چگونگی هوشمند سازی منزل با انواع سیستم کنترلی - سازه برتر



هوشمند سازی منزل همزمان با پیشرفت فناوری‌های مختلف در دو دهه اخیر سرعت گرفته و روزانه سیستم‌های متنوع دیجیتالی به آسان شدن زندگی بشریت کمک خواهند کرد. اما بهره‌مندی از سیستم هوشمند سازی منزل تنها با پرداخت هزینه مورد نیاز امکان پذیر است؟ قیمت هوشمند سازی خانه بسته به انتخاب چند سیستم کنترلی و کیفیت اجرا آن‌ها در ساختمان متفاوت خواهد بود. زندگی راحت، آسان و بی‌دغدغه منوط به صرف هزینه در مسیر درست و اصولی خواهد بود. حتی ساکنین منازل قدیمی نیز با اتخاذ سیاست کاری لازم در مدت زمان کوتاهی امکان هوشمند سازی منزل را دارند.

 

smart home

 

لذت زندگی رویایی و انجام تمامی فعالیت‌های ضروری و غیرضروری تنها با صحبت کردن یا لمس گزینه‌ای بر روی تبلت در منازل هوشمند تحقق یافته است. با گسترش استفاده از شبکه اینترنت و امکان اتصال تجهیزات مختلف به این شبکه امکان بررسی و تغییر وضعیت تجهیزات الکترونیکی میسر شده است. طی این مقاله به دنبال آشنایی بیشتر با انواع سیستم کنترلی و هوشمند سازی منزل خواهیم بود. در صورت علاقه به خرید منازل هوشمند یا تغییر ساختار ساختمان مسکونی، اداری و تجاری خود به شکل هوشمند؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

 

آشنایی با قسمت های خانه هوشمند

هوشمند سازی منزل در گِرو استفاده و به‌کارگیری انواع سیستم دیجیتال در راه انجام وظایف مختلف رفاهی، امنیتی و سرگرمی خواهد بود. هر کدام از این بخش‌ها دارای زیرشاخه‌های خاص خود بوده و انتخاب تجهیزات با فناوری جدید منجرب به بهبود سطح کیفی اعضاء خانواده را در پی دارد. بسیاری از افراد با طرح سوال "قیمت هوشمند سازی خانه چقدر میشه؟" به‌دنبال پیدا کردن راه‌های مناسب جهت راه‌اندازی و استفاده از این سبک زندگی برای خود و خانواده هستند. در ادامه مقاله با بخش‌های متنوع  خانه هوشمند بیشتر آشنا خواهید شد.

 

 

هوشمند سازی منزل با کنترل سیستم صوتی و تصویری

در سه دهه اخیر تغییرات زیادی در سیستم‌های صوتی و تصویری به‌ویژه تلویزیون‌ یا صفحه نمایش خانگی ایجاد شده است. از مهم‌ترین آن‌ها نیز می‌توان به: رنگی شدن تصاویر، افزایش ابعاد، بهبود کیفیت نمایش و کنترل از راه دور اشاره کرد. اما در سیستم هوشمند سازی منزل نیازمند قدرت کنترل بیشتری بر روی تجهیزات صوتی و تصویری خواهید بود. با بیان کلمات و صحبت کردن قادر به تعویض کانال، آهنگ و حتی مشاهده ادامه فیلم در دیگر اتاق‌ها یا تجهیزات رایانه‌ای و موبایلی خواهید بود.

 

 

سیستم ضد حریق و آتش سوزی

استفاده از سنسورهای حساس به حرارت و دود ناشی از سوختن موجب قطع جریان هوا از طریق کانال هوارسانی شده و آب‌پاش سقفی نیز شروع به کار خواهد کرد. از طرفی با قطع همزمان شیر اصلی گاز و ارسال پیام به ادارات گاز، اورژانس و آتش نشانی از گسترش هر چه بیشتر حریق و صدمات جانی ساکنین جلوگیری خواهد نمود. به‌کارگیری چنین سیستم ضد حریقی در منازل آپارتمانی به‌دلیل تراکم جمعیت و همسایگی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از بروز حوادث جانی و مالی زیادی جلوگیری خواهد نمود.

