنها می باشد. علاوه بر این، تخته PVC دارای استحکام بالا، مقاومت در برابر رطوبت و افزایش یا کاهش دما است.

 

سقف استخر کناف

از گزینه های پرکاربرد دیگر می توان سقفهای کناف را نام برد، که از کاشیهای فلزی جدا از هم روکش شده تشکیل شده است. برای اجرای این نوع سقفها در ابتدا شبکه فلزی بر روی سقف اصلی اجرا می شود و سپس کاشیها به ترتیب بر روی آنها قرار داده می شوند. از آنجایی که تایلهای این نوع پوشش سقف استخر به راحتی قابل جابجایی هستند، می توانید از آنها برای مخفی کردن امکانات و دسترسی به آنها در مواقع ضروری استفاده کنید.

 

آسمان مجازی استخر

آسمان مجازی استخر

بهره بردن از آسمان مجازی، برای سقف استخر منزل و ویلا طرفدار زیادی دارد و فضای بسیار دلنشینی را ایجاد می کند. برای دستیابی به این نوع سقف از پنلهای پلکسی مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شود تا نور بتواند به خوبی از آنها عبور کند. همچنین برای اجرای این نوع سقف، طرحی که انتخاب شده است با رنگ بندی مناسب، در ابتدا بر روی سقف اصلی قرار داده می شود و نورپردازی اجرا می شود. بعد از این مرحله پانلهای پلکسی گلاس، که مقاومت خوبی در برابر ضربه و رطوبت دارند نصب می شوند. البته باید به این نکته توجه کنید که امکان دسترسی به امکانات و کابلهای برق روی سقف با آسمان مجازی، به راحتی وجود ندارد، که نقطه ضعف آنها محسوب می شود.

 

سقف استخر پلی کربنات

سقفهای پلی کربنات را می توان برای نصب سقف استخر متحرک و ثابت به کار برد. این سقفها که از پانلهای پلیمری ساخته شده اند کاملا شفاف هستند و اجازه عبور نور را می دهند. یکی از مهمترین موارد استفاده آنها، برای سقف استخرهای شنا است. پانلهای پلی کربنات بر روی استخر ویلا باغ، قابل فرم دهی هستند و می شود آنها را به صورت ثابت و متحرک اجرا کرد و بنا به موقعیت، باز و بسته می شوند.

 

سقف استخر آلومینیومی یا فلزی

این نوع سقف در زمستان بسیار سرد و در تابستان بسیار داغ میشوند و در شرایط آب و هوایی مرطوب و معتدل استفاده می شوند.

از مزایای سقفهای فلزی میتوان به مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و اکسایش اشاره کرد.

 

سقف شیشه ای استخر

بهره بردن از شیشه سکوریت با قطر خیلی زیاد برای پوشش سقف استخر در ساخت ویلا یا منزل، فضایی بسیار لوکس همراه با روشنایی زیبا را به شما هدیه می دهد. شیشه‌هایی که برای این نوع سقفها استفاده می شود، معمولاً به صورت کاشیهای تکی اجرا می شود تا به راحتی باز و بسته و تعویض شود.

 

انواع سقف استخر از لحاظ نحوه عملکرد

انواع سقف استخر از لحاظ نحوه عملکرد

علاوه بر تفاوت در مصالح ساختمانی مورد استفاده و نحوه اجرای آنها در سقف استخر، می توان آنها را با توجه به عملکرد خود به گروه‌های مختلفی نیز تقسیم کرد که عبارتند از:

 

سقف استخر ثابت

این نوع سقف، بر روی سقف اصلی نصب می شود و باز و بسته نمی شود. آسمان مجازی، کناف و الاستیک یا همان کشسان، همگی متعلق به گروه سقف استخر ثابت هستند. بنابراین عمدتاً در استخرهای سرپوشیده و داخلی استفاده می شوند.

 

سقف متحرک

این نوع سقفها، قابلیت روشن و خاموش شدن و باز و بسته شدن از راه دور را، بسته به شرایط محیطی فراهم می کنند. برای مثال، می توانید در روزهای بارانی سقف را به طور کامل ببندید و در تابستان آن را باز کنید تا هنگام شنا از آفتاب لذت ببرید.

سقفهای متحرک برای استخرها بسته به کاربری و بودجه، انواع مختلفی دارد. آنها حتی بیشتر می توانند طرحهای ساده و مواد کم هزینه مانند پارچه داشته باشند. انواع سقف استخر متحرک با توجه به اولویت و هدف شما از خرید سقف استخر متحرک مشخص می شود. سقف متحرک با سنسورهای باران، سقفهای پلی کربنات، شیشه ای و پارچه ای از انواع این سقفهاست.

