اجزاء تاسیسات استخر (استخر سرپوشیده، خانگی، باغی) - سازه برتر



اجزاء تاسیسات استخر (استخر سرپوشیده، خانگی، باغی)

امروزه گسترش روز افزون استفاده از تفریحات آبی از جمله استخر، باعث شده است تا انجام مراحل تاسیسات استخر (Control System) یکی از با اهمیت‌ترین موارد در ساخت استخر باشد.

در گذشته در ساخت ویلا، استخرها از تاسیسات ساده ای همچون لوله کشی‌های آب سرد ورودی، لوله‌های تخلیه شونده و فاضلاب و غیره استفاده می کردند.

ولی در سال‌های اخیر با پیشرفت تکنولوژی‌های فنی و تاسیساتی در ساخت استخرها، از تجهیزات و تاسیسات استخری به روز و نوینی بهره می برند که با تمام خواسته‌های شناگران مطابقت دارد.

شناخت کافی از تاسیسات استخر و نحوه عملکرد آن در زمان راه‌اندازی، برای اطمینان از کارایی مناسب استخر، اهمیت فراوانی دارد. این شناخت از تاسیسات استخر باعث می شود تا در صورتی که مشکلی در هر قسمت به وجود آمد، بتوان بدون نگرانی آن را رفع نمود.

در این مقاله به بررسی اجزا و بخش‌های مختلف استخر خواهیم پرداخت، اگر شما هم علاقمند به موضوع این مقاله هستید در ادامه ما را همراهی کنید.

 

معرفی مهمترین تاسیسات استخر

معرفی مهمترین تاسیسات استخر

استخرها به دلیل تنوع فراوانی که دارند، دارای سیستم‌های تاسیساتی متفاوتی هستند، در این بخش از سازه برتر، به معرفی تاسیساتی که در اغلب استخرها به کار می روند و اهمیت بیشتری دارند می پردازیم.

 

1- سیستم گردش آب (هیدرولیک)

این بخش شامل سیستم لوله کشی و گردش آب استخر است که وظیفه حمل و نقل، جمع آوری و عبور دادن آب از بخش های گوناگون مثل موتور خانه و تصفیه خانه را انجام می دهد. با استفاده از این سیستم، آب توسط سیستم لوله کشی، از کاسه استخر جمع آوری می شود و به بخش موتورخانه آورده می شود و بعد از رد کردن از تمام تجهیزات موتورخانه، دوباره به سمت کاسه استخر بر می گردد.

 

به صورت کلی سیستم گردش آب استخر قطعات زیر را شامل می شود:

انواع مختلف شیر آلات

پمپ

فیلتر بزرگ تصفیه کننده

و همچنین لوله هایی که به شکل اصولی بین این سیستم و استخر قرار داده شده اند. جنس لوله‌های به کار رفته در سیستم هیدرولیک تاسیسات استخر، بیشتر از UPVC یا همان PVC سخت شده می باشد. زیرا این متریال دارای تمامی استانداردهای آبرسانی هستند و از نظر بهداشتی برای انتقال آب شرب بسیار مناسب می باشند.

 

۲- استفاده از فواره‌ها و آبنماها

یکی از عناصر مهم تاسیسات استخرها فواره‌ها و آبنماها هستند. این تاسیسات می توانند در کف استخر و یا در اطراف آن تعبیه شوند و آب را از خارج به داخل استخر بریزند. در یک استخر می توان از چندین آبنما استفاده کرد که هر کدام از آنها به صورت مجزا تجهیزاتی دارند که آب آنها را تصفیه میکنند.

 

۳- استفاده از هیترها یا سیستم‌های گرمایشی

در تاسیسات استخر، می توان از دو نوع هیتر استفاده کرد، یکی از این سیستم‌های گرمایشی در واقع یک پمپ حرارتی است و نوع دیگر آن یک هیتر گازی است. پمپ‌های حرارتی عملکرد مناسب‌تری دارند و برای افزایش دمای کلی استخر استفاده بیشتری می شوند. هیترهای گازی بیشتر برای افزایش دمای آب در جکوزی، آن هم در مدت زمانی کوتاه استفاده می شوند. در هیترهای گازی، وظیفه تنظیم مقدار گاز وارد شده به هیتر، به طور مستقیم برعهده یک رگلاتور است.

