اجرای تاسیسات ویلا چگونه است؟ تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ویلا - سازه برتر



اجرای تاسیسات ویلا چگونه است؟

اجرای تاسیسات ویلا و اجرای آن بسیار مهم است. به طور کلی تاسیسات ویلا، جزو مهمترین بخش‌ها در زمینه طراحی و اجرای ویلا می‌باشد. تاسیسات ساختمان ویلایی، به دو بخش تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی تقسیم می‌شود و شامل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تهویه مطبوع، برق، آب، گاز، فاضلاب و غیره است.

در واقع طراحی و اجرای اصولی هر چه بهتر تاسیسات ویلا، باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود و زندگی مطلوب و راحت تری را برای افراد فراهم می‌کند.

حال می خواهیم در این مقاله از سازه برتر، بیشتر در مورد اجرای تاسیسات ویلا از جمله تاسیسات الکتریکی و مکانیکی آن صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

 

تاسیسات ویلا

عواملی که در اجرای تاسیسات ویلا تاثیر گذارند

شرایط معماری ویلا، شرایط اقلیمی، فیزیک و نحوه ساخت و اجرای ویلا در تاسیسات به خصوص تاسیسات مکانیکی خیلی مهم هستند.

تاسیسات ویلا بخش جدایی ناپذیر و با اهمیت در طراحی و ساخت ویلا است و باعث ایجاد شرایط بهتر برای زندگی می‌شود. نقشه کشی و اجرای تاسیسات ویلا باید به وسیله معماران و مهندسان خبره و ماهر طراحی شود و پس از آن باید کاملا اصولی و براساس نقشه‌های مهندسی و معماری دقیقا اجرا شود.

عدم طراحی درست و اصولی تاسیسات ویلا باعث می شود، در درجه اول ایمنی ویلا به شدت به خطر افتد و مهم تر از همه جان و مال ساکنین ویلا را تهدید خواهد کرد، همچنین عدم طراحی و اجرای درست تاسیسات ویلا، نمی تواند ضامنی برای افزایش طول عمر ساختمان شود. حتی باعث تحمیل هزینه‌های گزاف و در شرایط بحرانی بازسازی ویلا را به دنبال خواهد داشت. بنابراین ضروری است، در زمان ساخت یا بازسازی ویلا برای جلوگیری از مشکلات در آینده هزینه و وقت بیشتری را به این بخش اختصاص دهیم.

 

 

چه مواردی می توانند به ما در تشخیص وضعیت تاسیسات ویلا کمک کنند؟

با توجه به مهمترین نکات در اصول تاسیسات، تا حدودی می توانید نسبت به وضعیت تاسیسات ویلایتان آگاه شوید. نکاتی که باید در تشخیص وضعیت تاسیسات ویلا، آنها را بررسی کنید شامل موارد زیر است:

بررسی موقعیت و زاویه نصب شیرهای مخلوط

موقعیت نصب روشویی

موقعیت نصب رادیاتورها و تراز بودن آن در تمام زاویه‌ها

موقعیت نصب کاسه توالت فرنگی و ایرانی (ارتفاع و فاصله نصب نسبت به دیوار)

نصب و دسترسی راحت به شیرهای قطع کن آب

 

به صورت کلی طراحی و اجرای تاسیسات ویلا، به دو بخش مکانیکی و الکتریکی تقسیم می شود که در ادامه در مورد هر یک از آنها توضیحاتی خواهیم داد:

 

تاسیسات مکانیکی ویلا چیست؟

تاسیسات مکانیکی ویلا چیست؟

یکی از تاسیسات ساختمانی خیلی مهم، تاسیسات مکانیکی است، طوری که ایجاد هرگونه مشکل در آن می تواند اثرات جدی و مخرب را به دنبال داشته باشد. در واقع هدف اصلی و مهم تاسیسات مکانیکی، تامین گرمایش و سرمایش، آبرسانی به تمام طبقات، تهویه مناسب و مطلوب هوا، تامین آب سرد و گرم ویلا است.

