معرفی کامل انواع پمپ استخری و ویژگی‌های آن - سازه برتر



معرفی کامل انواع پمپ استخری

معرفی کامل انواع پمپ استخری و ویژگی‌های آن

انواع پمپ استخری، وظیفه ممانعت از راکد ماندن آب درون استخر را بر عهده دارند و آب را به حرکت در می آورند. در واقع در زمان ساخت استخر، سیستمی را برای جریان داشتن آب در آن طراحی می کنند. افرادی که در خانه یا ویلای خود دارای استخرهای بزرگی هستند و یا مدیران استخرهای عمومی، به منظور جلوگیری از لجن بستن استخر، که بر اثر آب راکد به وجود می آید، از انواع پمپ استخری استفاده می کنند.

هنگامی که فشار آب رو به کاهش است، پمپ استخری فعال می شود و این افت فشار را جبران می کند. در سال‌های گذشته برای تصفیه و گردش آب استخرها از پمپ‌های سانتریفیوژ خانگی استفاده می شد، به این شکل که قبل از بخش ورودی پمپ، یک صافی یا استرینر مجزا نصب می شد تا هر نوعی از مواد جامد و ناخالصی که در درون آب استخر وجود دارد را جمع آوری کند. اما امروزه در پمپ‌های استخری، پمپ و استرینر به طور یکپارچه می باشند و در واقع استرینر با پمپ کوپله مستقیم می باشد، که در این نوع طراحی عملکرد پمپ دارای استاندارد بالاتر و کیفیت بهتری است.

در این مقاله از سازه برتر به معرفی انواع پمپ استخری و کاربرد و نحوه عملکرد آن در استخر می پردازیم، در ادامه ما را همراهی کنید.

 

 

کاربرد انواع پمپ استخری

راه‌اندازی یک استخر، نیاز به نگهداری و رسیدگی دارد، پمپ تصفیه استخری با ممانعت از انتقال بیماری‌های پوستی در استخرهای عمومی و شخصی و جلوگیری از آلودگی میکروبی، نقش بسیار مهمی در ساخت استخر دارد. به ‌هیچ‌ وجه نباید استخر را بدون پمپ راه‌اندازی کرد؛ زیرا آب استخر نیاز زیادی به تمیزشدن دارد. در غیر این صورت سلامتی افراد به خطر می افتد.

در واقع انواع پمپ استخری که از اصلی ترین تجهیزات استخر در ساخت ویلا است، آب را به وسیله اسکیمر و مجرای تخلیه اصلی از استخر می کشد و به طرف فیلتر هدایت می کند و با استفاده از مجراهای بازگشتی به استخر باز می گرداند.

 

ویژگی پمپ تصفیه آب استخر

ویژگی پمپ تصفیه آب استخر

پمپ استخری، باید در برابر مواد شیمیایی که در آب استخر وجود دارد، مانند کلر مقاومت خوبی داشته باشد. بهترین متریال برای ساخت این نوع پمپ‌ها پلاستیک فشرده می باشد، این نوع متریال در برابر خوردگی توسط مواد اسیدی و گندزدا موجود در آب استخر، از موادی همچون برنز و استیل بهتر عمل می کند. پلاستیک استفاده شده برای ساخت پمپ‌های استخری باید کیفیت بالایی داشته باشد، تا علاوه بر مواد گند زدا و شیمیایی در مقابل سایش ناشی از وجود شن و همچنین در برابر دمای آب استخر (حدود 27 درجه سانتی گراد) و دمای آب جکوزی (تا 41 درجه سانتی گراد) دوام داشته باشد، که این موضوع باعث افزایش طول عمر پمپ‌های استخری می شود.

 

از ویژگی‌های دیگر پمپ‌های استخری می توان موارد زیر را نام برد:

وجود استرینر یکپارچه در پمپ استخری

سیستم‌های پمپ استخر دارای استرینر و موگیر یکپارچه هستند و به آب‌بندی نیاز کمتری دارند. همچنین، جنس بدنه استرینر با دستگاه هماهنگ است. البته پمپ‌های استخری که دارای جنس بدنه آلیاژی هستند، برای استخر مناسب نیستند.

