4 دلیل بالا آمدن چاه دستشویی ایرانی و فرنگی و راه حل - سازه برتر



4 دلیل بالا آمدن چاه دستشویی ایرانی و فرنگی و راه حل

یکی از صحنه های آزاردهنده در ساختمان ها، بالا زدن چاه فاضلاب دستشویی ایرانی و فرنگی است که دلایل متعددی برای بروز آن وجود دارد. با شناخت دلایل بالا زدن چاه فاضلاب، تا حد زیادی می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. علاوه براین، در صورت مشاهده این صحنه آزاردهنده می توان با چند راهکار مسیر عبور فاضلاب را باز کرد. روش های جلوگیری از بالا آمدن چاه توالت و روش های حل این مشکل را در ادامه بررسی می کنیم.

دلیل بالا آمدن چاه دستشویی ایرانی و فرنگی

علت بالا آمدن چاه دستشویی چیست؟

با توجه به نحوه لوله کشی فاضلاب ساختمان و اتصال یا عدم اتصال آن به فاضلاب شهری، دلایل متفاوتی برای بالا آمدن فاضلاب از چاه دستشویی وجود دارد. برای اینکه بتوانید از شر بالا زدن چاه فاضلاب خلاص شوید، بهترین کار شناخت دلایل گرفتگی لوله های فاضلاب است. از اصلی ترین دلایلی که باعث پر شدن چاه توالت و بالا آمدن فاضلاب از آن می شود عبارتند از:

1- گرفتگی چاه توالت با دستمال کاغذی

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث گرفتگی لوله های فاضلاب توالت و سرویس بهداشتی می شود، مسدود شدن مسیر عبور فاضلاب با دستمال کاغذی است. بسیاری از افراد از تاثیر منفی دستمال توالت در عبور فاضلاب در لوله ها اطلاع ندارند. دستمال کاغذی بعد از افتادن در چاه فاضلاب به مرور در مسیر تجمع کرده و مانند سد در برابر عبور فاضلاب عمل می کند. چون این دستمال ها به سختی در آب حل می شوند. بهترین کار جلوگیری از افتادن دستمال کاغذی و نوار بهداشتی و موارد مشابه در چاه توالت است.

اگر با چنین مشکلی مواجه شدید، لوله بازکن باید با تجهیزاتی از قبیل فنر برقی تمام گرفتگی های مسیر عبور فاضلاب را از لوله ها خارج کند. بهتر است تا حد امکان از خدمات لوله بازکنی تضمینی استفاده کنید. چون برخی از لوله بازکن ها مقدار کمی از گرفتگی های مسیر را خارج کرده و به طور موقت مسیر عبور فاضلاب باز می شود. با گذشت زمان کوتاه مجدد همان مشکل تکرار خواهد شد.

2- استاندارد نبودن چاه فاضلاب

در ساختمان هایی که به فاضلاب شهری متصل نیستند، کم بودن ظرفیت چاه عامل اصلی در پر شدن زودهنگام آن است. حجم انباره چاه فاضلاب باید با مقدار فاضلاب ورودی به آن در شبانه روز تناسب داشته باشد. به همین دلیل در زمان حفر چاه نو ابتدا باید ظرفیت و حجم انباره با دقت اندازه گیری شود.

علاوه بر استاندارد نبودن حجم انباره چاه فاضلاب، نامناسب بودن خاک آن نیز می تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد. اگر دیواره ها و اطراف چاه لایه های سنگی محکم وجود داشته باشد، جذب فاضلاب با مشکل مواجه خواهد شد. مقنی حرفه ای می تواند خاک مناسب برای حفر چاه را شناسایی کند تا به مرور با مشکل بالا آمدن چاه دستشویی و پر شدن سریع آن مقابله شود.

