هر آنچه که باید در خصوص نمای سرامیکی ویلا بدانید - سازه برتر



 نمای سرامیکی ویلا

هر آنچه که باید در خصوص نمای سرامیکی ویلا بدانید

نمای سرامیکی ویلا جزو جدیدترین و بروزترین انواع نمای ویلا است. در واقع نمای ویلا اولین المانی است که مخاطب آن را می بیند و انتخاب متریال و طرح مناسب در آن اهمیت بسیار زیادی دارد. با تولید سرامیک، تحولی بزرگ در صنعت ساختمان ایجاد شده است. تولید سرامیک نشان دهنده پیشرفت مهندسی متالورژی در عمران است، همچنین سرامیک تنوع بسیاری در رنگ و طرح دارد.

آنچه نمای سرامیک ویلا را جذاب‌تر کرده است، کیفیت و دوام بالای این ماده و همچنین قیمت مناسب آن است، سرامیک علاوه بر این ویژگی‌ها جلوه‌ای زیبا به ساختمان ویلا می‌دهد.

سوالی که شاید ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، این است که استفاده از سرامیک برای اجرای نمای ویلا چه مزایا و معایبی دارد؟ میزان هزینه اجرای این نما در ایران چقدر است؟ در ادامه به تمام این پرسش‌ها پاسخ داده می‌شود.

 

تاریخچه نمای سرامیکی ویلا

تولید سرامیک به زمان قبل از میلاد مسیح بر می گردد. انسان قبل از این که فلزات را کشف کند، با ترکیب خاک و مواد دیگر و قرار دادن آن در معرض حرارت، مصالحی مقاوم و با دوام در برابر نفوذ تولید می‌کرد که سرامیک یک نوع از این مصالح بود. به طور کلی، سرامیک را هنر ترکیب مواد غیرفلزی و غیر آلی می‌دانند که از آن برای ساخت نمای ویلا یا ساختمان استفاده می کنند.

نمای سرامیک ویلا علاوه بر نمای بیرونی، برای نمای داخلی محیط‌هایی مانند مغازه، بالکن و حیاط هم به کار می رود. نمای مدرن از نوع سرامیکی در مدل‌ها و طرح‌های گوناگونی تولید می‌شود که به همین دلیل از آن در طراحی مکان‌های مختلف استفاده می شود.

 

انواع طرح سنگی نمای سرامیکی ویلا

انواع طرح سنگی نمای سرامیکی ویلا

برای اجرای نمای بیرونی ویلا با استفاده از سرامیک، از طرح‌های مختلفی می‌توان بهره برد. در ادامه این مطلب از سازه برتر پرکاربردترین طرح‌ سرامیک را که همان سنگ است به شما معرفی می‌کنیم.

 

نمای ویلا با سرامیک طرح سنگ

انواع گوناگونی از مصالح مانند سنگ، چوب و آجر برای طراحی نمای ویلا استفاده می‌ شود. اما در سال‌های اخیر اجرای نمای ویلا یا ساختمان با سرامیک طرح سنگ، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. امروزه فعالان صنعت ساختمان در حوزه کاشی و سرامیک، با بهره گیری از دستگاه‌های لیزری و دیجیتالی پیشرفته، سرامیک‌هایی با طرح‌های سنگی جذاب و زیبا برای نماکاری ویلا تولید کرده‌اند.

این محصولات از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به سنگ طبیعی دارند. به گونه ای که حتی گاهی اوقات به سختی می‌ شود سرامیک نما طرح سنگ را از سنگ طبیعی تشخیص داد. همچنین این نوع سرامیک‌ها به خاطر استفاده از مواد اولیه با کیفیت در تولید آن‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت، سرما و گرما دارند.

البته استفاده از مزایای نمای سرامیکی برای ساخت ویلا، به چگونگی نصب و پیاده‌سازی نمای ویلا با سرامیک طرح سنگ و سایر طرح‌ها بستگی دارد.