تاسیسات مکانیکی ویلا عبارتند از:

تاسیسات گازرسانی

تاسیسات حرارتی (سرمایشی و گرمایشی)

تاسیسات آتش نشانی(اطفاء حریق)

تاسیسات بهداشتی(آب و فاضلاب)

تاسیسات تهویه هوا

تاسیسات استخر (سونا-جکوزی)

تاسیسات آبنما و فواره

تاسیسات سیستم بخار

تاسیسات آسانسور و پله برقی

تاسیسات درمانی

 

در ادامه به توضیح هر کدام از این موارد می پردازیم:

تاسیسات گاز رسانی و لوله کشی ویلا

تاسیسات گازرسانی و لوله کشی، نقش بسزایی در تامین آسایش و رفاه ساکنین ویلا دارد، به همین دلیل باید اهمیت ویژه ای به این قسمت داد و با دقت خاصی روی آن تمرکز کرد. تمام طراحی‌ و اجرای لوله کشی و انشعابات گاز، باید براساس قوانین و مقررات و استانداردهای شرکت گاز و سازمان نظام مهندسی تایید و سپس اجرا شود. همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید، نحوه لوله کشی گاز با توجه به نوع کاربری سازه متفاوت است.

 

تاسیسات حرارتی (سرمایشی و گرمایشی) ویلا

امروزه سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تجهیزات ثابت و اصلی در زندگی ما هستند. سیستم‌های گرمایشی را می‌توان به شکل‌های گوناگونی مشاهده کرد، مانند شوفاژخانه‌ها در ساختمان‌های قدیمی‌ و یا به صورت پکیج در ویلا‌های جدیدتر، البته در برخی از ویلا‌ها انواع هیتر هم وجود دارند، جدیدا یکی از پرکاربرد ترین سیستم‌های گرمایشی که، برای طراحی ساختمان ویلایی استفاده می‌شوند، سیستم گرمایش از کف می‌باشد. شیوه کار با این سیستم به این گونه است که به وسیله لوله‌های گرماده که در سطح زمین و به صورت زیرکار نصب شده است کف خانه را گرم می‌کند.

سیستم‌های سرمایشی در انواع گوناگونی، مانند انواع کولر‌های گازی و اسپیلت‌ها و کولر‌های آبی معمولی یا به صورت هوشمند و حتی در برخی از مراکز اداری، به صورت هواساز‌ و فن وجود دارند. اهمیت تاسیسات سرمایشی در تابستان‌ها بسیار واضح تراست، بنابراین بهتر است در زمان خرید این لوازم و تجهیزات از برندهای معتبر دنیا استفاده کنید و از ایجاد هزینه‌های احتمالی و تعمیرات در آینده جلوگیری کنید.

 

تاسیسات آتش نشانی ویلا

طراحی و استفاده از تاسیسات آتش نشانی ویلا، امری ضروری است. با به کارگیری این نوع سیستم از هرگونه حوادث آتش سوزی و خطرات آن جلوگیری می شود. به این نوع از تاسیسات سیستم‌های اطفا حریق هم گفته می شود. در این نوع تاسیسات در بیشتر نقاط ویلا لوله‌هایی استفاده شده که اصطلاحا به این محل‌ها، نقاط امن گفته می‌شود. لوله‌های بکار رفته در تاسیسات آتش نشانی در دو نوع فلزی و پلاستیکی وجود دارند که اغلب در تاسیسات آتش نشانی ویلاها از لوله‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

نحوه کار این سیستم‌ها، به این گونه است که سنسور‌ها با آگاهی و دریافت اولین علائم آتش سوزی فعال می‌شوند و ابتدا لوله‌های آب ساختمان را باز کرده و سپس به صورت خودکار و اتوماتیک به مراکز آتش نشانی تماس گرفته و وقوع حادثه را اطلاع می دهد. همچنین می‌توانید از طریق پنل‌هایی که در نقاط مختلف ویلا طراحی و نصب شده اند، برای متوقف کردن این فرایند استفاده کنید.

 

تاسیسات بهداشتی ویلا

تاسیسات بهداشتی ویلا (آب و فاضلاب)

یکی از پیچیده ترین‌ و با اهمیت ترین تاسیسات ساختمان، تاسیسات آب و فاضلاب ویلا است. برای اجرای این امر باید به دنبال افرادی متخصص و مجرب باشیم. چند مسئله در این نوع سیستم وجود دارد که باید به بهترین شکل ممکن و طبق اصول و استاندارد‌ها اجرا شود، مانند سیستم آب رسانی که به دو بخش آب سرد و آب گرم تقسیم می شود و دوم بحث فاضلاب ویلا است.

از این رو در تاسیسات آب و فاضلاب، یک شبکه با لوله‌های موازی با عملکرد مخالف وجود دارد، به صورتی که سیستم فاضلاب رو به پایین و سیستم آب رسانی رو به بالا و مخالف یکدیگر در حرکت هستند. در لوله‌های آب گرم و سرد هم به همین شکل لوله‌ها به طور جدا گانه هریک وظیفه آب رسانی را انجام می‌دهند.