 

مقاومت در برابر خوردگی

اگر جنس بدنه پمپ‌های استخری از نوع پلیمر باشد، در برابر محلول‌ها، PH مختلف و ذرات موجود در آب، از ‌جمله بازها، اسیدها، کلر و غیره مقاومت بهتری دارند و آسیب‌ کمتری می بینند. ولی پمپ‌های معمولی که جنس بدنه آنها از چدن و آلیاژهای دیگر است، در آب‌هایی که کمی قلیایی یا اسیدی باشند دچار خوردگی می‌شوند.

 

عملکرد مناسب دستگاه با هد و دبی پمپ استخر

پمپ استخری، به دلیل این که هد و دبی متناسب با دستگاه دارد، عملکرد دقیق و هماهنگی با اجزای دیگر دستگاه دارد و تصفیه آب را با سرعتی مناسب و بالا انجام می‌دهد. اما در پمپ‌های معمولی دیگر معمولا این هماهنگی به طور کامل بین اجزای دستگاه وجود ندارد.

 

 

اجزای پمپ استخری

پمپ‌های استخری، از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که در این قسمت از سازه برتر، اشاره ای به آنها می‌ کنیم:

وجود یک کاسه همراه با سبدی پلاستیکی، که آب استخر به داخل آن کشیده می شود و توسط این سبد به بخش صافی برده می شود.

استفاده از تیغه‌ای چرخان که آب را با سرعت مکیده و به سمت صافی هدایت می کند.

وجود موتوری که به پشت پمپ متصل است و وظیفه آن راه اندازی و چرخاندن پروانه است.

 

اتصالات انواع پمپ استخری

اتصالات انواع پمپ استخری

اتصال کف شور: بیشتر آلودگی‌هایی که در کف استخر ته نشین می شوند، از طریق این محل تخلیه و به وسیله پمپ آب استخر مکیده می‌شوند. تخلیه اصلی در بخش پایینی استخر قرار داده می شود و کف استخر به سمت این بخش شیب‌دار شده است.

اتصال سر ریز یا اسکیمر: وظیفه سرریزها و اسکیمرها، جمع‌آوری آبی است که در سطح استخر وجود دارد. به طور معمول آب سطح استخر دارای آلودگی‌های شناور مثل برگ، چربی‌ها و سایر آلودگی‌هایی است که ته‌نشین نشده اند.

 

نحوه نصب انواع پمپ استخر

در زمان نصب باید دقت کنید که کف استخر با کف موتورخانه حدود 2 متر فاصله داشته باشد.

فاصله‌ی بین پمپ و کف موتورخانه استخر باید 15 سانتی متر باشد و به صورت تراز نصب شود.

در زمان نصب بهتر آن است که بالشتک‌های چوبی را به کار ببرید، تا باعث جلوگیری از صدای ناشی از دستگاه‌ها باشد.

 

 

انواع پمپ استخر بر اساس سرعت

پمپ‌ها از لحاظ سرعت سه مدل متفاوت دارند:

 

پمپ استخر تک سرعته

در این نوع پمپ‌ها نمی توان سرعت را تغییر داد و موتور با یک سرعت ثابت می‌چرخد.

 

پمپ استخری دو سرعته

این مدل پمپ‌ها در دو سرعت کم و زیاد به حرکت در می آیند و شما می‌توانید در زمانی که قصد دارید استخر را تمیز کنید و یا موقع اضافه کردن مواد شیمیایی از سرعت بالا و در زمان عادی از سرعت پایین استفاده کنید.

 

پمپ‌های استخری چند سرعته

این پمپ‌ها این مزیت را دارند که سرعت آنها قابل تنظیم است و به همین دلیل در صنعت ساختمان، بیشتر استفاده می شوند و البته در مقایسه با انواع پمپ‌ها قیمت گران تری دارند. طول عمر بیشتر و اصطکاک کمتر، از خصوصیات این نوع پمپ‌ها است.

 

زمان مناسب برای استفاده از پمپ استخری

زمان مناسب برای استفاده از پمپ استخری

با وجود اینکه پمپ‌های استخری، می توانند به طور دائمی کار کنند و عمر طولانی داشته باشند، ولی بهتر است که در طی شبانه روز به آنها استراحت داد. این تایم استراحت باعث می شود، پمپ استخری طول عمر بالاتری داشته باشد و بهترین موقع استراحت آن می تواند در زمانی که مصرف برق شهری زیاد است، یعنی ساعت 18 الی 23 باشد.

