انواع پنجره ویلایی و ویژگی های آن - سازه برتر



انواع پنجره ویلایی

انواع پنجره ویلایی و ویژگی های آن

هیچ چیز لذت بخش تر از این نیست که شما در ویلای خود بنشینید و توسط یک پنجره ویلایی زیبا، منظره‌ای دلباز را از تابش نور خورشید یا ساحل دریای بیکران تماشا کنید. پنجره ویلایی یک عنصر مهم برای طراحی و ساخت ویلا است و انواع مختلفی دارد. ولی امروزه بیشتر پنجره ها را با متریال بادوام و مستحکم می سازند تا علاوه بر زیبایی، عایق صوتی و حرارتی خوبی نیز باشند.

در این مقاله به انواع پنجره ویلایی و ویژگی‌های آن اشاره می کنیم، اگر شما هم در انتخاب پنجره ویلایی خود نیاز به راهنمایی دارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

انواع پنجره ویلایی و ویژگی‌های آن

در این بخش از سازه برتر، انواع جنس پنجره ویلایی و مزایا و معایب آن را توضیح خواهیم داد:

 

پنجره چوبی

پنجره چوبی

پنجره چوبی، از زیباترین و قدیمی ترین نوع پنجره برای استفاده در ویلاست که به علت طرح و بافت چوب و همچنین رنگ گرم آن در ویلاهای گوناگون با توجه به نوع دکوراسیون آن به کار می رود.

 

مزایای پنجره چوبی

پیرو معماری سبز

عایق حرارتی

عایق صوتی

تعویض و نصب آسان

 

معایب پنجره چوبی

در معرض حرارت و رطوبت بالا تغییر شکل می دهد

در مقابل ضربه مقاومت خوبی ندارد

توسط حشرات دچار آسیب و خوردگی می شود

خطر حریق و آتش گرفتن دارد

 

 

پنجره آلومینیومی

پنجره های آلومینیوم به دو شکل (آلومینیوم ساده و آلومینیوم ترمال بریک هستند)

 

مزایای پنجره آلومینیومی ساده

در مقابل بارش و رطوبت مقاوم هستند

وزن سبکی دارند

در تابستان و زمستان حرارت را منتقل می‌کنند

 

مزایای پنجره آلومینیومی ترمال بریک

در پنجره داخلی و خارجی دارای تنوع رنگی هستند

به دلیل ساختار انعطاف پذیر برای مناطق زلزله خیز مناسب هستند

طول عمر بالا و دوام خوبی دارند

باعث افزایش امنیت ساختمان ویلایی می شوند

نویز حرارت و سر و صدا این نوع از آلومینیوم، نسبت به نوع آلمنیوم ساده کاهش صد برابری دارد

 

پنجره آهنی

پنجره آهنی

امروزه این نوع پنجره در ویلا کمتر استفاده می شود، زیرا معایب آن نسبت به مزایایش بیشتر است.

 

مزایای پنجره آهنی

قابلیت رنگ پذیری خوبی دارد

در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد

 

معایب پنجره آهنی

در مقابل زلزله نا مناسب است

عایق صوتی و حرارتی خوبی نیست

در برابر بارش و رطوبت زنگ می زند

مراحل نصب آن دشوار است

وزن سنگینی دارد

 

پنجره آلوود

پنجره آلوود

نوع دیگری از پنجره ویلایی، پنجره آلوود است، که ترکیبی از آلومینیوم و چوب است. در حقیقت آلومینیوم و چوب مکمل هم هستند و معایب یکدیگر را برطرف می‌کنند.

 

مزایای پنجره آلوود

عایق صوتی و حرارتی مناسبی است

جلوه‌ای طبیعی و زیبایی چشمگیری دارند

در مقابل ضربه مقاوم است

در برابر نور، رطوبت و حشرات دوام بالایی دارد

معایبی که قبلا این نوع پنجره ها داشتند، با کمک ترکیب چند متریال با هم تا حد زیادی برطرف شده است.

 

پنجره کامپوزیتی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان، فرآیندهای شیمیایی در ساخت و تولید درب و پنجره ورود پیدا کرده و درنهایت باعث تولید پنجره های کامپوزیتی pvc و upvc شده است.

این نوع پروفیل‌ها مواد بازیافتنی هستند که آسیبی به طبیعت وارد نمی کنند و باید بدانید که پروفیل upvc متریال بهبود یافته نوع pvc است.

 

مزایای پنجره کامپوزیتی

بهترین نوع عایق‌بندی صوتی و حرارتی

نصب آسان

وزن سبک

استحکام زیاد و عمر طولانی

مقاوم در برابر انقباض و انبساط

تنوع رنگی بالا

قابلیت غیر قابل اشتعال بودن

 

در مورد معایب پنجره های کامپوزیتی می‌توان گفت که در واقع معایب قابل ذکر و مهمی ندارند.