3- جرم گرفتن جداره های چاه فاضلاب

یکی دیگر از دلایل بالا آمدن چاه توالت در ساختمان هایی که به فاضلاب شهری وصل نیستند، جرم گرفتن جداره های چاه است. با گذشت زمان لایه های ضخیمی از مواد موجود در فاضلاب در دیواره ها و کف چاه تشکیل می شود. این لایه ها نه تنها بوی بسیار بدی را در چاه و اطراف آن بوجود می آورند، بلکه منجر به کاهش ظرفیت نیز می شوند. بهترین راهکار در این شرایط، استفاده از خدمات لایروبی چاه فاضلاب است. لایروبی چاه توسط نیروی انسانی انجام شده و در آن جداره ها و کف چاه با ابزار تراشیده می شود. این کار تاثیر زیادی در افزایش ظرفیت چاه دارد و بوی بد آن را نیز از بین می برد. این خدمات برای چاه های فاضلاب و سپتیک تانک ها و حتی چاه عمیق کشاورزی ارائه می شود.

4- پر بودن چاه توالت

چاه های فاضلاب دارای ظرفیت مشخصی هستند و به مرور زمان نیز مقدار آن کاهش پیدا می کند. اگر ساختمان به فاضلاب شهری متصل نیست، پر بودن چاه باعث بالا زدن فاضلاب از دستشویی و سایر چاه های موجود می شود. در این شرایط، می توانید از خدمات شرکت تخلیه چاه غرب تهران یا سایر شرکت ها استفاده کنید. دقت داشته باشید، شرکت هایی را انتخاب کنید که برای خدمات خود تضمین ارائه داده و کثیف کاری ندارند. چون متاسفانه بسیاری از شرکت های تخلیه چاه به این موارد توجه نداشته و باعث نارضایتی مشتری می شوند.

راه های جلوگیری از بالا زدن چاه فاضلاب

راه های جلوگیری از بالا زدن چاه فاضلاب

بدون شک پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و برای چاه های فاضلاب نیز باید بتوان تا حد امکان از بروز این مساله جلوگیری کرد. بهترین راهکارها برای جلوگیری از بالا آمدن چاه فاضلاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • همیشه بعد از استفاده از سرویس بهداشتی و توالت فلاش تانک را بکشید. با ریختن مقدار زیاد آب با فشار بالا در چاه توالت می توان از مسدود شدن مسیر عبور فاضلاب جلوگیری کرد.
  • در دهانه چاه فاضلاب توالت درپوش نصب کنید. با نصب درپوش می توان از ورود اشیاء به داخل چاه جلوگیری کرد.
  • به هیچ عنوان دستمال کاغذی و نوار بهدشتی را در چاه توالت نیندازید.
  • به صورت دوره ای از مواد جرم گیر مانند محلول های لوله بازکنی و جوش شیرین برای از بین بردن لایه های رسوب شده در جداره داخلی لوله ها استفاده کنید. این کار را در فاصله های کم انجام دهید تا جوش شیرین بتواند تاثیر مثبتی در از بین بردن جرم ها داشته باشد.
  • اگر چاه توالت به فاضلاب شهری وصل نیست، به محض مشاهده نشانه های پر شدن چاه نسبت به تخلیه آن اقدام کنید.
  • تا حد امکان در زمان حفر چاه از افراد حرفه ای در این حوزه استفاده کنید. چون ظرفیت انباره چاه و جنس خاک باید با استانداردها تناسب داشته باشد.
  • شیب لوله های فاضلاب در ساختمان باید استاندارد باشند. در صورت کم بودن شیب لوله ها، تخلیه فاضلاب به کانال فاضلاب شهری با مشکل مواجه شده و به داخل توالت برگشت زده می شود. علاوه براین، مواد موجود در فاضلاب مانند مدفوع و غیره در داخل لوله تجمع کرده و باعث گرفتگی لوله ها می شود. لوله کش حرفه ای استانداردهای شیب لوله ها را رعایت می کنند و با چنین مشکلاتی مواجه نخواهید شد.

جمع بندی

مهم ترین دلیل برای بالا آمدن فاضلاب دستشویی ایرانی و فرنگی، کم بودن حجم انباره چاه فاضلاب، رسوب گرفتن چاه، مسدود شدن لوله های فاضلاب با دستمال کاغذی و غیره است. با استفاده از خدمات لوله بازکنی و تخلیه چاه می توان تا حد زیادی این مشکل را حل کرد. در برخی از مواقع نیاز به لایروبی و از بین بردن رسوب زیاد کف و دیواره های چاه فاضلاب است که باید توسط افراد باتجربه و ماهر انجام شوند.