در استخرهای شلوغ و عمومی که امکان خاموش کردن سیستم چرخش آب استخر وجود ندارد، پیشنهاد می شود از چندین پمپ برای سیستم گردش آب بهره برد و مدت زمان کاری بین آنها با برنامه ریزی معین، تقسیم شود. برای نمونه هر پمپ در بازه زمانی 4 تا 5 روزه در مدار گردش آب استخر قرار بگیرد و بعد از آن جای خود را با پمپ بعدی عوض کند.

در استخرهای ویلایی و خانگی معمولا، کارکرد پمپ تا حدود 5 ساعت در شبانه روز کافی می باشد. ولی باید دقت کنید که این زمان را به چندین بخش در طی روز تقسیم کنید و با توجه به کیفیت آب استخر، بتوانید مدت زمان کاری پمپ استخر را برای کلرزنی و تصفیه افزایش دهید.

 

نحوه انتخاب پمپ استخری

پمپ‌های استخری، در برندها و مدل‌های مختلفی تولید می شوند که هر کدام از آنها مشخصات فنی خاص خودشان را دارند، که باعث تمایز آنها نسبت به مدل‌های دیگر می شود. برای انتخاب یک پمپ استخر مناسب، در ابتدا باید حجم آب استخر را بر حسب متر مکعب حساب کنید. بعد از آن با توجه به این که برای حفظ شفافیت آب، باید آب استخر در حداکثر مدت 8 ساعت به طور کامل سیرکوله شود و از سیستم ضدعفونی و تصفیه عبور کند، که هر چقدر این زمان کاهش پیدا کند، به پمپی با دبی بالاتر نیاز است.

در عین حال همیشه پمپی که توانایی بیشتری در چرخش آب استخر دارد و برق کمتری را استفاده می کند، انتخاب مناسب تری نسبت به سایر مدل‌ها می باشد. ولی این مورد به این معنی نیست که پمپ با توان بالاتر همیشه بهترین انتخاب برای استخر شما باشد.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

هر کسب و کاری که با صنعت ساختمان در ارتباط باشد، برای رشد خود و جذب مشتریان بیشتر نیازمند تبلیغات است. سایت سازه برتر فضایی را برای معرفی و تبلیغ شرکت ها و فعالین حوزه ساختمان ایجاد کرده تا بتوانند بصورت مستقیم و بدون واسطه با مخاطبین در ارتباط باشند و این امکان را داشته باشند که از این طریق مشتریان جدیدی را جذب کنند.

شما همکاران عزیز می توانید یک صفحه اختصاصی در سایت سازه برتر داشته باشید و در آن به معرفی کامل محصولات و خدمات خود بپردازید و از این طریق هم مخاطبان این سایت بتوانند با خدمات و محصولات شما آشنا شده و در صورت نیاز از آن استفاده کنند و هم اینکه افرادی که در گوگل در جستجوی این خدمات و محصولات هستند، می توانند وارد صفحه شما شده و از این طریق سفارشات خود را ثبت کنند.

نکته مهم این است که اعتبار این صفحه دائمی است و نیاز به پرداخت هزینه تمدید ندارد و ضمنا در این صفحه می توانید به صفحات مهم سایتتان لینک بدهید و مخاطبان را بصورت مستقیم به سایت و صفحات محصول مورد نظرتان هدایت کنید و میزان ارائه محتوا در این صفحه محدودیتی ندارید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت آگهی دائمی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

پمپ استخر خانگی

پمپ استخر خانگی

پمپ استخر خانگی برای استخرهای کوچک در بیرون یا داخل منازل و ویلاها استفاده می شود. این پمپ استخر باید تا حدود 4 الی 5 ساعت در شبانه روز، برای تصفیه آب استخر روشن باشد. برای این که هزینه برق این نوع پمپ‌ها را کاهش دهیم، به دلیل استفاده کم از این استخرها، می توانیم از پمپ هایی با دور موتور کمتر از 4 و با ولتاژ پایین تر استفاده کنیم.

