برندسازی در صنعت ساختمان - سیر تا پیاز برندسازی شرکت ساختمانی - سازه برتر



آنچه در این مقاله می خوانید: (برای مشاهده توضیحات هر کدام، روی عنوان مورد نظر کلیک کنید.)

 

برندسازی در صنعت ساختمان

برند سازی در صنعت ساختمان ، سیر تا پیاز برند سازی شرکت ساختمانی

به دلیل سود بالایی که در صنعت ساخت و ساز وجود دارد، تعداد شرکت های رقیب زیاد است و برندسازی در صنعت ساختمان راهی برای غلبه بر رقیبان به شمار می رود. در واقع این برندینگ است که اعتماد مشتریان را برای استفاده از محصولات و خدمات یک شرکت افزایش می دهد و باعث نادیده گرفته شدن رقبا توسط مشتریان می شود.

اگر بخواهیم این موضوع را ساده تر بیان می کنیم، می توانیم مثال های ملموسی بزنیم. به عنوان مثال وقتی صحبت از پنجره دوجداره می شود، شاید هافمن یا وین تک اولین اسم هایی باشند که به ذهن مخاطب خطور می کند. یا زمانی که از شیرآلات سخنی به میان بیاید، نام هایی مانند قهرمان و یا شودر در ذهن ما خودنمایی می کنند. در حقیقت این موضوع قدرت برند سازی این شرکت های ساختمانی را نشان می دهد که توانسته اند نام خود را در ذهن مخاطبشان هک کنند و به این ترتیب مخاطبان این شرکت ها را به رقبا ترجیح خواهند داد و همین موضوع باعث افزایش فروش شرکت های برند خواهد شد.

به یاد داشته باشید که یک برند شناخته شده و محبوب، یکی از ارزشمندترین دارایی های شرکت ساختمانی است. بر اساس نظرسنجی نیلسون، 59 درصد مشتریان ترجیح می دهند که محصولات جدید را از برندهای آشنا بخرند. شما به عنوان مدیر یک شرکت ساختمانی کوچک با شرکت های بزرگی رقابت می‌کنید که مشتریان وفادار و بودجه های بازاریابی کلان دارند؛ به همین دلیل شما باید راهی برای متمایز کردن خودتان پیدا کنید و فرایند برندسازی باثباتی را داشته باشید.

اشتباه نکنید! برندسازی فراتر از طراحی یک لوگوی جذاب یا پخش آگهی تبلیغاتی در یک رسانه مرتبط است. عملیات برندسازی به‌ چیزی بیشتر از این ها نیاز دارد. در این مقاله از سایت سازه برتر قصد داریم نکات مهمی در خصوص برند سازی در صنعت ساختمان را با شما به اشتراک بگذاریم و البته بسیار خوشحال خواهیم شد که شما هم تجربیات خود را از قسمت نظرات این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

برند چیست و برندسازی چیست؟

برند چیست؟ برندسازی چیست؟

برند، درک کلی مشتری از کسب و کار شما است. جف بزوز، موسس آمازون تعریف بهتری از برند دارد. او می گوید «برند شما همان حرفی است که مردم پشت سرتان می زنند». برند شما شهرت شما است!

تعریف برندسازی یا برندینگ آگاهی دادن درباره کسب و کارتان با استفاده از استراتژی ها و کمپین های بازاریابی و خلق تصویری منحصر به فرد و پایدار در بازار است.

نکته اینجاست که برندسازی یک شبه یا در طی چند ماه اتفاق نمی افتد و در حقیقت برند سازی یک فرایند بلند مدت است و تلاش مداوم شما باعث ایجاد یک ذهنیت مثبت از شرکت شما در بین مشتریان شما خواهد شد.

 

 

اهمیت برندسازی در صنعت ساختمان

اهمیت برند سازی در صنعت ساختمان

تخصص تولید و تخصص فروش با هم تفاوت اساسی دارند و شرکتی موفق خواهد شد که هر دوی این تخصص ها را داشته باشد. در سال های اخیر باوجود رکود نسبی در بخش ساخت و ساز در کشور، ساخت برج های بلند مسکونی و مجتمع های کوچک و بزرگ تجاری و اداری در سراسر کشور و به ویژه در تهران را شاهد هستیم. ساختمان هایی که اغلب خالی مانده اند و سازنده های آنها برای فروششان با مشکل مواجه شده اند.

