اصول طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب - سازه برتر



اصول طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب مناسب ساخت ویلا در شمال

طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب، یکی از انواع طراحی‌هایی است که از نظر معماری اهمیت بسیار زیادی دارد، چرا که ساخت ویلا همسو با اقلیم مرطوب و معتدل، کاری کاملا تخصصی است و یک طراح، باید شناخت کافی از اصول طراحی ویلا در این گونه مناطق داشته باشد. در صورتی که طراح با اقلیم مناطق معتدل و مرطوب آشنایی نداشته نباشد، باعث فرسایش سریع مصالح و همچنین کاهش رفاه برای ساکنین ویلا می شود، این مورد باعث می شود که هزینه و سرمایه شما نیز از بین برود و تجربه ای تلخ از داشتن ویلای خود در این مناطق داشته باشید.

در اقلیم معتدل و مرطوب، میزان بارندگی‌ زیاد است؛ به همین دلیل باید روش‌هایی برای در امان ماندن خانه‌های ویلایی از رطوبت به کار رود. ما در این مطلب از سازه برتر سعی خواهیم کرد تا این راهکارها را به شما معرفی کنیم تا بتوانید یک طراحی ویلای زیبا و اصولی را در اقلیم معتدل و مرطوب داشته باشید.

 

ویژگی‌های طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب

ویژگی‌های طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب

در مناطق معتدل و مرطوب، بارندگی و رطوبت زیادی وجود دارد، همچنین درجه حرارت به صورت معتدل است و در زمستان بارش رگبار اتفاق می افتد. با توجه به این موارد، طراحی و ساخت ویلا در این گونه مناطق ویژگی‌های خاص خودش را دارد از جمله:

۱) بام ساختمان ویلایی به شكل شيبدار ساخته می شود

۲) ايوان در اطراف ساختمان ویلایی جانمایی می شود

۳) شكل ویلا به صورت برونگرا است

۴) نداشتن زيرزمين به علت رطوبت زیاد

۵) برای از بین رفتن رطوبت و استفاده از جريان باد، کف طبقه همکف بالاتر از سطح طبیعی زمین است

۶) به دلیل رطوبت، هوا در فضای ویلایی جریان دارد و از تهویه دو طرفه هوا استفاده می شود

7) دارای پوشش گیاهی وسیع است

 

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

در صورتی که در زمینه تولید و فروش تجهیزات مرتبط با ساختمان و همچنین در زمینه طراحی و ساخت ویلا فعالیت دارید، می توانید تبلیغ خدمات و محصولات خود را در سایت سازه برتر بصورت آگهی دائمی منتشر کنید.

این نوع تبلیغ بصورت آگهی دائمی در سایت منتشر می شود و با توجه به اینکه آگهی‌ها در نتایج گوگل نیز دیده می شوند، مخاطبان زیادی از طریق گوگل وارد سایت سازه برتر شده و آگهی شما را مشاهده می کنند و به این ترتیب می توانید برای جذب مشتریان بیشتر از این روش بهره ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب

نکات مهم طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب

قرار دادن خانه ویلایی بر روی بلندی

در اقلیم معتدل و مرطوب، برای جلوگیری از رسیدن رطوبت زمین به کف خانه ویلایی دو روش به کار می رود. یک روش قرار دادن خانه ویلایی ‌بر روی کف کرسی است که سنگ‌های مستحکمی دارد و برای جلوگیری از رطوبت راه حل خوبی است و روش دیگر جا نمایی خانه ویلایی ‌بر روی پیلوت است؛ به گونه ای که باد از زیر ویلا در جریان باشد. استفاده از گونی، قیر و عایق‌های پلاستیکی مقاوم به رطوبت و آب در زیر بنا، نیز گزینه خوبی است.

