چگونه خانه خود را در برابر زلزله مقاوم سازی کنیم؟ - سازه برتر



column-strengthening-using-ud-carbon-fiber-AFZIR-Co

اگر در همین لحظه با زلزله‌ای با ابعاد بزرگ مواجه باشید، آیا از مقاومت ساختمان‌های خودتان در تقابل با این زمین لرزه اطمینان دارید؟ طبق مطالعات انجام ‌شده، سالیانه چیزی بالغ‌ بر ۵۰۰ هزار زمین ‌لرزه قابل تشخیص در جهان رخ می‌دهد. بالغ ‌بر ۱۰۰ هزار از این تعداد زمین‌ لرزه آنچنان بزرگ هستند که بدون نیاز به ابزارهایی خاص قابل احساس می‌باشند. البته همه‌ ساله چیزی در حدود ۱۰۰ زمین ‌لرزه توانایی ایجاد تخریب‌های گسترده دارند. قطعا مقاوم سازی ساختمان یکی از بهترین ایده‌ها برای تقابل با چنین رخدادهای ناگهانی و خطرناک می‌باشد.

البته تاثیر زمین‌ لرزه برای همه ساختمان‌ها یکسان نیست. بسته به اینکه ساختمان شما در کدام منطقه جغرافیایی قرار دارد و همچنین نحوه ساخت آن چگونه است تا سن ساختمان چه مقدار باشد، تاثیر زلزله برای تخریب فیزیکی و مالی آن متفاوت است.

قطعا ساختمان‌های قدیمی با چالش جدی در مقابل زمین ‌لرزه مواجه هستند. اما با استفاده هوشمندانه از انواع روش‌های مدرن مقاوم‌سازی ساختمان به ‌راحتی می‌توانیم هر نوع ساختمان و یا سازه عمرانی را در مقابل مهیب‌ترین زمین ‌لرزه‌ها مقاوم سازیم و از ایجاد خسارت‌های میلیاردی در زمان وقوع زلزله‌های احتمالی جلوگیری کنیم.

در این مقاله همراه با تجارب فنی و مهارت‌های علمی شرکت مقاوم سازی افزیر از شرکت‌های پیشرو در پیاده‌سازی انواع روش‌های مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله هستیم تا به رویکرد متفاوتی از اقدامات اساسی برای تقابل با زلزله بپردازیم. در یک کلام می‌خواهیم خیلی ساده به نکات کلیدی برای صاحبان خانه و هر نوع ساختمان دیگر برای اقدامات پیشگیرانه اشاره کنیم. اقداماتی که تاثیری مستقیم برای به حداقل رساندن خطر آسیب ناشی از زلزله دارند.

 

تقابل با زلزله

 

آیا خانه شما برای تقابل با زلزله آمادگی دارد؟

زمین ‌لرزه یک رخداد طبیعی است که وقوع آن فراتر از خواسته‌های بشری است. اما قطعا حجم آسیب‌هایی که ایجاد می‌کند، قابل پیشگیری است. ما نمی‌توانیم زمان دقیق وقوع زلزله را پیش‌بینی کنیم. اما می‌توانیم با اقداماتی هوشمندانه از میزان خسارت مالی و جانی این رخداد چالش‌برانگیز بکاهیم. برای تقابل با زلزله انبوه دستورالعمل‌های فنی و اجرایی مناسب ساخت انواع سازه‌ها و ساختمان‌های مسکونی مطرح شده‌ است. اما بسیاری از ساختمان‌ها و با کاربری متفاوت طول عمر زیادی دارند. اما در زمان ساخت آنها این الزامات امرزی ساخت سازه‌های مقاوم در زلزله وجود نداشته‌ است. قطعا ساختمان‌های قدیمی نمی‌توانند انتظارات ما از یک سازه مقاوم در برابر زلزله را تامین نمایند. در عین ‌حال ما به بقای امن این ساختمان‌های کلاسیک نیاز داریم و کلید این ماجرا در مقاوم سازی ساختمان قدیمی نهفته ‌است.

ابعاد زلزله تا مقدار شدت ارتعاش آن و حتی مقدار فاصله از مرکز زلزله مجموعه عواملی هستند که در حجم تخریب ساختمان‌ها نقش بازی می‌کنند. قطعا بسیاری از خانه‌ها و ساختمان‌ها نیاز به حجم مقاوم سازی زیادی دارند. اگر ساختمان شما در چنین شرایط بحرانی قرار دارد، لازم است تا در تصمیمی جدی به مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله فکر کنید. البته برای مقاوم سازی ساختمان قدیمی نمی‌توانید از هر روشی استفاده کنید. ایده‌های فنی و اجرایی این عملیات‌های ویژه عمرانی در اختیار مهندسین آگاه و متخصصینی کارکشته مانند گروه مقاوم سازی افزیر قرار دارد.

