ساخت انواع آلاچیق بتنی و مزایا و معایب آن - سازه برتر



آلاچیق بتنی

ساخت انواع آلاچیق بتنی و مزایا و معایب آن

آلاچیق یا کلاه‌فرنگی یا تارَم، سازه‌ای بتنی، چوبی یا فلزی است که در گوشه باغ‌ها، باغچه‌ها یا پارک‌ها قرار داده می‌شود و به عنوان سرپناهی برای نشستن در فضای باز استفاده می‌شود. این سازه ها معمولا دارای گنبد و باز هستند. آلاچیق بتنی با سیمان و بتن ساخته می شود.

 

مدل آلاچیق سیمانی و بتنی دارای طرح‌های متنوع و گوناگونی است و این مدل سایبان‌ها در ابعاد کوچک و بزرگ ساخته می شوند و شما می توانید با توجه به ابعاد و سایر متریال‌های استفاده شده در فضای سبز از بین این طرح‌ها، سایبانی شیک و در عین حال کاربردی را انتخاب کنید.

 

هدف از ساخت آلاچیق بتنی مکانی برای استراحت می باشد. جایی که فرصت می‌کنید از سرسبزی گیاهان و درختان، منظره‌های دلنشین اطراف، هوای دلنشین بهاری، گرمای دلنشین تابستانی، باران‌های گاه به گاه پاییزی و یا نشستن در کنار آتش در سرمای زمستانی لذت ببرند.

 

در این مقاله از سازه برتر قصد داریم در رابطه با آلاچیق بتنی و انواع مدل‌های آن توضیح دهیم.

 

 

آلاچیق بتنی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست آلاچیقی است که از مصالح ساختمانی در آن استفاده می شود.

آلاچیق بتنی یکی از انواع آلاچیق است که در ساخت آن از فلز و چوب استفاده شده و ترکیب کمی از بتن، که به آن آلاچیق بتنی یا سیمانی گفته می شود، باید اسکلت آن طوری ساخته شود تا بستر خوب و مناسبی برای گیاهان بالارونده باشد. آلاچیق بتنی به دلیل مواد اولیه سازنده آن مقاومت و دوام بالایی دارد. تارم بتنی در پارک‌ها بیشتر استفاده می شود زیرا نسبت به آلاچیق چوبی هزینه کمتری دارد.

 

طراحی آلاچیق بتنی

طراحی آلاچیق بتنی

طراحی فضای سبز به اندازه طراحی داخلی ساختمان اهمیت زیادی دارد و شما می توانید برای خلق فضایی متفاوت در باغ، ویلا و حیاط منزل و … از امکانات متنوعی در صنعت ساختمان همچون باربیکیو، آبنما و آلاچیق استفاده کنید، که آلاچیق‌های بتنی از پرطرفدارترین سازه‌ها برای تزیین فضای سبز هستند.

 

سایبان های سیمانی و بتنی بیشتر بدون دیوار درست می شوند و در طراحی بیشتر آن‌ها از یک سقف شیبدار و 4 ستون استفاده می شود و شما می توانید از این مدل سایبان‌ها برای محوطه سازی ویلا و باغ و حیاط‌های بزرگ و … استفاده کنید.

 

سایبان‌های سیمانی همچنین دارای استحکام و ماندگاری بالایی هستند و شما می توانید این مدل سایبان‌ها را در هر نوع شرایط آب و هوایی بسازید.

 

برای اجرای آلاچیق با سیمان از انواع طرح چوب یا سنگ استفاده می شود که بعد از تمام شدن مراحل ساخت این آلاچیق‌ها می توانید روی ستون‌ها و سقف آن‌ها طرح سنگ و چوب را ایجاد کنید و از این طریق فضای خیره کننده و جذابی را در حیاط ویلا و رستوران و باغ خود … خلق کنید. شما می توانید برای ایجاد یک فضای جدید و خلاقانه در باغ یا حیاط خود از آلاچیق بتنی استفاده کنید.

 

توجه داشته باشید که طرح و رنگ‌های استفاده شده در ساخت آلاچیق بتنی در جذابیت و زیبایی فضای سبز محوطه ویلا موثر هست، بنابراین بهتر است شما از بین انواع مدل آلاچیق سیمانی، آلاچیق چوبی و آلاچیق فلزی، طرحی مناسب را انتخاب کنید. همچنین می توانید برای ساخت سایبان‌ها از ترکیب دو یا چند متریال با هم استفاده کنید.