 

بالا بردن ایمنی اتاق‌ها

در طراحی ویلا در این گونه مناطق، باید ایوان‌هایی را در اطراف ویلا ساخت که سقف آنها از برخورد باران با دیوارها جلوگیری کند و اتاق‌ها در معرض باران‌های شدید قرار نگیرند. همچنین ایوان‌ها می توانند در فصل تابستان، فضای مناسبی برای دورهمی‌های خانوادگی باشند.

شما می توانید از سایبانی که توسط سقف ایوان‌ها برای پنجره‌ها ایجاد شده است استفاده کنید و در تابستان با باز کردن پنجره‌ها رطوبت داخل ویلا را خارج کنید.

 

نوع مصالح

در این اقلیم، به علت اینکه اختلاف دمای کمی در شبانه ‌روز داریم، احتیاجی به استفاده از مصالحی با ضخامت بالا و سنگین نداریم. بهترین انتخاب برای ساخت دیوارهای ویلا، مصالح سبک و با ضخامت کم هستند. این مصالح اجازه می‌دهند رطوبتی که به عمق دیوارها رخنه کرده است به راحتی در برابر باد و آفتاب خشک شود. در این اقلیم‌ها برای ساخت سازه‌های نمای ویلا به دلیل فرسایش و زنگ زدن سریع فلز، بیشتر از سازه‌های بتنی استفاده می کنند.

اما به صورت کلی در اقلیم‌های معتدل و مرطوب، باید متریال‌هایی را به کار برد که نسبت به اختلاف دمای زمستان و تابستان، ظرفیت حرارتی بالایی داشته باشند و همچنین در مقابل باران و رطوبت زیاد مقاوم باشند، در غیر این صورت ویلای ساخته شده، دچار فرسایش و عوارض جبران ناپذیری می شود.

به دليل حاصلخيزي این اقلیم و وجود جنگل‌ها و كشتزارها و دسترسي آسان به گياهان، استفاده از مصالح نباتي مناسبتر و مقرون به صرفه تر است. در اين مناطق، چوب مصالح پر کاربرد جهت سازه و پوشش بنای ویلا مي باشد. چوب‌ها به دو گروه نرم و سخت تقسيم مي شوند. از چوب سخت به علت مقاومت خوبی که در برابر موريانه و رطوبت دارد، در بخش زيرسازي و پی ساختمان استفاده مي شود و براي ستون‌های نما، تيرهاي اصلي و خرپا از چوب نرم استفاده مي كنند.

نكته مهم در مورد كيفيت چوب، زمان بريدن آن است كه در اين نواحی به طور معمول در زمستان و یا پاییز انجام می شود. از اين رو در اتاق‌های پذیرایی و نمای اصلی ساختمان ویلایی به كار مي رود.

از مصالح نوع سنگي در صنعت ساختمان، مثل سنگ و سفال و خشت نيز در كنار ویلاهای تمام چوب استفاده می شود.

همچنین در اين نوع اقلیم براي متصل کردن اجزا، به جاي استفاده از سيم و میخ‌هاي فلزي، از طناب هاي گياهي استفاده می شود. پر کاربردترين اين طناب‌ها وريس است كه ساخته شده از تاب گياهي است كه مانند پيچك دور درختان مي پيچد. نوع دیگر این طناب‌ها كٌتوس هست که از ساقه‌هاي برنج بافته مي شود. كتوس در مقایسه با وريس ضخيم تر و محکم تر است، از طناب‌هاي گياهي دیگر مي توان به ”لَرَک كولو“ اشاره كرد.

 

اصول طراحی ویلا در اقلیم معتدل

محل ساخت خانه ویلایی

سعی کنید خانه ویلایی را در مرکز حیاط بسازید، تا هوا در اطراف خانه به طور کامل در جریان باشد. جریان هوا، رطوبت دیوار و پی خانه را خشک می کند. همچنین مسیر خوبی برای هدایت آب باران به وجود می آید، که باعث جلوگیری از رسیدن باران به پی خانه می‌شود.

