آشنایی کامل با مصالح کفپوش ویلا - سازه برتر



آشنایی کامل با مصالح کفپوش ویلا

کفپوش ویلا یکی از المان‌های مهم و اساسی برای طراحی دکوراسیون داخلی ویلا است که باعث زیبایی و روح بخشیدن به فضای ویلا می شود. از این رو انتخاب مصالح کفپوش ویلا که دارای کیفیت بالایی باشند از اهمیت زیادی برخوردار است. کفپوش‌ها تنوع زیادی دارند و باید در برابر شرایط جوی مختلف مقاومت بالایی داشته باشند و در عین حال چشم نواز و زیبا باشد. در واقع انتخاب یک کف پوش مناسب، برای ماندگاری و زیبا سازی ویلا اهمیت زیادی دارد و باید با توجه به شرایط اقلیمی و نوع کاربرد، دست به یک انتخاب مناسب زد.

اگر شما هم قصد دارید که چشم اندازی منحصر به فرد و زیبا را در دکوراسیون داخلی ویلا به وجود آورید از انتخاب کفپوش مناسب در ساخت ویلا غافل نشوید و در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا تعدادی از بهترین مصالح کفپوش ویلا، از جمله کفپوش‌هایی که برای ویلاهای شمال مناسب هستند را به شما معرفی کنیم.

 

انواع مصالح کفپوش باغ ویلا

انواع مصالح کفپوش باغ ویلا

در این بخش از سازه برتر مصالحی را که برای کفپوش ویلا کاربرد زیادی دارند را معرفی می کنیم:

 

کفپوش چوبی

کفپوش‌های چوبی، انواع متفاوتی دارند؛ چوب درختانی مانند صنوبر یا کاج که ارزان می باشند، کفپوش‌هایی از جنس چوب نرم هستند که البته دارای کیفیت بالایی نیستند و برای محل‌های پر رفت و آمد ویلا، گزینه خوبی نیستند. کفپوش‌های چوبی که از جنس درخت افرا و بلوط هستند، تحت عنوان کفپوش سخت شناخته می شود.

هر دو نوع کفپوش چوبی نرم و سخت درجه‌های مختلف کیفیت را دارند. کف پوش درجه یک براق‌تر است و دارای گره‌های بیشتری است و به همین علت در فضاهای پر رفت و آمد ویلا، مانند اتاق نشیمن به کار می رود، ولی در دکوراسیون اتاق خواب می توان کفپوش‌هایی را استفاده کرد که درجه‌ی کیفیت پایین‌تری دارند.

 

کفپوش لمینت

لمینت یکی دیگر از مصالح کفپوش ویلا است که تنوع رنگ بندی زیادی دارد. در واقع لمینت تولید شده از مصنوعات چوبی است و دارای دمای متعادلی است که باعث جلوگیری از انتقال سرما می شود و همچنین کف را گرم می کند. همچنین به دلیل گذاشتن فوم در قسمت زیرین آن، عایق صوتی خوبی است. معمولا کفپوش لمینت، ضد حشره و آنتی باکتریال می باشد و در مقابل نفوذ آب، مقاومت خوبی دارد، از این رو هیچ محدودیتی در استفاده از این نوع کفپوش در بخش‌های مختلف ویلا مانند قسمت پذیرایی، آشپزخانه و اتاق خواب‌ها وجود ندارد. ویژگی‌هایی همچون زیبایی ساختاری، ضد خش بودن، سختی بالا و ضد حریق بودن باعث شده است که به عنوان یک گزینه محبوب برای ساخت ویلا و مکان‌های پرترافیک تبدیل شود.

 

کفپوش سرامیکی 

کفپوش سرامیکی

کفپوش‌های سرامیکی، در انواع طرح‌ها و ابعاد مختلف در صنعت ساختمان وجود دارند و پاسخگوی تمام سلیقه‌ها هستند. سطوح سرامیک به راحتی تمیز می شوند ولی اجرای آنها احتیاج به یک فرد متخصص دارد. سرامیک هیچ حساسیتی در زمان راه رفتن ایجاد نمی کند و متریالی براق است.

