پاورپوینت بررسی معماری مسجد آبی استانبول - سازه برتر



پاورپوینت بررسی معماری مسجد آبی استانبول

پاورپوینت بررسی معماری مسجد آبی استانبول

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : pptx
  • تعداد صفحات : 39
 
 
پاورپوینت بررسی معماری مسجد آبی استانبول در 39 اسلاید برای دانشجویان رشته معماری آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.
 
 

پاورپوینت بررسی معماری مسجد آبی استانبول

39 اسلاید؛ قابل ویرایش؛ شامل:

 

فهرست

تاریخچه مسجد آبی

ویژگی بنا مسجد آبی  استانبول

بررسی فضای داخلی

معمار

بررسی ورودی مسجد آبی  استانبول

بررسی مناره ها

ویژگی طراحی مسجد آبی  استانبول

حیاط مسجد

شبستان مسجد آبی

پنجره های رنگی و سقف باشکوه

محراب مسجد

لوسترهای مسجد

کاشی کاری و شیشه های رنگی

پلان مسجد آبی  استانبول

مقطع

و...

 

 

مختصری از متن:

در بخش های بالایی مسجد شکل های هندسی و دایره هایی به رنگ قرمز روشن و آبی به وجو دارد که البته اغلب آن ها اصیل و بدیع نیستند. بخش متمایز کاشی های مسجد سلطان احمد، درست از میانه سازه به چشم می خورد. بر روی کاشی های آبی، طرح هایی سنتی مانند درخت سرو، گل لاله، رز و میوه های وجود دارد که ترکیبی نمادین از بهشت برین هستند. جالب آن که استفاده از این طرح ها در کاشی کاری های مسجد آبی به دستور رسمی سلطان احمد اول انجام شد و نخستین بار بود که چنین تزیینات باشکوه و مفصلی درون مسجدی با معماری عثمانی به کار می رفت.

 

 

عنوان: بررسی معماری مسجد آبی استانبول

فرمت : ppt

تعداد صفحات 39

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 

 


تاریخچه مسجد سلطان احمد

این مسجد مهم‌ترین مسجد استانبول است و به دلیل طراحی داخلی که دارد در میان گردشگران و مردمان منطقه به مسجد آبی معروف شده است. این بنای تاریخی در کنار استادیوم اسب‌سواری بایزید و در مرکز شهر قدیمی استانبول قرار گرفته است. ساخت این مسجد به سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ باز می‌گر‌دد. دستور ساخت این مجموعه توسط سلطان احمد یکم عثمانی صادر شد.


هنگامی که سلطان احمد یکم در سال ۱۶۱۷ درگذشت، پیکر او در این مسجد به خاک سپرده شد و مقبره‌ای نیز برای او و خانواده‌اش ساخته شد. از نظر موقعیت جغرافیایی، مسجد آبی درست در روبه‌روی مسجد ایاصوفیه واقع شده است تا با این مسجد رقابت کند.

معمار این مسجد فردی به نام صدفکار مهمت آقا یکی از شاگردان معمار سینان بوده است. این مسجد یک مجموعه وسیع است و همانند سایر مساجد مهم در سراسر دنیا، از بخش‌های مختلفی همچون مدرسه دینی، بازار (جهت تامین مالی مسجد)، آشپزخانه، کتابخانه و ... تشکیل شده است.

 

ساختار مسجد آبی استانبول

همان طور که پیشتر گفته شد، این مسجد بخش‌های مختلفی دارد. یک حیاط بزرگ با درهای زیاد در مرکز مسجد قرار گرفته است. حیاط داخلی مسجد آبی استانبول مقداری از سطح زمین بالاتر است. معمار این مجموعه از سنگ‌های مرمر و درخشان به عنوان سنگ کف حیاط استفاده کرده است. محراب بزرگ این مسجد نیز طراحی بسیار زیبایی دارد و از جنس مرمر ساخته شده است.

اطراف حیاط توسط دیوار و ایوان‌هایی پوشیده شده است و گنبدهای زیادی نیز اطراف آن ساخته شده است. یک فواره بزرگ درست در وسط این حیاط ساخته شده است که در گذشته به منطور وضو گرفتن از آن استفاده می‌شد. در حال حاضر این فواره فعال نیست و آبی در آن وجود ندارد.


تنها مسجدی که در استانبول ۶ مناره دارد مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد است. چهار مناره در این مسجد هستند که خود سه بالکن دارند و دو مناره دیگر نیز هرکدام به دو بالکن مجهز شده‌اند. اگر می‌خواهید مسجد را از داخل این بالکن‌ها تماشا کنید باید پله‌های مارپیچ را طی کنید. بلندترین گنبد و مناره این مسجد در حال حاضر با سرب پوشیده شده است. این مسجد سه ورودی جداگانه دارد.



به محض این که وارد مسجد می‌شوید، می‌توانید اشکال و تزئینات هندسی، خطاطی‌های قرآنی زیبا، کاشی‌های خوش رنگ و لعاب و کنده‌کاری‌های خیره‌کننده را تماشا کنید. بیش از ۲۱ هزار کاشی ایزنیک و ۲۶۰ پنجره شیشه‌ای در این مجموعه به کار رفته است.

مسجد سلطان احمد ارتفاعی معادل ۳۴ متر دارد و چندین گنبد بزرگ و کوچک در اطراف آن ساخته شده است. برخی از این گنبدها نیمه کاره مانده‌اند. تمامی این گنبدها ۴ ستون دارند و وزن گنبد اصلی در میان این گنبدها تقسیم شده است.

داخل مسجد علاوه‌بر محراب که امامان برای ایراد خطبه از آن استفاده می‌کردند، محلی در نظر گرفته شده است که سلطان احمد و یاران نزدیک آن در این قسمت نماز می‌خواندند. سطح داخلی این مسجد همانند سایر مساجد در دیگر نقاط جهان، با فرش و قالیچه پوشیده شده است به همین دلیل تمامی بازدیدکنندگان باید پیش از ورود به مسجد کفش‌های خود را دربیاورند.

توجه کنید که بازدید از این مسجد برای تمامی گردشگران و مسافران آزاد است و فقط در هنگام برگزاری نماز مدتی بسته خواهد شد. داخل این مسجد می‌توانید از هر بخشی که می‌خواهید عکس‌برداری کنید.



معماری مسجد سلطان احمد استانبول

تمامی کاشی‌های به کار رفته شده در نمای داخلی این مسجد آبی رنگ هستند به همین دلیل این مسجد به مسجد آبی استانبول شهرت پیدا کرده است. می‌توان گفت بیش از بیست هزار کاشی مزین به آیه‌های قرآن در این مسجد به کار رفته است. این کاشی‌ها توسط فردی به نام قاسم غباری یکی از مشهورترین خطاط‌های دوره عثمانی تزئین شده است.

معماری این مسجد بسیار منحصربفرد و شگفت‌انگیز است. مسجد سلطان احمد استانبول اولین بنای تاریخی در استانبول است که توجه تمامی گردشران خارجی را به محض ورود به استانبول به خود جذب می‌کند. گنبدهای آبشاری و ۶ مناره‌ها بلند و باریک، مهم‌ترین مشخصه‌های این مسجد هستند.