از سیر تا پیاز ساندویچ پانل | مرکز پانل - سازه برتر



از سیر تا پیاز ساندویچ پانل | مرکز پانل

یکی از دلایل شناخت ساندویچ پنل‌ها به اهمیت ساخت‌وساز در دوره کنونی باز می‌گردد. حتماً اصطلاح ساختمان‌های کاغذی زیاد به گوشتان خورده است؛ در دوره‌ای که با سیل عظیمی از جمعیت‌های کوچ کرده به سمت تهران و کلان‌شهرها مواجه هستیم چه سازندگان ساختمان‌های شهری و چه صنعتی قصد دارند تا در کمترین زمان ممکن سازه خود را بنا کنند و از آن بهره‌برداری کنند. برخی هم به دلیل افزایش لحظه‌ای قیمت مصالح به‌ناچار باید سرعت ساخت‌وساز را زیاد کنند. اما آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که بشر امروزی که برای تمامی مسائل و نیازها راه حلی پیدا کرده است و آن را در قالب یک تکنولوژی جدید به بازار عرضه کرده، برای این مسئله چه تدابیری اندیشیده است؟

قطعاً نحوه ساخت‌وساز با مصالح و ماشین‌آلات امروزی تفاوت زیادی با گذشته دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بهترین مصالح ساخت‌وساز که تا کنون مشکلات زیادی در فرایند ساخت‌وساز را حل کرده است با شما به اشتراک بگذاریم.

نام ساندویچ پانل در وهله اول تداعی‌کننده ساندویچ خوراکی است؛ اما ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل یک نوع مصالح ساختمانی است که شکل ظاهری و ساختار آن به‌مثابه ساندویچ است به همین دلیل به این اسم نام‌گذاری شده است.

ساندویچ پانل تقریباً از سال 1370 وارد بازار ایران شده است و باگذشت سی و اندی سال دیگر در بین مصالح ساختمانی یک غریبه نیست.

ساندویچ پانل چیست: ساندویچ پانل مثل ساندویچ از 3 لایه اصلی تشکیل شده؛ دولایه بیرونی که به لحاظ نوع متریال همسان و یک‌شکل بوده و از جنس ورق فلزی است. لایه میانی نیز از جنس فوم بوده که یک‌لایه عایق محسوب می‌شود. لایه میانی توسط چسب‌های مخصوصی به ورق‌های بیرونی متصل می‌شود.

شاید تا به اینجا تصور کنید؛ یعنی با همین ساختار ساده یک ساختمان می‌سازند؟ در پاسخ باید بگویم بله. به ساختار ساده و سبک این سازه‌ها نگاه نکنید. ساندویچ پنل‌ها مقاومت فیزیکی بسیار زیادی دارند و ضدضربه هستند. گذشته از آن ساندویچ پانل‌ها در برابر عوامل مختل‌کننده‌ای مانند رطوبت، حرارت و صوت عایق است. در حقیقت یک ساندویچ پانل 4 سانتی به‌اندازه یک دیوار آجری 50 سانتی عایق است.

اما امتیاز ساندویچ پانل‌ها به همین‌جا ختم نمی‌شود. ساندویچ پانل‌ها وزن بسیار سبکی دارند همین وزن سبک سبب افزایش سرعت ساخت‌وساز و سهولت در حمل‌ونقل می‌شود، ضمن اینکه وزن کلی ساختمان نیز کاهش پیدا می‌کند که این امر در هنگام خطرات غیر مترقبه‌ای مانند زلزله یا آتش‌سوزی یک مزیت بسیار مهم است.

مشخصات فنی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها به‌صورت کلی در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و تولید می‌شوند. یعنی ساندویچ پانل دیواری و سقفی به لحاظ نوع متریال یکی هستند؛ اما از لحاظ شکل ساختاری تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. ساندویچ پانل‌های دیواری را معمولاً به شکل صاف، طرح‌دار، کام و زبانه یا پیچ مخفی طراحی می‌کنند. اما ساندویچ پانل‌ سقفی از آن جایی که یک پوشش مستقیم در معرض باد و بارش است به شکل گام دار طراحی می‌کنند تا مقاومت خمشی سازه را افزایش دهند. ضمن اینکه این سازه‌ها به شکل اورلپ طراحی می‌شوند به‌گونه‌ای که لبه یک پانل بر روی پانل کناری قرار می‌گیرد در نتیجه سبب درزبندی و آب‌بندی بهتر پنل‌های سقفی می‌شود.

لبه ساندویچ پانل‌های دیواری نیز معمولاً به‌صورت کام و زبانه در یکدیگر فرو می‌روند. در مدل ساندویچ پانل پیچ مخفی نیز پیچ متصل به زیرسازی، در زیر لبه پانل کناری به‌صورت مخفی قرار می‌گیرد. در نتیجه علاوه بر زیبایی ظاهری همانند ساندویچ پانل‌های سقفی سبب درزبندی مناسب ساندویچ پنل‌های دیواری می‌شود.