به طور کلی نوع این سیستم‌ها به عوامل گوناگونی مانند کاربرد استخر و فضای آن بستگی دارد.

برای مثال در استخرهای سرپوشیده، علاوه بر تعبیه سیستم‌های گرمایشی در داخل آب، برای محیط اطراف نیز باید از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در قسمت موتور خانه استفاده شود.

ولی رعایت این مورد در استخرهای سرباز لزوم چندانی ندارد.

 

4- استفاده از سیستم روشنایی در استخر

سیستم روشنایی، از تمامی لامپ‌های داخل و خارج استخر که قابلیت رنگ نور هم در آنها وجود دارد تشکیل شده است. برای تنظیم روشنایی و نور در فضای استخر، تمام لامپ‌ها را به یک پنل مرکزی متصل می کنند. به صورت کلی سیستم روشنایی استخر در مکان‌های زیر تعبیه می شوند:

در قسمت داخلی استخر (روی گوشه‌ها، دیوارها و کف آن)

در محلی که افراد مینشینند و در سکوهای مختلف

در داخل آبنماها و فواره‌ها و جکوزی

 

5- ‏سیستم کنترل تاسیسات استخر

سیستم کنترل تاسیسات استخر، به شکل تمام خودکار است. به این صورت که تمام قطعات استفاده شده در آن از جمله آب‌نماها، چراغ‌ها، کنترل‌کننده‌های مواد شیمیایی، پمپ‌ها، جت‌های‌ جکوزی و … کاملا خودکار و اتوماتیک هستند و می‌توان به آسانی به کمک دکمه‌ها و دسترسی‌های تعبیه شده در تاسیسات آن‌ها را مدیریت و کنترل کرد.

 

تبلیغات مصالح ساختمانی در سازه برتر

همچنین اگر در زمینه فروش مصالح ساختمانی، از جمله لوازم و تجهیزات مربوط به استخر فعالیت دارید، می توانید یک صفحه اختصاصی در سایت سازه برتر داشته باشید و محصولات خود را در به مخاطبان ما معرفی کنید. بیشتر کسانی که با مجموعه سازه برتر در ارتباط هستند، پیمانکاران و سازندگان ساختمان می باشند، به همین دلیل شما می توانید از این طریق مشتری بیشتری به سمت کسب و کار خود جذب کنید.

ضمن اینکه می توانید از این رپورتاژ آگهی برای ارتقای جایگاه سایتتان در گوگل استفاده کنید و اعتبار سایت شرکتتان را در نزد گوگل و همچنین در بین مخاطبین افزایش دهید و در نتیجه برند خود را تقویت کنید و فروش بیشتری داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم برای ثبت دائمی آگهی تبلیغاتی خود همراه با عکس و فیلم در این سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات مصالح ساختمانی

 

تاسیسات استخر سرپوشیده

تاسیسات استخر سرپوشیده

در تاسیسات استخر سرپوشیده، باید سیستم‌های گرمایش و سرمایش مناسب برای استخر تعبیه شود و در موتورخانه استخر قرار بگیرد.

همچنین در صورتی که استخر سرپوشیده باشد، نیاز به تهویه سالن آن نیز، وجود دارد. سالن استخر باید رطوبت و درجه حرارت مناسبی داشته باشد. برای تنظیم درجه حرارت باید از وسایل گرمایشی و سرمایشی در آن بهره برد.

 

به طور کلی مکان‌هایی که در یک استخر سر پوشیده هستند شامل موارد زیر می باشند

استخر شنا

سالن استخر

سونا بخار

سونا خشک

جکوزی

حوضچه آب سرد

رخت کن

ورودی

دوش‌ها و سرویس های بهداشتی

 

مهندسان تاسیسات، باید تمام امکانات ساخت استخر سرپوشیده را با مقتضیات جریان و فیلتراسیون آن بررسی کنند و تایید کنند. البته ارزیابی‌های دیگری مانند طراحی سیستم‌های الکتریکی، نوع فیلترها، نوع پمپ‌ها و شیمی آب، رنگ‌ها و پرداخت‌های سطوح، پمپاژ مکانیکی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، نیز در استخر سر پوشیده باید انجام شود.

