بررسی سنگ گابرو آنتیک و کاربرد آنها در ساختمان - سازه برتر



بررسی سنگ گابرو آنتیک و کاربرد آنها در ساختمان

سنگ گابرو (Gabbro) یک سنگ آذرین است که در اعماق زمین متبلور شده است. این سنگ فراوان ترین سنگ در پوسته عمیق اقیانوسی است. از آنجا که این سنگ در زیر سطح زمین، سرد و سخت می‌شود ( متبلور می شود) بافت دانه درشت دارد. معمولا فشار بالایی در اعماق زمین یافت می‌شود. در این نقاط مواد مذاب بسیار آهسته سرد می‌شوند و سنگ های آذرین به وجود آمده دارای کریستال های بزرگ هستند. این سنگ کاربردهای متعددی مانند ساخت بنا ها و ساختمان‌ها و ساخت و ساز. در این مقاله از سازه برتر توضیحات بیشتری دراین مورد داده می‌شود تا شما با انواع سنگ های گابرو و آنتیک آشنا می‌شوید با ما همراه باشید.

 

سنگ گابرو

آنالیز سنگ گابرو

سنگ گابرو

گابرو یک سنگ آذرین پلوتونیک است. سنگهای آذرین سنگ هایی هستند که از انجماد مواد مذاب بوجود می‌آیند. دو نوع اصلی سنگ آذرین وجود دارد. یکی سنگ آذرین نفوذی یا پلوتونی است که در زیر سطح زمین شکل می‌گیرد. نوع دیگر، سنگ آذرین برون زا است که در سطح زمین یا بالای آن جامد می‌شود. گاهی سنگ گابرو حاوی فلزات کمیابی نیز است.

 

رنگ سنگ گابرو

رنگ این سنگ به بافت آن و محیطی که سنگ در آن یافت می‌شود بستگی دارد. این یک ویژگی قابل اعتماد نیست زیرا ممکن است در داخل سنگ نیز تغییر کند. لایه فوقانی پوسته اقیانوسی سنگ بازالت است، اما سنگ های عمیق تر پوسته اقیانوسی از گابرو تشکیل شده است.

 

سختی سنگ گابرو

گابرو در برابر هوازدگی، فرسودگی و خراش بسیار مقاوم است و همین ویژگی آن را به سنگی بسیار مطلوب تبدیل می‌کند. زیرا در مقایسه با سایر انواع سنگ های مورد استفاده برای محصولات مشابه، به کمترین میزان نگهداری نیاز دارد.

در صنعت سنگ تجاری گرانیت سیاه نامی است که برای گابرو استفاده می‌شود. گرانیت سیاه برای محصولاتی مانند سنگ فرش و سایر محصولات استفاده می‌شود.

 

نحوه تشکیل سنگ گابرو

نحوه تشکیل سنگ گابرو

 در پوسته قاره ای

در قاره ها، این سنگ ها را می‌توان در جریان‌های گدازه ضخیم با ترکیب بازالتی یافت. در مناطقی که سرد شدن به کندی صورت می‌گیرد کریستال های بزرگ تشکیل می‌شوند.

 

در پوسته اقیانوسی

سنگ های عمیق تر پوسته اقیانوسی عموما گابرو دانه درشت تر هستند. سنگ بازالت در سطح پوسته بوجود می‌آید، زیرا سنگ های آنجا به سرعت سرد می‌شوند. در عمق بیشتر سرعت خنک شدن، کندتر است و کریستال های بزرگ زمان بیشتری برای توسعه دارند.

 

 

تفاوت سنگ گابرو و بازالت

گابرو نوعی سنگ آذرین نفوذی است که در اعماق زیر پوسته زمین شکل می‌گیرد، در حالی که سنگ بازالت نوعی سنگ آذرین برون زا است و در سطح پوسته زمین یا نزدیک آن شکل می‌گیرد. گابرو دانه درشت است، در حالی که بازالت دانه ریز است. گابرو معمولا رنگ سبز دارد، اما سنگ بازالت خاکستری تا سیاه است.

درنتیجه تفاوت اصلی بین سنگ های گابرو و بازالت این است که گابرو در عمق زیر سطح زمین شکل می‌گیرد، در حالی که سنگ بازالت در سطح کره زمین یا بسیار نزدیک به آن شکل می‌گیرد.