لازم به ذکر است که کفپوش سرامیکی به طور معمول در فصل تابستان خیلی سرد می شود و در فصل زمستان خیلی گرم، همین عامل باعث شده است که به گفته متخصصان راه رفتن بر روی کفپوش سرامیک با بیماری‌هایی همچون کمردرد همراه باشد، همچنین سرامیک حالت شکننده دارد و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد.

 

کاشی‌، نمونه‌ای دیگر از انواع مصالح کفپوش ویلا

اگر تصمیم گرفته اید از کاشی بزرگ به عنوان کفپوش ویلا استفاده کنید، با خیال راحت می توانید از تنوع زیادی که پیش رویتان هست بهره‌مند شوید و دستتان جهت خرید کفپوش کاملا باز است. این نوع کاشی‌ها با توجه به سایز بزرگی که دارند، پاک کردنشان کار سختی نمی باشد، هر چند اجرای این نوع کفپوش تخصص بیشتری را می طلبد.

 

استفاده از چوب‌پنبه برای کفپوش ویلا

با انتخاب کفپوش چوب پنبه، هم به ویلایتان ظاهری متفاوت می دهید و هم از یک عایق صوتی بهره مند می شوید. این نوع کفپوش نسبت به پارکت و یا سرامیک، حس بهتری را در زمان راه رفتن ایجاد می کند.

 

کفپوش وینیل ویلا

وینیل، در واقع کفپوشی از جنس پلاستیک فشرده است که خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارد و دارای ساختاری چند لایه می باشد. همچنین کفپوش وینیل در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها از جمله طرح ساده، چوب، سنگ و سرامیک موجود است. نصب و نگهداری این نوع کفپوش‌ها بسیار آسان است و در برابر آب و رطوبت مقاومت خوبی دارند، به همین دلیل برای مناطقی مانند ویلاهای شمال می توانند گزینه خوبی باشند.

 

کفپوش سنگی

کفپوش سنگی

در صورتی که از نظر مالی محدودیتی نداشته باشید، استفاده از سنگ‌ها با زیبایی طبیعی‌شان جزو بهترین گزینه‌ها برای کفپوش ویلا می باشند، زیرا این نوع از کفپوش‌ها باعث انتقال گرما می شوند که این مساله به ویژه در فصل سرد زمستان دارای اهمیت بیشتری است.

همچنین عمر این نوع کفپوش‌ها به قدری است که در زمان استفاده از آن‌ها، احتیاج به تعمیر یا تعویض کمتری پیدا می کنید. نظافت آسان از مزایای دیگر کفپوش‌های سنگی است که آلودگی و خاک کمتری را به خود جذب می کنند. این نوع کفپوش‌ها، تنوع زیادی دارند که در ادامه چند مورد از آنها را معرفی می کنیم:

 

کفپوش های سنگی گرانیت

کفپوش های سنگی گرانیت مقاومت بسیار بالایی دارند و به دلیل زیبایی خاص و خیره کننده‌ای که دارند، بیشتر برای کف پذیرایی ویلا استفاده می شوند. این نوع سنگ‌ها در رنگ‌های صورتی، سیاه، قرمز، شکلاتی، قهوه‌ای، آبی و سبز موجود هستند.

به دلیل خاصیت ترکیب‌پذیری این نوع سنگ با سنگ‌های دیگر، مشتریان بیشتری دارند و در زیباسازی آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی نیز به کار می روند. قیمت کفپوش‌های سنگی گرانیت، با توجه به نوع و طرح ترکیبی که دارند متفاوت می باشد.

 

کفپوش سنگی تراورتن

تراورتن نسبت به سنگ‌های گرانیتی مقاومت کمتری دارد، به همین علت بیشتر جنبه تزئینی دارد و یا در محل‌های کم رفت و آمد به کار می رود. این سنگ در خودش دارای خلل و حفره‌هایی است و اغلب رنگ کرم، سفید و یا خاکستری دارد. از این سنگ‌ها معادن زیادی در کشورمان وجود دارد که از شناخته شده‌ترین آن‌ها می توان به تراورتن آتش کوه، حاجی آباد و عباس آباد اشاره کرد.

