خرابی فن پکیج چه علائمی دارد - سازه برتر



خرابی فن پکیج چه علائمی دارد

فن پکیج از جمله مهم ترین قسمت های این سیستم گرمایشی محسوب می شود. هرگونه خرابی در فن پکیج می تواند منجر به کاهش بازدهی دستگاه و حتی افزایش ایرادات در سایر قسمت های مرتبط نیز باشد. کلیدی ترین مسئله در این بین مربوط به تشخیص خرابی و بررسی علائم نشان دهنده آن خواهد بود. شما به عنوان مصرف کننده دستگاه پکیج باید بدانید که در چه حالتی با این خرابی روبرو هستید و باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. موارد مختلفی مانند کاهش دور گردش فن، تغییر صدا در آن، یکسره کار کردن و همچنین ایجاد رسوبات و آلودگی های مختلف بر روی فن می تواند از مهم ترین نشانه های خرابی در این قطعه حیاتی پکیج باشد. در زیر به صورت کامل موارد مرتبط با این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم.

خرابی فن پکیج

فن پکیج یکسره کار می کند

در مورد اینکه فن پکیج شما خراب شده است، به این معنا نخواهد بود که این بخش به کلی از کار افتاده است. یکسره کار کردن فن نشان دهنده معیوب بودن این قسمت از دستگاه بوده و حتماً باید عیب یابی شود.

 

 

اطلاعات بیشتر: علت خاموش نشدن پکیج

 

دور فن پکیج ضعیف می شود

همان طور که می دانیم وظیفه فن خارج کردن گازهای سمی و دود حاصل از احتراق  در محفظه می باشد و هر چه دور فن پکیج به محدوده استاندارد آن نزدیک تر باشد در این زمینه بهتر عمل خواهد کرد. از مهمترین  نشانه های خرابی فن، کاهش دور آن بوده و در نهایت می تواند منجر به عدم عملکرد صحیح برای دفع آلاینده های مختلف باشد. بنابراین اگر این میزان دور استاندارد کمتر شده باشد، زمان رسیدگی به فن پکیج و تعمیر آن فرا رسیده است.

 

فن پکیج صدادار می شود

افزایش صدای فن پکیج نشان دهنده کارکرد ناصحیح آن بوده و نشانه دقیق برای خرابی این بخش می باشد.

 

پره های فن پکیج کثیف می شود

زمانی که فن پکیج به درستی کار می کند، دود و آلودگی های مختلف توسط پروانه آن به سرعت از دستگاه خارج شده و با استفاده از دودکش به بیرون هدایت می شود. در غیر این صورت مسیر خروج دود محل جمع شدن مواردی مانند دوده و جرم بر روی پروانه و سایر بخش های مختلف خواهد شد. در واقع چون این فرایند خروج دود بیش از حد استاندارد طول می کشد، امکان نشستن آن در قسمت های مختلف هم بیشتر خواهد بود. به این ترتیب اگر فن پکیج شما کثیف شده و علائم اشاره شده را بر روی آن مشاهده می کنید، حتماً خرابی مشخصی در مورد آن اتفاق افتاده است.

 

بلبرینگ پکیج خراب می شود

خرابی بلبرینگ به دلیل عملکرد نامناسب فن رخ می دهد و اگر خرابی ها به موقع برطرف نشود در نهایت خود را در این بخش نشان خواهد داد. خرابی بلبرینگ ها می تواند منجر به کاهش دور فن شده و همچنین تاثیر زیادی در صدای آن هم خواهد داشت.

نشانه های خرابی فن پکیج

مراحل سرویس فن پکیج

وجود هر یک از علائم فوق نشان می دهد که فن پکیج دچار خرابی شده و باید طی یک دستورالعمل استاندارد سرویس شود. این روند اصولی را به شرح زیر می توانید انجام دهید :