 

لازم به ذکر است که سرامیک نما طرح سنگ مدل‌های متنوعی دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

نمای سرامیکی طرح سنگ تراورتن

نمای سرامیکی طرح سنگ گرانیت

نمای سرامیکی طرح سنگ آنتیک

نمای سرامیکی طرح سنگ مرمریت

هر کدام از این مدل‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند و با توجه به مشخصاتشان در بخش‌های مختلف نمای ویلا به کار می روند. برای مثال از سنگ نمای تراورتن برای بخش‌های درونی ویلا مانند دیوار پارکینگ یا حیاط استفاده می کنند.

 

انواع سرامیک نمای ویلا از نظر جنس

انواع سرامیک نمای ویلا از نظر جنس

دو جنس معروف نمای سرامیکی ویلا، سرامیک‌های پرسلان و غیرپرسلان هستند که در ادامه شما را با آنها آشنا می کنیم.

 

سرامیک پرسلان نما

سرامیک پرسلان جزو مدل‌های پر کاربرد سرامیک نمای ویلا است. سرامیک‌های پرسلان را به نام کاشی پرسلانی هم می شناسند، این نوع سرامیک‌ها از ترکیب خاک رس، فلداسپات و گرانیت و مواد معدنی دیگر تحت فشار کوره درست می‌شوند و به همین خاطر طول عمر و مقاومت خیلی بالایی دارند. سرامیک پرسلان نما علاوه بر مزایای زیادی که دارد، معایبی هم مانند وزن زیاد، قیمت بالا و برشکاری و نصب سخت هم دارد.

از این مدل سرامیک علاوه بر نمای خارجی ساختمان یا ویلا، به عنوان نمای داخلی یا کفپوش هم به کار می رود.

 

سرامیک معمولی نما (غیر پرسلان)

سرامیک معمولی به دلیل جذب آب بالایی که دارد، نسبت به سرامیک پرسلان، قیمت کمتری دارد و برای نماهای خارجی ویلا خیلی کم استفاده می شود.

 

انواع نمای سرامیکی از لحاظ اجرا

انواع نمای سرامیکی از لحاظ اجرا

اجرای نمای سرامیکی، به دو روش سرامیک خشک و ملات‌دار انجام می شود، اما برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید، تفاوت‌های آنها را بیان می‌کنیم:

 

روش ملات دار

به سرامیک‌هایی که برای نصب آن‌ها روی دیوار از ملات استفاده می شود، سرامیک ملات دار گفته می‌شود. سرامیکی که به روش ملات دار نصب می شود، باید قابلیت جذب آب در پشت آن فراهم باشد و برای ساختمان‌ها یا ویلاهایی که ارتفاع زیادی دارند نیز باید به نما اسکوب شود.

این روش خیلی وقت گیر است و باید توجه کرد تا اتصال بین سرامیک و ملات محکم باشد، در غیر این صورت با زدن ضربه کوچکی به ساختمان ویلایی و یا شوک حرارتی، سرامیک از نما جدا می شود، در سرامیک ملات‌دار از ماسه و سیمان برای اتصال استفاده می‌شود.

 

روش خشک

در روش خشک، برای نصب سرامیک نمای ویلا، ملات استفاده نمی شود و از قلاب و پیچ برای نصب سرامیک استفاده می شود. در ابتدا گیره‌های آهنی بر روی ساختمان ویلایی نصب می شود و در مرحله بعد سرامیک بر روی نما، به گیره‌ها وصل می شود.

در روش خشک سعی می شود سرامیک‌ها با فاصله خیلی کمی از یکدیگر نصب شوند تا در صورت انبساط یا انقباض، سرامیک‌ها شکسته نشوند. در قسمت پشت سرامیک‌ها هم توری پلاستیکی و یا فلزی قرار داده می شود تا در صورت جدا شدن آن‌ها از ساختمان، از شکسته شدن و یا سقوط آن‌ها جلوگیری شود.