در واقع پس از مرحله تولید (ساخت و ساز) نوبت به استفاده از افراد متخصص در زمینه برندسازی و تبلیغات می رسد تا با ارائه راهکارهای عملی به فروش محصولات تولیدی کمک کنند. روش های فروش تغییر کرده و برای افزایش فروش شرکت های ساختمانی نیاز به تخصص بازاریابی و تبلیغات است. در ادامه بصورت مختصر در مورد مزایای برند سازی شرکت های ساختمانی توضیح داده ایم.

 

تاثیر برندسازی در فروش محصولات ساختمانی

 در ابتدای این مقاله مثالی آوردیم که در نتیجه آن می توان به اهمیت برند سازی در افزایش فروش محصولات ساختمانی پی برد. در واقع می توان گفت که شرکت هایی که بازار خود به یک برند تبدیل شده اند، می توانند چندین برابر رقبای خود درآمد داشته باشند و این موضوع فقط محدود به فروش محصولات نمی شود، بلکه برندسازی در جذب مشتری برای ارائه خدمات هم بسیار تاثیرگذار است و حتی بر روی قیمت محصولات و خدمات هم تاثیر مستقیم دارد؛ به شکلی که شرکت های ساختمانی برند می توانند محصولات و خدمات خود را با قیمت بیشتری به مشتریان ارائه کنند و جالب اینجاست که مشتریان آنها نیز از اینکه می توانند از محصولات و خدمات شرکت های برند استفاده کنند، لذت می برند.

 

افزایش اعتماد با برند سازی صنعت ساخت و ساز

برندها به واسطه تکرار اسم و شهرتشان در ذهن مخاطبان خود، اعتماد مخاطبان و مشتریان خود را جلب می کنند. این طبیعی است که وقتی بارها و بارها نام یک شرکت ساختمانی را در کنار صفات مثبت می بینیم و می شنویم، با شنیدن نام آن شرکت، همان صفات مثبت نیز در ذهن ما تداعی می شود و به نوعی حس آشنا بودن و قابل اعتماد بودن را در ما ایجاد می کند.

 

ایجاد حس رضایت و افتخار در کارمندان

یکی دیگر از مواردی که در شرکت های ساختمانی برند مشاهده می شود، حس رضایت و افتخار کارمندان برای کار کردن در این شرکت ها است و این موضوع می تواند در افزایش راندمان کاری پرسنل و حتی در مواردی کارمندان حاظرند با حقوق کمتر در این شرکت ها فعالیت کنند.

علاوه بر این موضوع، این یک امر طبیعی است که نیروهای متخصص تمایل دارند که در شرکت هایی با برند قوی کار کنند که نتیجه آن افزایش بهره وری و ارتقاء سطح کیفی محصولات و خدمات شرکت خواهد بود.

 

با برندسازی رقبا را کنار خواهید زد

باز هم بر می گردیم به مثال ابتدای مقاله. گفتیم که وقتی شرکت شما در بازار خودتان به یک برند تبدیل شده باشد، مشتریان با شنیدن اسم محصول یا عنوان خدمت، در بین تمام شرکت های رقیب، نام شرکت شما را به خاطر می آورند و این یعنی بدون اینکه بخواهید با سایر شرکت ها رقابت کنید، مشتریان آنها را نادیده می گیرند و محصولات و خدمات شما را برای استفاده در نظر خواهند گرفت.

برند فرایند تصمیم گیری را برای مشتریان ساده می کند و اگر مشتریان این باور را داشته باشند که یک برند همچنان می تواند نیازهای آنها را برآورده کند به آن برند وفادار می مانند و تا زمانی که مشتری از خرید محصول نفع دریافت کند، به خرید از آن برند ادامه خواهد داد.

 

 

مراحل برند سازی در صنعت ساختمان

به عنوان مدیر یک شرکت ساختمانی که به فکر رشد و توسعه شرکت خود است، لازم است که با مراحل برندینگ در صنعت ساختمان آشنا باشید و آنها را رعایت کنید تا بتوانید شرکت خود را به یک برند معتبر و محبوب در بازار خود تبدیل کنید. در ادامه 9 مرحله برند سازی برای شرکت های ساختمانی را بررسی خواهیم کرد که می تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.

