میلگرد ساده چیست؟ - سازه برتر



میلگرد ساده چیست؟

میلگرد ساده

میلگرد ساده یا بدون آج، یکی از مقاطع پرکاربرد در صنعت و ساختمان سازی است. درحالت کلی میلگردها را از نظر ظاهر در دو گروه بزرگ ساده و آجدار قرار می‌دهند که هرکدام کاربرد مخصوص به خود را دارند. میلگردهای آجدار اغلب در کاربردهای ساختمان سازی و انواع ساده معمولا در کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

علاوه بر کاربرد، قیمت میلگرد آجدار نیز از بدون آج، متفاوت است. همین موضوع، ضرورت شناخت این دو نوع محصول رایج بازار آهن را بیشتر می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا پس از  معرفی کامل میلگرد ساده، درباره کاربردهای آن بحث کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

میلگرد بدون آج یا ساده چیست؟

میلگرد ساده مقطعی با ظاهر صاف، صیقلی و بدون آج است که به طور گسترده‌ در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی کاربرد دارد. میلگرد بدون آج بر اساس استاندارد GOST 2590 روسی، میلگرد A1 نیز نام دارد. این مقطع برای کاهش تنش‌های کششی و جبران مقاومت پایین در برابر نیروها استفاده می‌شود. 

میلگرد ساده صنعتی

تولید میلگرد ساده

برای تولید میلگرد ساده از فرایند نورد استفاده می‌شود. شمش‌های فولادی با طولی متناسب با ابعاد کوره و سطح مقطع ۱۵*۱۵ سانتی‌متر مربعی، در دمای ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد پیشگرم می‌گردد. انتقال به کوره، با جک هیدرولیک انجام می‌گیرد. پس از رسیدن دمای کوره به ۱۱۰۰ درجه، شمش‌ها برای نورد آماده می‌شوند.

در مرحله بعد که رافینگ نام دارد، چندین ایستگاه برای کاهش قطر و افزایش طول در نظر گرفته شده ‌است. ایستگاه‌های نورد خط رافینگ از دستگاه‌های پرس قدرتمند تشکیل شده است. محصول پس از نورد، پوسته زدایی شده و در نهایت پس از رسیدن به قطر مناسب از دستگاه خارج می‌شود. پس از برش به طول مشخص، بسته‌های بندیل میلگرد آماده شده به انبار منتقل می‌گردند.

میلگرد ساده به دلیل ساختار منعطفی که دارد در سایزهای پایین، معمولا به صورت کلاف به بازار عرضه می‌شود.

 

انواع میلگرد ساده بر اساس نوع آلیاژ

با توجه به آلیاژ مورد استفاده در تولید میلگرد ساده، خواص و ویژگی‌های آن تغییر می‌کند. در صورتی که از آلیاژ فولادی حاوی کربن، سیلیکون و منگنز (با درصد بیشتر نسبت به سایر عناصر) استفاده شود، ميلگرد ساده اروپایی تولید می‌شود. این نوع میلگرد قیمت مناسبی دارد اما استحکام آن پایین است.

ميلگرد ساده را می‌توان با استفاده از فولاد کربنی نیز تولید کرد. این نوع که میلگرد سیاه نیز نام دارد، در برابر خوردگی و رطوبت چندان مقاوم نیست. در صورت اعمال روکش اپوکسی بر روی میلگرد سیاه، مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی افزایش می‌‌‌یابد و به نام میلگرد اپوکسی شناخته می‌شود. اعمال پوشش گالوانیزه بر روی میلگرد سیاه نیز آن را نسبت به خوردگی مقاوم‌تر می‌کند.

فولاد زنگ نزن یا استیل، بهترین آلیاژ فولادی در ساخت این نوع مقطع، از نظر مقاومت به خوردگی است. میلگرد ساخته شده از فولاد استنلس استیل، از دیگر انواع گران‌تر بوده و مقاومت و ویژگی‌های مکانیکی خوبی دارد. عوامل موثر بر قیمت میلگرد استیل تحت تاثیر شرایط خاصی چون وارداتی بودن با سایر انواع میلگرد متفاوت است.

میلگرد صنعتی

مشخصات میلگرد ساده

میلگرد ساده ویژگی‌ها و خواص مشخصی دارد که بر کیفیت آن نیز تاثیرگذار است. برای شناخت خصوصیات این محصول فولادی، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

خواص مکانیکی

میلگرد ساده که در دسته مقاطع نرم قرار گرفته، ۳۶۰ مگاپاسکال استحکام کششی و ۲۴۰ مگاپاسکال استحکام تسلیم دارد و در دسته میلگردهای نرم و منعطف قرار می‌گیرد.

