7 تفاوت بازاریابی و برندینگ در صنعت ساختمان - سازه برتر



7 تفاوت اساسی بازاریابی و برندینگ در صنعت ساختمان

7 تفاوت اساسی بازاریابی و برندینگ در صنعت ساختمان

اصطلاحات برندسازی و بازاریابی اغلب اشتباه گرفته می‌شوند یا حتی به اشتباه به جای یکدیگر استفاده می شوند. با این حال، دانستن تفاوت بین این دو فعالیت می‌تواند به شما در اجرای بهتر کمپین های خاص با اهداف برندینگ یا با اهداف بازاریابی کمک کند.

بازاریابی و برندسازی به یک اندازه مهم هستند، اما تشکیل برند شما به طور طبیعی مقدم بر تبلیغ آن است. شما باید یک هویت برند ایجاد کنید و پیام خود را قبل از انتقال آن از طریق بازاریابی توسعه دهید. استفاده از این درک از تفاوت بین بازاریابی و برندسازی و یادگیری نحوه کار آنها با یکدیگر، پایه ای قوی برای فعالیت های بازاریابی آینده شرکت ساختمانی شما ایجاد می‌کند.

در ادامه این مقاله از سازه برتر توضیحاتی را در خصوص برندینگ و بازاریابی ارائه می‌کنیم تا تصویر واضحی از بازاریابی و برندسازی ایجاد کنیم. همچنین 7 تفاوت بازاریابی و برندینگ را بررسی خواهیم کرد.

 

برندسازی یا برندینگ چیست؟

برندسازی یا برندینگ چیست؟

برندینگ (Branding) یا برندسازی به معنی ساختن درک و تصویری از شرکت در ذهن مخاطبان است. در حقیقت برندینگ روی تصوراتی که مخاطبان در ذهن خود از یک برند دارند، کار می‌کند و این تصورات را شکل داده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از افراد فکر کنند که کنترل تمام تصمیماتشان را در اختیار دارند، اما واقعیت این است که بسیاری از رفتارهای آنها تحت تاثیر محرکهایی است که در ضمیر ناخودآگاه آنها بوجود آمده است و خودشان از این تاثیرات آگاه نیستند.

بنابراین می‌توان با برندینگ، بر روی محرک های ذهنی افراد کار کرده و رفتار و اعمال آنها را تحت تاثیر قرار داد و ذهن آنها را با برند شرکت درگیر کرد.

نکته اینجاست که برندسازی یک شبه یا در مدت کوتاهی اتفاق نمی‌افتد و در حقیقت برندینگ یک فرایند بلندمدت است و تلاش مداوم شما باعث ایجاد یک ذهنیت مثبت از شرکت ساختمانی شما در بین مشتریان شما خواهد شد.

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل برندینگ، مقاله برندسازی صنعت ساختمان را مطالعه نمایید.

 

مارکتینگ یا بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست؟

بازاریابی (Marketing) مجموعه ای از راهکارها، ابزارها و فعالیت هایی است که برای انتقال پیام برند شرکت به مخاطبان استفاده می‌شوند.

بازاریابی فرایندی است که طی آن، شرکت مشتریان را درگیر می‌کند، با آنها ارتباط برقرار می‌کند و برای مشتری ارزش ایجاد می‌کند تا در ازای آن، از مشتری ارزش دریافت کند. بازاریابی به هنر فروش نیز معروف است، ولی فروش فقط یکی از اهداف بازاریابی به شمار می‌رود.

شما می‌توانید با مطالعه مقاله بازاریابی صنعت ساختمان، در خصوص مراحل بازاریابی و ابزارهای مورد استفاده در آن، اطلاعات جامعی کسب کنید.

 

 

درک تفاوت برندینگ و بازاریابی چه اهمیتی دارد؟

برندسازی رابطه ای بی‌انتها بین برند و مشتریان ایجاد می‌کند. حتی اگر تلاش های بازاریابی شما با هدف جذب مشتری باشد، این برند است که باعث بازگشت مشتریان می‌شود. همانطور که می‌دانید در هر بازاری، رقابت بین برندهای مختلف شدید است و واقعیت این است که شرکت های دیگر، محصولات و خدمات مشابه یا حتی یکسان را به مشتریان شما ارائه می‌کنند. بنابراین با استفاده از تقویت برند خود، می‌توانید مشتریان را به استفاده مجدد از خدمات و محصولاتتان تشویق کنید.

همچنین از طریق برندسازی، اعتماد و وفاداری مشتریان خود را نیز به دست خواهید آورد. به زبان ساده، این برندسازی است که شرکت شما را از رقبایتان متمایز می‌کند. هر برند موفقی یک پایه و یک نقطه شروع دارد. دانستن تفاوت بین برندسازی و بازاریابی به شما کمک می کند تا پایه و اساس برند و زیر مجموعه های آن را از طریق بازاریابی بسازید.