  • قبل از هر کاری و بدون اینکه بخواهید به بخش های مختلف دستگاه پکیج دست بزنید، جریان برق ورودی به این سیستم را قطع کنید.
  • سپس باید به سراغ کاور پکیج بروید و پیچ های مربوط به آن را باز کرده و کاور را کنار بگذارید.
  • برای پیدا کردن فن دستگاه باید به سراغ محفظه احتراق سیستم رفته و دقیقاً دودکش به همراه فن در این قسمت قرار گرفته اند. دودکش را هم باید از این محفظه جدا کنید تا بتوانید فن را ببینید.
  • برای سرویس کردن فن پکیج باید سیم های برق متصل شده به این بخش را جدا کنید. یک جفت سیم نر و ماده از قسمت فن جداسازی خواهد شد.
  • قسمت بعدی متصل به فن عبارت است از شلنگ پرشر که باید نسبت به جدا کردن آن اقدام کنید.
  • الان وقت آن است که به سراغ فلنج دودکش بروید و به عنوان آخرین بخش از اتصال فن به پکیج آن را کاملاً جدا کنید.
  • با جدا شدن بخش های مختلف اشاره شده از فن دستگاه، این قسمت آماده سرویس و تعمیر است. اولین کاری که باید در این مرحله انجام دهید دقت در بخشی به نام شیپوری فن خواهد بود. این شیپوری که در مقابل پروانه قرار می گیرد شکل ظاهری مشخصی دارد که اگر دچار تغییرات و دفرمه شدن باشد، الزاماً باید توسط سرویس کار تعویض شود.
  • پروانه که احتمالاً در طی سال های متمادی در مقابل خروج گازهای مختلف و دود بوده است، با شوینده های مشخص و استانداردی شسته شده و تمیز می شود. وجود آب در این فرایند نیازمند دقت برای عدم بروز اتصالات در بخش سیم پیچ و ورود آن به قسمت های الکتریکی خواهد بود.
  • شلنگ های پرشر در بالای فن قرار گرفته اند و با جدا کردن آنها می توانید اتصالات مختلف فن پکیج را بازدید کرده و بخش های مختلف آن مانند صداگیرها، اورینگ و واشرها هم از لحاظ شل شدگی و یا ترک داشتن بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.

مراحل سرویس فن پکیج

نشانه های دیگر خرابی فن پکیج

خرابی های فن هر یک به دلایل و علت های مشخصی رخ می دهد و بروز نشانه های مختلف برای آن هم می تواند شما را در مورد سرویس و تعمیر این بخش آگاه کند.

 

نداشتن احتراق کامل پکیج و نداشتن ابگرم

خروج گازهای حاصل از احتراق، فرایند سوختن کامل را در محفظه فراهم می کند. در واقع اگر این اتفاق به درستی رخ ندهد، میزان تجمع اکسیژن و هوا برای احتراق کامل کافی نخواهد بود. اولین اتفاقی که پس از این موضوع رخ خواهد داد، عدم توانایی پکیج برای گرم کردن درست آب می باشد و این موضوع به خوبی توسط مصرف کنندگان احساس خواهد شد.

 

یکسره کار کردن پکیج

 اگر با چنین حالتی روبرو شدید قطعاً دستگاه فن شما با مشکل بزرگی روبرو شده است که محتمل ترین گزینه در این بین مربوط به برد دستگاه پکیج خواهد بود. مسدود بودن مسیر لوله دودکش، خرابی رله و حتی جرقه زن محفظه احتراق هم می تواند منجر به خرابی فن دستگاه پکیج شود.

 

ارورهای مختلف هنگام خرابی فن

  • پکیج های بوتان معمولاً در صورت بروز هرگونه خرابی احتمالی در بخش فن سیستم پکیج، اقدام به نمایش ارور E03 می کنند. در این صورت حتماً باید فن پکیج توسط سرویس کاران مجرب و متخصص مورد بازبینی و تعمیر قرار گیرد.
  • ارور بسیار مهم دیگری که با شماره E51 نمایش داده می شود، شامل این موضوع است که فن دستگاه به درستی کار کرده اما امکان تشکیل شعله وجود ندارد. این خطاب به دلیل عدم کارکرد صحیح جرقه زن و همچنین شیر گاز می تواند رخ دهد و کاربر باید اقدامات بعدی را به صورت زیر انجام دهد.

اولین احتمال در بروز چنین خطایی مربوط به گرفتگی های احتمالی در مسیر دودکش است. به همین منظور دودکش را از محل آن خارج کرده و منتظر پاک شدن ارور از نمایشگر خواهیم بود. اگر همچنان این ارور را بر روی صفحه مشاهده می کنید، مشکل از دودکش نیست و باید به سراغ بخش های دیگر برویم. ابتدا ونتوری پکیج را کنترل می کنیم و در صورت بروز گرفتگی در آن باید نسبت به رفع چنین موضوعی اقدام شود. هرگونه ذرات مختلف مزاحم از قبیل پرزها و گرد و غبار می تواند عامل بروز این گرفتگی باشد. همچنین باید نسبت به بازدید بخش پرشر و شلنگ آن هم ملاحظات لازم انجام شود.

 

زرد سوختن شعله ها

در صورت عملکرد نامناسب فن پکیج ، رنگ شعله از آبی به زرد تغییر پیدا خواهد کرد،حتی در نتیجه این موضوع احتمال بروز صداهای ناهنجار از داخل پکیج هم وجود دارد. بروز این صدا نشان دهنده عدم تراز بودن پروانه فن است و حتی این احتمال وجود دارد که هرگونه جسم خارجی در بخش فن وجود داشته و در دراز مدت سبب سوختن آن نیز خواهد شد.

 

شایع ترین خرابی های فن پکیج از کجاست؟

اگر بلبرینگ فن مورد نظر دچار مشکل شده باشد، بدون شک این بخش با صدای ناهنجار کار می کند و  احتمالاً بلبرینگ گیرپاش کرده و کلا از حرکت بایستد. به این ترتیب دیگر شما مجبور به تعویض بلبرینگ فن خود خواهید بود. بلبرینگ فن توسط دو پیچ نگهدارنده سفت شده است و با باز کردن آن می توانیم قطعه مورد نظر را خارج کرده و با نمونه جدید آن تعویض کنیم. حتماً باید از طریق شماره درج شده بر روی بلبرینگ، نمونه مشابهی را در بازار خریداری کرده و آن را در محل خود تعبیه کنیم.

از سوی دیگر احتمال دارد که بروز مشکل فن به دلیل شکستن خار روی شفت پروانه و یا حتی خرد شدن آن باشد. این موضوع سبب می شود که پروانه قرار گرفته شده در داخل بدنه، بیشتر به لبه ها نزدیک شده و این منجر به سر و صدای اضافی خواهد بود.    

خرابی های پرشر سوئیچ هوا

ایجاد مشکل در بخش پرشر سوئیچ هوا هم می تواند سه حالت مختلف داشته باشد :

  • در حالت اول فن دستگاه به درستی کار کرده اما بخش پرشر اتصال خود را با دستگاه برقرار نمی کند. این در حالی است که شکل کارکرد صحیح به این صورت خواهد بود که با شروع به کار فن باید پرشر هم متصل شود و این اتفاق عملاً رخ نمی دهد. این موضوع سبب می شود که سیستم تهویه که فن هم جزئی از آن است، صحت عملکرد خود را به برد اطلاع ندهد و همین حالت به صورت ارور بر روی صفحه نمایشگر در نوع آنالوگ در برند ایران رادیاتور هم این خطا را با شماره های ۴۰، ۶۰ و ۸۰ به مصرف کننده اطلاع می دهندو در نوع دیجیتال خطای نوع E51 دقیقاً برای این حالت تعریف شده است. به این صورت که ابتدا باید خود دستگاه فن چک شود و سپس به سراغ ونتوری و لوله آن خواهیم رفت تا کاملاً از این موضوع اطمینان حاصل کنیم. اگر این موارد مشکلی نداشته باشند باید به سراغ پرشر برویم و با تعویض آن به نتیجه دلخواه خود خواهیم رسید.
  • حالت دوم عبارت است از وضعیتی که در آن فن خاموش است اما بخش پرشر در حالت اتصال باقی مانده است. این موضوع نشان می دهد که پرشر دچار ایراد شده و امکان برگشت به حالت قبلی یعنی عدم اتصال را ندارد. حتی مشکل مورد نظر می تواند در مورد میکروسوئیچ هم وجود داشته باشد. روش حل این مشکل هم تعویض پرشر به عنوان یک گزینه اصلی در خرابی دستگاه پکیج خواهد بود.
  • در حالت سوم فن دستگاه پکیج به درستی عمل می کند و روشن می شود اما هیچ شعله ای تشکیل نشده و عملاً دستگاه امکان گرم کردن آب را ندارد. به صورت همزمان هیچ خطایی بر روی صفحه نمایش دیده نمی شود. مشکل مورد نظر به این صورت ایجاد می شود که بخش پرشر دستگاه پکیج دچار ضعف شده است و پرده دیافراگم آن در وضعیت قطعی یا وصلی کامل قرار نمی گیرد. علت این موضوع هم به کاهش توان فن در مکش کافی پرده دیافراگم برمی گردد که نمی تواند آن را به اندازه کافی عقب یا جلو نگه دارد تا برد نسبت به اتصال یا عدم اتصال آن آگاه شود. بنابراین حتی امکان ارسال کد خطا برای مصرف کننده هم وجود ندارد. روش حل موضوع به این صورت است که شما باید بخش پرشر پکیج را از طریق عملیات دو شلنگه کردن اصلاح کنید. به این ترتیب چالش مورد نظر به صورت کلی رفع خواهد شد.

از دیگر موارد رایج و حالت های خاص در فن پکیج در تمامی حالت های مختلف از قبیل تابستان، زمستان و حتی استندبای به صورت مداوم روشن باقی می ماند و دلیل مشخصی برای این موضوع وجود دارد. علت اصلی مربوط به چسبیدن رله فن داخل برد، بصورت مداوم روشن باقی خواهد ماند. یکی از توصیه های رایج در مورد حل این موضوع ضربه زدن با قاشق بر روی رله فن است تا به اصطلاح ول کرده و با این وضعیت می تواند در حالت خوشبینانه حتی تا ۶ ماه هم به کار خود ادامه دهد اما قطعاً تعویض رله فن روش اصولی تر و استانداردی است. از سوی دیگر این موضوع را هم مد نظر خود داشته باشید که خرابی بخش NTC هم یکی از عوامل رایج در روشن ماندن همیشگی فن پکیج است.