اسپیسر ها چند مدل دارند ؟ - سازه برتر



اسپیسر ها چند مدل دارند ؟

یکی از مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت‌وساز، میلگردها هستند که در انواع مختلفی تولید می‌شوند. از میلگردها برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر نیروهای کششی استفاده می‌شود. درواقع می‌توانیم بگوییم که بدون استفاده از این وسیله، بتن‌های به‌کاررفته در بدنهٔ ساختمان، مقاومت لازم را نخواهند داشت. به این منظور استفاده از میلگردها بسیار لازم و ضروری است و حتماً در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که میلگردها از آهن ساخته می‌شوند، بعد از مدتی در اثر آب و رطوبت ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی آن‌ها، از نوعی پوشش محافظتی به نام اسپیسر استفاده می‌شود. همچنین از ابزاری به نام انواع واتراستاپ به‌منظور جلوگیری از ورود آب به داخل شکاف‌های بتن استفاده می‌شود.

اسپیسرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و به کمک آن‌ها، روی میلگردها با لایه‌ای محافظتی پوشانده می‌شود تا در برابر عوامل بیرونی دچار آسیب نشوند. استفاده از این ابزارهای محافظتی در ساختمان‌سازی و برای مقاوم‌سازی میلگردها، از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل افرادی که در کار ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند، باید با انواع وزن اسپیسر ۵ سانتی  آشنا شوند تا بتوانند از بهترین نوع آن استفاده کنند.

جهت خرید و اطلاع از قیمت خرید قالب فلزی ، واترستاپ و سایر تجهیزات ساختمانی، می‌توانید به سایت مدرن سازان مراجعه کنید. در ادامهٔ این مقاله قصد داریم انواع مدل‌های اسپیسر و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی را بررسی کنیم.

اسپیسر چیست؟

قبل از این‌که به سراغ معرفی انواع این پوشش محافظتی برویم، خوب است تعریفی از آن داشته باشیم. در ساختمان‌سازی برای مقاوم‌سازی میلگردها در برابر عوامل بیرونی، از یک لایهٔ محافظ به نام اسپیسر استفاده می‌شود. این محصول کاربرد زیادی در ساختمان‌سازی دارد و در انواع مختلفی تولید می‌شود. هرکدام از انواع آن دارای یک‌سری ویژگی و کاربرد هستند، به همین دلیل شناخت آن‌ها برای افرادی که در کار ساخت‌وساز هستند بسیار مهم است. اصلی‌ترین کاربرد این محصولات، جلوگیری از زنگ‌زدگی میلگردها و افزایش مقاومت و ماندگاری آن‌هاست. در بازار این محصول را با نام‌هایی مانند لقمه بتن و فاصله نگه‌دار، کاور میلگرد نیز می‌شناسند.

 

انواع اسپیسر کدام است و چه کاربردی دارند؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، برای افزایش دوام و ماندگاری میلگردها از این کاورها استفاده می‌شود که در انواع مختلفی ساخته می‌شوند. شناخت انواع آن به افراد کمک می‌کند تا از هر یک از آن‌ها به‌درستی استفاده کنند. به‌طورکلی این پوشش‌های محافظتی را براساس جنس و کاربرد دسته‌بندی می‌کنند. هرکدام از این دسته‌ها شامل انواع مختلفی اسپیسر هستند که ازلحاظ شکل، اندازه و کاربرد باهم متفاوت‌اند. در ادامه هرکدام از این فاصله نگه‌دارها را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم:

  • انواع اسپیسر ازلحاظ جنس

این محصولات کاربردی ازلحاظ جنس، به سه دسته تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای اندازه، شکل، کاربرد و قیمت متفاوت هستند. انواع این محصول ازلحاظ جنس، به سه دستهٔ زیر تقسیم می‌شوند:

۱. پلاستیکی

یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین انواع اسپیسر نوع پلاستیکی آن است. این محصولات به دلیل تنوع، وزن، کیفیت، قیمت، کارایی و.. بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و محبوبیت زیادی دارند. با وجود انواع مزایای خوبی که دارد، یک‌سری معایب نیز دارد که در برخی موارد مشکل‌ساز می‌شود. ازجمله معایب آن می‌توانیم به مواردی همچون چسبندگی پایین آن اشاره کنیم. از آنجایی که ضریب چسبندگی پلاستیک با فلز یکسان نیست، به همین دلیل چسبندگی آن نیز پایین است. علاوه‌بر این یکی دیگر از معایب این محصول، مقاومت کم آن در برابر مواد شیمیایی و ضربه است.

۲. فلزی

اسپیسر فلزی بهترین و کاربردی‌ترین نوع آن در بین سایر انواع این محصول است که به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. ازجمله مزایای این محصول می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم که به دلیل این‌که ضریب چسبندگی این نوع اسپیسر با میلگردها یکی است، از چسبندگی خوبی برخوردار است. این فاصله نگه‌دارها از فولاد ساخته می‌شوند و به همین دلیل می‌توانند میلگردها را بدون کوچک‌ترین جابه‌جایی، در جای خود محکم نگه دارند. شایان ذکر است که این نوع از محصول، از قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع فاصله نگه‌دارها برخوردار است.

۳. بتی

یکی دیگر از انواع فاصله نگه‌دار از جنس بتن ساخته می‌شود که در مقایسه با نوع پلاستیکی، از مقاومت و قیمت بیشتری برخوردار است. علاوه‌بر این بسیاری از نقاط ضعفی که در اسپیسرهای پلاستیکی وجود دارند، در این نوع وجود ندارد. استفاده از این محصول می‌تواند از آسیب‌دیدن بتن نیز جلوگیری کند. تنها نکته‌ای که در هنگام استفاده از این محصول باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ضریب حرارتی آن باید با بتن یکسان باشد. این فاصله نگه‌دار ازلحاظ قیمت و کیفیت، گزینهٔ بسیار مناسبی در ساخت‌وساز است.

  • انواع اسپیسر از نظر کاربرد

علاوه‌بر جنس، این محصولات ازلحاظ کاربرد نیز انواع مختلفی دارند و برای استفادهٔ بهینه و بهتر از آن‌ها، افرادی که در ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند باید با انواع آن آشنا شوند. انواع فاصله نگه‌دار از نظر کاربرد به دودستهٔ زیر تقسیم می‌شوند که هرکدام از آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند:

۱. کفی

این نوع از فاصله نگه‌دار خود دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها دارای وزن، شکل، اندازه و کاربرد متفاوتی هستند. از انواع فاصله نگه‌دار کفی یا افقی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.:

  • هاردفیکس
  • ماکس فیکس
  • مینی فیکس
  • یو فیکس
  • ساید فیکس
  • دابل فیکس
  •  فلت بار
  •  فلت فیکس

۲. دیواری

اسپیسرهای عمودی یا دیواری نیز انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها دارای یک‌سری ویژگی و کاربرد هستند. از انواع فاصله نگه‌دار عمودی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.:

  • ویل فیکس
  • کیج فیکس
  • ویل سان

خلاصه

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم برای جلوگیری از زنگ‌زدن میل‌گردها از اسپیسرها استفاده می‌شود که در انواع و اقسام مختلفی تولید می‌شود. برای استفادهٔ بهتر از این محصول، افرادی که در کار ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند، باید با انواع آن و کاربرد آن‌ها آشنا شوند. به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که فاصله نگه‌دارها براساس جنس و کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. جهت خرید و آگاهی از قیمت قالب بتن، واتراستاپ و انواع اسپیسر، می‌توانید به سایت مدرسازان مراجعه کنید. در این سایت می‌توانید انواع تجهیزات ساختمان‌سازی را با کیفیت و قیمتی مناسب خریداری کنید.