اصول اساسی طراحی معماری ویلا (طراحی داخلی و خارجی) - سازه برتر



  طراحی معماری ویلا

اصول اساسی طراحی معماری ویلا (طراحی داخلی و خارجی)

طراحی معماری ویلا، برای داشتن یک محیط لذت بخش و آرام‌بخش در ویلا مساله بسیار مهمی است. اگر در ساخت ویلا، اصول طراحی ویلا رعایت شود، فضای ویلا می تواند آسایش و رفاه بیشتری را برای ساکنان آن تامین کند. طراحی معماری ویلا یک فرآیند تخصصی است که باید به وسیله افراد با تجربه در این زمینه اجرا شود.

افرادی که به عنوان معماران و طراحان ویلا فعالیت دارند، باید با به خوبی با اصول طراحی ویلا و ساخت آن آشنا باشند و دقیقاً از هزینه طراحی ویلا آگاهی داشته باشند و بدانند که چگونه باید تمام مراحل را دنبال کنند.

نتیجه یک طراحی منحصر به فرد و زیبا برای ویلا، دستیابی به فضایی است که بیشتر از آنچه انتظار می‌رود شایسته زندگی ایده آل است.

در این مطلب از سازه برتر، درمورد اصول کلی طراحی معماری ویلا و ویژگی‌های آن صحبت می کنیم، اگر شما هم قصد ساخت یک ویلا با طراحی اصولی و زیبا را دارید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

 

اصول طراحی پلان ویلا

یکی از اصول با اهمیت در طراحی و ساخت ویلا، طراحی پلان ویلا است، در طراحی ویلا باید توجه زیادی به هماهنگی بین فرم و پلان شود، در حالی که توجه به شرایط اقلیمی، تهویه، نورگیری، کاربردی بودن فضاها، عملکرد و ممانعت از پرت شدن فضاها این روند را به چالش می کشد و به یک زمان بندی مناسب برای حل کردن آنها نیاز است. در مراحل طراحی پلان ویلا، قرارگرفتن فضاها با توجه به سطح اشغال مناسب برای آشپزخانه، اتاق خواب‌ها، نشیمن، سیرکولاسیون و... و از یک طرف هماهنگی خوب میان فضاها باید مورد توجه قرار گیرد. مورد دیگر در اصول طراحی پلان ویلا اهمیت به سایت، نحوه قرارگرفتن ساختمان ویلایی، طراحی فضای سبز، هماهنگی میان ساختار سقف و طبقات است که می تواند شیبدار، ساده و یا ترکیبی از هر دو باشد، این موارد از عوامل مهمی هستند که باید توجه زیادی به آنها داده شود.

 

طراحی معماری داخلی ویلا

طراحی معماری داخلی ویلا

یکی از اصلی ترین نکاتی که در اصول طراحی ویلا باید به آن اهمیت داده شود، معماری داخلی ویلا با استفاده از نورپردازی مناسب و سقف‌های مرتفع است. این 2 گزینه، از موارد تاثیر گذاری هستند در طراحی داخلی ویلا باید مورد توجه واقع شوند. همچنین طراحی دیوار های داخلی ویلا باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که نقش جدا کنندگی داشته باشد، به شکل هنرمندانه طراحی شود تا بتوان از آن استفاده‌های دیگری هم کرد. از نکات دیگری که در طراحی داخلی ویلا باید به آنها توجه شود، موارد زیر هستند:

 

انتخاب رنگی که برای طراحی داخلی ویلا مناسب باشد

استفاده از رنگ‌های مناسب برای طراحی ویلا بسیار مهم است. دانستن ترکیب درست رنگ‌ها بر طراحی داخلی ویلا تاثیرگذاراست. بعضی از طراحان داخلی، با ترکیب رنگ‌های پر رنگ و تیره با هم جلوه زیبایی به ویلا می دهند. این مسئله باعث می شود صاحب ویلا مجبور نشود که از یک رنگ تبعیت کند. برای طراحی ویلا در قسمت نمای داخلی باید رنگ‌هایی را استفاده کرد که مکمل هم باشند یا شرایط را در حالت متعادل قرار دهند. بهترین روش انتخاب رنگ‌ها از پالت رنگی است. سعی کنید در طراحی معماری ویلا، رنگ‍‌هایی را به کار ببرید که آرامش‌بخش باشد و احساس لذت بخشی را برای شما به وجود بیاورد.

 

استفاده از نورپردازی در طراحی معماری داخلی ویلا

یک طراح و معمار حرفه‌ای، باید بداند که در کدام بخش‌های ویلا باید چه سبکی از نور پردازی را به کار برد. ویلاهایی که دارای زیباترین نورپردازی هستند، ظاهری شفاف و سبک دارند.