 

 

چگونه مشکلات پمپ‌ها را عیب یایی کنیم؟

اگر پمپ نشتی دارد، فرسودگی آب‌بند مکانیکی، اورینگ‌ها یا واشرها اتفاق افتاده است و قطعه‌ی ترک خورده یا فرسوده باید عوض شود.

اگر پمپ سر و صدای زیادی را ایجاد می کند، احتمال دارد آب کافی به پمپ بر اثر سایزینگ نامناسب خط لوله‌ی مکش، انسداد یا نشتی در خط مکش، پر شدن سبد اسکیمر یا پایین بودن سطح آب استخر و یا باز شدن یکی از پیچ‌های پایه‌ی پمپ یا تراز نبودن پایه‌ی پمپ اتفاق افتاده باشد، که در این صورت باید گرفتگی را برطرف کرد، سطح آب استخر را تنظیم نمود و یا پیچی که باز شده است را محکم کرد و یا این که پمپ را روی یک تشک لاستیکی قرار داد.

 

اگر پمپ خوب هواگیری نمی‌شود، ممکن است مشکلات زیر پیش آمده باشد:

محفظه‌ی پمپ با آب پر نشده است

درِ محفظه‌ی پمپ چفت نشده است

اورینگ درِ پمپ آسیب دیده است

سطح آب استخر پایین است

سبد اسکیمر یا پمپ مسدود شده است

یکی از شیرهای سیستم بسته است

در خط مکش نشتی هوا اتفاق افتاده است

 

برای حل این مشکلات نیز باید اقدامات زیر را انجام دهید:

اضافه کردن آب به محفظه‌ی پمپ

محکم کردن در محفظه‌ی پمپ

تعویض اورینگ

 تنظیم سطح آب استخر

تمیزکردن سبدها

بازکردن تمام شیرهای مرتبط

محل نشتی را پیدا و آن را برطرف کنید

 

همچنین ممکن است الکتروموتور، نچرخیده باشد که علت آن می تواند یکی از موارد زیر باشد:

پریدگی فیوز

گرفتگی پروانه

خاموش بودن پمپ

خاموش بودن پمپ بر اساس زمان‌بندی تایمر

قفل شدن شفت الکتروموتور به علت آسیب دیدن یاتاقان

نادرست بودن اتصالات ترمینال موتور

 

برای رفع این مشکلات نیز باید اقدامات زیر انجام دهید:

کلید روشن / خاموش پمپ را بررسی کنید و آن را ری‌استارت کنید

فیوز را بررسی کنید و آن را ری‌استارت کنید

وضعیت تایمر را چک کنید

از برقکار بخواهید اتصالات ترمینال را بررسی کند

یاتاقان را عوض کنید

پروانه را تمیز کنید

 

قیمت انواع پمپ استخری

قیمت انواع پمپ استخری

قیمت پمپ استخری را باید با توجه به نوع کاربری، مقدار فشار پمپ، سایز اتصالات، دبی پمپ و اینکه متناسب با چه حجم از استخر می باشد تعیین می کنند که شما عزیزان می توانید با توجه به نیازتان بهترین مدل را از میان ده ها مدل پمپ تصفیه استخر انتخاب کنید و آن را برای استخر خود به کار ببرید.

 

 

جمع بندی

پمپ استخری، یکی از وسایل ضروری و مهم برای استخرها است. این وسیله که یکی از اصلی ترین قسمت‌های سیستم تصفیه آب استخر نیز به حساب می آید، علاوه بر این که آب را به گردش در می‌آورد، آن را تصفیه نیز می‌کند. پمپ تصفیه استخر، قلب سیستم تصفیه آن است که همراه با فیلتر تصفیه استخری می‌تواند آب زلال و باکیفیتی را برای استخر شما فراهم کند. پمپ‌ها انواع مختلفی با ویژگی‌های گوناگون دارند، که در این مطلب به کاربردهای انواع پمپ استخری و ویژگی‌های آن اشاره کردیم، امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان سودمند باشد.

اگر سوال یا ابهامی در خصوص این مقاله دارید، می توانید در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.