 

ویژگی سنگ گابرو

ویژگی های سنگ گابرو

از مهمترین ویژگی های سنگ گابرو که آن را برای کابرد های مختلف مناسب کرده است، می‌توان موارد زیر را نام برد:

مقاوم به ضربه و مقاومت بالا در برابر فرسایش

مقاومت بالا نسبت به شرایط مختلف آب و هوایی

تنوع زیاد رنگ و تنوع طرح های ظاهری

مقاوم به نفوذ آب و درجه سختی بالا

استحکام زیاد و دوام و طول عمر بالا

 

مزایا سنگ گابرو

مزایا و معایب استفاده از سنگ گابرو

مزایا

استحکام بالا

توانایی باربری و مقاومت در برابر فشار و آسیب را دارد. به دلیل این امکانات، این سنگ قادر است در برابر بارهای سنگین و اثرات ضربه و سایش مقاومت کند و در پیمانکاری ساختمان مورد استفاده قرار گیرد.

 

استحکام در برابر حرارت

سنگ گابرو دارای استحکام بالا در برابر تغییرات حرارتی است. این ویژگی این سنگ را به یک انتخاب عالی برای فضاهایی که در معرض حرارت بالا هستند، مانند آشپزخانه ها و استخرها تبدیل کرده است.

 

زیبایی و طراحی

سنگ گابرو دارای طرح های زیبا و چشم نوازی است که به ساختمان شما جلوه ای زیبا می‌بخشد. طیف وسیعی از رنگ ها و الگوها برای سنگ گابرو در دسترس است، که امکان پذیرش سنگ با طرح و رنگ متناسب با سلیقه شما را فراهم می‌کند.

 

آب بندی و ضد لکه

سنگ گابرو دارای اصالت موجودی است که از نفوذ آب و ذرات مایعات جلوگیری می‌کند. این ویژگی آن را به یک گزینه مناسب برای سطوح کف ساختمان مانند راهروها، آشپزخانه ها و حمام ها تبدیل می‌کند. همچنین، این سنگ مقاومت خوبی در برابر لکه های دارای رنگ دارد.

 

معایب استفاده از سنگ گابرو

از مهمترین معایب این سنگ، قیمت بالای برخی از انواع آن می‌باشد.

وزن زیادی دارد و باعث می‌شود که بار مرده و زیاد وارد ساختمان شود.

عایق صوتی و حرارتی نیست و به راحتی باعث حدر رفت انرژی می‌شود.

 

کاربرد سنگ گابرو

کاربرد سنگ گابرو در صنعت ساختمان

این سنگ با توجه به مقاومت بالا و دیگر ویژگی های منحصر به فردش، در ساخت و ساز کاربرد های متفاوتی دارد و جزو مهمترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود. برخی از مهم ترین کابرد های سنگ گابرو در ساختمان و دیگر صنایع شامل موارد زیر می‌شود:

ساخت سنگ نمای ساختمان

گابرو به دلیل استحکام و مقاومت زیادی که دارد در برابر هوازدگی برای سنگ نما، و موارد تزیینی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ساخت انواع کف پوش های ساختمان

مزایا استفاده از سنگ گابرو در کف ساختمان

دوام بالا

سنگ گابرو با دوامی بالا تولید می‌شود و می‌تواند در برابر سایش، ضربه و تردید، مقاومت کند. این ویژگی باعث می‌شود سنگ گابرو برای مناطق با تردید بالا، مانند ورودی ساختمان یا سالن های عمومی، بسیار مناسب باشد.

 

سهولت نگهداری و تمیزکاری

سنگ گابرو به دلیل قابلیت ضد لکه و اصالت سطح، بسیار ساده در نگهداری و تمیزکاری است. می‌توان بااستفاده از مواد شوینده معمولی و دستمال مرطوب، سطح سنگ را تمیز نگه داشت و لکه ها و رسوبات را به راحتی برداشت کرد.

 

مقاومت در برابر حرارت

سنگ گابرو مقاومت بالایی در برابر تغییرات حرارتی دارد و الاجیتی بسیار کمتری نسبت به سایر مواد ساختمانی مانند سرامیک دارد. این ویژگی آن را برای استفاده در نواحی پر تردید حرارتی، مانند آشپزخانه ها و استخرها مناسب می‌کند.

 

تنوع طرح ها و رنگ ها

سنگ گابرو در طیف وسیعی از رنگ ها و الگوها در دسترس است. این امکان را به شما می‌دهد که سنگ با طرح و رنگی که به دلخواه شماست را انتخاب کنید. این ویژگی باعث می‌شود که سنگ گابرو به طور طبیعی در هر نوع دکوراسیون داخلی متناسب باشد.