مقاوم سازی لرزه‌ای روشی مؤثر است که در امتداد روش‌های مقاوم سازی ساختمان باعث شرایط بهره‌برداری سازه می‌شود. اجرای روش‌های مقاوم سازی لرزه‌ای در هر چه امن‌تر کردن ساختمان برای مواجهه با زلزله به شما و خانواده شما کمک خواهد کرد.

 

مقاوم سازی ساختمان

 

آیا ساختمان شما نیاز به مقاوم سازی دارد؟

مقاوم سازی ساختمان یک ایده پیشگیرانه است که چالش‌های مواجه شدن با رخدادهای غیرقابل‌ پیش‌بینی مانند زلزله را کاهش می‌دهد. وقتی خانه خودتان را در مقابل بارهای سنگین مانند بار زلزله مقاوم کرده باشید، از مقدار آسیب‌های احتمالی کاسته خواهد شد و این نگرش هوشمندانه باعث کاهش قابل‌ توجه خسارات مالی و جانی می‌شود. در نظر داشته باشید که همه خسارات زلزله رخدادهای مالی نیستند. صدمات جانی، اتفاقات بسیار ناگوارتری هستند که قطعا در هر زلزله جان تمام اعضای خانواده شما را تهدید می‌کنند. مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله یک تصمیم هوشمندانه برای کمک به تمام اعضای خانواده است و به آرامش خاطر آنها کمک می‌کند.

قطعا همه خانه‌ها الزاماتی یکسان برای مقاوم سازی ساختمان ندارند. لذا بهتر است در قدم اول ضرورت مقاوم سازی برای خانه خودتان را بررسی کنید. برای این منظور بهتر است به چند سوال ساده پاسخ بدهید. اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت باشد، بهتر است برای مقاوم سازی ساختمان آماده باشید.

  • آیا خانه شما در یک منطقه زلزله‌خیز قرار دارد؟ اولین نکته دانستن آن است که آیا شما در یک موقعیت جغرافیایی با حجم زمین ‌لرزه زیاد زندگی می‌کنید؟ برای داشتن اطلاعات دقیق بهتر است از مراکز دولتی مانند سایت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استفاده کنید. غالبا نقشه‌های خطر لرزه‌ای این نهادها در اختیار عموم قرار می‌گیرد و شما با بررسی دقیق این اطلاعات می‌توانید از مقدار خطر زمین‌ لرزه در کنار خانه‌ی خودتان مطلع شوید.
  • آیا خانه شما تا قبل ‌از سال 1341 ساخته ‌شده است؟ پاسخ به این سوال ما را به اطلاعاتی ساده از روش ساخت ساختمان و مقدار مقاومت لرزه‌ای آن نزدیک می‌کند. زیرا عموم خانه‌هایی که تا قبل ‌از سال 1341 ساخته ‌شده باشند، در برابر بارهای لرزه‌ای آسیب‌پذیر هستند. قوانین ساختمان سازی در سال 1341 تغییر کرده ‌است و بندهایی کاملا جدی و هوشمندانه برای احداث ساختمان‌های مقاوم در مقابل زلزله به قوانین ملی ساختمان اضافه شده ‌است. به ‌این ‌ترتیب اکثر ساختمان‌هایی که پس ‌از سال 1341 طبق قوانین ملی ساختمان ساخته شده‌اند، احتمالا در مقابل بارهای لرزه‌ای مقاوم هستند. اما قطعا نمی‌توانیم به توانایی ساختمان‌های قدیمی‌تر اعتماد کنیم.

 

مقاوم سازی با frp

 

مقاوم‌سازی با FRP و تأثیر آن در افزایش مقاومت لرزه‌ای ساختمان

امروزه از انواع کامپوزیت های پلیمری تقویت ‌شده با الیاف (FRP) برای افزایش مقاومت لرزه‌ای اعضای بتن در سازه‌های گوناگون استفاده می‌شود. اگر چه روش‌های کلاسیک مانند استفاده از صفحات فولادی ایده‌های ارزان‌تری هستند؛ اما این روش های سنتی چالش‌های جدی دارند. خوردگی و فرسایش فولاد یکی از معایب استفاده از تکنیک‌های سنتی برای مقاوم سازی ساختمان است.