 

برای عملکرد درست تمام این قسمت‌ها، احتیاج به یک سیستم تاسیساتی یکپارچه است تا بتواند محیطی مناسب و استاندارد را برای افراد به وجود آورد. برای این منظور، تاسیسات استخر سرپوشیده را در فضایی به نام موتورخانه استخر تعبیه می کنند.

 

تجهیزات موتورخانه استخر سرپوشیده

موتورخانه‌های استخر سرپوشیده شامل تجهیزات زیر هستند

دیگ آبگرم

سختی گیر

دیگ بخار

مبدل حرارتی

فیلتر شنی

منبع کویل دار

پمپ

موگیر

شیرآلات و اتصالات

 

طراحی موتورخانه نیز ۳ بخش اصلی دارد

واحد گرمایش

تصفیه آب

پمپاژ

 

برای بررسی موتورخانه یک استخر سر پوشیده، ضروری است تا تک تک واحدهای استخر به طور جداگانه بررسی شود تا تمامی امکانات مورد نیاز برای آسایش شناگران فراهم شود.

 

تاسیسات استخر خانگی

نکاتی که در تاسیسات استخر خانگی باید رعایت کرد

به صورت کلی اصلی‌ترین و مهم‌ترین قسمت در ساخت یک استخر خانگی، تاسیسات موتورخانه آن است، زیرا وظیفه اصلی گرمایش برعهده موتورخانه استخر خانگی است. در این نوع استخرها نیاز به تصفیه و فیلتراسیون هم وجود دارد و می توان گفت تجهیزات استخر خانگی، دارای پیچیدگی‌های خاصی هستند تا بتوان آن ها را به بهره برداری رساند.

 

اجزای موتورخانه استخر خانگی

موتورخانه استخر خانگی اجزای گوناگونی دارد، که می توان آن را به دو قسمت جدا تقسیم کرد.

قسمت اول شامل تجهیزات مربوط به موارد ضدعفونی و تصفیه است که برای جکوزی هم به کار می رود. همچنین وظیفه جبران تبخیر و هدر رفتن آب نیز از ناحیه استخر و جکوزی هم در این بخش برآورد می شود.

قسمت دوم بخش مربوط به امکانات و تجهیزات گرمایشی است. این بخش که مورد اصلی موتورخانه استخر خانگی محسوب می شود شامل موارد زیر است:

توانایی گرم کردن آب استخر تا دمای ۲۸ درجه سانتی گراد و همچنین ثابت نگه داشتن این عدد

توانایی گرم کردن آب جکوزی تا دمای ۴۲ درجه سانتی گراد و ثابت نگه داشتن این عدد

تامین بخش گرمایش مربوط به رختکن حوله خشک کن و سالن

تامین آب گرم مصرفی برای سرویس‌های بهداشتی و دوش‌های حمام

یکی دیگر از مواردی که در خرید موتورخانه استخر خانگی باید به آن توجه شود، مدل مربوط به تجهیزات گرمایشی و ظرفیت آن است که در استخر، جکوزی و همچنین با توجه به تعداد سرویس‌های بهداشتی و دوش‌ها تنظیم می شود.

نکته دیگری که در خرید و نصب این نوع موتورخانه‌ها باید به آن دقت کرد، ابعاد سالن محوطه استخر و میزان تهویه هواست. زمانی که به وسیله کارفرما برای راه اندازی استخر مشخص می شود، نیز در این امر تاثیر زیادی دارد.

 

قیمت موتور خانه استخر خانگی

قیمت موتورخانه استخر خانگی به عوامل زیادی وابسته است از جمله مارک لوازم موتورخانه، که با توجه به نوع گرمایش موتورخانه استخر خانگی، میزان گرمایش و همچنین عدم استفاده از وسایل گرمایشی دیگر در موتورخانه تعیین می شود.

همچنین موقعی که قصد خرید موتورخانه استخر خانگی را دارید، باید تعداد هریک از اتصالات را به طور دقیق بدانید و همچنین لوله‌ها را با توجه به پیچ و خم‌ ها انتخاب کنید. در این مرحله نیز نیاز به برآورد دقیق کارشناسانی دارید که فعال در این زمینه هستند. این افراد نیز دستمزدی را تعیین می کنند و از شما درخواست می کنند.

