پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباسی بیستون - سازه برتر



پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباسی بیستون

پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباسی بیستون

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : pptx
  • تعداد صفحات : 26
 
 
پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباسی بیستون در 26 اسلاید برای دانشجویان رشته معماری آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه از این بخش سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.

 

 

فهرست:

معرفی پروژه

ویژگی بنا

اجزای کاروانسرا 

فضای ورودی بنا

حجره ها و ایوان ها

حیاط

ایوان

ویژگی های معماری کاروانسرای شاه عباسی کرمانشاه

مصالح استفاده شده در کاروانسرای شاه عباسی بیستون

و...

 

 

مختصری از متن:

این کاروانسرا در محوطه تاریخی بیستون با مساحت 6000 مترمربع، طول 83.60 متر و عرض 74.50 متر به دستور شاه عباس اول صفوی احداث گردیده است. این بنای قدیمی به سبک 4 ایوانی ساخته شده است، بدین صورت که در هریک از اضلاع کاروانسرا 4 برج با اشکال متفاوت قرار گرفته و ورودی آن در قسمت جنوبی بنا می باشد. کاروانسرای شاه عباس در سال 1353 به ثبت آثار تاریخی ملی رسیده است.

کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی، است و در 30 کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه و در محل روستای بیستون که نه در مقابل فرهاد تراش (نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون)، در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد.

 

 

عنوان: پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباسی بیستون

فرمت : ppt

تعداد صفحات 26

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت


شهر بیستون در 30 کیلومتری شرق استان کرمانشاه، بر سر راه ھمدان در ۴۷ درجه و ۲۷ دقیقه طول جغرافیایی قرار دارد. این دشت از سطح دریا ۱,۳۲۰ متر ارتفاع دارد. وضعیت استثنایی کوه بیستون موجب شده است تا بسیاری از افراد، آن را دروازه زاگرس نامند.

این شهر به خاطر وجود کوه بیستون و کتیبه معروف داریوش هخامنشی شهرت زیادی یافته است. مجموعه تاریخی و فرهنگی بیستون در محدوده‌ای به طول پنج کیلومتر و عرض سه کیلومتر قرار دارد. این مجموعه با آثاری از دوره پیش از تاریخ نوسنگی تا دوره قاجار، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

از جمله این آثار، می‌توان کاروانسرای بیستون را نام برد که در دامنه کوه و رو به دشتی سرسبز و پهناور قرار دارد.

کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی، از جاهای دیدنی کرمانشاه است و در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، در محل روستای بیستون کھنه در مقابل فرهاد تراش (نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون)، در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد.

این اثر در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از آنجا که کاروانسرای بیستون تقریبا در منتهی‌الیه غربی مجموعه آثار تاریخی بیستون قرار دارد، اغلب گردشگران فرصت بازدید از آن را از دست می‌دهند. 

کاروانسرای بیستون به دستور شاه عباس اول صفوی ساخته شد. با توجه به کتیبه‌ای که از شاه سلیمان صفوی (١١٠۵-١٠٧٧ هجری قمری) در این بنا باقی مانده، به نظر می‌رسد

بنای این کاروان‌سرا در زمان پادشاھی شاه سلیمان و صدارت شیخ علی‌خان زنگنه خاتمه یافته است. این مکان در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و صدرات میرزا آقاخان نوری، توسط حاجی جعفرخان معمارباشی اصفھانی مرمت شد.