کامپوزیت های پلیمری FRP که به شکل ورق‌های سبک ‌وزن با درجه استحکام بالا تهیه می‌شوند، آنچنان کارایی باورنکردنی دارند که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی برای مقاوم سازی اعضای بتنی ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند. در کل از روش مقاوم سازی با FRP می توان جهت تقویت المان‌های سازه‌ای در یک ساختمان‌های مسکونی استفاده نمود که عبارتند از:

  • تقویت تیر و ستون بتنی
  • مقاوم سازی اتصالات تیر و ستون
  • مقاوم سازی کف و دال بتنی
  • مقاوم سازی فونداسیون
  • مقاوم سازی دیوارها

 

 

چرا مقاوم سازی با FRP بهترین روش مقاوم سازی است؟

در ادامه این مقاله به برخی از معیارهای کلیدی از روش مقاوم سازی با FRP در مقایسه با صفحات فولادی برای مقاوم سازی ساختمان اشاره می‌کنیم.

  • کامپوزیت‌های FRP نسبت‌ به صفحات فولادین دوام بالاتری دارند. در عین ‌حال می‌توانیم قابلیت‌های مکانیکی کامپوزیت‌های FRP را با توجه به نوع سازه در شرایط خاص و کاملاً کاربردی به شکل سفارشی شده تهیه کنیم.
  • شرایط تولید، جابه‌جایی و حتی نصب الیاف FRP در مقایسه با ورق‌های فولادی بسیار ساده‌تر است. این صفحات بدون نیاز به ابزارهای سنگین تهیه می‌شوند و بدون چالش جدی نصب می‌گردد.
  • کاهش هزینه برای انجام تعمیرات و یا روش‌های ساده نگهداری در کنار عمر طولانی از جمله دلایلی هستند که روش مقاوم سازی با FRP را به یک ایده هوشمندانه و کاملا اقتصادی جهت بهبود عملکرد لرزه‌ای انواع ساختمان تبدیل می‌کند
  • نسبت مقاومت به وزن صفحات کامپوزیت FRP بالاتر از ورق‌های فولادی است. در کل استفاده از روش مقاوم سازی با FRP درجه استحکام بالای سازه را بدون افزایش قابل‌ توجه وزن سازه تامین می‌نماید.

 

beam-column-joint-strengthening-using-ud-carbon-fabric-AFZIR-Co

 

اگر زلزله‌ای را پشت سر گذاشته‌اید، قطعا این تجربه برای تمام عمر همراه شما می‌ماند. تجربه‌ای از ترس، اضطراب، سر و صدا و لرزش دلهره‌آور زمین که قطعا فراموش ‌نشدنی است. اگر چه زمین‌ لرزه یک رویداد لحظه‌ای است و در عرض چند ثانیه تمام می‌شود، اما خسارات به‌ جای ‌مانده از آن ممکن است بسیار عمیق و طولانی ‌مدت باشد. مقاوم سازی ساختمان در مقابله با بارهای لرزه‌ای یک ایده برای تقویت ساختمان‌ها است تا در مواجهه با چنین رخدادهایی جان سالم به‌ در برند و تا حد ممکن از جان اهالی ساختمان محافظت نماید.

قبل ‌از آغاز به انجام پروژه مقاوم سازی ساختمان لازم است تا شرایط یکپارچگی ساختار خانه خود را بررسی کنید. قطعا بهره‌مندی از تجارب و مهارت‌های یک متخصص اجرای مقاوم سازی مانند خدمات گروه مقاوم سازی افزیر در انجام درست مقاوم سازی ساختمان قدیمی تاثیرگذار است. انواع روش‌های کلی و دستورالعمل‌های اجرایی برای مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله وجود دارد که می‌توانید هر کدام از آنها را طبق صلاح‌دید مهندسین آگاه انجام بدهید. برای مقاوم سازی ساختمان باید درک درستی از شرایط کلی خانه خودتان داشته باشید. دانستن آنچه از ابتدای پروژه مورد نیاز است، شما را در مسیر درستی برای دستیابی به خانه‌ای امن‌تر و مقاوم‌تر قرار می‌دهد.

شرکت مقاوم‌‌سازی افزیر با داشتن کارشناسان فنی با تجربه طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات فنی برای مقاوم‌سازی انواع ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی ارائه می‌کند. جهت اطلاع از هزینه طرح و اجرای مقاوم‌سازی، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند به وب‌سایت شرکت مقاوم‌سازی افزیر به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایید.