رزین کاتیونی ابتدا کیفیت آب، سپس سلامت شما را بهبود می‌بخشد - سازه برتر



رزین کاتیونی ابتدا کیفیت آب، سپس سلامت شما را بهبود می‌بخشید

تابه‌حال چیزی راجع به رزین کاتیونی یا همان رزین‌های تبادل یونی شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید چه ارتباطی میان رزین‌های کاتیونی و تصفیه آب وجود دارد؟

بسیاری از افراد اطلاعاتی در این زمینه دارند؛ اما از فرایند تصفیه آب به کمک رزین کاتیونی ناآگاه هستند. اگر با کاربردهای رزین کاتیونی سروکار دارید و به دنبال استفاده حداکثری از این رزین‌ها هستید و یا به‌طورکلی درباره روند شیمی آن کنجکاو هستید و نیاز به اطلاعات دارید این مقاله می‌تواند برای شما بسیار کمک‌کننده باشد. تا انتها با ما همراه باشید تا با کاربردهای متنوع رزین کاتیونی اعم از تصفیه آب، رقیق‌کننده، حذف باریوم و... آشنا شوید.

 

با رزین کاتیونی آشنا شوید

images_1712511286_6612d9365f617.png

رزین کاتیونی پلیمری است که دارای قدرت جذب بسیار بالا و همچنین قابلیت اتصال قوی می‌باشد. این رزین‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند، از کاربردهای آن می‌توان به صنعت تصفیه آب اشاره نمود. این ذرات کوچک دارای دو قطب باردار هستند و دلیل قدرت جذب بالای رزین‌های کاتیونی را می‌توان به همین قطب‌های باردار نسبت داد. گروه صنعتی مهام پالایش یکی از ارائه‌دهندگان پمپ‌های خانگی و صنعتی و همچنین مواد شیمیایی تصفیه آب می‌باشد.

رزین کاتیونی دارای دو قطب فعال و باردار است و تفاوت‌هایی در این قطب‌ها وجود دارد. علاوه بر این تفاوت‌ها، نوع یون‌هایی که توسط این دانه‌های پلیمری کوچک جذب می‌شوند، بسته به قوی و یا ضعیف‌بودن کاتیون متفاوت خواهد بود؛ بنابراین می‌توان رزین کاتیونی را به دو نوع قوی و ضعیف تقسیم‌بندی کرد:

رزین کاتیونی ضعیف

رزین کاتیونی ضعیف برای کاستن از سختی آب به‌صورت موقت مؤثر هستند و کاتیون‌های موجود در آب را که موجب قلیایی‌شدن آب می‌شوند حذف می‌کنند. کربوکسیلیک اسید یکی از رزین‌های کاتیونی دارای قدرت پایین محسوب می‌شود که گروه عاملی آن را COOH تشکیل می‌دهد. کربوکسیلیک اسید بازدهی مناسبی در برابر حذف موقت یون‌هایی که عامل سختی آب به‌حساب می‌آیند دارد.

رزین کاتیونی قوی

این نوع از رزین‌ها گزینه‌ای بسیار عالی برای سختی‌گیر آب محسوب می‌شوند؛ زیرا دارای یک قطب مثبت فعال هستند. رزین‌های کاتیونی قوی به این صورت عمل می‌کنند که یون سدیم را جایگزین یون‌های موجود در آب می‌گردانند (یون‌هایی اعم از کلسیم، منیزیم و یون‌های فلزی). رزین کاتیونی قوی برای کاهش و یا حذف دائمی سختی آب مناسب هستند البته شایان‌ذکر است که عملکرد این نوع رزین‌ها در مقابل یون‌های آهن و منگنز بسیار ضعیف می‌باشد.

این نوع از رزین‌ها دارای سولفوریک‌های اکتیو هستند و از نمونه‌های آن می‌توان به پلی‌استایرن سولفونات اشاره کرد.

در ادامه بحث به این می‌پردازیم که رزین‌های کاتیونی دارای یک نوع اسیدی هستند که همین نوع اسیدی خود به دو تایپ قوی و ضعیف تقسیم می‌شود و هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود می‌باشد که اکنون به آن‌ها می‌پردازیم:

 

رزین‌های کاتیونی اسیدی قوی

images_1712511297_6612d941d18d0.png

یکی از قوی‌ترین رزین‌های موجود در بازار هستند. این رزین‌ها با سرعت بسیار بالایی کاتیون‌های موجود در آب را از بین می‌برند. همچنین این رزین‌ها در ph آب تغییری ایجاد نمی‌کنند. از دیگر ویژگی‌های رزین‌های کاتیونی قوی می‌توان به خاصیت احیا با محلول‌های اسیدی و آب و نمک اشاره کرد.

 

رزین‌های کاتیونی اسیدی ضعیف

این مدل از رزین‌ها بر پایه اکریلیک هستند و قدرت حذف تمامی کاتیون‌های موجود در آب را ندارند، به همین علت است که به آن‌ها رزین‌های کاتیونی اسیدی ضعیف گفته می‌شود.

باتوجه‌به کاربرد مورد انتظارتان از رزین و موارد دیگری از قبیل میزان خلوص موردنیاز آب و دیگر سیالات می‌توانید رزین‌های اسیدی ضعیف و قوی را در کنار یکدیگر استفاده کنید.

 

مهم‌ترین کاربردهای رزین کاتیونی

رزین‌های کاتیونی دارای کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف می‌باشند. از جمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهره‌گرفتن از رزین در صنعت داروسازی

رزین کاتیونی در صنعت داروسازی نیز کاربرد دارد و می‌توان گفت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده از رزین به‌عنوان ماده افزودنی برای قرص‌ها یکی از مهم‌ترین مصارف این ماده به شمار می‌آید. زمانی که بیمار از قرص استفاده می‌کند، پس از ورود قرص به سیستم گوارش، یون‌هایی که بر روی دانه‌های رزین قرار دارند آزاد شده و وارد بدن می‌شوند.

علاوه بر موردی که گفته شد، طی فرایند تولیدداروها از آب تصفیه شده استفاده می‌شود که برای این منظور هم از رزین بهره می‌گیرند. رزین وظیفه جمع‌آوری و حذف یون و املاح موجود در آب را بر عهده دارد.

استفاده از رزین در صنایع مواد غذایی

همان‌طور که می‌دانید بو، طعم و عطر در صنعت مواد غذایی از اهمیت به سزایی برخوردار است و برای بهبود این موارد از رزین استفاده می‌شود. رزین کاتیونی دارای قدرت تبادل یونی بالایی است و همین ویژگی به حذف مواد اسیدی و رسوب‌گیری که در طی روند تولید مواد غذایی انجام می‌شود کمک می‌کند.

همچنین رزین کاتیونی در تولید شکر از نیشکر و ازبین‌بردن رنگ شکر، تولید قند، نوشیدنی و آبمیوه‌ها کاربرد دارد. رزین رنگ نوشیدنی‌ها را بهبود می‌بخشد و کیفیت مواد غذایی را بالا می‌برد.

 

زلال‌سازی آب با استفاده از رزین کاتیونی

مهام پالایش

از دیگر کاربردهای مهم رزین‌های کاتیونی می‌توان به زلال‌سازی آب اشاره کرد. برای این امر از رزین ضعیف کاتیونی استفاده می‌شود. این نوع رزین‌ها با ازبین‌بردن فلزات سمی، کلر و سرب موجود در آب موجب زلال‌شدن آب می‌شوند. قدرت رزین برای پاک‌سازی آب از این یون‌ها کافی نیست و به همین دلیل توصیه می‌کنیم در کنار رزین از فیلتر کربنی استفاده نمایید.

کاهش میزان سختی آب با کمک رزین

درون آب شرب املاح بسیاری وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان از فلزات، کلسیم، ذرات کوچک و منیزیم نام برد. وجود این یون‌ها درون آب موجب بروز سختی آب می‌شود و همین امر کیفیت آب را کاهش می‌دهد و بر روی سلامت انسان نیز تأثیر منفی بر جای می‌گذارد. برای کاهش سختی آب از تجهیزاتی همچون سختی‌گیرها استفاده می‌نمایند که رزین کاتیونی یکی از همین سختی‌گیرها به شمار می‌‌رود. سختی‌گیر رزینی بستری است متشکل از سلیس و دانه‌های رزین، وجود سلیس از میزان فرار بودن دانه‌های رزینی می‌کاهد.

هنگامی که آب از روی بستر رزینی عبور می‌کند یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب با یون سدیم موجود در بستر رزین جایگزین می‌شوند. با استفاده مداوم و باگذشت زمان از میزان قدرت بستر رزینی کاسته می‌شود به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم با کمک محلول آب و نمک و شستشوی عکس، بستر رزینی را احیا کنید.

آب سخت تصفیه نشده (آبی که املاحی همچون کلسیم و منیزیم دارد) با سلامتی انسان چه می‌کند؟

images_1712511332_6612d9644b170.png

آب تصفیه نشده به علت داشتن املاحی همچون کلسیم، منیزیم، سرب و... به‌نوعی آب سخت محسوب می‌شود. درست است که کلسیم و منیزیم برای بدن مفید هستند؛ اما اگر میزان این یون‌ها از حد بگذرد مشکل‌ساز خواهد شد. این امکان وجود دارد که یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب از رسوب لوله‌های شهری و یا گل‌ولای به آب اضافه شوند؛ در این صورت، این یون‌ها نه‌تنها مفید نیستند؛ بلکه برای بدن ضرر دارند.

 

نگاهی به تأثیرات املاح درون آب بیندازیم:

  1. ایجاد مشکلات گوارشی و بروز سنگ کلیه به علت رسوب کلسیم
  2. خارش پوست در قسمت‌های مختلف بدن
  3. بروز بیماری اگزما در طولانی‌مدت (این مورد توسط محققان به‌صورت علمی اثبات شده است)
  4. ایجاد مشکلاتی مانند کم‌خونی، فشارخون و آسیب به مغز به علت وجود سرب موجود در آب
  5. آسیب به سیستم عصبی بدن به دلیل وجود سرب
  6. بروز اختلالات حافظه و کاهش عملکرد آن
  7. تحت‌تأثیر قراردادن تولیدمثل و بروز مشکلاتی همچون ناباروری و...

 

قیمت رزین کاتیونی

عوامل متعددی وجود دارند که در تعیین قیمت رزین‌های کاتیونی مؤثر هستند. از مهم‌ترین موارد تأثیرگذار می‌توان به نوع این رزین‌ها و برندهای تولیدکننده آن‌ها اشاره کرد. البته این مورد را در نظر داشته باشید که رزین‌ها وارداتی هستند و نوسانات ارز و دلار بر روی قیمت آن‌ها تأثیر خواهد داشت. برای اطلاع از قیمت می‌توانید با کارشناسان فروش تماس بگیرید.

خرید رزین کاتیونی

با نظر بر این‌که رزین کاربردهای بسیار زیادی در صنعت تصفیه آب دارد و این دانه‌های پلیمری به‌صورت مستقیم بر روی آب اثر دارند، هنگام خرید رزین کاتیونی باید به کیفیت آن توجه ویژه‌ای شود. کارشناسان مهام پالایش پیش از خرید ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوت محصول را برایتان به‌صورت کامل شرح می‌دهند و شما را در خرید درست و آسان یاری می‌نمایند.

 

جمع‌بندی

رزین کاتیونی ماده‌ای است که جهت ازبین‌بردن آلاینده‌های یونی که بار مثبت دارند استفاده می‌شود. این رزین‌ها در صنایع مختلفی از جمله تصفیه آب، مواد غذایی، نساجی، زلال‌سازی آب و... استفاده می‌شوند.

مهم‌ترین کاربرد این نوع رزین‌ها حذف سختی آب به کمک ازبین‌بردن یون‌های کلسیم و منیزیم و سرب است. آب سخت دارای مضرات بسیاری از جمله: کم‌خونی، اگزما، فشارخون، خارش، اختلالات حافظه، آسیب مغزی و... می‌باشد؛ بنابراین استفاده از رزین‌های کاتیونی برای تصفیه آب بسیار کمک‌کننده است و حتی سلامت شما را بهبود می‌بخشد.

 

 

برچسب ها : صنعت,تصفیه آب