 

ترتیب مراحل ساخت یک آلاچیق بتنی

۱- طراحی آلاچیق و اندازه و ابعاد آن متناسب با محوطه فضای سبز

۲- انتخاب مکان مناسب با توجه به دید مناسب و فضای قرار گرفتن درب ورودی آلاچیق

۳- انتخاب نوع و طرح مورد نظر، تعیین کردن مساحت کلی و ابعاد ستون‌ها و سقف

۴- انتخاب متریال مورد استفاده برای سقف‌ها و دیواره‌ها

۵- جاگذاری پایه‌ها و سقف مناسب و برقراری استحکام

۶- رنگ آمیزی مناسب

 

انواع آلاچیق بتنی و سیمانی

انواع آلاچیق بتنی و سیمانی

آلاچیق بتنی دارای مدل‌ها و طرح‌های مختلف و متنوعی است و این مدل آلاچیق ها در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی طراحی و ساخته می شوند.آلاچیق های بتنی را در انواع سبک طراحی به مدل های زیر تقسیم بندی می کنند:

آلاچیق بتنی مدرن

آلاچیق بتنی سنتی

آلاچیق بتنی قابل حمل

پرگولا

آلاچیق بتنی کلاسیک

 

آلاچیق بتنی مدرن

آلاچیق بتنی که یکی از المان‌های جذاب در ساخت ویلا و باغ است، به سبک مدرن هم اجرا می شود و معمولا دارای شکل هندسی غیر منتظم هست و متقاضیان زیادی هم دارد چرا که در سبک مدرن آلاچیق بتنی، انواعی از مدل‌ها را می توان ساخت و تنوع آن از سبک کلاسیک خیلی بیشتر است.

 

آلاچیق بتنی سنتی

درآلاچیق بتنی سنتی، سقف شیروانی و شکل هندسی منتظم متداول است.

 

آلاچیق بتنی قابل حمل

آلاچیق بتنی قابل حمل، سازه ای جمع شونده و سبک دارند.

 

آلاچیق بتنی پرگولا

آلاچیق بتنی پرگولا، نوعی از آلاچیق هست که سقف در آن بیشتر نقش سایه بان را دارد.

 

آلاچیق بتنی کلاسیک

در این نوع آلاچیق ستون‌ها به صورت قالب ریزشی بتن بر پا می شود و به همین دلیل قالب‌های از پیش ساخته شده ای دارند که به راحتی نمی توان برای هر مدل کار قالب جدیدی ساخت، مگر آن که کار فرما هزینه مربوط به ساخت قالب آن را پرداخت کند و طرح جدید خود را اعمال کند که این کار برای ساخت تعداد زیادی از این مدل مقرون به صرفه هست نه برای یک عدد، بیشترین استقبال از این نوع آلاچیق از سبک رومی آن است.

 

همکاری با فعالان صنعت ساختمان

در صورتی که در زمینه صنعت ساختمان فعالیت دارید، می توانید از طریق سایت سازه برتر مشتریان جدیدی را جذب کنید. با توجه به اینکه سایت سازه برتر یکی از قدیمی‌ترین سایت های حوزه ساختمان و معماری است و مخاطبان بسیاری در این حوزه دارد، می تواند بستر مناسبی برای معرفی محصولات و خدمات مرتبط در این زمینه باشد. در حقیقت می توان سازه برتر را پلی میان تامین کنندگان و مصرف کنندگان خدمات و مصالح ساختمانی دانست.

امکان همکاری با سازه برتر به دو روش فراهم است.

روش اول معرفی و تبلیغ مستقیم در سازه برتر بصورت یک مقاله دائمی است که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه روی لینک زیر کلیک کنید:

تبلیغات ساختمانی

و روش دوم بصورت همکاری در فروش است که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با شماره 09192682620 در ارتباط باشید و یا توضیحات صفحه همکاری در فروش محصولات ساختمانی و معماری را در سازه برتر مطالعه کنید.

 

ساخت آلاچیق بتنی

انواع طراحی سقف در آلاچیق بتنی

سقف‌های گیاهی

در شرایط طبیعی می توان از گیاهانی استفاده کرد که حالت رونده دارد و در طول زمان پوشش سقفی درست می شود که حس شادابی و طراوت ایجاد می شود، که با توجه به زیبایی و عبور نور از بین لابه لای شاخ و برگ گیاهان حس حضور در طبیعت القا می شود.