در واقع پنجره های upvc نمونه‌های مدرن و ضدسرقتی هستند که امروزه بیشتر استفاده می شوند.

چیزی که باعث می شود پنجره های upvc، ضدسرقت نامیده شوند استفاده از 4 عنصر مهم در ساخت آن‌هاست.

عنصر اول: پروفیل

پنجره ها بخش‌های مختلفی دارند، که از جمله آن‌ها می‌توان به یراق، شیشه و همچنین دستگیره‌ها اشاره کرد. پروفیل این بخش‌ها را در کنار هم بسیار محکم نگه می‌دارد. ایمنی پنجره های دوجداره upvc بستگی به نحوه ساخت همین پروفیل‌ها دارد و هرچه قدر روش تولید این نوع پروفیل‌ها به استاندارد جهانی نزدیک‌تر باشد، به نتیجه بهتری منجر می شود. استفاده از مواردی مانند گالوانیزه، پروفیل‌ها را مطمئن‌تر و ایمن تر می کند.

عنصر دوم: شیشه

مهم‌ترین قسمت پنجره دوجداره Upvc، شیشه آن است، اگر از شیشه‌های ضعیف استفاده شود، ایمنی خوبی نخواهد داشت و راه برای ورود سارقان باز می شود.

اغلب شیشه‌هایی که در مراحل تولید پنجره ویلایی دوجداره Upvc به کار می روند دو نوع هستند:

نوع اول شیشه دوجداره لمینت شده است و نوع دوم ویگارد نام دارد.

برای تولید شیشه لمینت، از یک لایه درونی و بیرونی استفاده می‌ شود. لایه درونی را مقاوم‌سازی و سکوریت می‌ کنند و لایه بیرونی که از دو لایه جدا از هم ساخته شده، را با کمک گرفتن از طلق‌های pvb در کنار یکدیگر قرار می دهند، استفاده از این طلق‌ها باعث چسبندگی لایه‌های بیرونی می‌شود، به همین دلیل با وارد کردن ضربه به شیشه، به راحتی خرد نمی‌شود و بر زمین نمی‌ریزند.

نوع دوم که ویگارد نامیده می‌شود، ضد سرقت و ضد گلوله است. استفاده از طلق‌های PVB و طلق‌هایی دیگر که جنس آنها از پلی‌اورتان و پلی کربنات می‌باشد، باعث شده است این شیشه‌ها بسیار مقاوم و محکم باشند.

عنصر سوم: یراق

پنجره های دوجداره Upvc دو پروفیل دارند، به نام‌های پروفیل فریم و پروفیل بازشو، که نگهداری‌ آن‌ها بر عهده یراق است. این یراق‌ها باید طوری طراحی شوند که هر گونه فشاری را متحمل شوند و دسترسی سارقان را به صفر برسانند. به طور معمول یراق‌هایی از نوع دو حالته با پین‌های قارچی در این پنجره ها به کار می روند.

عنصر چهارم: دستگیره

معمولا دستگیره‌هایی که در پنجره دوجداره Upvc به کار می روند کلید می‌خورند، با این کار دسترسی به دستگیره و باز کردن پنجره های ویلایی، تنها توسط کلید و برای مالکین امکان پذیر خواهد بود.

 

تبلیغ مصالح ساختمانی در سازه برتر

تولید کنندگان تجهیزات ساختمانی و فروشندگان مصالح ساختمانی می توانند با انتشار آگهی تبلیغاتی خود در سایت سازه برتر، از مزایای زیادی از جمله دائمی بودن آگهی، امکان انتشار چندین عکس و فیلم تبلیغاتی، تبلیغ در وبلاگ‌های سازه برتر و دریافت گزارش ماهیانه از سرچ کنسول گوگل برای آگهی خود برخوردار شوند.

با دریافت این گزارش، از وضعیت آگهی ساختمانی خود در گوگل مطلع می شوید و می توانید آگهی خود را بهینه کنید تا جایگاه آن در نتایج جستجوی گوگل بهبود یابد و افراد بیشتری از طریق جستجو با آگهی تبلیغاتی شما آشنا شوند. علاوه بر این امکان ویرایش آگهی شما تا 3 مرتبه بصورت رایگان امکان پذیراست و به این شکل می توانید نتیجه بهتری از آن کسب کنید. برای سفارش آگهی در سازه برتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغ مصالح ساختمانی

 

ایده‌های جذاب برای طراحی پنجره ویلایی

نکات و ایده‌های جذاب برای طراحی پنجره ویلایی

 

انتخاب پنجره هایی هماهنگ با سبک معماری ویلا

تمام ویلاها، یک طراحی و معماری منحصر به فرد دارند که باعث می‌شود از ویلاهای دیگر متمایز باشند. به همین دلیل طراحی پنجره ویلا و انتخاب پنجره های متناسب با این زیبایی، نکته مهمی است.

