اصول گودبرداری چیست؟ - سازه برتر



اصول گودبرداری چیست؟

برای اجرای هر کدام از ساختمان‌ها نیاز به گودبرداری وجود دارد. به طوری که شما باید به اصول گودبرداری مسلط باشید و از این طریق بتوانید ساختمانی محکم با رعایت استانداردهای لازم بسیارید؛ اما آیا می‌دانید منظور از اصول گودبرداری چیست و گودبرداری چقدر در استحکام ساختمان‌ها موثر است.

گروه رویش به عنوان یکی از شرکت‌های مهندسی و ساختمانی قادر است گودبرداری سازه‌های شما را با استانداردهای روز دنیا و به صورت محافظت شده انجام دهد. برای اجرای گودبرداری ساختمان‌های خود تنها کافی است با مهندسان این شرکت در تماس باشید.

 

منظور از گودبرداری ساختمان چیست؟ 

گودبرداری ساختمان به هرگونه حفاری و خاک‌برداری در قسمت پایین‌تر از سطح زمین می‌گویند. این گودبرداری‌ها می‌توانند در تراز پایین‌تر از زیر پی ساختمان مجاور نیز انجام شوند که هدف آنها در اکثر مواقع ایجاد سازه جدید است.

برای گودبرداری باید آموزش مراحل گودبرداری ساختمان را بدانید تا به تفاوت خاک‌برداری و گود برداری پی ببرید؛ زیرا عده زیادی فکر می‌کنند گودبرداری و خاک‌برداری در واقع یک عمل هستند؛ اما از نظر مهندسان ساختمان این دو کاملا با هم تفاوت و اصول مختلفی دارند.

 گودبرداری اصولا تا عمق 20 متر انجام می‌شود. حال اگر شما نیاز به گودبرداری بیشتری داشته باشید باید  مطابق با بند 7-3-3-1 مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان ویرایش 1400 عمل کنید. به صورت کلی گودبرداری‌ها به دو دسته محافظت شده و محفاظت نشده تقسیم می‌شود.

 

اصول گودبرداری ساختمان

اگر دوست دارید بدانید که اصول گودبرداری چیست و برای طراحی آن چه اصولی را باید رعایت کنید می‌توانید در ادامه همراهی نمایید.

تعیین ابعاد گودبرداری و گچ‌ریزی (جانمایی ملک)

شما در مرحله اول اصول گودبرداری باید محل گودبرداری را مشخص کنید. برای این کار لازم است قبل از استقرار ماشین‌آلات مختلف با صاحبکار، ناظر سازه، ناظر معمار، ناظر نقشه‌بردار و مجری ساختمان یک جلسه برگزار کنید و در آن محدوده گودبرداری را با گچ مشخص نمایید. معمولا به این مرحله از اصول گودبرداری جانمایی ملک نیز می‌گویند.

جانمایی ملک در زمین‌هایی که در اطراف آن ساختمان و سازه‌ای وجود ندارد، بسیار مهم است؛ زیرا در آن لازم است فونداسیون شما به ملک مجاور وارد نشود و یا این که شما با گودبرداری اضافی هزینه زیادی را پرداخت نکنید.

مشخص کردن تراز کف گود و تراز صفر – صفر آن

یکی از دردسرهای رایج در گودبرداری این است که شما نباید تراز خود را بیشتر یا کمتر از حد مشخص شده در نقشه انجام دهید. این کار می‌تواند علاوه بر خسارت‌های مالی برای ایجاد تراز صفر-صفر نیاز به پر کردن گودال داشته باشید. پر کردن گودال نیز خطراتی مانند ریزش دیواره را به دنبال خواهد داشت. لذا شما به هنگام گودال برداری به این نکات توجه کنید.

معمولا تراز صفر –صفر یکی از آیتم هایی است که در جلسه هماهنگی تعیین می‌شود. به طوری که تمام بخش‌های گودال بر اساس آن سنجیده خواهند شد.

 

تهیه طرح زهکشی ساختمان

در این بخش از اصول گودبرداری چیست قصد داریم برای گودال عمیق خود تمهیداتی را برای وجود هر گونه آب در کف آن یا نشت دیواره گودال در نظر بگیریم. معمولا عوامل زیادی می‌توانند باعث ناپایداری دیواره گودال شوند که لازم است شما قبل از شروع کار گودال برداری پیش‌بینی‌های لازم را برای آن در نظر بگیرید.

برای کنترل آب‌های زیرزمینی زهکشی انجام می‌دهند که این طرح توسط شخص حقیقی یا حقوقی متخصص ژئوتکنیک انجام می‌شود که در آن نتایج آزمایشات مکانیک خاک را تهیه کرده و توسط مجری صاحب صلاحیت اجرا می‌کند.