 

تاسیسات تهویه مطبوع هوا برای ویلا

یکی از مراحل مهم اجرای تاسیسات مکانیکی ویلا، انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش و تهویه هوا می باشد.

قبل از گرفتن این تصمیم مهم، علاوه بر سرد یا گرم بودن منطقه، باید به مقدار رطوبت هوای منطقه در طول سال هم توجه کرد. در صورت نزدیکی با دریا، جنگل یا رودخانه، پروژه در منطقه ای با رطوبت نسبی بالا قرار دارد و در غیر این صورت پروژه احتمالا در منطقه ای خشک قرار می گیرد.

هر منطقه ای دارای شرایط آب و هوایی متفاوتی است و بهتر است که سیستم تهویه هوا مطابق با وضعیت آب و هوای هر منطقه طراحی شود. برای نمونه مناطق زیر هر کدام دارای شرایط آب و هوایی مختلفی هستند:

منطقه کویری یا گرم و خشک (زمستان سرد و خشک و تابستان گرم و خشک) مثل یزد یا شیراز

منطقه سرد (زمستان بسیار سرد و تابستان معتدل) مثل تبریز، کردستان یا کرمانشاه

منطقه مرطوب و گرم (تابستان بسیار شرجی و گرم، زمستان معتدل و مرطوب) مثل بندرعباس، اهواز و جزایر جنوب کشور از جمله کیش و قشم

منطقه معتدل و مرطوب (تابستان معتدل اما شرجی، زمستان نسبتا مرطوب و سرد) مثل شمال کشور استان‌های مازندران، گرگان و گیلان

 

علاوه بر کنترل دمای هوا، کنترل رطوبت نسبی هوا هم از مزایای سیستم تهویه مطبوع است. آسایش انسان در هوای بسیار مرطوب یا بسیار خشک مختل می شود، حتی اگر دمای هوا مناسب باشد.

 

تبلیغات ساختمانی سازه برتر

در صورتی که در زمینه تولید و فروش تجهیزات مرتبط با ساختمان از جمله تاسیسات آن، فعالیت دارید، می توانید تبلیغات خود را در سایت سازه برتر بصورت آگهی دائمی منتشر کنید.

همچنین مجموعه تبلیغاتی سازه برتر می تواند در زمینه طراحی و اجرای تبلیغات گسترده در سطح اینترنت، همراه شما باشد و محصولات شما را به علاقمندان و مشتریان معرفی کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت آگهی دائمی در سایت سازه برتر و همچنین روش‌های اجرای تبلیغات گسترده در اینترنت، می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

 

انتخاب تاسیسات آبنما

انتخاب تاسیسات مناسب برای آبنما

تاسیسات آبنما مانند محافظ‌های گردش آب، پمپ آب و همین طور محل‌های تخلیه آب، یکی از اصلی‌ترین موارد در انتخاب آبنمای مناسب هستند. تجهیزات آبنما را طوری انتخاب می‌کنند که حداقل امکان خرابی را در پی داشته باشد.

 

تاسیسات استخر، سونا و جکوزی

به کنترل اتوماتیک مواد شیمیایی در انواع آبنما، آب فواره و گرم کننده در داخل استخر، سونا و جکوزی اشاره دارد. این نوع تاسیسات با توجه به نوع امکاناتی که وجود دارد، می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد. پس از ساخت استخر، سونا و جکوزی باید اجرای تاسیسات آنها با دقت زیادی انجام شود، چرا که استفاده از این امکانات بسیار زیاد است.

 

تاسیسات پله برقی و آسانسور

به انواع تجهیزات شامل کابین، راه پله، وزنه تعادل، الکتروموتور و انواع تابلوهای برق، تاسیسات آسانسور و پله برقی گفته می شود که اجرای آن باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام گیرد.

 

تاسیسات درمانی

از سیستم تاسیسات درمانی در ویلا، می توان به انواع گازهای طبی مانند اکسیژن، نیترو اکساید، دی اکسید کربن، هوای فشرده به همراه سیستم خلاء اشاره کرد.

 

تاسیسات سیستم‌های بخار

منظور از این تاسیسات، سیستم مربوط به لوله کشی بخار و انشعابات آن است که می‌تواند شامل شیرآلات کاهنده و کنترل فشار، تله‌های بخار و … باشد.

 

تاسیسات الکتریکی ویلا چیست؟

تاسیسات الکتریکی ویلا چیست؟

تاسیسات الکتریکی، شامل سیستم اطفاء حریق، روشنایی و … می‌باشد. همچنین رعایت تمام نکات ایمنی، در تاسیسات الکتریکی موضوع خیلی حیاتی ‌است. سیستم‌های برق، در تاسیسات الکتریکی باید به کمک یک مهندس برق طراحی شود، ولی دانستن اطلاعاتی مانند خروج و محل توزیع برق و کلیدها و محل نصب تجهیزات روشنایی، برای مهندسان معمار و طراح ضروری است تا بتوانند عملکرد آنها را بررسی و کنترل کنند.