به سبک معماری ویلای خود پایبند باشید و بهترین طراحی پنجره ویلا را اجرا کنید. به عنوان مثال پنجره ها در ویلایی به سبک مدرن، بیشتر از نوع شیشه ای هستند که باعث زیبایی هر چه بیشتر نمای ویلا می شوند.

 

تعیین هدف طراحی پنجره ویلایی

در واقع عملکرد اصلی پنجره ها، اجازه دادن به ورود نور است ولی می‌توانند به عنوان یک درب هم کاربرد داشته باشند. مثالی از این طراحی پنجره ویلا، درب پنجره شیشه‌ای کشویی برای دسترسی به محوطه ایوان یا تراس است. درب‌های کشویی، هم به صورت ثابت نصب می شوند و هم جنبه تزئینی دارند.

در طراحی پنجره ویلایی باید توجه کنیم که پنجره ها به سمت کدام اتاق‌ها باز می‌شوند، اجازه ورود چه مقدار نور را به فضا می دهند و آیا فاصله پنجره از کف تا سقف، استاندارد هست یا خیر و همچنین به چه نمایی مشرف هستند.

 

طراحی پنجره ویلایی با قاب و چهارچوب رنگی

اگر ترکیب رنگ چهارچوب پنجره ها و معماری نمای بیرونی ویلا با هم هماهنگ باشد بدون شک، نمای جذاب‌تری به وجود می آید. فریم پنجره های ویلا می‌تواند فلزی یا چوبی باشد.

برخی تمایل دارند که رنگ مناسب برای طراحی پنجره ویلایی، با رنگ دکوراسیون داخلی شباهت داشته باشد و به همین دلیل رنگ‌هایی را انتخاب می کنند که باهم سازگارتر باشند. انتخاب رنگ، از پالت رنگی برای طراحی پنجره ویلا در وقت شما نیز صرفه‌جویی می‌کند.

 

طراحی پنجره ویلایی براساس مسیرهای تهویه ویلا

یکی از اهداف طراحی پنجره ویلا، تعیین مسیری برای تهویه و حرکت هوای تازه به داخل ویلا است.

در طراحی پنجره ویلا باید همیشه به این نکته توجه داشت که پنجره هایی که برای تهویه استفاده می شوند، باید حتماً قابل باز و بسته شدن باشند. در غیر این صورت فقط برای عبور نور مناسب هستند و کار تهویه را انجام نمی‌دهند. همچنین در حمام و سرویس بهداشتی نیز باید پنجره هایی را برای تهویه بخارها و رطوبت قرار داد.

 

طراحی پنجره برای تقویت زیبایی نمای داخلی و خارجی ویلا

طراحی پنجره برای تقویت زیبایی نمای داخلی و خارجی ویلا

وقتی که پنجره های ویلا نصب می شوند، علاوه بر اینکه باید نمای بیرونی را زیباتر نشان دهند، بلکه باید در داخل ویلا از نظر ساکنین هم زیبا به نظر بیایند. پنجره هایی که از بیرون نمای زیبا دارند ولی از داخل ویلا زیاد جذاب نیستند، تقریباً مردود اعلام شده اند!

پنجره ویلایی باید طوری ساخته شود، که حداکثر زاویه دید و نور را فراهم کند. همچنین در تعیین موقعیت پنجره در ویلا، حتماً باید جهت تابش نور خورشید، غروب و طلوع آن را در نظر گرفت.

 

طراحی پنجره ویلا براساس جهت باز و بسته شدن

بعضی از پنجره ها به صورت کشویی به سمت راست و چپ، باز و بسته می‌شوند؛ بعضی دیگر از انواع پنجره ها، در زاویه ۹۰ درجه به سمت راست و چپ، یا پایین و بالا، باز و بسته می‌شوند. به این پنجره ها، پنجره های لولایی می گویند.

 

طراحی پنجره در نزدیکی درب ورودی

پنجره هایی که در مجاورت درب ورودی قرار داده می شوند جنبه نمایشی دارند، ولی ظاهری صمیمانه و گرم به نمای ویلا می دهند. به صورت کلی بهتر آن است که پیرامون درب ورودی را با طراحی پنجره و چراغ‌های نمایشی که در مجاور پنجره ها نصب می شوند پر کرد.

