آشنایی با مهم ترین تجهیزات ساختمانی - سازه برتر



یکی از مهم ترین عواملی که می بایست در تمامی ساختمان های مسکونی، تجاری، کارگاه ها و تولیدی ها در نظر گرفته شود، استفاده از انواع تجهیزات مورد نیاز می باشد. هر ساختمان با هر کارکرد و کاربردی که داشته باشد، نیازمند تجهیزات خاصی بوده تا در صورت بروز حوادث گوناگون بتوان از میزان خسارات جانی و مالی وارده کاست. از آن جایی که اهمیت تعبیه این تجهیزات در ساختمان ها بسیار بالا است، می بایست تمامی افراد با نحوه استفاده و عملکرد آن ها آشنا باشند.

 

معرفی مهم ترین تجهیزات ایمنی و آتش نشانی ساختمان ها

همان طور که گفتیم در صورتی که تجهیزات ایمنی و آتش نشانی در ساختمان ها با کاربری مختلف تعبیه شده باشد، امکان کاهش خطرات جانی و مالی و همچنین جلوگیری از آن ها بسیار زیاد خواهد بود. 
در میان حوادث خطرناکی که اغلب در ساختمان ها اتفاق می افتد می توان به رایج ترین آن ها یعنی آتش سوزی اشاره کرد. از همین رو کپسول و جعبه آتش نشانی را می توان از جمله مهم ترین تجهیزات ایمنی ساختمان ها دانست که در ادامه با عملکرد هر یک آشنا خواهیم شد. 

 

 

کپسول آتش نشانی

از جمله مهم ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات ایمنی ساختمان ها، کپسول آتش نشانی می باشد. اهمیت تعبیه کپسول های آتش نشانی در ساختمان ها به حدی است که چنانچه ساختمانی فاقد این ابزار باشد، مجوز ساخت به آن داده نخواهد شد. 
هر طبقه ساختمان می بایست دارای یک کپسول آتش نشانی باشد و تمامی آموزش های لازم به افراد داده شود. بدین ترتیب در صورت وقوع هر گونه آتش سوزی می توان از شدت آتش سوزی کاهش داد و مانع به وجود آمدن خطرات جانی و مالی شد. کپسول های آتش نشانی می بایست در کنار کنتور برق موتورخانه، آسانسور ها و پارکینگ ها تعبیه شود. 
کپسول های آتش نشانی هر کدام دارای کاربرد های مختص به خود می باشند. از همین رو هر ساختمان نیز نیازمند کپسول آتش نشانی مخصوص به خود است. به طور معمول از کپسول های آتش نشانی CO2 و کسپول های پودری در ساختمان های اداری و مسکونی استفاده می شود. 
از کپسول های آتش نشانی CO2 زمانی استفاده می شود که منشا آتش، الکتریکی بوده و از آتش سوزی برق ساختمان نشات گرفته است.

مراحل استفاده از کپسول های آتش نشانی 

زمانی که آتش سوزی در ساختمان ها اتفاق می افتاد، قبل از هر چیزی می بایست آرامش خود را حفظ کرده تا بتوانید تمامی نکات و مراحلی که به شما آموزش داده شده را انجام دهید. بنابر این آرامش خود را حفظ کنید و دقت عمل به خرج دهید. در ادامه با مراحل استفاده از کپسول های آتش نشانی آشنا خواهیم شد: 

  •  مرحله اول: اهرم متصل به کپسول را آزاد کنید و سپس کپسول را با قدرت بالا در دستتان نگه دارید. چرا که اغلب مواد داخل کپسول با شدت و فشار زیادی پرتاب می شود و ممکن است از کنترل شما خارج شود. 
  •  مرحله دوم: در فاصله مناسب با آتش قرار بگیرید. فراموش نکنید که همیشه می بایست پشت به آتش بایستید تا بتوانید هنگام خاموش کردن آتش سوزی، راه فراری برای خود ایجاد کنید و از محل قرار کنید. 
  •  مرحله سوم: از جلوی پای خود شروع به خفه کردن آتش کنید. به گونه ای که مواد درون کپسول را بر روی مواد قابل اشتعال نگه داشته و آرام آرام از محل گذر کنید. 
  •  مرحله چهارم: این مرحله مربوط به پس از پایان آتش سوزی است. در این مرحله می بایست کپسول آتش نشانی را دوباره شارژ کنید. فراموش نکنید که محفظه کپسول های آتش نشانی هرگز نباید خالی باشد چرا که همان طور که همه ما می دانیم حادثه خبر نمی کند و در صورت بروز حوادث بدون کپسول های آتش نشانی، با خطرات مالی و جانی زیادی رو به رو خواهید شد.