 

هدف برند خود را مشخص کنید

همانطور که در مقاله بازاریابی صنعت ساختمان هم گفتیم، یکی از عوامل موفقیت هر شرکتی داشتن یک هدف مشخص و مدون است که به کمک آن مسیر فعالیت های شرکت مشخص می شود. همه شرکت های بزرگ و موفق ساختمانی دارای هدف هستند پس داشتن یک هدف بزرگ برای شرکت شما هم لازم است.

سایمون سینک کارشناس رهبری، مدلی به ‌نام «دایره طلایی» ارائه کرده که به وسیله آن می توانید هدف اصلی شرکت خود را مشخص کنید. در واقع این دایره طلایی شامل سه سوال مهم است که باید برای مشخص کردن هدف شرکت خود، به این سوالات پاسخ دهید.

1- چه محصولات و خدماتی به مشتریان ارائه می کنید؟

2- محصولات و خدمات شما، چطور شرکت شما را از رقبا متمایز می کند؟

3- چرا به ارائه این محصولات و خدمات علاقه دارید؟

هدف برندسازی شرکت ساختمانی

 

شرکت های رقیب را بررسی کنید

فعالیت های شرکت های رقیب را بطور کامل بررسی کنید، لحن و نحوه برخورد آنها با مشتریانشان، سایت ها و شبکه های اجتماعی آنها، اقداماتی که در حوزه بازاریابی و تبلیغات صنعت ساختمان انجام می دهند و نحوه ارائه خدمات و محصولاتشان را بررسی کنید.

البته منظور ما این نیست که دقیقا از آنها کپی برداری کنید، اما می توانید از شرکت های ساختمانی رقیب الگوبرداری کنید و خودتان نیز ایده های جدیدی به آن اضافه کنید تا بتوانید خود را متمایز کنید.

 

مخاطبان هدف شرکت خود را شناسایی کنید

این طبیعی است که شما نمی توانید همه را راضی کنید و به همه جامعه خدمات ارائه کنید. پس لازم است افراد و شرکت هایی که احتمال خرید و استفاده آنها از محصولات و خدمات شما وجود دارد را شناسایی کنید و با نحوه خرید آنها و نیازهایشان آشنا شوید.

پس از شناسایی مخاطبان هدف شرکت خود، سعی کنید خدمات ویژه ای به آنها ارائه کنید و براساس علاقمندیها، نیازها و نحوه خرید آنها، محصولات و خدماتتان را ارائه کنید.

بخصوص در شروع کار بهتر است بجای فعالیت در چند حوزه مختلف، روی یک موضوع خاص متمرکز شوید و فقط به مخاطبان همان دسته، خدمات ارائه کنید و کم کم اعتبار شرکت ساختمانی خود را در آن حوزه بیشتر و بیشتر کنید تا در آن حوزه به یک برند تبدیل شوید و پس از آن می توانید به مرور سایر حوزه ها را نیز پوشش بدهید.

 

بیانیه ماموریت شرکت خود را تدوین کنید

تعریف ماموریت شرکت یک مساله مهم در فرایند برندسازی آن شرکت محسوب می شود. در واقع باید یک تعریف شفاف از مهمترین موضوع شرکت خود ارائه کنید. قبل از ایجاد برندی که مخاطبان هدف به آن اعتماد کنند، باید مشخص کنید که کسب و کارتان چه ارزش هایی برای دیگران ایجاد می‌کند. بیانیه ماموریت یک شرکت، دلیل وجودیِ آن سازمان و جنبه های مختلف استراتژی برندسازی آن را مشخص می کند و از لوگوی برند تا شعار، لحن، پیام و شخصیت برند، باید بازتابی از این ماموریت باشد.

برایان تریسی در کتاب استراتژی کسب و کار نحوه نوشتن بیانیه ماموریت شرکت این چنین توضیح می دهد: "ماموریت ما این است که (توضیح دهید که چگونه می خواهید زندگی یا کار مشتریان را بهبود ببخشید). ما با (روشی که استفاده می کنید) این ماموریت را انجام می دهیم و میزان موفقیت خود را با (اعداد دقیقی که در صورت اجرای موفق ماموریت به آن دست می یابید) ارزیابی می کنیم."

 

ویژگی ها و مزایای مهم برند خود را مشخص کنید

حالا که مخاطبان هدف شرکت خود را به خوبی شناسایی و تعریف کردید، خدمات ویژه ای را به آنها ارائه کنید که آنها را قانع کند تا بجای شرکت های رقیب، شرکت ساختمانی شما را انتخاب کنند.

