با معجزه میلگرد بستر در زمان زلزله ایمن شوید! - سازه برتر



با معجزه میلگرد بستر در زمان زلزله ایمن شوید!

 

بشر با گذشت هزاران سال از تاریخ، نه تنها توانسته است آهن را شناخته و به بهبود زندگی خود کمک کند، بلکه روز به روز توانسته است کاربردهای جدیدی از این فلز مفید را کشف و به کار بگیرد. در صنعت ساختمان سازی، کاربرد آهن تبدیل به یکی از اصولی‌ترین و حیاتی‌ترین عوامل شده است که برای موفقیت پروژه‌های مختلف لازم است به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

در این راستا، با توجه به تنوع بسیار بالای محصولات آهنی، بازار خرید و فروش این محصولات بسیار پویا و شلوغ شده است. برای انتخاب درست و هوشمندانه، نیاز دارید تا با در نظر گرفتن نیازهای خود، به تحلیل مقایسه‌ای بپردازید و انتخابی شایسته و آگاهانه داشته باشید. به همین دلیل می‌توانید روی گزینه‌هایی مانند میلگرد بستر حساب کنید، از جمله این عوامل خرید میلگرد بستر است شما با آگاهی از قیمت میلگرد بستر انتخابی آگاهانه جهت پیشبرد پروژه خود خواهید داشت

با مطالعه این مقاله، می‌توانید اطلاعاتی ارزشمند در زمینه افزایش مقاومت برشی دیوارهای ساختمانی به دست آورید. با استفاده از میلگرد بستر، می‌توانید عملکرد بهتری در برابر خمش خارج از صفحه دیوار داشته باشید و مقاومت بیشتری در برابر نیروهای زلزله‌ای پیدا کنید. نصب میلگرد بستر، به جلوگیری از ریزش بیرون از صفحه دیوار در هنگام وقوع زلزله و افزایش انسجام دیوار کمک می‌کند. این اطلاعات علمی می‌توانند به عنوان راهنمایی برای تعمیرات و ساخت و ساز ساختمان شما مفید باشند.

زلزله تهران

ارتباط زلزله تهران با میلگرد بستر

در شهری همچون تهران که بر روی کمربند اصلی زلزله قرار گرفته است، پیامدهای ناشی از زلزله قدرتمند بسیار وخیم خواهند بود. بنابراین، بهتر است با رعایت اصول ساختمانی مناسب، مانند توجه به ارتباط میلگرد بستر با زلزله به خلق ساختمان‌های مستحکم‌تری دست یافته و مقاومت بالایی در برابر زلزله داشته باشیم. از این رو، توجه به ارتباط میلگردها با بافت زمین، یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا در هنگام وقوع زلزله، ساختمان‌ها کمترین خسارت را دریافت کنند. بنا به این ترتیب، می‌توان به شرط رعایت اصول ساختمانی، ساختمان‌هایی مقاوم‌تری ایجاد کرد که در مقیاسی مناسب‌تر در مقابل خسارت‌های زلزله مقاومت نشان دهند.

 

 

عملکرد میلگرد بستر در بتن

خاموت به میلگردهای فولادی به کار رفته در ستون های بتنی گفته می‌شود که سازه های بتن آرمه را تشکیل میدهند و در آیین نامه ملی ساختمان به آن فولاد جان یا فولاد برشی قائم و همچنین فولاد عرضی گفته شده است. کاربرد میلگرد بستر در بتن وخاموت در سازه های بتنی به منظور جلوگیری از ایجاد ترک مورب و افزایش مقاومت برشی و خمشی ساختمان است زیرا این خاموت ها یا میلگردهای بستر به کار رفته، تنش حاصل از برش مقطع را به طرفین انتقال داده و مانع ایجاد یا گسترش ترک آن میشود و بدین ترتیب, سازه بتنی دچار شکست وتخریب نمی‌شود و همین امر جزء اصول اولیه مقاوم سازی ساختمان به شمار میرود.