 

طراحی پنجره های خلیجی در ویلا

پنجره های خلیجی، نسبت به پنجره های عادی باعث وارد شدن نور بیشتری به ویلا می شوند. این پنجره ها در زوایای خاصی از نما و به صورت سه بخش جداگانه قرار داده می شوند. در واقع طراحی پنجره های خلیجی به شکلی است که در زمان حرکت خورشید در آسمان، فضای داخلی ویلا از نور طبیعی سرشاری بهره مند می شود.

پنجره های خلیجی، از داخل ویلا و همچنین بیرون، نمای جذابی دارند. این نوع پنجره ها تهویه ای عالی را فراهم می کنند و می توان در اطراف آنها میز غذاخوری برای صبحانه در ساعات اولیه روز یا یک میز مطالعه قرار داد و در طی روز از نور طبیعی خورشید استفاده کرد.

 

طراحی پنجره در ویلاهایی به سبک معماری روستیک

در اجرای نمای ویلا به سبک روستیک، می توان پنجره هایی را در قسمت شیروانی قرار داد. این پنجره ها به طور معمول ابعاد کوچکی دارند و تعداد آنها نسبت به پنجره های عادی بیشتر است. با قرار دادن پنجره در نمای روستیک می شود حال و هوایی گرم و صمیمی به نمای ویلای داد. دقیقا مانند خانه‌های قدیمی روستایی که در مناطق کوهستانی و جنگلی ساخته شده اند.

 

طراحی پنجره ویلایی با اشکالی خاص و ساختار شکن

پنجره های ویلا، می توانند به شکل‌های غیر معمول و غیر متداول ساخته شوند. پنجره های مستطیلی شکل و مربعی شکل از نمونه طرح‌هایی هستند که گاهی اوقات در نمای ویلاها به کار می روند. بنابراین برای اینکه لهجه ای خاص به نمای ویلا داده شود و کمی چاشنی خلاقیت را در نمای ویلا اضافه کرد، می توان از پنجره های لوزی شکل، دایره ای شکل و شکل‌های غیر متقارن دیگر نیز استفاده کرد.

 

طراحی پنجره ویلایی یک تکه بزرگ

طراحی پنجره ویلایی یک تکه بزرگ

ویلاهایی که نمای خارجی یا ویو ابدی زیبایی دارند، از پنجره های بزرگ و یک تکه ای استفاده می کنند که پنجره پانوراما یا بدون بازشو نامیده می شوند. استفاده از این نوع پنجره ها برای ویلا در مناطق کوهستانی و مرتفع، رایج تر است و ساکنان ویلا می توانند به راحتی با استفاده از آنها نهایت لذت را از مناظر اطراف ببرند.

ویلاهایی که پنجره پانوراما دارند، چون در طبقات مرتفع هستند و پنجره دیگری در اطراف خود نمی بینند، پس دلیلی ندارد که ساکنان ویلا از نقض حریم شخصی خود نگران باشند. به همین دلیل، نصب پرده روی این نوع پنجره ها چندان متداول نیست.

این پنجره های عریض و بزرگ، به طور ثابت نصب می شوند و چون یک تکه هستند قابلیت باز و بسته شدن ندارند. طراحان و سازندگان، معتقدند که زیبایی این پنجره ها به یک تکه بودن آنها است و نمای چند تکه آنها که قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد، چندان جذابیت نخواهد داشت.

 

قیمت پنجره های ویلایی تمام قد و بلند

زمانی که قصد دارید هزینه مورد نیاز برای پنجره های بزرگ را محاسبه کنید، باید به مواردی مانند جنس پنجره، نوع پنجره و ابعاد چهارچوب آن نسبت به مدل پنجره و ضخامت آن توجه داشته باشید، که در قیمت پنجره ها تاثیر گذار هستند. برای مثال قیمت‌ پنجره چوبی بیشتر از پنجره‌ آلومینیومی است. همچنین قیمت‌های پنجره تک جداره نسبت به پنجره دوجداره متفاوت است. درنهایت قیمت پنجره ویلایی بستگی به سلیقه و هدفتان دارد.

 

 

جمع بندی

پنجره های ویلایی، از جمله عناصر معماری هستند که باعث ارتباط محیط داخلی ویلا با فضای بیرونی و ورود نور طبیعی به داخل ویلا می شوند. اگر ویلا رو به منظره طبیعت باشد و یا داخل محیطی طبیعی قرار گرفته باشد، پنجره می تواند یک ترکیب از طبیعت با محیط زندگی شما ایجاد کند و یک ویو بسیار عالی و رویایی را به شما هدیه دهد.

اگر پیشنهاد یا سوالی در خصوص این مطلب دارید، می توانید با ما به اشتراک بگذارید.