وجود نورهای مخفی در قسمت دیواره خارجی ویلا و چراغ‌های دیواری که در نمای بیرونی و حیاط محوطه به کار می روند، همچنین نورافکن‌های بزرگ و کوچک یا چراغ‌های کم نور رنگی که در تراس یا بالکن نصب می‌شوند، از جمله المان‌هایی است که برای نور پردازی ویلا استفاده می شوند.

 

طراحی داخلی معماری ویلا با استفاده از الگوها و بافت‌ها

توجه به حجم‌های هندسی و چند ضلعی‌ها یا خطوط مورب، شکسته یا منحنی در به کار گیری الگوها و بافت‌ها اهمیت زیادی دارد.

بافت‌ها و الگوها در ویلا، نمای خارجی و داخلی را زیباترمی کند. در دکوراسیون داخلی ویلا می توان کفپوش‌ها، لوازم تزئینی، دیوارکوب‌ها و اشیای دیگر را به شکلی منحصر به فرد انتخاب کرد. همچنین در طراحی معماری داخلی ویلا، توجه کردن به بافت سنگ، چوب، شیشه و فلز یا ترکیب آن‌ها باعث تنوع طراحی ویلا می شود.

 

نحوه قرار گیری پنجره‌ها در طراحی داخلی ویلا

در طراحی داخلی ویلا، باید به موقعیت قرارگیری پنجره‌ها، میزان نور طبیعی که وارد ساختمان ویلایی می‌شود و همچنین اندازه و ابعاد پنجره‌ها دقت کرد. برای مثال بعضی از ویلاهای مدرن در شمال،از پنجره‌های شیشه ای با قاب آلومینیوم و باریک در صنعت ساختمان استفاده می کنند که به صورت وسیعی از سقف تا کف هستند و این نوع ویلاها بسیار پر نور می شوند.

ولی در ویلا جنگلی، بیشتر پنجره‌هایی از جنس چوب به کار می برند و طرح‌های شیک و خلاقانه‌تری دارند.

 

استفاده از انباری در طراحی داخلی معماری ویلا

در اغلب طراحی‌های ویلا، انباری را طراحی و اجرا می کنند‌ که برای ذخیره کردن اشیا و لوازم استفاده می شود. فضای ذخیره‌سازی، می‌تواند کابینت‌ها و طبقه‌ها برای نگهداری لوازم آشپزخانه؛ کتاب‌ها، پرونده‌ها و یا کمد لباس باشد.

 

 معماری داخلی ویلا

طراحی درست چیدمان مبلمان و لوازم تزیینی در معماری داخلی ویلا

اگر طراحی ویلا درست انجام شود، فضای کافی و مناسب برای چیدمان مبلمان حتماً به وجود خواهد آمد. برای طراحی مبلمان می توان از انواع جنس‌های چوبی، پلاستیکی، پارچه ای و فلزی استفاده کرد، انتخاب نوع مبلمان و رنگ آن در طراحی داخلی ویلا، بستگی به سبک طراحی ویلا دارد.

از دیگر المان‌ها برای طراحی داخلی ویلا، توجه کردن به وسایل ‌تزئینی است. دیوارکوب‌ها، قفسه‌ها، گلدان‌ها، یک صندلی در نزدیکی ورودی ویلا، صندلی راحتی در بالکن و حتی محوطه سازی ویلا، از عناصر طراحی داخلی ویلا است.

 

نحوه طراحی سالن غذا خوری در ویلا

برای محل غذاخوری در طراحی یک ویلا باید یک بخش مجزا طراحی شود. طراح ویلا باید تصمیم بگیرد که این سالن یک فضای معمولی باشد یا این که یک اتاق شام لاکچری! همچنین در طراحی سالن غذا خوری باید فضای مناسب برای چیدمان صندلی‌ها، میز ناهارخوری و وسایل مربوط به غذا خوردن هم ایجاد شود. دکوراسیون و طراحی داخلی این بخش باید همراه با رنگ‌هایی باشد که در زمان غذا خوردن آرامش بیشتری را برای افراد ایجاد کند.

 

طراحی داخلی اتاق خواب در ویلا

داشتن فضای مناسب برای چیدمان تخت و مبلمان، طراحی فضایی برای نصب سیستم‌های روشنایی، لامپ‌های مخفی یا آباژور و حتی یک جای مناسب برای یک حمام اختصاصی در داخل اتاق خواب، جزو مهمترین نکات طراحی داخلی اتاق خواب برای ویلا است.

طراحی داخلی بعضی از ویلاهای لاکچری به گونه ای است که، در اتاق خواب یک استخر شنا، جکوزی دارای آب گرم و یک وان هم تعبیه می شود.

