دانلود کتاب تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن - سازه برتر



دانلود کتاب تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن

در این بخش از سایت سازه برتر فایل pdf کتاب تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن را برای دانلود رایگان شما همراهان عزیز قرار داده ایم. آقای مهندس سید مقداد یوسفی کنعانی در این کتاب به نقاط ضعف و قوت تهران در زمینه آسیب پذیری و مقاوم سازی شهر تهران از طریق تحلیل خطر و تاب آوری می‌پردازد.

زلزله احتمالی تهران که چند سالی است مورد توجه محققان و پژوهشگران حوزه مهندسی زلزله و زمین شناسی قرار گرفته است در صورت وقوع پیامد‌های اقصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و بین المللی برای کشور دارد. این زلزله در صورت وقوع میتواند به فاجعه‌ای ملی و بین المللی تبدیل شود. با بررسی و مطالعه نقاط ضعف و نقاط قوت تهران در زمینه آسیب پذیری و مقاوم سازی شهری از طریق تحلیل خطر و تاب آوری شهری تهران باید این بحران و فاجعه احتمالی را مدیریت کرد؛ باید اقداماتی جهت پیشگیری و آمادگی در برابر این بحران و مقابله با آن را در سطح استان تهران انجام داد. در صورت عدم برنامه ریزی جهت مقابله با زلزله احتمالی تهران، کشور دچار بحرانی شدید و غیرقابل جران می‌شود که این مقابله باید از زیرساخت‌های شهری شروع و به نظارت و اجرای اصولی طراحی و ساخت سازه‌های مسکونی و اداری، سازه‌های دارای اهمیت زیاد و خطرناک تمام شود.

 

 

مقدمه مقاله تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن

زلزله یک پدیده طبیعی است که چنانچه در مناطق با تراکم جمعیتی زیاد رخ دهد، به دلایل قدرت تخریب بسیار بالا، زمان وقوع بسیار کوتاه و عدم قطعیت در پیش بینی زمان وقوع آن خسارات زیادی را به وجود می آورد. توجه به عمق و وسعت فاجعه پس از زلزله احتمالی در کلانشهر تهران را بایستی همواره در نظر داشت که، این شهر به سرعت در حال بزرگ شدن و از سویی به وسیله گسل های بزرگ و مهم احاطه شده است. هر یک از این گسل ها قابلیت فعال شدن و تخریب بخش بزرگی از شهر تهران را دارند.

زلزله تهدیدی جهانی است؛ که سازه ها، انسان و محیط زیست را دچار آسیب می کند. کارشناسان کالیفرنیا در امریکا، استانبول در ترکیه و تهران در ایران را جز پرخطرترین مناطق زلزله ای در آینده می دانند. تهران با قرار داشتن بر روی یکی از رشته کوه های اصلی گسل خیز ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عدم توازن شهری در تهران، تراکم ساختمان های بلند و اجرای غیر اصولی و نامناسب سازه ها خطر این پدیده را افزایش داده است.

کنترل بار روانی و آماده سازی برای وقوع آن و تبدیل این فاجعه به حادثه می باشد. نتایج حاصل شده، استفاده از فناوری ها را گاهی اثربخش و در مواقعی مرگبار می داند. ساخت وساز در حریم رودخانه ها و احداث بناها در دل کوه ها را باید از عوامل دیگر تشدید خطر برشمرد. با توجه به فرسودگی 50 درصدی بافت شهر تهران و باوجود 4 گسل مهم و حدود 60 گسل فرعی در اطراف آن، آمار زخمی و کشته شدگان این حادثه را می توان بین 5.5 تا 8 میلیون نفر تخمین زد.پیش بینی ها حداقل خسارت های مالی ناشی از زلزله را 200 میلیارد دلار برآورد می کند.