 

انواع سقف استخر از لحاظ مدل

انواع سقف استخر از لحاظ مدل

سقفهای استخر دارای مدلهای متنوعی هستند از جمله:

سقف شیروانی

سقف هلالی شکل

مدل تلسکوپی T-CR2

مدل تلسکوپی 3 ضلعی

مدل تلسکوپی T-CR4

مدل L و L4

مدل CD تخت شیبدار

مدل DM-rl

مدل قوسی

 

تبلیغ خدمات ساختمانی در سازه برتر

اگر ارائه کننده خدمات ساختمانی و فروشنده مصالح ساختمانی هستید، می توانید خدمات و محصولات خود را بطور کامل و بدون محدودیت در سایت سازه برتر تبلیغ کنید و کسب و کار خودتان را به مخاطبان این سایت معرفی کنید.

در این روش، یک صفحه کامل از سایت به تبلیغ شما اختصاص داده می شود و می توانید در آن توضیحات کاملی در خصوص خدمات خود ارائه کنید و تصاویر مربوطه و همچنین فیلم های تبلیغاتی مورد نظرتان را در این صفحه قرار دهید.

ضمنا تبلیغ شما برای همیشه (تا زمانی که سایت فعال است) در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و بدین ترتیب در دراز مدت، میزان مشتریان شما نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد. برای کسب اطلاع از جزییات این روش و سفارش تبلیغ در سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

انواع سقف استخر از لحاظ کاربرد

انواع سقف استخر از لحاظ کاربرد

هر نوع سقف ذکر شده در این مطلب می تواند در محیطهای مختلف و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرد. از جمله کاربردهای اصلی سقف کاذب برای استخرهای سرپوشیده می توان گزینه‌های زیر را نام برد:

 

 

سقف استخر ویلا

برای انتخاب سقف استخر ویلا، از آنجایی که بیشتر اوقات در طبقه اول ساختمان و به صورت سرپوشیده اجرا می شود، می توانید گزینه‌هایی که بیشتر تزئیناتی هستند را انتخاب کنید. برای این نوع سقفها باید از مصالح مرغوب و مقاوم در برابر رطوبت و نم استفاده کرد و در عین حال محیط زیباتری را ایجاد کرد.

 

سقف استخر باغ

استخر در باغ اغلب باز است و به ندرت در روزهای سرد سال از آن استفاده می شود. به همین علت با استفاده از روکشهای سقف استخر، می توان کارایی آنها را تا حدود زیادی افزایش داد. پوششهای مورد استفاده برای این نوع سقفها در انواع گوناگون ثابت و متحرک موجود بوده و بر اساس شرایط محیطی انتخاب می شوند.

همچنین برای پوشش سقف استخر باغ، توصیه می شود به طراحی داخلی فضا و میزان نورپردازی آن توجه کنید. برای مثال، در صورتی که استخر کوچک است و ارتفاع دیوار آن کم می باشد، باید پوششی را انتخاب کنید که رنگ روشن و نورپردازی حرفه ای داشته باشد. استفاده از طرح تیره در سقف منجر به ایجاد فضایی کوچک و دلگیر می شود.

 

سقف استخر خانگی

برای اجرای سقف استخر منزل هم مانند ویلا، باید سقف دکوراتیو در نظر گرفته شود. البته باید توجه داشت که در چنین محیطی از شیشه در سقف استفاده زیادی می شود، که اجرای آن نیازمند تخصص بالایی است و از لحاظ قیمت نیز گران است. بنابراین در صورتی که بودجه محدودی دراختیارتان است، بهتر است شیشه و پلی کربنات را انتخاب نکنید، زیرا قیمت بیشتر و تنوع کمتری دارند.

 

نورپردازی انواع سقف استخر سرپوشیده

نورپردازی انواع سقف استخر سرپوشیده

یکی از اصول اولیه طراحی استخر سرپوشیده، تزئین استخر است. در استخرهای سرپوشیده توجه به نورپردازی سقف استخر بسیار مهم است. شما می توانید از چراغهای LED در سقف استخر سرپوشیده خود استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که نورپردازی سقف نیاز به محاسبات دقیق و تخصصی دارد و باید به شکلی اجرا شود که بازتاب نور از سطوح آب به حداقل برسد. همچنین برای زیباسازی محوطه استخر سرپوشیده خود می توانید از تزیینات نورپردازی مانند فانوسها در اطراف استخر استفاده کنید.

