پاورپوینت بررسی معماری ارگ علیشاه تبریز - سازه برتر



پاورپوینت بررسی معماری ارگ علیشاه تبریز

پاورپوینت بررسی معماری ارگ علیشاه تبریز

  • موضوع : معماری
  • فرمت اصلی فایل : ppt
  • تعداد صفحات : 26
 
پاورپوینت بررسی معماری ارگ علیشاه تبریز در 26 اسلاید برای دانشجویان رشته معماری آماده شده  و قابل ویرایش است. در ادامه از این بخش از سایت سازه برتر می توانید این فایل را دریافت کنید.
 
 
 

فهرست مطالب

 

پاورپوینت بررسی معماری ارگ علیشاه تبریز

26اسلاید؛ قابل ویرایش؛ شامل:

تاریخچه ارگ علیشاه تبریز

موقعیت 

سبک بنا 

معماری ارگ علیشاه

ویژگی‌های خاص معماری ارگ علیشاه

پلان

نما ارگ علیشاه تبریز

مقطع
و...

 

 

مختصری از متن:

از آنجایی که بنا به دستور تاج الدین علی شاه ساخته شد نامش در ابتدا مسجد علی شاه بود. در حین ساخت این مسجد، علی شاه از دنیا می رود و برای همین ساخت مسجد مدتی متوقف بوده است. در زمان های گذشته در محوطه این ارگ، آثار تاریخی زیادی مثل «مدرسه نجات» که اولین مدارس ساخته شده در ایران بود و همچنین سالن تئاتری قرار داشت که امروز اثری از آن ها به جز چند عکس تاریخی به جای نمانده است. ساخت بنا به دوره ایلخانی برمی گردد و درست زمانی ساخته شد که سلسله ایلخانی در اوج قدرت و شکوه بود آن ها برای اینکه معماری و و دانش مهندسی زمان خود را به آیندگان نشان دهند تصمیم گرفتن که بنایی بزرگ را در شهر ایجاد کنند.

 

 

عنوان: پاورپوینت بررسی معماری ارگ علیشاه تبریز

فرمت: ppt

تعداد صفحات: 26

پیش نمایش تمام صفحات پاورپوینت


ارگ علیشاه در اوج قدرت سلسله ایلخانی و برای به رخ کشیدن هنر معماری و دانش مهندسی در در زمان خود ساخته شده است .در این بخش از سایت گروه مهندسین معمار بادگیر به معرفی این سازه متفاوت از نظر معماری  می پردازیم

ارگ تبریز سازه ای یک پارچه و آجری  دارد این سازه دارای پلان یو شکل می باشد. پلان ارگ تبریز به شکل  مساجدهای صدر اسلام و به صورت تالارهایی ستون دار می باشد  و نه مانند مساجد دوره ی سلجوقی و ایلخانی پلانی تک ایوانی ، دو ایوانی و یا چهار ایوانی دارد. در اصل، پلان ارگ تبریز شکلی از ایوان و طاق بند را باخودبه همراه دارد . در اسکلت آجری این سازه از تکینک شناژ تخته استفاده  شده است و وزن سازه به وسیله روش صندوقه چینی سبکتر شده است .

در این روش معمار به اندازه ۲/۵ متر، دیوارهای طرفین شرقی و غربی سازه را با استفاده از صندوقه چینی بالا برده و باقی دیوار را به صورت توپر در نظر گرفته شده است . عرض دهانه ایوان ۳۰/۴ متر  می باشد و در بالای آن در ارتفاع ۳۶ متری، عرض دهانه به اندازه ی ۲۸/۴ متر کاهش یافته است . پیش از تخریب دیوارهای شمالی در سال ۱۳۶۰، طول ارگ ۶۵/۶ متر بوده ولی اکنون تنها ۲۱/۱ متر از آن باقی مانده است.

عرض سازه ۵۱/۲ متر و از ارتفاع ۶۳ متری آن بعد از فرسایش های جوی و عدم مراقبت تنها ۳۳/۵ متر ت به امروز به یادگارمانده است .عرض دیوارهای غربی و شرقی ۱۰/۴ متر اندازه گیری شده و دیوار محراب (جنوبی) عرضی ۵/۸ متری دارد.

در پشت محراب برجی با ارتفاع ۳۰ متر و قطر ۱۱/۸ متر وجود دارد. در دیواری که محراب در آن قرار دارد، دو درگاه به عرض ۵/۵ متر و عمق ۵/۸ متر و ارتفاع ۱۳ متر تعبیه شده که محراب را در میان گرفته اند.

محراب ارگ علیشاه بلندایی ۳۰ متری دارد و از نمونه های منحصر به فرد معماری ایران  به شمار می آید بسیاری از محققان بر این باورند که شیوه این ارگ باستانی شیوه آذری در معماری می باشد.