پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباس نیشابور - سازه برتر



پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباس نیشابور

پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : pptx
  • تعداد صفحات : 36
 
 
پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباس نیشابور در 36 اسلاید برای دانشجویان رشته معماری آماده شده و قابل ویرایش است. در ادامه این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.

 

 

فهرست:

وظایف کاروانسراها 

انواع کاروانسراها  از نظر اقلیم

مصالح کاروانسراها

اجزای کاروانسرا 

ویژگی درهای کاروانسرا

حجره ها 

ویژگی کاروانسرا 

ویژگی کاروانسرای نیشابور

پلان

و...

 

 

مختصری از متن:

کاروانسرای نیشابور از نوع چهار ایوانی با پلان مربع شکل به ابعاد 69 در 68 متر می باشد و با حدود 4900  مترمربع مساحت از کاروانسراهای نسبتا بزرگ است. این بنا یک حیاط مرکزی دارد و 24 حجره در گرداگرد آن به چشم می خورد. تقسیم بندی چهار نمای گرداگرد حیاط مشابه همدیگر است و از نظم و ترتیبی خاص حکایت دارد.

رخ بام کلی حیاط با نمای ایوان‌ ها شکسته شده است. ایوان‌های دو جبهه شمالی و جنوبی کمی مرتفع تر از از دو ایوان دیگر هستند و بر محور ورودی تاکید می ‌کنند. دو ایوان شرقی و غربی با آجرکاری های پیشانی خود از دیگران متمایز شده اند. امروز در میانه حیاط کاروانسرا حوض و در اطراف آن باغچه هایی زیبا به چشم می خورد که جذابیت خاصی را به کاروانسرا داده اند. در گذشته در اطراف این کاروانسرا چهار برج وجود داشت که امروز از بین رفته اند.

 

 

عنوان: پاورپوینت تحلیل معماری کاروانسرای شاه عباس نیشابور

فرمت : ppt

تعداد صفحات 36

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت

 


کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

شاه عباس صفوی در زمان حکومت خود کاروانسراهای زیادی را در شهرهای مختلف ایران درست کرد که امروز نمونه ای ارزشمند از معماری تاریخی اند و به جاذبه گردشگری تبدیل شده اند. یکی از آن ها کاروانسرای شاه عباسی نیشابور است که امروزه تبدیل به موزه شده و گردشگران زیادی در سفر به نیشابور از آن دیدن می کنند. می خواهیم درباره کاروانسرای شاه عباسی نیشابور حرف بزنیم، در ادامه الی گشت را همراهی کنید.

کاروانسرای نیشابور که به رباط شاه عباسی معروف است از بناهای تاریخی نیشابور به شمار می رود و امروز گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این بنا در گذشته در خارج از دروازه شهر ساخته شده بود

اما امروز با توسعه و رشد شهر در مرکز نیشابور جای گرفته و برای بازدید از آن باید به بخش شرقی بافت مرکزی شهر و حاشیه جنوبی خیابان امام خمینی و نزدیک به میدان خیام بروید

قدمت این کاروانسرا به زمان شاه عباس صفوی برمی گردد و قسمت های مختلف آن شامل دیوارها، ایوان‌ها و سقف غرفه‌ها از آجر و با ملات گچ و ماسه درست شده و تا به حال روکار آن بارها مورد مرمت قرار گرفته است.

 


معرفی کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

کاروانسرا از نوع چهار ایوانی با پلان مربع شکل به ابعاد ۶۹ در ۶۸ متر می باشد و با حدود ۴۹۰۰ مترمربع مساحت از کاروانسراهای نسبتا بزرگ است.

بنا یک حیاط مرکزی دارد و ۲۴ حجره در گرداگرد آن به چشم می خورد. در قسمت پشت حجره ها اصطبل هایی ساخته شده که چارپایان و احشام در آنجا نگهداری می شدند. و سکوهایی در آنجا ساخته شده تا بار و وسایل مسافران بر روی آن ها قرار بگیرد. در گذشته در قسمت جلوی کاروانسرا آب انباری وجود داشت که دارای دو بادگیر بود اما امروز اثری از این آب انبار وجود ندارد.

کاروانسرای شاه عباسی نیشابور در دوره قاجار مدتی محل نگهداری یتیمان و فقیران بود و در دوره پهلوی هم تبدیل به پادگان نظامی ژاندارمری شده بود تا اینکه در نهایت در سال ۱۳۶۷ در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت و بعد از چند سال بازسازی در سال ۱۳۷۴ به عنوان مجموعه فرهنگی و موزه فعالیت خود را آغاز کرد.