در روش نمای خشک، سازه‌های مکانیکی (پلاستیکی یا فلزی) سرامیک را متصل نگه می‌دارند. سرامیک‌های خشک غیر قابل نفوذ هستند و سرامیک‌های استفاده شده در نمای ویلا از نوع سرامیک فول بادی یا خشک هستند که علاوه بر زیبایی دارای دوام و مقاومت بالایی هستند.

 

مزایای نمای سرامیکی برای ویلا

مزایای استفاده از نمای سرامیکی برای ویلا

سازگاری نمای سرامیکی با شرایط آب و هوایی مختلف

یکی از مزیت‌های نمای سرامیکی، این است که می شود در تمام شرایط آب و هوایی مختلف از آن استفاده کرد. سرامیک در مناطق سردسیر بسیار استفاده می شود، همچنین آب خیلی کمی را به سمت خود جذب می کند و با ویژگی عایق رطوبت بودن، مانع از ورود آب به داخل ساختمان ویلا می شود. سرامیک خشک کمتر از یک درصد جذب رطوبت دارد، به همین دلیل مقاومت آن در مقابل یخبندان زیاد است.

 

سبکی نمای سرامیکی

سرامیک هیچگونه بار اضافی بر روی ساختمان ویلا ایجاد نمی کند، سرامیک به دلیل سبک بودن در بیشتر کشورها به جای سنگ در نمای ساختمان استفاده می شود، چرا که سنگ وزن سنگینی دارد.

 

مقاومت شیمیایی بالا

نمای سرامیکی، در برابر مواد بازی و اسیدی مقاومت زیادی دارد. همچنین در زمان طولانی ثبات رنگ بالایی دارد. مقاومت بالای این نما در مقابل خوردگی باعث می شود زیبایی ظاهری آن حفظ شود. همچنین یکنواختی و درخشندگی این نما بسیار ماندگار و طولانی است. استفاده از نمای سرامیکی، برای عایق کردن ساختمان ویلا در برابر حرارت و افزایش ایمنی، صرفه جویی در مصرف مصالح ساختمانی و کاهش وزن ساختمان بسیار پرکاربرد است.

 

مقاومت در برابر اشعه uv

یکی دیگر از مزایای نمای سرامیکی، مقاومت در برابر اشعه‌های زیان آور نور خورشید از قبیل اشعه UV است. سرامیک خشک در مقابل آتش سوزی نمی سوزد و مقاومت زیادی دارد، بنابراین می‌توان با خیال راحت از این نما استفاده کرد و جلوی آتش سوزی را تا حدود زیادی گرفت.

 

مقرون به صرفه بودن

نصب نمای سرامیکی، بسیار راحت و سریع است و باعث کاهش هزینه‌های نمای ویلا می شود. صرفه جویی در مدت زمان اجرای پروژه از مزیت‌های دیگر نمای سرامیک خشک است. از فضای موجود بین نما و دیوار می توان برای عبور تاسیسات مکانیکی استفاده کرد. همچنین در صورت خرابی بخشی از نمای سرامیکی، می توان آن بخش را جدا کرد و یک قطعه سالم جایگزین آن نمود، با این کار دیگر نیازی به عوض کردن تمام نمای ویلا نیست و هزینه‌ها کاهش می یابد.

 

تنوع بالا در طرح و رنگ نمای سرامیکی

تنوع زیاد در طرح‌های نمای سرامیکی، باعث شده است که با سلیقه‌های مختلف افراد متناسب باشد. همچنین می توان نمای ویلا را با ترکیب دو رنگ یا چند رنگ سرامیک اجرا کرد. البته سرامیک نما سفید، یکی از محبوب ترین و پر کاربرد ترین رنگ‌ها برای نمای ویلا است.

 

اندازه مناسب سرامیک برای نماسازی

برعکس چوب و آجر که ابعاد محدودی دارند، سرامیک می‌تواند خیلی بزرگ باشد. برای نماسازی ویلا، وجود مصالح بزرگ که بتوان در فضای بیشتری از آن استفاده کرد بسیار مورد نیاز است. سرامیک‌ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند و به همین علت، اجرای نمای سرامیکی خیلی سریع‌تر از نماهای دیگر خواهد بود.