تراورتن بر عکس گرانیت جذب کننده گرما نیست و دارای سطح خنکی است، به همین خاطر برای انتقال این حس در استخرها و حمام‌ها استفاده بیشتری می شود. عیب بزرگ این نوع سنگ، احتمال خش افتادن بر روی سطح آن می باشد.

 

کفپوش سنگی آهکی ویلا

برای کسانی که در دکوراسیون داخلی ویلایشان‌ به دنبال رنگ‌های سبک و ملایم هستند، کفپوش‌های آهکی انتخاب خوبی می باشند، چرا که این نوع از کفپوش‌ها بیشتر در رنگ‌های ملایم و مات صیقلی و اکثرا به رنگ‌ خاکستری موجود هستند.

ویژگی سادگی و شیک بودن این نوع سنگ‌ها باعث شده است که کاربرد بیشتری در لابی ویلا و منازل داشته باشند. هر چند طرح‌های خال‌دار سنگ‌های آهکی هم نوع دیگری می باشند که استفاده می شوند. قیمت این سنگ‌ها در بازار با توجه به ترکیب فیزیکی و شیمیایی آن متغیر است.

 

کفپوش سنگی مرمر

کفپوش سنگ مرمر نوعی سنگ آهکی می باشد که پرکاربردترین و بهترین سنگ برای کف ویلاست. حالت براق این سنگ‌ها باعث شده است هزینه بالایی داشته باشند. برای نگهداری از کفپوش‌های سنگی مرمر، باید مراقبت زیادی به خرج داد، زیرا این نوع سنگ‌ها به آسانی گرد و خاک را به خود جذب می کنند و خش می افتند.

همچنین جهت تمیز کردن آن‌ها به هیچ وجه نباید از مواد اسیدی و سفید کننده استفاده کرد. سنگ‌های مرمر شکننده و در عین حال بسیار سنگین هستند و به دلیل لیز و لغزنده بودن، نباید در مکان‌هایی مثل کف حمام و استخرها به کار روند.

 

کفپوش پارکت ویلا

کفپوش پارکت ویلا

در صورتی که از کفپوش‌های سرامیکی و سنگی به دلیل سرد بودن سطح آن ها استفاده نمی کنید، می توانید کفپوش‌هایی مانند پارکت را انتخاب کنید. این نوع کفپوش‌ها چوبی هستند و می توانند گرمای خوبی را به فضای ویلای شما ببخشند. همچنین دارای مقاومت بالایی می باشند و در مقایسه با سرامیک و سنگ احتیاج به پرداخت هزینه‌ی کمتری دارند.

قابل ذکر است که کفپوش پارکت از جنس چوب درختان گوناگون درست شده است و‌ به خاطر بافت طبیعی و زیبایی منحصر به فرد، از کفپوش‌های محبوب و عام پسند به حساب می آید.

 

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی یکی از کفپوش‌های نوین است که استفاده از آن در ویلاهای شیک و لوکس متداول است. کفپوش اپوکسی هزینه بالایی دارد، ولی دارای ظاهری درخشان و بسیار منحصر به فرد می باشد. پیاده سازی طرح‌های سه بعدی با استفاده کردن از کفپوش‌های سه بعدی به تازگی در ویلاهای شمال انجام می شود. از این رو در صورتی که تمایل دارید طرح‌های سه بعدی را در کف ویلا اجرا کنید، می توانید به سراغ کفپوش‌های اپوکسی بروید. نصب کفپوش اپوکسی زمان زیادی را می طلبد و قیمت آن هم کمی گران است، با این وجود دارای تنوع زیادی در طرح و نقش می باشد.

 

کفپوش بتنی

شاید از بابت انتخاب بتن به عنوان مصالح کفپوش ویلا تعجب کنید، ولی باید گفت که این نوع کفپوش برای ویلاهایی با سبک مینیمال و مدرن می باشد. به خصوص در صورتی که دکوراسیون داخلی ویلا را به سبک صنعتی چیدمان کرده باشید. کفپوش‌های بتنی بسیار ساده و شیک می باشند و در ویلاهای مدرن کاربرد زیادی دارند. سازگاری با محیط زیست و قیمت ارزان، از جمله خصوصیات کفپوش بتنی است.

