بهترین سیمان برای بتن ریزی کدام است؟ - سازه برتر



بهترین سیمان برای بتن ریزی کدام است؟

با وجود تیپ های مختلف سیمان، جستجو برای یافتن بهترین سیمان برای بتن ریزی چندان هم عجیب به نظر نمی رسد؛ اما همان گونه که حدس زده اید، نمی توان یک نوع سیمان و یا یک برند مشخص را به عنوان بهترین سیمان برای بتن ریزی معرفی کرد.

در این مقاله بهترین سیمان برای بتن ریزی را به شما معرفی می‌ کنیم. پیش از آن، این نکته را یادآور شویم که با شناختن تفاوت دقیق سیمان و بتن قادر خواهید بود که این محصول را با آگاهی کامل انتخاب کنید. بنابراین با ما همراه شوید تا یک راهنمای جامع و کامل به شما ارائه نماییم.

 

تفاوت سیمان و بتن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیمان و بتن در بیشتر موارد به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حالی که سیمانی یکی از اجزای سازنده بتن است و محصول نهایی نیست. یکی از کاربردهای اساسی سیمان در صنعت ساختمان سازی و ساخت انواع ملات برای چسباندن دانه های آجر به یکدیگر است.

کاربرد دیگر سیمان را می توان در تولید انواع بتن دانست که برای استحکام سازی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه سیمان دارای انواع مختلفی است و هر کدام از آن ها کاربرد های مخصوص به خود را دارد. بنابراین می‌ توان گفت که سیمان یکی از عناصر اصلی بتن است و بتن با استفاده از آن ایجاد می شود.

 

بهترین سیمان برای بتن ریزی

هنگامی که عبارت بهترین سیمان برای بتن ریزی را جستجو میکنید فهرستی از انواع سیمان برای شما ظاهر می شود. برای مثال ممکن است قصد سیمان آبیک را داشته باشید و بخواهید بررسی کنید که آیا این سیمان مناسب بتن ریزی است یا خیر؟! همان گونه که می ‌دانید شرکت های تولید کننده سیمان در ایران بسیار زیاد هستند.


اغلب این شرکت ها سیمان هایی با کیفیت بالا را تولید می کنند؛ اما سوال این است که مناسب ترین سیمان برای بتن ریزی کدام است؟ اگر یک پاسخ سریع بخواهید، دو نوع سیمان پرتلند معمولی (OPC) و سیمان پرتلند پوزولانا (PPC) را به شما به عنوان پرمصرف ترین و رایج ترین نوع سیمان مصرفی برای بتن ریزی معرفی می کنیم.

۱.سیمان پرتلند معمولی (OPC)

سیمان پرتلند معمولی که به اختصار OPC خوانده می شود، در رده بهترین سیمان ها برای بتن ریزی قرار دارد. این سیمان به طور گسترده در اجرای پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. به علاوه سیمان پرتلند معمولی موفق شده است که طی سال‌ های متوالی به عنوان محبوب ترین گزینه برای ساخت بتن در انواع کارهای ساختمانی و راه سازی انتخاب شود.

با روی کار آمدن سیمان پرتلند پوزولانا سیمان پرتلند معمولی به میزان اندکی محبوبیت خود را از دست داد؛ زیرا که سیمان پرتلند پوزولانا دارای مزایای بیشتری نسبت به سیمان پرتلند معمولی است؛ اما با این حال در حال حاضر سیمان پرتلند معمولی نیز به وفور برای بتن ریزی مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین مزایای استفاده از سیمان پرتلند معمولی عبارت اند از:

  • بتن های ساخته شده توسط سیمان پرتلند معمولی در طی مدت زمان کوتاه تری به مقاومت نهایی خود می رسند.

  • سیمان پرتلند معمولی در سه گرید مختلف ۳۳، ۴۳ و ۵۳ موجود است.

  • سیمان گرید ۳۳ و گرید ۴۳ پرتلند معمولی عیار قدیمی سیمان هایی هستند که برای ساخت و سازهای مسکونی مورد استفاده قرار گرفته اند و اکنون سیمان پرتلند گرید ۵۳ جایگزین آن دو شده است.

  • سیمان پرتلند معمولی گرید ۵۳ در حال حاضر بهترین سیمان برای بتن ریزی می باشد.

 

چرا سیمان پرتلند معمولی بهترین سیمان برای بتن ریزی است؟

همان گونه که ذکر کردیم سیمان پرتلند معمولی دارای سه گرید مختلف است. عیار سیمان، مقاومت فشاری بتن را که پس از ۲۸ روز گیرش به آن می رسد تعیین می نماید. سیمان پرتلند معمولی رده ۴۳ معمولاً برای دیوارها و سازه های غیر RCC یعنی بتن غلتکی مسیرها و... مورد استفاده قرار می گیرد.