 

تحقیق در مورد وجود یا عدم وجود قنات در محل گود برداری

همان طور که می‌دانید قنات‌های در زمان قدیم محل عبور آب بودند که این قنات‌ها ممکن است در برخی از نقاط شهرها وجود داشته باشند. برخی از این قنات‌ها فعال هستند و آب در فصول مختلف سال در آن جریان دارد. در حالی که برخی از آن‌ها فصلی هستند.

لذا شما در صورتی که در محل گودبرداری خود با قناتی روبرو شدید باید آن را شناسایی کرده و آن را احیا کنید. به طوری که از پر کردن آن جلوگیری نمایید؛ زیرا در برخی مواقع مشاهده شده است که برخی از مهندسین ساختمان در مواجه با قنات ها آن‌ها را پر کرده‌اند و این کار باعث نشست ساختمان یا بالا آمدن آن از املاک بالادست شده است.

 

تهیه طرح سازه نگهبان

در این بخش از اصول گودبرداری چیست لازم است که شما مطابق با دستورالعمل اجرایی گودبرداری ،سازه نگهبانی را متناسب با عمق گود و وضعیت پایداری پلاک‌های مجاور   تهیه کنید. در بسیاری از موارد مشاهده شده است که مهندس ساختمان گودبرداری خود را بدون سازه نگهبان انجام می‌دهد یا سازه‌ نگهبان گودال دیگری را کپی کرده و متناسب با آن روی این گودال جدید ایجاد می‌کند. در حالی که این سازه نگهبان اصلا متناسب با گودال جدید نیست و از این نظر می‌تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد.

در این رابطه بهتر است قبل از شروع گودبرداری مهندس ناظر سازه و مجری طی از هم‌جواری‌ها بازدید کنند و پس از آن برای دریافت سازه نگهبان اقدام کنند. آن‌ها باید به هنگام بازدید هم‌جواری ها نکات زیر را در نظر بگیرند.

  • دقت کنند در کنار گودال دیوار، سقف یا فونداسیون مشترک  وجود نداشته باشد.

  • به وجود ترک در دیوار مجاور گود دقت کنند.

  • به وجود هر گونه نم در دیوار مجاور گود  توجه نمایند.

  • اگر در حیاط مجاور گودال باغچه‌ای وجود داشته باشد می‌تواند به دلیل آبیاری پایداری گودال را به خطر بیاندازد.

  • برای تیر ریزی سقف در راستای گود در صورتی که آن‌ها از نوع تیر ریزهای باربری سقفی باشند و بر روی دیوار مجاور گود قرار دارند در این صورت می‌توانند پایداری گودال را تهدید کنند.

  • دقت کنند که در دیوار مجاور پیش بخاری یا طاقچه وجود نداشته باشد.

  • به زیرزمین، عمق فونداسیون یا سنگ چینی پی  دقت کنند.

 

 برنامه‌ریزی بعد از گودبرداری

همان طور که می‌دانید مرحله گودبرداری بسیار مهم است و شما نباید گودال‌های خود را به مدت طولانی در هوای آزاد قرار دهید. به همین دلیل شما قبل از گودال برداری تمهیدات خود را برای آرماتوربند و تهیه مصالح انجام دهید؛ زیرا هوازدگی دیوارهای گودال می‌تواند پایداری آن‌ها را تهدید کند؛ بنابراین شما بلافاصله بعد از گودبرداری کارهای آن‌ها را برای بتن‌ریزی انجام دهید.

 

خلاصه

گودبرداری اولین بخش از ساختمان‌سازی است که افراد زیادی فکر می‌کنند گودبرداری با خاک‌برداری یکسان است. در حالی که آن‌ها با هم فرق دارند و گودبرداری برای خود اصول متفاوتی دارد. برای همین اصول گودبرداری چیست را برای شما مشخص کردیم. حال شما می‌توانید متوجه شوید که برای این کار باید ابتدا یک نقشه داشته باشید و بعد از آن با بررسی بخش‌های مختلف محل گودبرداری کار خود را شروع کنید.

برای این که پایداری گودبرداری شما محکم شود باید سازه نگهبان را تهیه کنید و بعد از اتمام گودبرداری فورا آن را با آرماتوربند پر نمایید. شما برای طراحی گودبرداری خود می‌توانید از مشاوران گروه رویش کمک بگیرید. آن‌ها می‌توانند صفر تا صد گودبرداری اصولی را برای ساختمان شما با ترازهای مختلف انجام دهند.