پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا - سازه برتر



 

پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا

پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : pptx
  • تعداد صفحات : 33
 
پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا در 33 اسلاید برای دانشجویان رشته معماری آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.

 

 

فهرست

تعریف کاروانسرا 

وظایف کاروانسراها 

انواع کاروانسراها 

تامین آب 

موقعیت کاروانسرا امین آباد

اجزای کاروانسرا 

تزیینات

ویژگی معماری 

حجره ها و ایوان ها

مصالح 

پلان

و...

 

 

مختصری از متن:

حجره ها دارای ابعاد 3 در 2.5 متر هستند که سقف آنها با طاق ترکین پوشش داده شده است و در نوع خود کم نظیر  می باشد پشت حجره ها دالانی وجو د دارد که ایوان را به چهار قسمت تقسیم می کند  و احتمالا هر قسمت به یک کاروانسرا اختصاص داده می شده است. و در یک طرف این دالان ها به ازای هر چشمه طاق یک بار انداز قرار دارد.

پوشش این دالان و بارانداز های جانبی آن طاق های کلمبه و آهنگ است.  فضای شاهنشین شامل دو پیش ورودی دو اتاق هشت ضلعی دو تاق مستطیلی  یک اتاق اصلی  و شش ایوان است که همگی تزیینات کاربندی سقف دارند. ولی زیباترین تزیینات متعلق به فضای اصلی است که در مرکز شاه نشین قرار دارد و در شمال  و جنوب به دو ایوان ؛ یکی  رو به حیاط  و دیگری رو به بیرون کاروانسرا منتهی می شود ایوان ضلع جنوبی دو طبقه است و عمیقی بیش از دیگر ایوان ها دارد و این ایوان جری از دستگاه ورودی می باشد و با فضای طرفین خود و سردر ؛ مرتفع ترین بخش کاروانسرا را تشکیل می دهد.

 

 

عنوان: پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای هشت ضلعی امین آباد شهرضا

فرمت : ppt

تعداد صفحات 33

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


کاروانسرا از دو کلمه کاروان (به معنی گروهی مسافر که گروهی سفر می‌کنند) و سرای (به معنی خانه و مکان) تشکیل شده است. هر دو کلمه واژه‌ای پهلوی است.

کاروانسرا بنایی است که کاروان را در خود جای می‌دهد و بزرگ‌ترین نوع ساختمان‌های اسلامی است. طرح آن به طور معمول مربع یا مستطیل شکل است، یک ورودی برجسته عظیم و بلند، معمولا ساده و بی‌نقش دارد. اغلب دیوارهای آن دارای بادگیرهایی در انتهای خودش است.

فضایی کافی برای جا دادن حیوانات بارکش وجود دارد که راهرویی با طاق قوسی است و بین ورودی و حیاط داخلی قرار دارد. طاقگان‌هایی بر روی سکوی برآمده‌ای که در حاشیه این حیاط قرار گرفته‌اند، باعث مفصل‌بندی نمای داخلی شده‌اند.

پشت این طاقگان‌ها اتاق‌های کوچکی برای اقامت مسافران ساخته شده است. کاروان‌سراهایی که دارای دو طبقه هستند، اتاق‌های طبقه پایین را برای جمع‌آوری و نگه‌داری کالاها و اتاق‌های طبقه بالا را برای اسکان مسافران مورد استفاده قرار می‌دادند.

دوره صفویه پر رونق‌ترین دوره ساخت و بازسازی کاروانسراها است. شاه عباس یکم تصمیم را بر آن داشت تا جاده ابریشم را مرمت و احیا کند که احیای کاروانسراها را یکی از ملزومات این کار می‌پنداشت.

محققان همین مسئله را باعث معروف شدن اکثر کاروا‌ن‌سراها به کاروان‌سرای شاه عباسی می‌دانند. هر چند که احتمال آن می‌رود که کاروان‌سرای مرمت شده، به کاروانسراهای قبل از دوره صفوی مربوط شود. کاروان‌سرای شاه عباسی کرج از جمله کاروان‌سراهایی است

که در دوره صفوی احداث شده است. این بنا بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ و در زمان شاه سلیمان صفوی بنا شده است.

کاروانسرای امین‌آباد از جاهای دیدنی شهرضا به شمار می‌رود و در ۳۸ کیلومتری جنوب شهرضا واقع شده است. شهرستان شهرضا با داشتن ۸۱ منبع گردشگری، ۳/۶ درصد از منابع گردشگری استان را در بر می‌گیرد.

بخش وسیعی از این منابع از نوع فرهنگی و تاریخی است که کاروان‌سرای امین‌آباد جزو این دسته به حساب می‌آید. این ساختمان به زمان صفوی تعلق داشته و در دوره شاه عباس اول احداث شده است و شکل آن با کاروان‌سراهای متداول فرق داشته و نقشه هشت ضلعی را دارد.