 

طراحی داخلی آشپزخانه در ویلا

آشپزخانه می‌تواند طرح‌های گوناگونی داشته باشد. آشپزخانه اپن برای بیشتر ویلاها به کار می رود، اما بعضی از انواع آشپزخانه به صورت طراحی مدرن درست می‌شوند و بخش اپن آشپزخانه در واقع، یک کانتر است که از مصالح با کیفیت درست شده است و با گذاشتن صندلی‌های اپن در کنار آن تزیین می شود.

همچنین توجه کردن به نورپردازی آشپزخانه باعث زیبایی آن می شود. در طراحی داخلی ویلا جای دقیق سینک ظرفشویی و کابینت‌ها هم باید حتما مشخص شود.

 

طراحی داخلی ویلا در قسمت سرویس بهداشتی و حمام

حمام و سرویس بهداشتی در ویلاها از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از ویلاهای لاکچری در هر طبقه یا هر قسمت یک سرویس بهداشتی مجزا دارند. به طور مثال، طراحی ویلا دوبلکس و طراحی ویلا تریپلکس به همراه یک حمام و سرویس بهداشتی در هر طبقه اجرا می‌شود. با توجه به فضایی که در ویلا قرار دارد، می‌توان مساحت حمام و سرویس بهداشتی را گسترش داد.

بهتر است برای سرویس بهداشتی و حمام با طرح های مدرن، از کاشی سرامیکی، نمای شیشه‌ای، کابینت هایی به رنگ روشن استفاده کرد. به طور کلی برای این قسمت از ویلا، رنگ های سفید، خاکستری، بژ، کرمی یا رنگ های تیره نظیر سبز و قهوه ای پر طرفدارتر هستند. اگر به نمای ویلاهای لاکچری نگاه کنید از نحوه طراحی حمام و سرویس بهداشتی شگفت‌زده می‌شوید!

 

معماری و طراحی فضای خارجی ویلا

پس از اینکه طراحی بخش های داخلی ویلا همانند ورودی، دستشویی و حمام، اتاق خواب ها و دیگر بخش های درونی کامل شد، حالا نوبت به طراحی فضای خارجی و اجرای آنچه نیاز بود می رسیم. هدف از استفاده از فضای بیرونی ویلا، استفاده از هوای آزاد و لذت بردن از فضاهای سرسبز و دل نشینی است که در منطقه وجود دارد. بنابراین طراحی فضای خارجی ویلا باید به شکلی باشد که مورد رضایت ساکنان قرار گیرد و برای آن ها کاربرد داشته باشد. قرارگیری و تعبیه صحیح عناصری مثل آلاچیق، منقل یا باربیکیو، استخر، پاسیو و غیره، از مهم ترین موارد در اصول طراحی ویلا و معماری نمای خارجی ویلا می باشد که تاثیر زیادی در چشم انداز ویلا نیز دارد.

 

تبلیغات پیمانکاری ساختمان در سازه برتر

در صورتی که در زمینه طراحی و ساخت ویلا و یا فروش تجهیزات و مصالح مربوط به آن فعالیت دارید، می توانید تبلیغات خود را در سایت سازه برتر منتشر کنید تا مخاطبان این نیز با شما آشنا شوند و بتوانند بدون واسطه از خدمات و محصولات شما استفاده کنند.

توجه داشته باشید که آگهی شما برای همیشه در سایت سازه برتر نمایش داده می شود و از سایت حذف نخواهد شد و همین موضوع باعث می شود که مخاطبان و مشتریان زیادی از طریق جستجو در گوگل، به آگهی ساختمانی شما در سازه برتر مراجعه نمایند و با شما آشنا شوند و از خدمات و محصولات شما استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و ثبت سفارش روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات پیمانکاری ساختمان

 

طراحی داخلی و خارجی ویلا

تفکیک فضاها در طراحی داخلی و خارجی ویلا

نقشه هر ویلا، نشان دهنده تمام قسمت‌های آن است. یکی از موارد مهمی که در اکثر اوقات طراحان با آن درگیرهستند، این است که بخش‌های مختلف را در کجای طراحی نقشه قرار دهند. قرار دادن بخش‌های گوناگون ویلا، به مقدار متراژ زمین و همچنین کاربردهای آن بستگی دارد. در واقع نقشه را باید به گونه ای طراحی کرد که از قسمت ورودی ویلا تا بخش‌های مورد نیاز شما در محوطه و همچنین بنای مفید بتوان یک ارتباط معنا دار حرکتی و بصری را به وجود آورد.