 

7 تفاوت بازاریابی و برندسازی

7 تفاوت بازاریابی و برندسازی

در نظر گرفتن تفاوت های بازاریابی و برندینگ به شما کمک می‌کند که در تدوین استراتژی های مربوط به توسعه کسب و کار و انتخاب روش تبلیغاتی خود تصمیمات درست‌تری بگیرید. در ادامه 7 تفاوت عمده بازاریابی و برندینگ را بررسی می‌کنیم.

 

1- بازاریابی توجه مشتری را به خود جلب می‌کند و برندسازی راهی برای حفظ توجه آنهاست

مهم نیست که در چه صنعتی هستید، زیرا شما فقط یک شرکت در دریای رقابت هستید و اگر می‌خواهید موجی ایجاد کنید و توجه مشتریان خود را به خود جلب کنید، باید از بازاریابی استفاده کنید. اما هنگامی که توجه مشتری خود را جلب کردید، به چیزی نیاز دارید که این توجه را حفظ کند و اینجاست که برندسازی مطرح می‌شود.

مردم می‌خواهند با برندهایی کار کنند که از آنها حمایت می‌کند و به آن برندها اعتقاد دارند. بنابراین شما به استراتژی های بازاریابی مناسب نیاز دارید تا برند خود را از رقبا متمایز کنید و برای تقویت یک رابطه، ایجاد یک ارتباط بلندمدت و همچنین بازگرداندن آنها، به برندسازی نیاز دارید.

 

2- بازاریابی باعث فروش می‌شود و برندسازی باعث شناخت و وفاداری می‌شود

در اصل، بیشتر استراتژی‌های بازاریابی برای به دست آوردن نتایج هستند و اغلب نتایجی که این استراتژی‌ها برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، مربوط به فروش است.

اما برندسازی رویکردی متفاوت و بلندمدت دارد. اگر به دنبال افزایش فروش هستید، برندسازی بهترین راه حل نیست. اما اگر به دنبال ایجاد شناخت برند، ایجاد احساسات مثبت برند، و تقویت وفاداری مشتری هستید، این بهترین راه حل است که بسیار مهم است و اتفاقا در دراز مدت تاثیر زیادی بر افزایش فروش شما خواهد داشت.

 

3- برندینگ نسبت به بازاریابی در اولویت است

در ایجاد کسب و کار، برندسازی همیشه مقدم بر بازاریابی است. زیرا شما نمی‌توانید برندی را که هنوز طراحی نکرده اید بازاریابی کنید.

قبل از اینکه به طراحی یک استراتژی بازاریابی فکر کنید، باید روی برندسازی خود تمرکز کنید. شما به عنوان یک برند چه کسی هستید؟ چه چیزی را می‌خواهید به بازار بیاورید؟ ارزش های اصلی شما چیست؟ و مهمتر از همه، چگونه می‌خواهید آن را به مشتریان هدف خود منتقل کنید؟

تنها زمانی که پاسخ این سؤالات را داشته باشید، منطقی است که به بازاریابی فکر کنید. زیرا هنگامی‌که برند خود را ایجاد کردید، درک بهتری از اینکه چه کسی هستید، مشتری شما کیست و بهترین راه‌های ارتباط با آن مشتری را خواهید داشت و می‌توانید یک استراتژی بازاریابی بسازید که آن را زنده کند.

 

4- شما صاحب بازاریابی خود هستید و مصرف کنندگان صاحب برند شما هستند

بازاریابی در مورد گفتن یک داستان است، در حالی که برندینگ بیشتر در مورد گوش دادن است تا صحبت کردن. مصرف کنندگان بهتر می‌توانند به شما بگویند که برند شما چیست و چگونه باید باشد، زیرا آنها در واقع بهتر از شما آن را می‌دانند.

بهترین برندها در جهان آنهایی هستند که از درک خود از تفاوت بین برندسازی و بازاریابی استفاده می‌کنند و کمپین هایی را ایجاد می‌کنند که با استراتژی های بازاریابی و برندسازی آنها هماهنگ باشد.

چنین برندهایی همیشه به نظرات مشتریان خود گوش می‌دهند و اجازه می‌دهند که انتظارات و ارزش های آنها، جایگاه برند آنها را مشخص کند. سپس کمپین های بازاریابی‌ای طراحی و ایجاد می‌کنند که این ارزشها را به روشی ساده و منحصربه‌فرد به مشتریان بیان کنند.