 

کفپوش موکت

در صورتی که به هیچ وجه علاقه ای به کفپوش‌های نوین ندارید و می خواهید فضایی دوستانه و گرم در ویلای خود ایجاد کنید، انتخاب موکت برای کفپوش ویلای شما انتخابی مناسب است. موکت‌ها دارای تنوع بسیار بالایی در طرح و نقش هستند و جنس نرمی دارند. آن‌ها قابلیت شستشو دارند، باعث کاهش سر و صدا می شوند و برای مکان‌هایی که کودکان خردسال در آن بازی می کنند، گزینه خیلی خوبی می باشند.

 

کفپوش بامبو

کفپوش بامبو

کفپوش بامبو در حقیقت یک نوع کفپوش چوبی می باشد، با این تفاوت که ساختاری منعطف و نرم دارد. ظاهر این نوع کفپوش بسیار نرم و منعطف است، ولی به ظاهر آن توجه نکنید، زیرا مقاومت آن بسیار بالاست. رنگ های زیبایی مانند زرد کهربایی را می توانید با خرید کفپوش بامبو انتخاب کنید. کفپوش بامبو ضریب انقباض و انبساط پایینی دارد و تحت تاثیر شرایط جوی تغییری در آن به وجود نمی آید، به همین دلیل می توان آن را برای هر نوع آب و هوایی از جمله آب و هوای شمال استفاده کرد.

 

کفپوش های مناسب برای فضای باز ویلا

کفپوش های مناسب برای فضای باز ویلا

استفاده کردن از کفپوش فقط برای بخش داخلی ویلا متداول نیست و در محیط بیرونی ویلا هم می توان انواع کفپوش را به کار برد که انجام این کار تاثیر خیلی زیادی در خرید و فروش ویلا دارد. فضای بیرونی ویلا در مقابل تابش شدید نور خورشید و البته باران‌های زیاد قرار دارد، به همین دلیل نوع کفپوش انتخابی باید مرغوب و درجه یک باشد.

محوطه سازی ویلا دارای بخش‌های متفاوتی است و اگر قرار است از کفپوش برای بخش‌های پر رفت و آمد همچون ورودی استفاده کرد، بهتر است از کاشی‌های محکم، کفپوش بتن و یا سنگ فرش استفاده شود. سنگ فرش‌ها دارای تنوع بسیاری هستند، همچنین آجر کفپوش نمونه دیگری برای استفاده در فضای بیرونی محوطه ویلاست، به طور معمول آجر فرش‌ها با رنگ زرد، قرمز، خاکستری تیره و قهوه‌ای موجود هستند.

کاشی‌ها نیز از موارد دیگر می باشند و بهتر است کاشی‌هایی که برای کفپوش در حیاط ویلایی استفاده می شوند صاف نباشند. با توجه به وجود رطوبت و پربارانی در برخی مناطق مانند شمال، با هر باران چنین کفپوش‌هایی لیز و خیس می شوند.

سنگ فرش بتنی از محکم‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است و با توجه به داشتن برجستگی،‌ برای استفاده در حیاط ویلا گزینه خوبی می باشد، ضمن اینکه خاصیت نفوذناپذیری دارد و آب و موارد این چنینی را جذب نمی کند.

 

 

سخن پایانی

مصالح کفپوش ویلا ویژگی‌های متنوعی دارند، از این رو نمی توان فقط از روی ظاهر آن‌ها اقدام به خرید و نصب آن‌ها در ویلا کرد. ضد آب بودن و مقاومت در برابر رطوبت از جمله با اهمیت‌ترین ویژگی‌هایی می باشد که برای کفپوش‌های ویلا مطرح می شود. با این حال می توان از خصوصیات منحصر به فردی که در هر نوع کفپوشی وجود دارد بهره لازم را برد.

در نهایت پیشنهاد می کنیم جهت انتخاب یک کفپوش متناسب با دکوراسیون داخلی ویلا و بودجه تان، از یک شرکت تخصصی که در این زمینه تجربه دارد کمک بگیرید تا بتوانید بهترین نوع کفپوش را برای ویلای خود انتخاب کنید. امیدواریم از مطالبی که در این مقاله گفته شد رضایت کافی داشته باشید و نظرات و پیشنهادات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.