 

تاسیسات استخر باغی

در تاسیسات استخر باغی، مرحله لوله کشی بسیار مهم است، در این مرحله شبکه لوله‌های ورود و خروج آب و گرمکن و تصفیه استخر نصب می شوند. البته باید توجه کنید که جنس لوله و اتصالات از جنس مرغوب و با کیفیت باشد، سپس نقشه لوله کشی استخر به وسیله یک مهندس تاسیسات طراحی می شود و بعد از آن لوله کشی استخر توسط یک فرد متخصص انجام می شود، زیرا بخش زیادی از لوله کشی زیر بتن و آرماتور دفن می شود و اگر مشکلی پیش بیاید هزینه زیادی را ایجاد می کند.

 

تاسیسات استخر باغی

آیا تاسیسات استخرها با هم یکسان است؟

تاسیسات استخر، معمولا برای همه استخرها یکسان است، اما تفاوت‌های جزئی نیز دارد. با توجه به انواع استخرها، بعضی از تجهیزاتی که وجود دارند، به گونه ای متفاوت نصب و اجرا می‌شوند. در حقیقت باید به این نکته توجه کرد، که نوع راه اندازی تجهیزات و نصب آن، بر اساس انواع استخرها با هم تفاوت دارد.

برای مثال در استخرهایی که بالاتر از سطح زمین درست می‌شوند، تاسیسات به شکلی نصب می شوند که با ویژگی‌ها و موقعیت استخر تناسب داشته باشد. زیرا این نوع استخرها به گونه ای ساخته می شوند که امکان جا به جایی و حمل و نقل نیز داشته باشند.

 

اگر استخر شما ابعاد و اندازه کوچکی دارد و برای یک خانه آپارتمانی درست شده باشد، باید از تجهیزاتی در آن بهره برد که محیط کمتری را اشغال کند. چیزی که در این زمینه اهمیت دارد، استفاده از تاسیسات مناسب، متناسب با استخر است.

انتخاب نوع تاسیسات استخر به کاربری استخرها نیز وابسته است. به عنوان مثال برای استخرهای سرپوشیده و آموزشی، تاسیسات استخر باید به شکلی باشد تا علاوه بر آماده کردن استخر، شرایط آموزشی نیز در آن به خوبی اجرا شود. همچنین به خاطر حضور کودکان برای آموزش شنا، باید سیستم های سرمایشی و گرمایشی استخر به شکل مناسبی راه اندازی شود.

همچنین در استخرهای تفریحی هم، تاسیسات استخر متنوع‌تر می باشد. زیرا بعضی وسایل جانبی برای سرگرمی و تفریح افراد نیز باید در استخر نصب شود. وسایلی مثل سرسره در صنعت ساختمان، جزو تاسیسات استخر تفریحی به شمار می روند.

 

قیمت تاسیسات استخری چگونه تعیین می شود؟

قیمت تاسیسات استخری، با توجه به نوع برند مصرفی موارد زیر مشخص می شود:

سیستم تصفیه و گردش آب (شامل پمپ، شیرآلات، فیلتر تصفیه و لوله برای استخر)

سیستم گرمایش آب

هیترهایی که وظیفه افزایش دمای آب را برعهده دارند.

 

سیستم کلرزن و تنظیم PH که وظیفه، تنظیم میزان کلر آب استخر را دارد و همچنین نوع فیلتر شنی که برای تمیز کردن استخرها و عمل چرخش آب در مخزن پمپ تصفیه استفاده می شود.

 

هزینه تاسیسات استخر

جمع بندی

درنهایت اگر قصد ساخت استخر را دارید، باید به فکر تاسیسات استخر نیز باشید. مراحل اجرای تاسیسات استخر بسیار مهم است. در حقیقت می توان گفت بخش فنی ساخت استخر، معطوف به بخش تاسیسات آن می باشد.

پیمانکاری که وظیفه انجام مراحل نصب و راه اندازی تاسیسات استخر را برعهده دارد، باید فرد ماهری در این زمینه باشد و با توجه به شرایط پروژه، مصالح ساختمانی و مواد مرغوب و باکیفیت را تهیه کند و نصب آن ها را شروع کند.

در این مطلب تلاش کردیم تاسیسات مهم و حیاتی را که در ساخت استخر به کار می روند را به شما معرفی کنیم، امیدواریم با مطالعه این مطلب به اطلاعات خوبی در این زمینه دست یافته باشید.