علاوه بر اینکه محصولات و خدمات خود را با شرایط ویژه به مشتریان ارائه می کنید، باید ارزش هایی را به مشتریان خود ارائه کنید تا در زندگی و کسب و کار آنها بهبود ایجاد کند. به عنوان مثال می توانید زمان ارسال سفارش را به کوتاهترین حد ممکن کاهش دهید و به صرفه جویی در وقت مشتریان کمک کنید. به این ترتیب می توانید نام شرکت خود را به عنوان شرکتی که سفارشات را حتی سریعتر از موعد تحویل می دهد معرفی کنید و ارسال سریع را به عنوان مزیت شرکت ساختمانی خود، در بین مشتریان جا بیاندازید.

 

به برند شرکت خود شخصیت بدهید

برای شخصیت بخشیدن به برند شرکت ساختمانی خود می توانید لیستی از صفات مثبت را تهیه کنید و انتخاب کنید که دیگران در زمان صحبت کردن در مورد شرکت شما، کدام صفت را استفاده کنند.

در واقع بهتر است به این سوال پاسخ بدهید که اگر کسب و کار شما یک فرد بود، چه ویژگی هایی داشت؟ آیا سنتی و کلاسیک بود یا مدرن و بروز؟ آیا بالغ و قابل اعتماد است یا جوان و پیشرو؟

ویژگی شخصیت برند ساختمانی

 

یک داستان برای برند خود داشته باشید

وجود یک داستان برای شرکت شما کمک می کند که مخاطبان راحتتر با برند شما ارتباط برقرار کنند و باعث می شود که با شما همذات پنداری کنند و این احساس را داشته باشند که اهداف مشترکی با شرکت شما دارند.

داستان برند شما از ارزش های اصلی شرکت شما سرچشمه می گیرد. ارزش هایی که در بخش های قبلی در خصوص آنها توضیحاتی ارائه کردیم. مانند هدف شرکت، ماموریت شرکت و ویژگی ها و مزایای برند شما.

 

یک لوگو و شعار برای برند ساختمانی خود طراحی کنید

وقتی به برندسازی شرکت ساختمانی خود فکر می کنید، احتمالا طراحی لوگو اولین چیزی است که به ذهن می رسد. طراحی لوگو یکی از مهمترین بخش های برند سازی در صنعت ساختمان به شمار می رود، زیرا این لوگو بر روی تمام چیزهایی که به شرکت شما مربوط است، درج می شود و هویت شرکت شما را در آنها نمایش می دهد.

حتما برای طراحی لوگو از متخصصین با تجربه کمک بگیرید و در زمان سفارش طراحی لوگو به این موارد دقت داشته باشید که رنگ سازمانی شما در طراحی لوگوی شرکتتان لحاظ شده باشد، نماد استفاده شده در لوگوی شرکت با اهداف شرکت همخوانی داشته باشد و اینکه از چه فونتی در لوگوی شرکت استفاده شده باشد.

برای تقویت برندسازی، در تمام بخش های شرکت از لوگوی خود استفاده کنید. باید از لوگو در سایت، کارت ویزیت، تراکت ها، سربرگ های شرکت و حتی روی دیوارهای شرکت و ... استفاده کنید و مشتریان در هر فضایی که به شما مربوط می شود، لوگوی شما را مشاهده کنند تا به این ترتیب تصویر لوگوی شرکت شما در ذهن آنها ماندگار شود.

در زمان ایجاد حساب در شبکه های اجتماعی و همچنین در زمان طراحی سایت شرکت ساختمانی خود و حتی در پست هایی که در سایت و شبکه های اجتماعی شرکت منتشر می کنید، به نحوه نمایش لوگوی شرکت توجه داشته باشید و سعی کنید لوگوی شما همیشه به ساده ترین شکل در معرض دید مخاطبان باشد.

 

به فرایند برند سازی شرکت ساختمانی خود متعهد باشید

مهمترین نکته در ساخت برند و در صنعت ساختمان، تداوم دادن آن است. برای اینکه برند شما تاثیرگذار باشد و با مشتریان ارتباط برقرار کند، لازم است که فرایند برند سازی شرکت شما بطور مداوم ادامه پیدا کند.