پوکه معدنی ساختمانی - سازه برتر



پوکه معدنی ساختمانی

پومیس یا پوکه معدنی یک کانی با منشا آتشفشانی است. از سیلیس (70%) و در مقادیر کمتر (30%) آلومینا تشکیل شده است.

مهمترین کاربردهای پوکه ساختمانی در بخش ساخت و ساز است، اگرچه همانطور که در ادامه خواهیم دید، کاربردهای مرتبط دیگری نیز دارد که به درجه مواد بستگی دارد. نوآوری که در معرض آن بوده است به آن اجازه می دهد تا از پتانسیل خود استفاده کند و کاربردهای خود را گسترش دهد.

پوکه سنگی بسیار متخلخل و سبک، با چگالی بین 0.4 تا 0.9 گرم بر سانتی متر مکعب، شکننده، یک عایق حرارتی موثر و با خواص پوزولانی است. دومی به موادی اشاره دارد که به صورت ریز پودر شده، هیچ خاصیت هیدرولیکی ندارند، اما ترکیبات آنها در دمای اتاق قادر به تثبیت هیدروکسید آهک برای ایجاد ترکیبات پایدار با خواص هیدرولیکی هستند.

در طبیعت، پوکه همیشه ویژگی های ثابتی ندارد. رنگ، سختی، خلوص و ترکیب شیمیایی سنگ از رسوبات مختلف متفاوت است. به همین ترتیب، شرکت‌هایی که این ماده معدنی را فرآوری می‌کنند، ظرفیت یکسانی برای پالایش پوکه ندارند، یعنی ممکن است پوکه‌ای با درجه‌ای در دسترس نداشته باشند. شرکت هایی هستند که می توانند مواد را تا درجه خلوص 99.8 درصد تامین کنند.

برنامه های کاربردی پوکه معدنی

پوکه در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی و در محصولات مصرفی نهایی استفاده می شود:

  • موارد استفاده از بتن: پوکه در ساخت روکش های سبک به عنوان مثال در بتن پیش ساخته استفاده می شود و اغلب برای ایجاد خواص سبک وزن و عایق به آن اضافه می شود. از سوی دیگر، خواص پوزولانی آن، آن را برای ساخت بتن با کارایی بالا و بتن سازه ای ایده آل می کند.
  • کاربردهای پولیش و ساینده: از پوکه به دلیل ویژگی های لایه بردار برای ساخت لوازم آرایشی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک ساینده ملایم برای فلزات، شیشه، چوب و پلاستیک استفاده می شود.
  • عنصر فیلتر: یک کاربرد جدیدتر در فیلتر کردن آب آشامیدنی است. در این حالت درجه خلوص مورد نیاز بسیار بالاست.
  • کاربردهای باغبانی: پوکه به دلیل تخلخل آن به عنوان بستری برای باغبانی و گاهی در هیدروپونیک استفاده می شود.
  • پرکننده: ماهیت غیر کریستالی پوکه، خواص شیمیایی و بی اثر بودن آن، آن را به انتخابی جذاب به عنوان پرکننده و گسترش دهنده در رنگ ها، پوشش های صنعتی و محصولات پلاستیکی تبدیل کرده است.
  • کاربردهای دیگر عبارتند از مهار نشت و پر کردن نور در ساخت و ساز، به عنوان مثال پل.

هدف آن در صنعت تا حد زیادی به عیار پوکه بستگی دارد، در حال حاضر می توان بیش از 300 گرید را یافت که تابعی از اندازه ذرات محصول و خلوص آن است.

سنگ پوکه کاربردهای متعددی در رابطه با عیار و درمان داده شده به ماده معدنی دارد، بنابراین انتخاب یک تامین کننده برای موفقیت فرآیند یا محصولی که در آن سنگ پا گنجانده شده است ضروری است.

 

خواص سنگ پوکه

سنگ پا به دلیل خواص منحصر به فرد خود برای قرن ها در کاربردهای مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار گرفته است. این یک ماده بسیار سبک و آسان برای کار است، اما در عین حال مقاوم و بادوام است. علاوه بر این، دارای قابلیت های عایق حرارتی و صوتی عالی است که آن را به گزینه ای ایده آل برای بسیاری از کاربردهای ساختمانی تبدیل می کند.

یکی از کاربردهای اصلی پوکه در ساختمان سازی به عنوان ماده پرکننده در ساخت بلوک های بتنی سبک است. این بلوک ها در ساخت دیوارها، دیوارها و سایر عناصر سازه ای مورد استفاده قرار می گیرند و برای ساختمان های چند طبقه ایده آل هستند، زیرا بار روی سازه ها را کاهش می دهند و بازده انرژی بیشتری را ارائه می دهند.