 

در چه شرایطی استفاده از جعبه ‌های آتش نشانی الزامی است؟

  •  ساختمان‌ هایی که حداکثر ارتفاع آن ها 3 طبقه است و هر طبقه دارای یک واحد می‌باشد.
  •  ساختمان ‌هایی که ارتفاع آن ها ۳ طبقه تا ۵ طبقه و زیر بنای آن ها ۱۴۰ تا ۲۳۰ متر مربع باشد، باید سیستم لوله کشی مخصوص جعبه آتش نشانی را با لوله دارای قطر ۱.۵ اینچ انجام دهند. 
  • ساختمان‌ هایی که ارتفاع آن ها بین ۳ تا ۵ طبقه است و زیر بنای آن ها بیشتر از ۲۳۰ متر می‌ باشد 
  •  ساختمانی هایی که ارتفاع آن ها بیشتر از ۵ طبقه است، باید در تمام طبقات جبعه آتش نشانی نصب شود.

 

جعبه آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی یا همان فایر فاکس ها در رده دوم تجهیزات اطفا حریق قرار می گیرند که در زمان شروع آتش سوزی و کشف حریق کاربرد دارند. از جمله ویژگی ها و مزایای جعبه های آتش نشانی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  •  پاکسازی فضای محیط از دود و حرارت حریق
  •  تسریع در خاموش کردن آتش سوزی
  •  ممانعت از برگشت شعله
  •  ایجاد زمان مناسب جهت فرار افراد گرفتار در حادثه
  • ارتباط موثر با شبکه تر و خشک آتش نشانی
  • از جمله مهم ترین محل تامین آب برای تیم های عملیاتی

انوع جعبه های آتش نشانی 

  •  جعبه آتش نشانی تک کابین
  •  جعبه آتش نشانی دو کابین
  • جعبه آتش نشانی دو کابین افقی یا دو قلو
  •  جعبه آتش نشانی سه کابین سه قلو
  •  جعبه نگهداری کپسول آتش نشانی
  •  جعبه ایستاده دو طبقه ( دو کابین عمودی )

 

جعبه آتش نشانی تک کابین

برای نگهداری مواردی چون قرقره، شلنگ، شیر فلکه، نازل و سایر اتصالات همچون پاشنده آب، کوپلینگ اتصال شیلنگ نازل و ... از جعبه آتش نشانی تک کابین استفاده می شود.

 

جعبه آتش نشانی دو کابین

جعبه های آتش نشانی دو کابین دارای دو محفظه و در می باشند. مصرف کنندگان می توانند از یکی از محفظه ها جهت نگهداری وسایل و از دیگر جهت قرار دادن کپسول های آتش نشانی استفاده نمایند.

 

جعبه آتش نشانی دو کابین افقی یا دو قلو

با استفاده از جعبه آتش نشانی دو کابین افقی و یا دو قلو امکان نگهداری شلنگ های پهن برزنتی، کپسول های آتش نشانی، تجهیزات سیستم خشک و همین طور هوزریل های آتش نشانی وجود دارد.

 

جعبه آتش نشانی سه کابین سه قلو

با استفاده از جعبه آتش نشانی سه کابین سه قلو همچون جعبه آتش نشانی دو کابین دو قلو، امکان نگهداری شلنگ های پهن برزنتی، کپسول های آتش نشانی، تجهیزات سیستم خشک و همین طور هوزریل های آتش نشانی وجود دارد. این جعبه نسبت به جعبه های دو قلو دارای میزان فضای بیشتری می باشد.

 

جعبه نگهداری کپسول آتش نشانی

جهت نگهداری از کپسول های آتش نشانی و جلوگیری از احتمال سرقت و آسیب رسیدن به آن ها تحت شرایط آب و هوایی، از جعبه های نگهداری کپسول آتش نشانی استفاده می شود.

 

جعبه ایستاده دو طبقه ( دو کابین عمودی )

امکان قرار دادن اتصالات در فضای بالای جعبه شیلنگ آتش نشانی در جعبه های ایستاده دو طبقه وجود دارد. همچنین در قسمت پایینی این جعبه می توان دو تا سه عدد کپسول آتش نشانی از نوع پودر، گاز و یا CO2 را جهت جلوگیری از آسیب دیدگی و سرقت قرار داد.