اما دسته‌بندی دیگری نیز برای ساندویچ پانل‌ها وجود دارد و آن هم دسته‌بندی به لحاظ نوع متریال به‌کاررفته در ساندویچ پانل است. ورق مصرفی در ساندویچ پانل از نوع ورق فلزی گالوانیزه، آلوزینک و یا آلومینیوم است. فوم مورداستفاده نیز از جنس فوم پلی استایرن (یونولیت) فوم پلی اورتان، فوم xps و فوم پشم سنگ است.

هرکدام از انواع این فوم‌‌ها نیز بسته به نوع متریال، ویژگی خاصی دارند. برای مثال فوم پشم سنگ یکی از بهترین و مقاوم‌ترین انواع فوم‌ در برابر آتش‌سوزی است. فوم پشم سنگ تا دمای 400 درجه سانتی‌گراد به‌خوبی تحمل می‌کند. بعد از فوم پشم سنگ، فوم پلی اورتان یکی از بهترین انواع فوم‌ها در برابر حرارت و رطوبت است. فوم پلی اورتان در 3 گرید B1, B2 , B3 تولید می‌شود. فوم B1 نوع نسوز فوم پلی اورتان است. فوم B2 نوع کند سوز است و فوم B3 در برابر حرارت و رطوبت عملکرد ضعیف‌تری دارد. فوم پلی استایرن نیز یک فوم بسیار سبک بوده که حفرات زیادی دارد از همین رو یک عایق بسیار مناسب در برابر صوت است که انرژی حاصل از امواج صوت را درون حفرات خود به دام می‌اندازد.

اما ورق‌های به‌کاررفته در ساختار ساندویچ پنل‌ها نیز به لحاظ نوع عملکرد و ویژگی تفاوت‌هایی یا یکدیگر دارند. برای مثال ورق گالوانیزه یک ورق فولادی با روکشی از روی است که بیشتر برای مناطقی با رطوبت و حرارت پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد چرا که در صورت بالابودن رطوبت محیط بعد از مدتی ورق پوسته‌پوسته شده و آهن زیرین دچار زنگ‌زدگی می‌شود.

اما ورق آلوزینک یک ورق بسیار مناسب برای مناطقی با رطوبت بالاست مثل شمال یا جنوب کشور. ورق آلوزینک ورق فولادی با روکشی از آلیاژ روی و آلومینیوم است. ورق آلومینیوم نیز در موارد محدودی مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد و ممکن است در هنگام نصب دچار مشکل شود ضمن اینکه قیمت بسیار بالایی هم دارد.

نکته دیگر در خصوص مشخصات فنی ساندوییچ پانل‌ها ضخامت هر کدام از انواع ساندویچ پانل است. برای مثال ساندویچ پانل‌های دیواری را از ضخامت 2 الی 15 سانتی متر و ساندویچ پانل‌های سقفی را با ضخامت 4 الی 10 سانتی متر طراحی و تولید می‌کنند.

توجه داشته باشید فواصل بین هر گام در ساندویچ پانل‌های سقفی بسته به هر شرکت تولید کننده متفاوت است. عرض ساندویچ پانل‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما طول ساندویچ پانل دیواری و سقفی بنا به سفارش مشتری قابل تولید است.

 

کاربرد ساندویچ پانل

باتوجه‌به موارد گفته شده نتیجه می‌گیریم که کاربرد ساندویچ پانل بسیار گسترده است و از این مصالح ساختمانی در ساخت بسیاری از سازه‌ها، استفاده می‌کنند. در مجموع از ساندویچ پانل در ساخت کانکس، سوله، اتاق حمل بار، سردخانه و اتاق تمیز یا کلین روم استفاده می‌شود. اما هرکدام از این دسته‌ها خود انواع گوناگونی دارد. برای مثال سوله کاربری‌های بسیار متنوع و گسترده‌ای دارد از جمله سوله ورزشی، سوله انبار، سوله صنعتی، سوله نمایشگاه، سوله تره‌بار، سوله مرغداری، سوله آشیانه هواپیما و...

کانکس نیز بر اساس کاربری انواع گوناگونی دارد؛ مانند کانکس ویلایی، کانکس نگهبانی، کانکس آتش‌نشانی، کانکس پلیس، کانکس مدرسه و...

درباره مرکز پانل

قطعاً برایتان پیش‌آمده که برای خرید اقلامی حتی کوچک و جزئی به مرکز فروش آن محصول یا کالا مراجعه کنید. مرکز پانل نیز اولین مرکز فروش ساندویچ پانل در بازار ایران است. مرکز پانل تولیدکننده و ارائه‌دهنده انواع ساندویچ پانل از بهترین و معتبرترین برندها در زمینه ساخت و تولید مصالح ساختمانی پیش‌ساخته است.

اگر قصد خرید ساندویچ پانل دارید توصیه می‌کنم حتماً به سایت مرکز پانل سر بزنید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان هستند. جهت استعلام قیمت ساندویچ پانل و دریافت پیش‌فاکتور با ما در ارتباط باشید. 22267008-021 و 22267009-021

 

برچسب ها : ساندویچ پانل,ساندویچ پانل دیواری,ساندویچ پانل سقفی,کاربرد ساندویچ پانل,مصالح ساختمانی,قیمت ساندویچ پانل,مرکز پانل