 

مقرون به صرفه و برازنده

با توجه به دوام بالا و اصالت سطح، سنگ گابرو از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. هر چند هزینه نصب اولیه آن ممکن است بیشتر از گزینه های دیگر باشد، اما هنگامی که هزینه های نگهداری و تعمیرات در نظر گرفته شود، هزینه کل به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

 

ساخت دیوار پوش‌ها و نما های داخلی

ساخت رویه کابینت ها

ساخت کاشی های کف

ساخت راه پله

ساخت سنگ های تزئینی نما

 

سنگ آنتیک

بررسی سنگ آنتیک و کاربرد آن در صنعت ساختمان

 سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از چسباندن خورده سنگ ها و ضایعات سنگ ها بوجود می‌آید که بیشترین کاربرد آن در اجرای سنگ آنتیک در نمای خارجی ساختمان می‌باشد. اما امروزه طراحان ساختمانی (طراحی داخلی ساختمان و طراحی نما ساختمان) از این سنگ ها به عنوان کفپوش ها و محوطه سازی و … نیز استفاده می‌کنند و باعث شده است که ساختمان‌ها و بنا از زیبایی و جذابیت بالایی برخوردار باشند.

 

نحو تشکیل سنگ آنتیک

سنگ آنتیک از قرار دادن خرده سنگ های تراورتن با مواد چسبنده در کنار یکدیگر ساخته می‌شود.

 

 

انواع سنگ های آنتیک

سنگ آنتیک طبیعی

در ساخت سنگ های آنتیک از ضایعات سنگ گرانیت، تراکیت، سینیت، دیاباز، دیوزیت، آنزریت و ازاکت استفاده نمی‌شود، زیرا این نوع سنگ ها دارای سختی بسیار بالایی هستند و فرآیند برش و صیقل را با مشکل مواجه می‌کنند.

ضایعات سنگ های تراورتن برای ساخت سنگ های آنتیک مناسب می‌باشند؛ زیرا سختی پایین و قابلیت انعطاف پذیری بالای آن فرایند برش و ساب زدن را آسان نموده است.

 

سنگ آنتیک مصنوعی

سنگ های آنتیک مصنوعی در مقایسه با سنگ های آنتیک طبیعی نیازی به تخلخل برای چسبیدن به ملات ندارند، زیرا در زمان قالب گیری تجهیزات ویژه ای به کار گرفته می‌شود تا از ریزش آنها بعد از چسباندن جلوگیری به عمل آید. بنابراین سنگ های آنتیک مصنوعی دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و در قالب و سایزهای مختلف ساخته می‌شوند که نیاز به برش کاری و صیقل ندارند.

 

انواع سنگ آنتیک

انواع سنگ آنتیک بر اساس جنس و کاربرد

سنگ آنتیک گرانیتی

سنگ گرانیت بسیار محکم و مقاوم است و زیبایی منحصربفردی دارد. کاری که بر روی این سنگ صورت می‌گیرد سبب می‌شود تا به شکل چکشی، تیشه ای، صیقلی و کلنگی دیده شود. نوع صیقلی سنگ گرانیت بسیار زیباست و رنگ و نور را به خوبی از خود عبور می‌دهد. استفاده از سنگ گرانیت سوخته در کنار گرانیت صیقلی می‌تواند زیبایی سنگ آنتیک را دوچندان نماید.

 

سنگ آنتیک ماسه ای

سنگ آنتیک ماسه ای انواع مختلفی دارد. اگر ماسه ها به کمک کلسیم کربنات به یکدیگر بچسبند، نوع آهکی و اگر ماسه ها با سیلیس به یکدیگر متصل شوند، نوع سیلیسی آن تشکیل می‌شود.

 

سنگ آنتیک مالون

این سنگ نوعی سنگ تراش خورده است که پس از استخراج به وسیله پتک به قسمت های منظمی تقسیم می شود. از سنگ آنتیک مالون در نماسازی ساختمان، نماسازی محوطه، سنگ فرش ها و پله ها و جدول سازی استفاده می‌شود.

 

سنگ آنتیک قیچی

سنگ آنتیک قیچی از قطعات مرمر، تراورتن و… و در رنگ های متفاوت تولید می‌شود. این سنگ در دکوراسیون داخلی بسیار پرطرفدار است و استفاده از کاغذ دیواری و ترموود در کنار این سنگ می‌توان زیبایی آن را دوچندان کند.

