مزایا و معایب پارتیشن چوبی - سازه برتر



مزایا و معایب پارتیشن چوبی

پارتیشن چوبی یکی از انواع پارتیشن ها است که برای تقسیم بندی و جداسازی قسمت های مختلف منزل، شرکت، ادارات، مراکز تجاری مانند فروشگاه ها و نمایشگاه ها مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه مزایا و معایب پارتیشن چوبی را بررسی میکنیم. پارتیشن بندی به منظور تقسیم بندی محیط، شخصی سازی فضا و استفاده از بخش های مختلف یک محیط است.

علت استفاده از پارتیشن ها، نصب ساده و سریع و جابجایی راحت به علت وزن کم آنها است که میتوان بجای دیوار از آنها استفاده کرد. دیوارها ثابت هستند و ساختار کلی ساختمان را تغییر میدهند اما پارتیشن ها قابل جابجایی و متحرک هستند که میتوان بدون تغییر ساختار کلی ساختمان، آنها را جابجا کرد یا چیدمان آنها را تغییر داد‌. پارتیشن ها را میتوان در طرح ها و رنگ های متنوعی تولید کرد و از متریال مختلفی برای ساخت آنها استفاده کرد؛ از جمله این متریال ها میتوان به: چوب، شیشه، پارتیشن ترکیبی شیشه و MDF، آلومینیوم، MDF، چرمی، سفالی، PVC و ...، اشاره کرد.

پارتیشن چوبی

پارتیشن های چوبی یکی از پرطرفدارترین پارتیشن ها است که در دو نوع تک جداره و دو جداره عرضه میگردند که پارتیشن های چوبی دوجداره، دارای مقاوت بیشتر، عایق صوت و حرارت هستند. پارتیشن های چوبی در مدل های ثابت و متحرک: کشویی، چرخدار، ریلی، تاشو، آکاردئون و ...، تولید میشوند که بنابر کاربردی که دارند در مکان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

 

 

مزایای پارتیشن چوبی

پارتیشن چوبی از آنجایی که دارای کاربردها و مزایای بسیاری است، مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. چوب به علت طبیعی بودن، تجلی گر طبیعت بوده و برای دکوراسیون های سنتی و مدرن و یا ترکیبی از سبک نوین و قدیمی مورد استفاده قرار میگیرد. از مزایای پارتیشن چوبی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

وزن کم:

پارتیشن چوبی دارای وزن کمی است که باعث میشود حمل و نقل و جابجایی بدون مشکل و به سادگی انجام شود. معمولاً این پارتیشن های چوبی سبک، بصورت متحرک ساخته میشوند و میتوان برای تغییر دکوراسیون و ایجاد تنوع، چیدمان آنها را تغییر داد. از دیگر دلایل تغییر چیدمان پارتیشن چوبی میتوان به تغییر ابعاد اتاق های مختلف، تغییر چیدمان اتاق ها، تغییر کاربری اتاق و استفاده از فضاهای بدون کاربرد اشاره کرد. وزن کم و قابلیت حمل و نقل پارتیشن چوبی باعث میشود بتوان هنگام جابجایی به مکانی دیگر، پارتیشن های چوبی را با خود برد و در مکان جدید استفاده کرد.

 

شکل و ظاهر:

پارتیشن های چوبی، قابلیت رنگ پذیری و ابزارخوری به منظور تغییر شکل و فرم دهی دارند و میتوان آنها را در طرح ها و رنگ های مختلف تولید کرد؛ میتوان آنها را با دکوراسیون های مختلف هماهنگ کرد. امکان ایجاد طرح های مختلف، منبت کاری، انحنا دادن و ...، روی چوب وجود دارد و میتوان با فرآیند برش دهی، آنها را در ابعاد و ارتفاع های مختلف تولید کرد. استفاده از اتصالات بصورت توکار و درونی روی پارتیشن چوبی باعث میشود که روی ظاهر پارتیشن ها تغییری ایجاد نشود و بصورت یکنواخت برش بخورند.

 

مزایای پارتیشن چوبی

استحکام و مقاومت:

استحکام و مقاومت پارتیشن چوبی به علت استفاده از گونه‌ های متفاوت چوبی و فرآوری آنها، بنابر قطر تخته چوب هایی که برای ساخت پارتیشن چوبی مورد استفاده قرار میگیرند، دارای استحکام و مقاومت بالایی در برابر ضربات افقی و فشارهای وارده هستند و میتوان از آنها در مکان های مختلفی استفاده کرد. نوع دو جداره پارتیشن چوبی، از مقاومت بالاتری نسبت به پارتیشن چوبی تک جداره برخوردار است که علت آن استفاده از چوب با قطر ضخیم تر است.

 

عایق بودن:

پارتیشن چوبی دو جداره به علت قطر ضخیمی که دارد، از ورود حرارت، برودت و سر و صدا به داخل محیط جلوگیری میکند. میتوان از پارتیشن چوبی دو جداره برای بهره وری انرژی و جلوگیری از اتلاف آن، همچنین جلوگیری از آلودگی صوتی استفاده نمود. پارتیشن های دو جداره معمولاً سنگین وزن و ثابت هستند و ارتفاع بلندی تا سقف اتاق دارند؛ علت آن جلوگیری از هدر رفت انرژی است. استفاده از پارتیشن چوبی در ادارات به علت عایق کردن صوت، باعث افزایش بازدهی کارکنان و انجام کارها در مدت زمان کوتاهی میشود.

 

نصب سریع و آسان:

نصب پارتیشن های چوبی به منظور جداسازی محیط های مختلف و تقسیم سازی فضا، در زمان کوتاهی و به سادگی انجام میگیرد، برخلاف نصب دیوار که بسیار زمان بر و مشکل است. همچنین نصب پارتیشن های چوبی در ادارات بجای دیوار، به تعطیلی اداره و وقفه در کارها نیازی ندارد. همچنین نصب پارتیشن ها به جای دیوار باعث حفظ ساختار کلی ساختمان میشود.

 

معایب پارتیشن چوبی

پارتیشن های چوبی علاوه بر مزایای بسیاری که دارند دارای معایبی نیز هستند:

به مرور زمان دچار فرسودگی، تغییر شکل، رنگ رفتگی و ...، در برابر عواملی مانند: رطوبت، شرایط آب و هوایی مختلف، باران، برف، تغییرات دمایی و ...، میشوند. به علت ظرافت کاری که در پارتیشن های چوبی وجود دارد، طراحی، برش دهی و ساخت آنها، به نجاری‌ای با دقت بالا و زمان بیشتری احتیاج دارد.

 

سخن آخر

پارتیشن های چوبی در انواع مختلف، با متریال‌ های گوناگون، بصورت پارتیشن های تکی یا پارتیشن های ترکیبی تولید میشوند که به علت کاربردها و مزایایی که دارند، در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند‌‌‌.