سیمان پرتلند معمولی گرید ۵۳ عمدتاً در بتن های RCC و پیش تنیده گریدهای بالاتر، ملات های سیمانی و... استفاده می شود. مقاومت فشاری این سیمان در عرض هفت روز به ۲۷ می رسد؛ در حالی که سیمان گرید ۴۳ به ۲۳ می رسد. بنابراین سخت شدن در مدت زمان کوتاه و وجود سه گرید از سیمان پرتلند معمولی از جمله عواملی است که این سیمان را به بهترین سیمان برای بتن ریزی تبدیل کرده است.

 

سیمان پورتلند پوزولانا (PPC)

اکنون سیمان پورتلند پوزولانا (PPC) به دلیل استفاده از مواد پوزولانی که خواص ساختاری بی شماری به سیمان می دهند به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. به طور واضح نخستین انتخاب پیمانکاران و مهندسین عمران برای بتن ریزی سیمان پرتلند پوزولانا است. مقاومت این سیمان با مقاومت سیمان پرتلند معمولی گرید ۵۳ برابری می کند.

برخی از مهم ترین مزایای استفاده از سیمان پرتلند پوزولانی به شرح زیر هستند:

  • سیمان پورتلند پوزولانا (PPC) دارای قیمت کم تری نسبت به سیمان پرتلند معمولی است.

  • سیمان پورتلند پوزولانا (PPC) کارایی بهتری نسبت به سیمان پرتلند معمولی دارد.

  • مقاومت سیمان پورتلند پوزولانا (PPC) در برابر خوردگی مواد شیمیایی بسیار بالا می باشد.

  •  

چرا سیمان پرتلند پوزولانا بهترین سیمان برای بتن ریزی است؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سیمان پرتلند پوزولانی دارای درجه بالاتری از ظرافت، نفوذ پذیری و مقاومت در برابر خوردگی در مقایسه با سیمان پرتلند معمولی است. این سیمان بتن متراکم تری را با تحویل شما می دهد و به طور ویژه در بتن ریزی های انبوه و RCC مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه زمان گیرش اولیه سیمان پرتلند پوزولانی اندک است، اما با گذشت زمان استحکام بیشتری پیدا می ‌کند. به علاوه هزینه اقتصادی تر، مقاومت بهتر در مقابل مواد شیمیایی و آسان تر بودن کار با آن از جمله مواردی است که موجب می ‌شود این بتن در بسیاری از پروژه‌ها به عنوان بهترین نوع سیمان برای بتن ریزی مورد استفاده قرار گیرد.

 

یک نکته طلایی!

در انتخاب بین سیمان پرتلند معمولی با سیمان پرتلند پوزولانی برای بتن ریزی دچار تردید شده اید و نمی دانید کدام یک را انتخاب کنید؟! به شما نکته ای را گوشزد می‌ کنیم که با در نظر گرفتن آن به راحتی می توانید سیمان مورد نیاز برای پروژه خود را انتخاب کنید!

پیش از انتخاب و خرید سیمان فله و عمده برای پروژه خود، مدت زمانی که قصد دارید قالب را بردارید در نظر بگیرید. توجه کنید که مخلوط بتن ساخته شده از سیمان پرتلند پوزولانا زمان بیشتری برای گیرش نسبت به سیمان پرتلند معمولی نیاز دارد. بنابراین بر اساس زمان مورد نیاز برای برداشتن قالب سیمان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

معرفی یک فروشگاه معتبر برای خرید بهترین سیمان برای بتن ریزی

بسیاری از مردم به دنبال روش هایی هستند که بتوانند مرغوب ترین نوع محصولات را با قیمت های مناسب خریداری کنند. خرید ارزان قیمت سیمان و با کیفیت آن ها خواسته بسیاری از افراد است. برای این کار فروشگاهی را به شما معرفی می کنیم که علاوه بر کیفیت بالای محصولات، قیمت های مناسبی را نیز ارائه می نماید.

فروشگاه اینترنتی خانه سیمان با ارائه طیف وسیعی از محصولات با قیمت مناسب به شما این امکان را می دهد تا محصولات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن با اقتصادی ترین روش خریداری کنید. در صورتی که قصد دارید قیمت سیمان امروز را استعلام نموده و بر اساس آن سیمان خریداری کنید می توانید به سایت خانه سیمان مراجعه کنید و از تنوع محصولات آن ها شگفت زده شوید!