 

مزایای سقف کاذب استخر

فواید زیادی برای استفاده از این نوع سقفها برای استخر وجود دارد که مهمترین آنها شامل موارد زیر هستند:

ایجاد محیطی دلنشین و زیبا، تا افراد بیشتری از شنا لذت ببرند

از آسیب دیدن سقف اصلی در اثر قرار گرفتن در معرض رطوبت جلوگیری می کند

عایق بندی مناسب سقف و جلوگیری از اتلاف انرژی

با پنهان کردن وسایل و سیمها و کابلهای استفاده شده در سقف، نظم بهتری ایجاد می شود

دسترسی آسان به تاسیسات استفاده شده در سقف به منظور تعویض و تعمیر

نیاز به مصالح ساختمانی را از بین می برد و از اضافه وزن سقف جلوگیری می کند

اجرای سریع، زیرا مواد پوشش سقف از قبل آماده شده و بلافاصله بعد از انتقال به محیط نصب می شوند

 

بهتر است که سقف استخر چگونه باشد؟

این که سقف استخر شما دارای چه شکل و فرمی باشد، چه ساختاری داشته دارد، چه طرحی نیاز دارد و چقدر هزینه دارد، احتیاج به بررسی محیطی، ارسال تصاویر سازه و استخر و همچنین ارزیابی نیازهای مشتری دارد.

مصالح مورد استفاده برای سقف استخرها باید تا حد امکان سبک بوده و باعث افزایش بار بر روی ساختمان نشود.

متریال مورد استفاده برای سقف استخرها باید ضد آب باشند

اختلاف دما بین روز و شب نباید باعث انقباض و انبساط شدید سقف شود.

روکش سقف استخر باید جلوه بصری خوب و زیبایی در محیط استخر ایجاد کند.

پوششهای استخر باید کابلها و سیمها را تا حد امکان پنهان کرده و به راحتی در دسترس باشند

هر چقدر طول استخر شما اندازه بزرگ‌تری داشته باشد و مقدار استفاده از آن در طی سال بیش‌تر باشد، نگهداری از آن نیز سخت‌تر خواهد بود و باید طراحی درست و اصولی برای سقف استخر داشت. لذا باز و بسته کردن دستی سقف استخر بزرگ، بسیار سخت می باشد.

 

هزینه طراحی و اجرای سقف استخر ثابت و متحرک

همان طور که در این نوشته اشاره کردیم، انواع مدلها و طرحها، برای طراحی سقف استخر وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارد و هزینه مخصوص به خود را دارد، که باید با توجه به وضعیت سایبان استخر شما، بررسی و ارزیابی شود. روکش استخر انواع مختلفی دارد. طراحی و اجرا سقف استخر، بسته به هزینه‌ها و علایق شما می تواند گران یا ارزان باشد. به عنوان مثال، سقف متحرک باشد یا ثابت و یا در صورتی که برقی یا ریلی باشد، روی قیمت تمام شده آن تاثیر می گذارد.

همچنین برای باز و بسته کردن سقف، باید موتور دستی یا برقی داشته باشید که روی هزینه تاثیر می گذارد. اگر سقف استخر برقی باشد، به یک موتور و یک ریموت نیز نیاز دارید. در عین حال، پوشیده کردن استخر با سقف، اقدامی هوشمندانه از سوی صاحب استخر برای استفاده 4 فصل از آن می باشد.

 

 

جمع بندی

سقف استخر به دلیل تماس با رطوبت و نم زیاد، نسبت به سقف سایر فضاهای تجاری و مسکونی و اداری اهمیت بیشتری دارد و متریالی که در آن استفاده می شود کمی متفاوت است. به صورت کلی از سازه های گچی، برای پوشش سقف استخر خانگی، باغ و ویلا استفاده نمی شود، چون وجود رطوبت باعث خرابی آنها شده و با گذشت زمان، مصالح ریزش می کنند.

به همین علت بیشتر از سقفهای کاذب که در این مقاله به آن اشاره کردیم، به عنوان کاور و پوشش سقف استخر سرپوشیده خانگی و غیره استفاده می شود که دارای انواع مختلف متحرک و ثابت است. امیدواریم این مطلب از سازه برتر، برای شما مفید بوده باشد.