 

قابلیت شکل دهی

با توجه به فولاد استفاده شده در ساخت میلگرد ساده و روش تولید آن، قابلیت شکل‌دهی آن تغییر می‌کند. به دلیل حضور مقادیر پایین کربن در ساختار میلگرد ساده فولادی، شکل‌دهی و خم‌کاری آن ساده‌تر خواهد بود. 

 

قابلیت جوشکاری

ویژگی مثبت دیگر این نوع میلگرد، امکان جوش‌پذیری بالای آن است که از درصد پایین کربن در ترکیب آن حاصل می‌شود. از انواع روش‌های جوشکاری می‌توان در میلگرد ساده استفاده کرد.

 

قابلیت پوشش‌دهی و آبکاری

برای بالاتر بردن مقاومت به خوردگی می‌توان از روش‌های مختلف حفاظت چون گالوانیزه کردن استفاده کرد. اعمال ضد زنگ یا رنگ پرایمر بر میلگرد ساده پس از جوشکاری، از روش‌های افزایش مقاومت به خوردگی آن است.

میلگرد ساده قیمت

کاربرد میلگرد ساده

همانطور که گفته شد، میلگرد ساده نه تنها در ساختمان سازی کاربرد دارد، بلکه از آن در صنایع غیرساختمانی نیز استفاده می‌شود. موارد زیر بخشی از کاربردهای این مقطع هستند:

  • اسکله بتن آرمه
  • تیر و ستون‌ها
  • محصولات پیش ساخته
  • سیم مفتول
  • الکترود جوش

 

کاربرد میلگرد ساده در ساختمان سازی

از میلگرد ساده همچنین برای ساخت میلگرد زیگزاگ و میلگرد بستر، که در ساختمان سازی کاربرد دارند، استفاده می‌شود. میلگرد زیگزاگ یا خرپا از خمکاری انواع میلگرد آجدار و ساده به دست می‌آیند.
این مقطع در ساختمان‌ها به عنوان میلگرد حرارتی در سقف نیز به کار می‌رود.

استفاده از این نوع به عنوان میلگرد حرارتی اشتباه بوده و از لحاظ طراحی نادرست است. برخی در نما نیز از میلگرد بدون آج استفاده می‌کنند که البته مخالفان بسیاری دارد.

 

کاربرد صنعتی ميلگرد ساده

برای تولید میخ، پیچ و مهره و بعضی اتصالات، ميلگرد ساده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورت استفاده از فولاد با گریدی متفاوت از فولاد ساختمانی، میلگرد ساده در ساخت سیم مفتول نیز به کار می‌رود. از گریدهای فولادی متنوعی برای ساخت مفتول استفاده می‌شود. همچنین می‌توان برای ساخت سیم‌های جوش، این مقطع را به کار گرفت.

میلگرد بدون آج

استعلام قیمت و خرید میلگرد ساده

عوامل مختلفی بر قیمت میلگرد ساده تاثیرگذارند. ازجمله این عوامل می‌توان به مواردی چون میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز، وزن، جنس و ... اشاره کرد. تنوع بالای این محصولات ازنظر جنس، سایز، تامین کنندگان بازار، تولیدکنندگان و ...، موجب می‌شود تا در هنگام خرید این محصول، انتخاب‌های زیادی داشته باشید. بنابراین، نیار است تا حدی اطلاعات خودتان را بالا ببرید و حتما با افراد باتجربه بازار مشورت نمایید. برای این کار، انتخاب یک تامین‌کننده معتبر، اولین قدم شماست.

بازرگانی فولاد آیرومارت از تامین‌کنندگان باسابقه بازار آهن ایران است که با بیش از 35 سال فعالیت در این حوزه، همواره سعی بر بهبود روزافزون خدمت‌رسانی به مشتریان خود داشته است. در این راستا، وبسایت آیرومارت بهترین خدمات آنلاین را برای مشتریان فراهم می‌کند. 

شما می‌توانید جدیدترین آگاهی‌های لازم در حوزه فلزات و محصولات فلزی را از قیمت روز تمامی مقاطع فولادی، استیل، آلومینیوم، فسفربرنز، مس و ... و دانش روز دررابطه با هرکدام، تحلیل بازار آهن و یافتن بهترین زمان برای خرید آهن آلات، مشاوره فنی و تخصصی به صنایع مختلف برای خرید و بسیاری موارد دیگر را در وبسایت آیرومارت بیابید. برای این کار کافیست به نشانی iromart.com مراجعه نمایید. 

همچنین حضور کارشناسان باتجربه و حرفه‌ای در آیرومارت کمک می‌کند تا مشتریان، خریدی مطمئن را متناسب با نیازشان تجربه کنند. برای ارتباط مستقیم با کارشناسان، می‌توانید با شماره 02145306 تماس بگیرید.