اصول طراحی معماری ویلا، به همین موارد اشاره دارد و هدف آن ایجاد یک پلان با بهترین عملکرد است. طراحی و اجرای یک پلان باید بتواند تمام بخش‌ها را با ورودی ویلا در تعادل کامل قرار دهد، که این کار بسیار سختی است و در اصول طراحی پلان ویلا باید به آن توجه زیادی شود. این تعامل باید بتواند در سبک‌های طراحی نما، طراحی محوطه سازی ویلا و نقشه معماری ویلا شما از یک سبک خاص پیروی کند. برای نمونه ویلاهایی که به سبک کلاسیک طراحی و ساخته می شوند، از طراحی دکوراسیون داخلی گرفته تا نمای اصلی ویلا، باید به طور کامل از این سبک طراحی دکوراسیون پیروی کنند.

 

اصول طراحی ورودی و راهرو در ویلا

راهروها و در ورودی به دلیل این که اولین جایی هستند که میهمانان و ساکنان ویلا با آن رو به رو می شوند، بنابراین جزو فضاهای خیلی مهم به شمار می روند و باید حس دعوت کنندگی خوبی را با فرم یا متریال‌های مورد استفاده و نورپردازی به وجود آورند، همچنین طراحی این قسمت می تواند ارزش‌های کل خانواده و ساکنان ویلا را نشان بدهد.

طراحی فضای ورودی، قبل از رسیدن به بنا از خارج ویلا خیلی مهم است. ورودی ویلا باید ضمن تامین دسترسی مناسب به ویلا, فضای داخلی ویلا را از فضاهای عمومی دیگر جدا کند و امکانات مربوط به ورود، درآوردن کفش، تعویض لباس، امکان مشایعت و استقبال را به وجود آورد. همچنین باید راحت و زیبا باشد، فضاهای بلا استفاده نداشته باشد و در شرایط اقلیمی نامناسب باعث جلوگیری از نفوذ گرما، سرما و گرد و غبار بشود. ورودی راهرو باید دسترسی ساده به پذیرایی، نشیمن، آشپزخانه و پله های طبقات داشته باشد.

 

 

نکاتی که در طراحی معماری ویلا باید به آن توجه کرد

۱. اقلیم منطقه

۲. زاویه تابش خورشید

۳. شدت و جهت وزش باد

۴. نوع بافتی که در شهرسازی استفاده شده

۵. قوانین شهرداری برای ساخت ویلا

۶. افرادی که می خواهند از ویلا استفاده کنند

 

 

پیش بینی تأسیسات مورد نیاز در مراحل طراحی ویلا

۱ـ سیستم سرمایش مناسب

۲ـ سیستم گرمایش مناسب، با به کارگیری سیستم گرمایش از کف و خورشیدی

 ۳ـ سیستم ایمنی مناسب

۴ـ آبیاری قطره ای هوشمند

۵ـ موتورخانه و پمپ و جانمایی آن

۶ـ استفاده از نورپردازی هوشمند برای داشتن امنیت و بازده بیشتر

۷ـ ساخت اتاق سرایداری

۸ـ طراحی و ساخت انبار برای وسایل باغداری

 

طراحی ویلا

هزینه طراحی ویلا

هزینه‌ طراحی ویلا، بستگی به عوامل زیادی دارد، که آگاهی از این موارد می‌تواند در قیمت طراحی و ساخت ویلا موثر باشد، از عوامل تاثیرگذار در برآورد قیمت طراحی ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

سبک طراحی

متریال استفاده شده در طرح

موقعیت جغرافیایی

سطح اشغال ویلا به کل زمین

اقلیم غالب

طراحی دکوراسیون داخلی

طراحی پلان

متراژ ویلا

 

 

جمع بندی

یک ویلا محیطی برای بهبود کیفیت زندگی و تسکین روحی افراد است که باید از نظر امکانات،هم تراز ساختمان‌های شهری باشد و اصول طراحی معماری ویلا در آن به طور کامل رعایت شود تا در زمانی که افراد قصد استفاده از این مکان را دارند دچار محدودیت و مشکلات رفاهی نشوند.

به همین دلیل باید نسبت به طراحی ویلا اهمیت زیادی داد، چه در قسمت طراحی فضای بیرونی ویلا و چه در طراحی فضای داخلی آن، در واقع هرچه یک ویلا، زیباتر طراحی شده باشد، هنگام فروش نیز، مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب می‌کند.

در این مطلب اصول طراحی معماری داخلی و خارجی ویلا را توضیح دادیم تا شما بتوانید با توجه به آن یک ویلای منحصر به فرد و زیبا داشته باشید. شما عزیزان می توانید در پایین همین صفحه، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.