 

تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن

 

بخشی از کتاب تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن

با توجه به موقعیت قرارگیری ایران در منطقه با لرزه خیزی بالا، مسئله زمین لرزه و تبعات آن همواره تهدیدی برای شهرهای ایران به حساب آمده است. علاوه براین، تهران به عنوان قطب اقتصادی و سیاسی کشور بر روی گسل های فراوانی بنا شده که میزان آسیب پذیری آن را در برابر سانحه زمین لرزه به مراتب افزایش داده است. همچنین با توجه به سناریوی فعال شدن گسل شمال تهران، به بررسی بخشی از منطقه از دیدگاه آسیب پذیری، خطرات موجود در هنگام بروز زمین لرزه احتمالی و پس از آن در دوره اضطرار و نیز میزان پاسخ گویی بخش‌های مختلف از قبیل مراکز امداد و نجات، درمانی و امنیتی در راستای تأمین پایداری پرداخته شده است.

کنترل و تضمین کیفیت درحین ساخت ، یکی از موارد کلیدی و حیاتی در عملکرد لرزه ای ساختمان های مقاوم در برابر زلزله می باشد. اهمیت این پارامتر به حدی است که در صورت عدم توجه به کیفیت ساخت، تمامی زحمات و توجهات بکار رفته در طراحی لرزه ای به هدر می رود . عدم توجه به کیفیت در اجرا باعث می گردد در حین زلزله، مناطقی از سازه که در آن ها انتظار می رود با تشکیل مفاصل محل اتلاف انرژی باشند ، با تحمیل یک شکست ترد نقش خود را از دست بدهند . بطور مثال در زلزله نوتریج آمریکا برخی از ساختمان های بتن آرمه قاب خمشی به دلیل عدم رعایت تنگ های برشی در هسته اتصال تیر به ستون و عدم رعایت مهار کافی آرماتورهای طولی تیرها در محل اتصال ، دچار شکست های وسیع در هسته اتصال تیر به ستون شده و منهدم گردیدند.

 

 

عنوان: کتاب تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن

نویسنده: سید مقداد یوسفی کنعانی

موضوع: کتاب مهندسی عمران ، کتاب معماری

تعداد صفحات: 19 صفحه

فرمت: pdf

حجم فایل فشرده: 1 MB

زبان: فارسی

برای دانلود pdf کتاب تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران آن از کادر پایین توضیحات اقدام کنید

 

 

کلمات کلیدی:

دانلود کتاب تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی pdf ، دانلود pdf تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی ، مدیریت بحران در زلزله احتمالی شهر تهران , تاب آوری شهر تهران، تاب آوری شهری، تاب آوری شهری pdf، مقاله تاب آوری شهری، زلزله تهران، زلزله بزرگ تهران، زلزله آینده تهران، زلزله در تهران، مدیریت بحران در زلزله، مدیریت بحران، مدیریت بحران زلزله pdf، مدیریت بحران در ایران، مدیریت بحران در ایران pdf، دانلود رایگان کتاب تاب آوری شهری تهران، دانلود pdf کتاب تاب آوری شهری تهران، مقاله تاب آوری شهری تهران در برابر زلزله احتمالی و مدیریت بحران, دانلود مقاله مهندسی عمران, دانلود مقاله زلزله, دانلود مقاله معماری, مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله, مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله pdf ، روش های نوین مقاوم سازی ساختمان ، مقاوم سازی ساختمان بدون شناژ، تحقیق درباره مقاومت در برابر زلزله، تاثیر زلزله بر ساختمان

دانلود کتاب معماری, دانلود pdf معماری, دانلود رایگان کتاب معماری, دانلود رایگان pdf معماری،

دانلود کتاب مهندسی عمران pdf ، دانلود کتاب مهندسی ساختمان pdf ، دانلود رایگان کتاب مهندسی عمران pdf ، دانلود رایگان کتاب مهندسی ساختمان pdf ، دانلود pdf مهندسی عمران, دانلود pdf مهندسی ساختمان, دانلود رایگان pdf مهندسی عمران, دانلود رایگان pdf مهندسی ساختمان, کتاب های مهندسی عمران، کتاب های مهندسی ساختمان،