میلگرد بستر نقش بسزایی در استحکام سازه دارد و قابل ذکر است که خرید میلگرد بستر تاثیر زیادی در قیمت نهایی ساختمان و امنیت مربوط به آن دارد .

تعداد شاخه های به کاررفته میلگرد بستر در خاموت و حالت یا جهت کاربرد آنها, منجر به تغییراتی در نوع خاموت (باز یابسته بودن خاموت) شده و میزان مقاومت برشی وخمشی و حتی مقاومت پیچشی آن درسازه بتنی تاثیرگذار است که همگی این موارد بستگی به شرایط ومحل اجرای سازه بتنی خواهد داشت. بیشترین سایز میلگردهای به کاررفته درخاموت شامل میلگرد بستر در سایزهای 8 ,10 و 12 است که سرآنها به شکل قلاب هایی با زوایای 45 یا 90 درجه درآمده وبرای کاربرد در بتن آرمه آماده میشوند.

مطالعات محققان و مهندسی زلزله در زمینه خرابی‌های ناشی از زلزله ۵.۶ سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد نشان داد که بیشترین خسارت و خرابی‌ها مربوط به دیوارها و اجزای غیرسازه‌ای است و به گفته آنها اجرای درست میلگرد بستر و وال پست در دیوارهای غیرسازه‌ای باعث بهتر شدن عملکرد این اجزا در هنگام وقوع زلزله می‌شود.

هنگام وقوع زلزله های مهیب، قسمت هایی از بخش زمین گسسته می‌شوند، از هم گسیختگی زمین با از بین رفتن انرژی همراه است که شدت زلزله را کاهش می‌دهد. حرکت گسل ها یکی از مواردی است که سبب بروز زلزله در زمین می‌شود.

در کالیفرنیای آمریکا زلزله های متعددی رخ می‌دهد اما یک صفحه حاشیه ای به اسم گسل سان آندریاس درست در امتداد ساحل قرار گرفته است، جابجایی لغزشی گسل سبب ایجاد اصطکاک در امتداد آن شده و در نتیجه این عمل زمین لرزه و حرکت تکتونیک ایجاد می‌شود.

همانطور که گفته شد کاربرد میلگرد در ساختمان سازی نقش مهمی در افزایش مقاومت ساختمان به ویژه در سازه های بتنی خواهد داشت اما نوع ، سایز و تعداد میلگرد به کار رفته باید دقیق بوده و زیر نظر مهندس مربوطه و بنا بر نکات و ذکر شده در آیین نامه ملی ساختمان باشد تا بهترین عملکرد را داشته باشد و کادر مجرب و متعهد تولید میلگرد بستر ایران سازه با درنظر گرفتن نکات وموارد مذکور میتوانند مشاوره مناسبی در این زمینه به شما ارائه دهند.

در ارتباط با زلزله و تخریب ساختمان‌ها، لازم به ذکر است که نحوه اجرای میلگرد بستر و دیوارهای غیرسازه‌ای می‌تواند خود عامل اصلی تخریب باشد. این موضوع مستقل از نوع سازه (فلزی و یا بتنی) است و در صورت پیاده سازی ناصحیح ساختمان، در صورت وقوع زلزله، سازه‌ها تخریب خواهند شد. در این راستا، سختی کم و عدم استحکام طبقات ساختمان، دلیلی موجه برای خراب شدن سازه‌ها در برابر نیروهای وارده محسوب می‌شود. بنابراین، بخشی از ساختمان که از مقاومت کافی برخوردار نباشد و یا بخشی از آن بیشتر از دیگر قسمت‌ها استحکام داشته باشد، توزیع بار مثلثی استاتیکی فاقد اعتبار شده و رفتار غیر ارتجاعی سازه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.



ایران سازه، مرجعی معتبر برای خرید آنلاین میلگرد بستر

کارخانه تولیدی ایران سازه از جمله کارخانه هایی است که در حوزه خریدوفروش مقاطع فولادی مختلف فعالیت می‌کند. فعالان و کسانی که به نوعی با بازار مقاطع فولادی در ارتباط هستند، این نام را به‌خوبی می‌شناسند.