 

سقف‌های حصیری

برای ارتباط با طبیعت و حس نزدیکی پیدا کردن با توجه به شرایط اقلیم و آب و هوایی، حصیرها می توانند گزینه خوبی برای پوشش سقف و دیوارها باشند و با توجه به این که رطوبت را در خود نگه می دارند با گذر باد از میان ساقه‌های آن هوایی خنک را در محیط به جریان می اندازند.

 

سقف‌های مشبک

سقف های چوبی مشبک، که همه شکل‌های انتزاعی از طبیعت را به خود گرفته اند هم با عبور نور خورشید از خود حس و حالی زیبا را به افراد می دهند.

 

سقف‌های پوشالی

می توان پوشش سقف آلاچیق را به شکل گیاهی و یا ترکیب با چارچوب‌های چوبی درست کرد، بیشتر این نوع سقف‌ها در شمال یافت می شوند که در آنجا با ساقه برنج ساخته می شوند، ولی در مناطق دیگر این نوع مصالح متفاوت هستند.

 

 

استفاده از رنگ در طراحی آلاچیق بتنی

با توجه به پوشش گیاهان مد نظر و محیط، می توان در رنگ آمیزی آلاچیق بتنی تنوع به خرج داد، ولی قطعا این رنگ‌ها برای طراحی آلاچیق ملزم به استفاده از رنگ‌های هماهنگ با اطراف و گیاهان مورد استفاده می باشد و در صورت رعایت هماهنگی می توان فضایی دلنشین و شاداب را ایجاد کرد.

 

 

مزایای آلاچیق بتنی

 بتن برای جوامع ما بسیار ضروری است زیرا تنها مصالح ساختمانی است که به طور مقرون به صرفه ارائه می شود:

صرف نظر از مدل در آلاچیق‌های بتنی می توان به دوام دراز مدت آن اشاره کرد که می تواند در شرایط عادی و غیر عادی، حتئ قرن‌ها استوار بر سر جای خود باقی بماند. از دیگر مزایای آلاچیق بتنی موارد زیر است:

کمترین ردپای کربن برای یک سازه یا روسازی در طول چرخه عمر آن

 دوام، استحکام، طول عمر و ارتجاعی بی نظیر

حداکثر بهره وری انرژی از طریق جرم حرارتی

مصالح ساختمانی که نمی سوزد، نمی پوسد و زنگ نمی زند

امنیت و ایمنی

تطبیق پذیری، می توان آن را به هر شکل، طرح یا رنگی که قابل تصور باشد قالب بندی کرد

عایق لرزش و صدا عالی

بدون گاز

هزینه های نگهداری کم

۱۰۰% قابلیت بازیافت

مواد مورد نیاز برای ساخت بتن تقریباً در هر جایی روی این سیاره فراوان است.

قابل استفاده در هر شرایط آب و هوایی

 

 

معایب آلاچیق بتنی

یکی از معایبی که می‌توان برای آلاچیق‌های سیمانی گفت، تغییر ظاهر سیمان است. این مورد باعث می‌شود تا هر ساله برای تجدید زیبایی ظاهری آلاچیق با سیمان اقدام کنید. در صورت بی توجهی به این موضوع و قدیمی شدن آسیب‌دیدگی‌ها، هزینه نگهداری از آلاچیق بتنی خیلی زیاد می‌شود. اما اگر این رسیدگی به صورت سالیانه انجام شود، هزینه آن خیلی کمتر از انواع دیگر آلاچیق خواهد بود.

افراد زیادی تصور می کنند که آلاچیق‌ سیمانی بی روح است. آلاچیق جهت لذت بردن از فضای سبز و تفریح ساخته می‌شود. به همین علت برخی از افراد ترجیح می‌دهند فضای آن با متریال جذاب‌تری آماده شود.

سیمان نسبت به مواد دیگر انرژی پایین‌تری دارد. اما اگر هدفتان از ساخت آلاچیق، یک سازه بسیار مستحکم و با دوام است حتما از سیمان استفاده کنید.

 

 

آلاچیق بتنی طرح چوب

آلاچیق بتنی طرح چوب، شامل پایه های بتنی می باشد که توسط میلگرد محکم شده است و می تواند به شکل دایره، مستطیل و مربع تولید شود. به وسیله سیمان و بتن می توان آلاچیق‌های طرح چوب و درخت را طراحی کرد. با رنگ آمیزی ای که روی این آلاچیق‌ها انجام می شود طرح‌های زیبایی می توان به وجود آورد. فضای باز و منظره همه جانبه‌ای که چنین ساختاری به شما نمایش می‌دهد، می‌تواند وقت گذراندن در محیط سرسبز و طبیعت ویلا، باغ و حیاط ساختمان شما را بیش از پیش لذت بخش کند.