 

تاسیسات الکتریکی ویلا شامل موارد زیر است:

اجرای سیستم‌های ایمنی برای ویلا

نوع روشنایی‌ها و چراغ‌ها، بسته به فضاهای مختلف ویلا

بررسی سیستم‌های صوتی، شبکه و تلفن

نصب و اجرای سیستم‌های امنیتی و اعلام حریق

کنترل روشنایی (هوشمند یا سنتی)

برآورد و چگونگی تامین و توضیح برق عادی و اضطراری ویلا

هوشمندسازی سیستم‌های مختلف تاسیسات ویلا

 

نکات مهم در انتخاب سیستم تاسیساتی ویلا

نکات مهم در انتخاب سیستم تاسیساتی مناسب برای ویلا

امروزه فعالان در عرصه صنعت ساختمان تلاش می کنند با خلاقیت و نوآوری و توجه به نکاتی که در انتخاب سیستم تاسیساتی مناسب، تاثیر گذار است، بهترین سیستم تاسیساتی را برای ساخت ویلا به کار ببرند.

یکی از عوامل موثر در انتخاب سیستم تاسیساتی مناسب، توجه به اقلیم مورد نظر از نظر آب و هوا و میزان رطوبت هوا می‌باشد. می‌دانیم که سیستم‌های تهویه، در بیشتر موارد، سرمایش و گرمایش را هم کنترل کرده و بر عهده دارند. در اینجاست که مواردی از قبیل حجم رطوبت، دما و فشار باید کنترل شده تا سیستم مورد نظر بازدهی بالا و خوبی داشته باشد.

برای انتخاب سیستم تاسیساتی برای ویلا، ابعاد و اندازه ساختمان، اتاق‌ها، نشیمن و در حالت کلی ابعاد کلی فضا، اهمیت دارد. هر چه قدر ویلا بزرگ‌تر باشد به سیستم وسیع‌تر و پیشرفته تری هم برای حل مسائل تاسیساتی خود نیازمند خواهد بود. اکثر ویلاهای لوکس، از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند.

نکته ای که درمورد استفاده از سیستم‌های مرکزی برای ویلا وجود دارد، این است که نباید از ارتعاش دستگاه و سر و صدای آن غافل شد. به مشخصات فنی دستگاه باید توجه کرد و محل نصب آن را هم تعیین کرد.

و اما مسئله قیمت و هزینه! که عاملی مهم و تعیین کننده در انتخاب یک نوع سیستم تاسیساتی برای ویلا است. پیشرفته‌تر بودن یک دستگاه اغلب به معنای گران‌تر بودن آن است، پس باید با توجه به بودجه و منبع مالی خود، بهترین دستگاه را انتخاب کرد و از آن استفاده کرد.

از طرفی، باید به نگهداری درست از یک سیستم تاسیساتی توجه کرد. اگر می‌خواهید سیستم تاسیساتی شما در زمان طولانی پاسخ‌گوی نیازهای شما باشد، باید مراقبت‌های مورد نیاز در رابطه با آنها را انجام دهید.

 نکته دیگر بهینه‌سازی انرژی در بیشتر سیستم‌های تاسیساتی مورد استفاده در انواع ویلا است. ولی بررسی سیستم‌ها به صورت دوره‌ای هم از الزامات است. در طول زمان ممکن است این سیستم‌ها مستهلک شده باشند، به طور کلی هر ۵ تا ۱۰ سال یک ‌بار، باید سیستم‌ها را بررسی کرد.

 

 

جمع بندی

امروزه هوشمندسازی سیستم‌های مختلف تاسیسات ویلا بسیار مهم است. هوشمند کردن سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم‌های بهداشتی، سیستم روشنایی و… علاوه بر اینکه باعث افزایش بازده انرژی می‌شود، همچنین هدر رفتن انرژی را خیلی کاهش می‌دهد، هوشمند سازی سیستم تاسیسات ویلا، برای شما این امکان را به وجود می آورد، تا به کمک پلتفرمی با توجه به نیاز‌هایتان از این تکنولوژی استفاده کنید، به صورت کلی کاربر می تواند از طریق این تکنولوژی، بر عملکرد تمامی ‌سیستم‌های مکانیکی و الکتریکی نظارت داشته باشد.