اگر متراژ زمین‌تان کم است و داشتن فاصله مناسب بین دیوار خانه و حیاط امکان‌پذیر نیست توصیه می کنیم تا جایی که می شود دیوارها را کوتاه بسازید تا جریان هوا بتواند به‌ طور مناسبی در گردش باشد. اگر نگران امنیت ساختمان ویلایتان هستید، می توانید از حفاظ‍‌های مخصوص استفاده کنید.

 

ساخت بام‌ها به صورت شیب‌دار

برای حفاظت از سقف ویلا در مقابل بارندگی‌های زیاد، باید سقف را به شکل شیب‌دار بسازید، تا آب باران از سقف به پایین سراریز شود. اگر سقف مسطح را به کار ببرید، به خاطر اینکه شدت باران خیلی زیاد است، سرعت تخلیه آب باران گاهی اوقات از سرعت بارش باران کمتر می شود و این مورد باعث می‌شود وزن سقف بیشتر شود و خطرساز گردد.

 

زاویه تابش خورشید

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در طراحی ویلا با اقلیم معتدل و مرطوب، زاویه تابش نور خورشید می‌باشد. اگر این زاویه به طور مناسب باشد، ویلا نورگیری خوبی دارد. در واقع اهمیت تابش نور خورشید به فصول مختلف سال و اقلیم منطقه بستگی دارد. گرمای نور خورشید در ویلایی با اقلیم معتدل و مرطوب، در زمستان فضای مطبوع و گرمی را فراهم می کند، ولی در فصل تابستان به علت گرمای زیاد، زندگی در ویلا را سخت می کند.

به همین دلیل در طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب، باید حتما محیط‌هایی که نیاز بیشتری به نور خورشید دارند را در سمت جنوب ویلا ساخت و فضاهایی که بهتر است در فصل تابستان به دور از گرمای خورشید باشند را در شمال ویلا قرار دهیم.

برای مثال می توانیم فضاهایی مثل سالن و پذیرایی را در معرض تابش نور خورشید قرار دهیم و از نور حداکثری آن در طی روز بهره ببریم، همچنین با قرار دادن اتاق خواب‌ها در معرض نور باعث ایجاد نشاط صبحگاهی شویم.

ولی بهتر هست که فضاهایی مثل آشپزخانه و سرویس‌ها را درمعرض تابش نور خورشید قرار ندهیم، چرا که باعث ایجاد گرمای زیادی در این فضاها می شود.

 

طراحی پنجره ویلا

برای ساخت پنجره در نواحی معتدل و مرطوب، بهتر است از پنجره‌های کوچکتر و از جنس یو پی وی سی (UPVC) استفاده شود و برای هر پنجره یک عایق پلاستیکی برای محافظت از باران کار گذاشته شود.

 

ضوابط طراحی ویلا در اقلیم مرطوب

عناصر اصلی طراحی ویلا و سازماندهی پلان در اقلیم معتدل و مرطوب

از نظر طراحی اقلیم معتدل و مرطوب، پیش‌بینی سه نوع فضای مختلف برای ویلاهای این منطقه ضروری است: فضای حیاط، فضای داخلی و فضای نیمه‌محصور کنترل شده یا ایوان. در صورتی‌ که سرمایش ساختمان ویلایی توسط سیستم‌های مکانیکی انجام گیرد، پلان ساختمان باید متراکم و فشرده باشد.

اما اگر برای سرمایش ساختمان ویلایی، ایجاد کوران در فضاهای داخلی نیز مورد استفاده قرار گیرد، باید پلان آن گسترده و باز باشد و فضاهای داخلی آن یکپارچه باشد، همچنین باید پنجره‌های آن قابل باز شدن و بزرگ باشد.