 

 

سیستم کنترل منابع نور و روشنایی

در بسیاری از مواقع لامپ و منابع روشنایی در پارکینگ، راهرو و اتاق‌ها بدون حضور شخص خاصی روشن بوده و این امر موجب اتلاف انرژی خواهد شد. با هوشمند سازی منزل شاهد کاهش هزینه‌های پرداختی قبوض برق و افزایش عمر منابع نوری خواهید بود. همچنین در مدل‌های پیشرفته‌تر سیستم روشنایی شاهد تنظیم میزان شدت نور بر اساس علایق فردی اعضاء خانواده نیز خواهید بود! با وجود کودکان بازیگوش و مهمانان سر به هوا در دفعات زیادی شاهد اتلاف برق و انرژی خواهید بود. با استفاده از ساده‌ترین سیستم‌های کنترل روشنایی نیز امکان کاهش این میزان را شاهد خواهید بود.

 

خانه هوشمند

 

کنترل هوشمند دما

تنظیم درجه حرارت و دما در حالت اتوماتیک و دستی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها برای منازل هوشمند به شمار رفته و این امر نیازمند حسگرهای مختلف حرارتی در چند نقطه از خانه خواهد بود. با تعیین دمای هوا در درجه هوای مورد نظر شاهد شروع به کار و قطع خودکار سیستم برودتی یا حرارتی باشید. همچنین در صورت باز ماندن پنجره یا در مدل زمان طولانی، هوای منزل با افت فشار هوا شده و با اطلاع این امر به ساکنین شاهد رفع این مشکل خواهید شد. کاهش هزینه و افزایش میزان رفاه از مزایایی این سیستم خاص است.

 

 

سیستم حفاظتی و امنیتی

رایج‌ترین سیستم نسل نوین که به مورد موردی در منازل قدیمی نیز دیده شده است. استفاده از دوربین مدار بسته ، دزدگیر اماکن و طراحی قفل‌ درب با حسگر امنیتی موجب افزایش حفاظت از منازل شده است. در صورت تشخیص ورود افراد خرابکار و غیر مترقبه به محیط امنیتی مشخص شده، پیام هشداری به موبایل صاحب ملک، پلیس و واحد نظارتی ارسال خواهد شد. همچنین با پخش صدای هشداردهنده به ساکنین اعلام ورود غیرقانونی را اطلاع داده تا از هرگونه خطر دزدی و تخریب اموال در امان باشند.

 

 

سیستم آبیاری گیاهان و تغذیه حیوانات

افراد در ایام مسافرت و ساعات کاری طولانی مدت نگرانی از بابت گیاهان خاص و حیوانات خانگی خود دارند. با به‌کارگیری این سیستم خاص و تنظیم ساعات مشخص امکان آبیاری و تهیه غذای حیوانات مهیا شده و دغدغه مالکین منازل نیز رفع خواهد شد. همچنین با استفاده امکاناتی مثل دوربین مداربسته امکان بررسی وضعیت از راه دور نیز برای مالکین منازل وجود دارد. از طرفی به‌کارگیری این سیستم آبیاری در مراکز صنعتی و کشاورزی مثل: گلخانه، باغ و حتی ویلا تفریحی نیز بازدهی مناسبی دارد.

 

 

مزایای هوشمند سازی منزل

از مهم‌ترین ویژگی‌های هوشمند سازی منزل می‌توان به موارد لیست زیر اشاره داشت:

  • اتصال به اینترنت و دسترسی از راه دور به اطلاعات منزل
  • افزایش رفاه ساکنین
  • کاهش هزینه قبوض و انرژی
  • افزایش امنیت
  • افزایش ایمنی
  • لذت استفاده از تکنولوژی جدید
  • بهبود نظم کاری و انضباط اعضاء خانه

 

 

قیمت هوشمند سازی خانه

با توجه به سیستم‌های متنوعی که در قسمت قبل مقاله آن را مطالعه نمودید و بسیاری دیگر از سیستم‌های کنترلی دیگر امکان درج قیمت دقیق وجود ندارد. جهت استعلام قیمت هوشمند سازی خانه باید با مراجعه به شرکت‌های مثل اسمارت سکیوریتی درخواست مشاوره لازم را داشته و سپس اقدام به نصب تجهیزات لازم نمایید. هوشمند سازی منزل در دو حالت: زمان ساخت منزل جدید و تعمیر منازل قدیمی قابل انجام و اجرا است.