 

مزیا سنگ های آنتیک

مزایا و معایب سنگ های آنتیک

مزایا

  • تنوع بسیار بالا در رنگ و طرح و اندازه
  • مقاومت در برابر تغییرات محیطی
  • وزن کم. همین نکته باعث حمل آسان آن شده است.
  • انعطاف پذیری بالا و شستشوی آسان
  • مقاومت در برابر یخ زدگی و مقاومت در برابر رطوبت
  • مقاومت در برابر آتش و گرما و مقاومت در برابر خراش و ساییدگی
  • دارای چسبندگی بالا در هنگام چسباندن سنگ های آنتیک به روی سطوح (دیوار سیمانی،کچی،سرامیکی)
  • مورد استفاده در سطوح خارجی و نمای ساختمان
  • قابل استفاده برای نما و طراحی و عماری داخلی خانه (کف خانه، آشپزخانه، دیوار شومینه، سرویس بهداشتی و حمام)
  • بهترین گزینه برای زیبا سازی و محیط سازی حیاط و باغ و ویلا
  • عایق خوب برای صدا و مناسب برای اتلاف نشدن دما محیط داخلی

 

معایب

  • عدم قابلیت رنگ پذیری به دلیل زبر بودن
  • امکان تجمع حشرات در بین درزهای سنگ آنتیک
  • عدم امکان استفاده در فضای قوسی شکل از معایب این گونه سنگ ها
  • از سنگ آنتیک برای پوشش سقف نمی‌توان استفاده کرد.
  • از سنگ آنتیک در فضاهای قوسی شکل و دارای منحنی نمی‌توان استفاده نمود.
  • قابل تعمیر نیستند و در صورت آسیب دیدگی باید تعویض شوند.
  • برخی از این سنگ ها به دلیل ساختار و بافتی که دارند به راحتی قابل تمیز شدن نمی‌باشند.

 

کاربرد سنگ های آنتیک

کاربرد سنگ آنتیک در صنعت ساختمان

  1. قاب اطراف آسانسور ها و ورودی‌های ساختمان، دکور و دیوار پشت تلوزیون
  2. دکوراسیون فروشگاه، مجتمع های تجاری و نمایشگاه ها و اطراف شومینه ها
  3. پوشش دیوارهای داخلی ساختمان مانند پذیرایی و آشپزخانه، فضاهای بین کابینت‌ها
  4. دیوار سرویس‌های بهداشتی، دیوار راهرو‌ها و کنار راه پله‌ها، لابی‌ها، نمای بیرونی ساختمان به صورت ترکیبی با سایر سنگ‌ها، قاب اطراف آیفون، ایجاد تابلوهای تزیینی روی دیوار، قرنیز، نمای اطراف ستون‌ها و… بهره می‌گیرند.

 

 

روش های اجرای سنگ آنتیک

 ملات و بتن

دوغاب و ملات را بر روی دیوار قرار داده و سنگ را بر روی آن بچسبانید.

 

 چسب مخصوص سنگ آنتیک

چسب مخصوص را بر روی دیوار صاف و زیرسازی شده بمالید و سپس با دقت سنگ را بر روی آن بچسبانید.

 

رول پلاک

با استفاده از رول پلاک می‌توانید سنگ‌آنتیک را به راحتی به دیوار پیچ کنید.

 

نحوه تولید سنگ های آنتیک

نحوه تولید سنگ آنتیک

روش اول تولید سنگ آنتیک

استفاده از روش نانو می‌باشد که خمیر سنگ را به صورت کاملا معدنی بدست می‌آورند. و سپس در قالب های خاص و با ابعاد و سایزهای مشخصی قالب گیری می‌شود و این سنگ ابزار خور بدون اتلاف انرژی و زمان تولید و تهیه می‌شود.

 

روش دوم تولید سنگ آنتیک

همان روش سنتی و قدیمی است که سنگ ها را داخل دستگاه تراش می‌دهند و با هزینه های بالا و استفاده از تجهیزات ابزار زنی و برش شکل های مورد نظر را تهیه می‌کنند.



سخن پایانی

ساختمان‌های مدرن همواره درجه ای از استحکام، زیبایی و دوام را انتظار می‌روند. در همین راستا، انتخاب مواد ساختمانی صحیح و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مواد ساختمانی محبوب که همچنان در صنعت ساختمان عمده استفاده می‌شود، سنگ گابرو و سنگ آنتیک است. این نوع سنگ های ساختمانی از خصوصیات قوی و جذابی برخوردار است که توصیه می‌شود آن را به عنوان مواد ساختمانی در نظر بگیریم، به خصوص برای کف ساختمان. تمام تلاش ما در این مطلب به منظور دادن هر چه بهتر اطلاعات در مورد این نوع سنگ ها به شما بوده ممنون که تا پایان مقاله با من و تیم سازه برتر همراه بودید. منتظر نظرات و انتقادات خوب شما هستیم. امیدواریم استفاده لازم را برده باشید.