کارآمد‌ترین طرحی که در مورد ترکیب استفاده از جریان هوا در ایجاد کوران در فضاهای داخلی و محافظت این فضاها در مقابل بادهای همراه با باران وجود دارد، سرسرای بادگیر است. سرسرای بادگیر، یک راهروی میانی سرپوشیده‌ای با ‌عرض حدود ۲ تا ۳ متر است که در سرتاسر پلان وجود دارد. چنین راهروی می‌تواند حتی در زمانی ‌که سرعت باد خیلی کم است، یا در زمان وزش بادهای همراه با باران، جریان هوای مناسبی را در طول مسیر خود به وجود آورد.

سرسرای بادگیر، می‌تواند ‌شبکه‌های بازشویی داشته باشد که در صورت بسته شدن، باعث جلوگیری از نفوذ باران به‌ محیط داخلی شده، ولی امکان جريان يافتن هوا در این محیط را فراهم کنند.

 

 

نظارت بر اجرای ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب

مرحله ویلاسازی و رنگ ریزی همسو با اقلیم معتدل و مرطوب، همیشه باید زیر نظر یک مهندس ناظر باشد و تیم عملیاتی که برای ساخت ویلا در این منطقه استفاده می کنید باید تیمی متخصص و کاردان باشند.

در هنگام ساخت دیوار ویلا و برای سفت کاری باید بین ستون‌ها و اسکلت، با آجر و بلوک پر شود و بهتر است در بین لایه‌های دیوار از شبکه‌های سیمی بتن مصلح و عایق رطوبتی و صوتی به منظور استحکام و مقاومت سازه در برابر زلزله و سیل و همچنین نفوذ صدا و رطوبت به داخل ویلا استفاده شود و در ضمن این کار باعث مقاومت بیشتر ساختمان ویلایی در برابر ترک خوردن دیوارها می شود، تمام این موارد باید زیر نظر یک مهندس ناظر به درستی انجام شود.

 

 

طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب ایران

اقلیم معتدل و مرطوب در ایران، کم وسعت ترین اقلیم موجود در آن است، سواحل جنوبی دریای خزر به شکل نواری میان رشته کوه‌های البرز و دریای خزر است. این منطقه از جلگه‌های پستی تشکیل شده‌ است که هر چه قدر به طرف شرق پیشروی دارد، اعتدال هوا و رطوبت آن کاهش پیدا می کند. اقلیم معتدل و مرطوب ایران به دو ناحیه زیر تقسیم بندی می شود:

ناحیه جلگه‌ای: که به شکل نوار باریکی در امتداد دریا گسترش پیدا کرده است.

ناحیه کوهستانی شمال رشته کوه البرز: که از درختان جنگلی پوشیده شده است.

 

باید به این نکته مهم توجه کنیم که مصالح به کار برده شده و همچنین فرم و طراحی ویلاها در دو ناحیه کوهستانی و جلگه ای سواحل دریای خزر، به دلیل متفاوت بودن مصالح بوم آورد و شرایط اقلیمی تا حدودی با یکدیگر فرق دارند.

 

ساخت ویلا در اقلیم مرطوب

جمع بندی

انسان‌ها توانسته اند با پیشرفت علم و تکنولوژی به ویلا سازی همسو با اقلیم مناطق بپردازند. طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب، با وجود عوارض طبیعی همچون طوفان، سیل، بارش باران و برف و … کار دشواری است و باید حتما از یک طراح متخصص در این زمینه کمک گرفت. یک طراح با طراحی هوشمندانه و استفاده از مصالح پیشرفته در ساخت ویلا برای اقلیم‌های معتدل و مرطوب، می تواند بستر آرامش را برای ساکنان ویلا فراهم کند.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با اصول طراحی ویلا در اقلیم معتدل و مرطوب آشنا سازیم، امیدواریم که از مطالعه این مطلب رضایت کافی داشته باشید.

اگر تجربه، پرسش و یا پیشنهادی دارید، می توانید در بخش نظرات همین صفحه به ما اعلام کنید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.