 

 قابلیت نظافت راحت‌تر

نمای سرامیک را می توان با مقداری مایع شوینده و آب تمیز کرد. این ویژگی باعث شده است که نمای سرامیکی بیرون ویلا با گذشت زمان، زیبایی خود را حفظ کند. این ویژگی را باید در مقابل نمای چوبی قرار داد تا متوجه اهمیت آن شد.

 

تبلیغ خدمات ساختمانی در سازه برتر

مجریان نمای ساختمان و فروشندگان مصالح ساختمانی مورد استفاده در نمای ساختمان های ویلایی، اداری، تجاری و ... می توانند خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر معرفی نمایند.

از مزایای انتشار آگهی ساختمانی در سازه برتر می توان به دائمی بودن آگهی و همچنین قرار گرفتن آگهی شما در بالای نتایج گوگل اشاره کرد که این موضوع بخاطر قدرت بالای این سایت و اعتبار بالای آن در نزد گوگل است و این فرصت برای کلیه فعالان حوزه صنعت ساختمان مهیا است که تبلیغات ساختمانی خود را در سازه برتر منتشر نمایند و از این طریق برندینگ شرکت خود را تقویت کرده و همچنین مشتریان بیشتری را جذب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انتشار آگهی خود در این سایت، روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

معایب نمای سرامیکی ویلا

معایب نمای سرامیکی ویلا

نمای سرامیکی نسبت به صدا عایق نیست، همچنین بازتاب نور دارد و این ویژگی جلوه خوبی به ساختمان یا ویلا نمی دهد.

به دلیل مشخص بودن بندهای نمای سرامیکی و مشکل پیوستگی که دارد، باعث می شود تا زیبایی نمای ویلا کاهش پیدا کند. البته با بهره گیری از روش‌های نصب می توان تا حدی مشکل پیوستگی را حل کرد.

به مرور زمان در اثر انقباض و انبساط، نمای سرامیک دچار شکستگی و ترک می شود. هر چند که سرامیک از نظر استحکام و زیبایی زبانزد عام و خاص است، اما با گذشت زمان از زیبایی اولیه این نما کاسته می شود.

مهم‌ترین عیب دیگر نماسازی سرامیکی انتقال گرما و سرمای محیط است. فاصله بین مولکول‌های درشت تشکیل دهنده سرامیک باعث می‌شود که انرژی سرمایی یا گرمایی در محیط هدر رود، به همین دلیل باید عایق کاری نمای سرامیکی را حتما مورد توجه قرار داد.

ملات نمای سرامیکی، ممکن است بر اثر تغییرات ناگهانی دما، شل شود و سرامیک از پایه‌ی خود جدا شود. این مورد ارتباط مستقیمی با کیفیت نصب سرامیک دارد.

هر روز طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی از سرامیک به بازار عرضه می‌شود و یکی از مشکلاتی که نمای سرامیکی دارد از مد خارج شدن آن است. به همین دلیل ممکن است نمای بسیاری از ویلاها یا ساختمان‌ها که سرامیکی هستند به نظر از مد افتاده و زشت بیاید.

همچنین جنس سرامیک‌ها در روش ملات‌دار، طوری است که بعد از نصب هم آلودگی را به خود جذب می کنند و هزینه تمیز کردن سرامیک بیشتر می شود.

 

عوامل تاثیرگذار در قیمت نمای سرامیکی

عواملی که در تعیین قیمت نمای سرامیکی دخیل هستند عبارت‌اند از:

رنگ و مدل سرامیک: سرامیک در رنگ‌ها و مدل‌های متنوعی ساخته می‌شود. بعضی از رنگ‌ها ارزان تر و برخی دیگر گران تر هستند.

میزان متراژ سرامیک: با توجه به متراژ بنا، مقدار هزینه استفاده از نمای سرامیکی هم کم یا زیاد می‌شود.