 

5- بازاریابی پیامی است که سعی در انتقال آن دارید و برند شما هویت شماست

برند دربرگیرنده فرهنگ شرکت شما است و هر بار که مشتریان با برند شما تعامل داشته باشند، این فرهنگ به آنها منتقل می‌شود. از طرف دیگر بازاریابی فقط پیامی است که به آنها منتقل می‌شود.

 

6- برندسازی یک استراتژی است و بازاریابی یک تاکتیک است

تا زمانی که در تلاش برای ایجاد یک کسب و کار موفق هستید، باید فعالانه برای آن کسب و کار بازاریابی کنید. اما استراتژی هایی که برای بازاریابی کسب و کار خود استفاده می‌کنید موقتی هستند. هر تاکتیک بازاریابی شروع و پایان مشخصی خواهد داشت.

اما برندسازی متفاوت است. مهم نیست که در کجای کسب و کار خود هستید، همیشه باید تلاش کنید تا به عنوان یک شرکت، مشخص کنید که چه کسی هستید، درک مخاطبان را از برند خود افزایش دهید و یک رابطه عمیق‌تر و معنادارتر با مشتریان خود ایجاد کنید. همانطور که شرکت شما رشد می‌کند و تکامل می‌یابد، باید در کنار آن برندسازی خود را نیز رشد و تکامل دهید.

در حقیقت استراتژی های بازاریابی می‌آیند و می‌روند، اما برندسازی برای همیشه باقی می‌ماند. برند چیزی است که پس از آشنایی با فعالیت های بازاریابی یا غیربازاریابی در ذهن مشتریان باقی می‌ماند.

 

7- برندینگ به همان اندازه که روی مشتریان شما تاثیر می گذارد، روی تیم شما نیز تاثیر می گذارد

همانطور که برای موفقیت کسب و کارتان نیاز دارید که مشتریانتان به برند شما ایمان داشته باشند، شرایط برای کارمندانتان هم همینطور است. هنگامی که برندی را می سازید که تیم شما واقعا به آن اعتقاد دارد، آنها نسبت به کار خود اشتیاق بیشتری خواهند داشت و متعهدتر می شوند. آن‌ها سخت کار می‌کنند، به خودشان فشار می‌آورند و بهترین ایده‌هایشان را روی میز خواهند آورد و در نتیجه کسب و کار شما رونق خواهد گرفت.

در حقیقت این وظیفه تیم شما است که استراتژی بازاریابی شما را توسعه دهد اما اگر می‌خواهید کسب و کار خود را به سطح بالاتری ببرید، این مسئولیت شماست که برندی ایجاد کنید که تیم شما برای بودن در کنار آن هیجان‌زده است.

 

تفاوت های کلیدی بین بازاریابی و برندسازی

تفاوت های کلیدی بین بازاریابی و برندسازی در صنعت ساختمان

بطور کلی و خلاصه‌وار تفاوت بین بازاریابی و برندسازی را می توان با نکات زیر به راحتی درک کرد:

  • بازاریابی مجموعه ای از فعالیت هایی است که توسط شرکت ساختمانی انجام می شود تا خریداران و فروشندگان را برای افزایش فروش مصالح ساختمانی و خدمات مهندسی ساختمان گرد هم آورد. از سوی دیگر، برندسازی عملی است برای اختصاص یک نام تجاری به یک محصول، که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا شرکت تولیدکننده آن را بشناسند.
  • شما برای مشتریان برند می‌سازید، اما برای شرکت بازاریابی می‌کنید.
  • بازاریابی مشتریان بالقوه را هدف قرار می دهد، برندسازی احساسات را هدف قرار می دهد.
  • جایی که برندسازی باعث شهرت می‌شود، بازاریابی باعث افزایش فروش می‌شود.
  • بازاریابی بر واکنش فوری مشتری و افزایش توجه به خرید تمرکز می‌کند، در حالی که برندسازی بر تصمیم خرید تأثیر می گذارد و بر ذهن مصرف کننده تأثیر می گذارد.
  • بازاریابی مزایای محصول یا خدمات ارائه شده توسط شرکت را بیان می‌کند. برعکس، برندسازی رویاها را به نمایش می گذارد.
  • اگر در مورد ارزش صحبت کنیم، بازاریابی ارزش مورد نظر را ارتقا می‌دهد، اما برندسازی باعث ایجاد ارزش می‌شود.
  • نتیجه نهایی بازاریابی فروش است. برعکس، برندسازی شهرت ماندگاری به همراه دارد.
  • هدف بازاریابی ایجاد نیازهای مشتری است. برخلاف برندسازی که هدف آن ایجاد یک رابطه قوی و سالم با مشتریان است.
  • بازاریابی مشتریان را اضافه می‌کند، در حالی که برندسازی باعث ایجاد اعتماد و وفاداری مشتری می‌شود.
  • بازاریابی مجموعه ای از فعالیت هایی است که برای پر کردن شکاف بین مشتری و شرکت انجام می‌شود، در حالی که برندسازی عملی است برای نامگذاری یک محصول به گونه ای که مصرف کنندگان به آن متصل شوند و هر بار که آن را می‌شنوند یا می‌بینند بتوانند آن را تشخیص دهند.