 

اجرای آلاچیق بتنی

آلاچیق بتنی پیش ساخته

آلاچیق‌های پیش ساخته بتنی، یکی از اجزای مبلمان شهری می باشد که برای استفاده در پارک‌ها و بوستان‌ها و سراسر شهر کاربرد دارد. از این محصولات در حیاط منازل و باغ‌ها نیز استفاده می شود.

قیمت مناسب آلاچیق پیش ساخته به خاطر تولید به صورت سری باعث شده است که از این نوع آلاچیق‌ها استفاده زیادی شود.

 

 

آلاچیق بتنی در روف گاردن یا بام سبز

این نوع آلاچیق ظاهری کلاسیک به فضای روف گاردن شما می دهد، اما شما می توانید یک طرح آلاچیق بتنی را با خطوط تمیز و هندسی ایجاد کنید تا ظاهری شیک و مد روز داشته باشید، بتن اساسا استحکام و دوام همیشگی خواهد داشت و تنها نگهداری آن، به تمیز کردن و ترمیم گاه به گاه تراشه‌ها و ترک‌ها نیاز دارد.

 

 

دکوراسیون داخلی آلاچیق بتنی

برخی از آلاچیق‌های بتنی، به قدری بزرگ هستند که می توانید آنها را به یک خانه کوچک تبدیل کنید و فضاهای این آلاچیق را می توانید مانند دکوراسیون منزل و اجرای دکوراسیون داخلی مسکونی خود بچینید و در داخل این گونه آلاچیق ها می توانید از مبل های راحتی، طاقچه، شومینه، گلدان‌ها، میز و صندلی و وسایلی که فکر می کنید در آلاچیق به آنها نیاز دارید قرار دهید که همه اعضای خانواده احساس راحتی کنند و با داشتن چنین آلاچیقی هرگز دوست ندارید که آن را ترک کنید.

برخی از آلاچیق‌ها هم خیلی کوچک هستند که فقط شامل یک فضای نشیمن می شود که اکثرا در چنین جاهایی از کاناپه می شود و فرم سر پناه آزاد را دارد، در چنین آلاچیق‌هایی می توانید با استفاده از پشتی‌ها و کوسن‌ها راحتی بیشتری به آلاچیق بدهید و با استفاده از پرده فضای خصوصی درست کنید.

همچنین در یک آلاچیق می توانید یک صندلی و میز قرار دهید و کارهایی مثل شطرنج و… را در این مکان بازی کنید.

 

 

قیمت آلاچیق بتنی

توجه داشته باشید که طرح و رنگ‌های استفاده شده در ساخت آلاچیق بتنی در زیبایی و جذابیت محوطه شما خیلی موثر می باشند. بنابراین انتخاب رنگی جذاب و طرحی مناسب، در بهتر شدن محیط به کمک آلاچیق بتنی بی تاثیر نیست. به دلیل تفاوت در متریال و اندازه استفاده شده در آلاچیق‌ها، قیمت تمام شده آن متغیر می باشد. عوامل موثر دیگر بر قیمت آلاچیق بتنی شامل موارد زیر می شود:

نوع وسایل و مبلمانی که انتخاب می کنید

نوع دیزاین و طراحی دیواره‌ها و سقف

 

 

جمع بندی

آلاچیق‌های بتنی یا کلاه فرنگی‌ها فضایی هستند که در باغ، حیاط، ویلا و پشت بام که شهرنشینان برای مدتی فاصله گرفتن از زندگی شهرنشینی به آن نیاز دارند، به کار برده می شوند. آلاچیق‌ها در واقع به عنوان یک سرپناه برای نشستن در فضای باز هستند که می توانند در فصل‌های مختلف سال مورد استفاده قرار بگیرند.

ساخت آلاچیق بتنی، نیازمند توجه به اصول مهمی است، به همین دلیل باید این کار را به دست افراد حرفه‌ای بسپارید تا بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنید و فضایی منحصربه‌فرد و ویژه و همین طور جذاب و زیبا در محل زندگی‌تان داشته باشید.

از شما خواهشمندیم تا نظرات و تجربیات خود را از قسمت نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.