هزینه سازه‌های نگهدارنده: اگر از نمای مدل سرامیک خشک یا ملات دار استفاده شود، بجز خود تایل‌های سرامیک، به سازه‌های پلاستیکی یا فلزی نگهدارنده و ملات هم نیاز است.

برند سرامیک‌ها: قیمت سرامیک بستگی به نوع برند هم دارد، برخی برندهای خارجی گران تر هستند.

هزینه اجرا: بعد از خرید مواد اولیه، باید هزینه اجرای نماسازی ویلا را نیز در نظر گرفت. استادکارها دستمزدهای متفاوتی دریافت می‌کنند.

 

عوامل تاثیرگذار در قیمت نمای سرامیکی

نکات مهم استفاده از نمای سرامیک در نمای بیرونی ویلا

برای استفاده از سرامیک، نباید کاشی‌های ساده و براق را به کار برد. به خاطر این که براق بودن کاشی با گذشت زمان از بین می رود و همچنین در اوایل کار به دلیل براق بودن زیاد حس خوبی را به بیننده منتقل نمی کند. در نمای ویلا بهتر است از سرامیک‌های با رنگ روشن استفاده کرد. بیشتر سرامیک‌های تولیدی چاپ دیجیتال دارند و به همین دلیل در حضور آفتاب رنگ آنها می پرد و مات و کدر می شوند.

در مناطق سرد سیر بهتر است از سرامیک‌های فول بادی استفاده کرد، زیرا سرامیک فول بادی جذب آب پایینی دارد، این ویژگی باعث جلوگیری از خراب شدن و کنده شدن سرامیک از جای خود می شود.

در زمان نصب سرامیک باید از بند ضدآب استفاده شود. بند ضدآب باعث جلوگیری از جذب رطوبت به پشت سرامیک می شود و احتمال کنده شدن سرامیک را خیلی کاهش می دهد. استفاده از پودر خشک سیمان در پشت سرامیک، باعث می شود در اثر ضربه یا شوک حرارتی سرامیک کنده شود و به همین دلیل نباید از آن استفاده شود.

 

سنگ بهتر است یا سرامیک

نمای سنگی به دلیل هماهنگی با طبیعت هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. انتخاب متریال مناسب برای نما به عوامل زیادی وابسته است، علاوه بر تناسب با شرایط آب هوایی،عواملی مانند سلیقه افراد، میزان هزینه در نظر گرفته شده برای نمای ویلا هم می تواند در انتخاب متریال نما موثر باشد.

برای مثال اگر تمایل دارید نمای شما یکدستی و یکنواختی بالایی داشته باشد، نمای سرامیک انتخاب بهتری است، زیرا سنگ‌ها به دلیل طبیعی بودن یکنواخت نیستند، ولی اگر دوست دارید محیط ویلای شما لوکس و شیک باشد استفاده از نمای سنگی مناسب است. هزینه نصب سنگ نیز بالاتر از سرامیک است که این نکته را هم باید در انتخاب نما در نظر داشت.

 

نمای سرامیک ویلا

نمای سرامیک ویلا یک طبقه

امروزه ویلاهای یک طبقه، در بسیاری از مناطق کشور ساخته می شوند و برای بازسازی و مرمت از سرامیک برای نمای آنها استفاده می شود. سرامیک یکی از به صرفه ترین و در عین حال زیبا ترین متریالی است که می توان از آن برای نمای ویلا یک طبقه تا چند طبقه استفاده کرد.

 

 

جمع بندی

نمای سرامیکی ویلا، سال‌های زیادی است که در سراسر ایران استفاده می‌شود. سادگی اجرا، هزینه کم و طرح و رنگ‌های مختلف به همراه مقاومت بالای سرامیک باعث شده است که این ماده جزو پرفروش‌ترین مصالح در صنعت ساختمان باشد. آیا شما هم از نمای مدل سرامیک برای ساختمان ویلایی خود استفاده کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.