 

 

برندینگ و بازاریابی کجا با هم همپوشانی دارند؟

اگرچه برندسازی و بازاریابی متفاوت هستند، اما در یک زمینه همپوشانی دارند. هنگام استفاده از هویت بصری در کسب و کار، برندسازی و بازاریابی در کنار هم قرار دارند. این ضرب المثل را به خاطر بسپارید که هر هزاران حرف دارد. هنگام انتخاب لوگو، تصاویر گرافیکی و رنگ های شرکتی، به یاد داشته باشید که آنها باید در درجه اول نشان دهنده برند شما باشند. همچنین این موارد نقش مهمی در کمپین بازاریابی شما دارند.

هنگامی که در حال طراحی محتوا برای استراتژی فروش یا استراتژی سئو هستید، باید اطمینان حاصل کنید که از شخصیت برند مناسب استفاده می کنید.

اگر با مخاطبان هدف خود در رسانه های اجتماعی تعامل دارید، مطمئن شوید که به طور مداوم از لحن برند خود استفاده می کنید.

 

برندسازی و بازاریابی مکمل یکدیگر هستند

برندسازی و بازاریابی مکمل یکدیگر هستند

فرض کنیم که شخصی بصورت اتفاقی تصویر برند شما را مشاهده می‌کند و کنجکاو می‌شود. معمولا این کنجکاوی به فروش قابل توجهی منجر نمی‌شود، بنابراین اینجا زمانی است که بازاریابی وارد عمل می‌شود. برندسازی و بازاریابی دو جنبه متفاوت از یک تجارت هستند، اما هر دو به یکدیگر وابسته هستند و اگر به درستی انجام شوند، می‌توانند به موفقیت یکدیگر کمک کنند.

بازاریابی و برندسازی هر دو، ابزاری عالی برای برجسته کردن کسب و کار شما هستند. شما به یک برند نیاز دارید تا خود را از رقبا متمایز کنید و بازاریابی شما کمک می کند تا پیشنهاد یا امتیازهای فروش منحصر به فرد خود را به مخاطبان خود نشان دهید.

اگر از همان ابتدا پایه محکمی برای نام تجاری خود بسازید، تلاش های بازاریابی شما بیش از هر زمان دیگری نتیجه خواهد داد. به این ترتیب بازاریابی این فرصت را دارد که بر محصولات و خدمات شما تاکید کند و ویژگی‌های برند را بیشتر نشان دهد. به این ترتیب مردم راحت‌تر می توانند برند ساختمانی شما را بشناسند. با وجود یک سیستم برندینگ خوب، راه اندازی یک کمپین بازاریابی قوی و اجرای تبلیغات ساختمانی بیشترین سود را برای شما به ارمغان می آورد.

برندسازی هویت یا شهرت شرکت شماست. به این صورت که شرکت خود را به دنیا نشان می‌دهید و بر اساس اهدافی مهمی که برای آن تلاش می‌کنید، جامعه‌ای از هواداران را می‌سازید.

بازاریابی به کسب و کارها کمک می‌کند که پیام متمایز خود را با جامعه هواداران خود به اشتراک بگذارند و با استراتژی‌های آنلاین و آفلاین، بازاریابی ایمیلی خودکار و همچنین طیف وسیعی از گزینه‌های آزمایشی دیگر برای پیگیری موفقیت شرکت ها انجام می‌شود.

 

 

جمع‌بندی

بازاریابی اولین قدمی است که شرکت برای پرورش نیازهای مصرف کننده و ایجاد بازاری برای محصول خود برداشته است و هدف برندینگ ایجاد ارزش برای مشتریان است.

اگر می‌خواهید مشتریان خود را با بینش عمیق‌تری نسبت به شرکت خود تحت تأثیر قرار دهید، باید یاد بگیرید که چگونه بر بازاریابی و برندسازی تسلط داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که همانطور که سایر کسب و کارها به تکامل خود ادامه می‌دهند، اولویت های برندسازی و بازاریابی شرکت شما نیز باید رشد کنند. مهم است که به ارزش‌های برند خود وفادار بمانید و به دنبال پرورش ایده‌های تازه و یافتن راه‌های جدید برای بازاریابی کسب و کار خود باشید. برای اینکه از رقبا جلوتر باشید، باید به طور مداوم استراتژی خود را بهینه سازی کنید و برای این کار به متخصصین نیاز دارید.