10 نکته طلایی فنی که درباره داکت اسپیلت نمی دانستید - سازه برتر



10 نکته طلایی فنی که درباره داکت اسپیلت نمی دانستید

از آن جایی که امروزه داکت اسپیلت ها رواج روز افزونی در سیستم های تهویه هوای مطبوع ساختمان های مدرن پیدا کرده اند، اطلاع از ویژگی های فنی آن ها و نحوه ساز و کار آن ها می تواند برای همه افراد جامعه از سازندگان ساختمان ها گرفته تا ساکنان واحد های اداری و مسکونی مفید واقع شود. به همین علت در ادامه متن به بیان ده نکته درباره این نوع سیستم های تاسیساتی ساختمانی جدید می پردازیم:

1. اولین ویژگی مثبت داکت اسپیلت ها این است که فضای کمتری را در ساختمان ها اشغال می کنند. چرا که اصل یونیت های داکت اسپلیت معمولاً در فضای پشت بام ساختمان کار گذاشته می شوند و کانال های هوای مربوط به آن ها به صورت مخفی در سقف اتاق ها به کار می روند.

مضاف بر آن که کانال های داکت اسپلیت فضای چندان برجسته ای را بر روی سطوح ایجاد نمی کنند و همین زیبایی و مینیمال بودن نمای ظاهری داکت اسپلیت ها یکی از نکات برتری آن ها نست به کولر های گازی می باشد.

نکاتی درباره داکت اسپلیت

2. نکته دوم در این خصوص آن که میزان مصرف برق سیستم های هوای مرکزی داکت اسپیلت در مقایسه با کولر های گازی کمتر است و این ویژگی در دراز مدت می تواند موجب کاهش هزینه های سربار و ماهیانه مصرف انرژی ساختمان گردد.

3. نکته سوم در مورد داکت اسپلیت ها آن است که راندمان این نوع تجهیزات تولید هوای مطبوع برای ساختمان ها بیشتر از راندمان کولر های گازی است. زیرا در این نوع سیستم ها استفاده از کانال کشی هوا از هدر رفت هوای مطبوع جلوگیری می کند. در حالی که هنگامی که از کولر های گازی استفاده می کنیم، مقدار زیادی از هوای مطبوع و خنک به دلیل عدم وجود کانال کشی هوا هدر می رود.

4. نکته چهارم در زمینه این نوع تاسیسات سرمایشی و گرمایشی ساختمان، آن است که مقدار رطوبت هوای خنک تولیدی از سیستم های داکت اسپلیت بسیار کمتر از رطوبت هوای تولیدی از کولر های گازی، فن کوئل ها و مینی چیلر ها است.

به همین علت هم کیفیت هوای خروجی از داکت اسپلیت ها برای افراد ساکن در آن محیط به نسبت کیفیت هوای خروجی از کولر ها از استاندارد بالاتری برخوردار بوده و سالم تر است. زیرا هوای خشک خروجی از این سیستم های تهویه هوای مطبوع مرکزی از استخوان درد های ناشی از رطوبت هوا جلوگیری می کند.

نگهداری از داکت اسپلیت

5. نکته طلایی پنجم که یک نکته تخصصی و فنی در مورد این نوع سیستم ها به شمار می آید، آن است که داکت اسپیلت های اینورتری قیمت بالاتری نسبت به انواع معمولی آن دارند. با این وجود مصرف برق داکت اسپلیت های اینورتر دار بسیار کمتر از انواع معمولی آن است.

زیرا اینورتر می تواند عملکرد کمپرسور داکت اسپلیت مربوطه را در حالت میانی نیز تنظیم کند و از این طریق مصرف برق سیستم را کاهش دهد. در حالی که کمپرسور داکت اسپلیت های معمولی تنها در دو حالت خاموش و روشن کار می کند و قابل تنظیم روی حالات میانی نمی باشد.

به همین خاطر نیز قیمت بیشتری که هنگام خرید این داکت اسپلیت های اینورتر دار پرداخت می کنید، در سال های آتی از طریق کاهش هزینه های برق مصرفی ساختمان جبران خواهد شد. چرا که به طور معمول مصرف برق داکت اسپلیت های اینورتر دار حدود 20 الی 30 درصد کمتر از سیستم های معمولی داکت اسپلیت می باشد.

نصب داکت اسپلیت

6. نکته ششم آن که در تاسیسات مرکزی داکت اسپیلت، امکان کانال کشی سیستم هوای مطبوع به همه اتاق های آن واحد اداری یا مسکونی وجود دارد و از این طریق امکان بهره مندی از هوای مطبوع و خنک در تابستان و هوای گرم در زمستان برای همه فضا ها به صورت یکنواخت به وجود می آید.

به ویژه اگر از دریچه های داکت اسپیلت متناسب با حجم هوای آپارتمان یا ساختمان خود استفاده کنید. در همین راستا شرکت صنعتی رحمتی توانسته است در طی نیم قرن تجربه کاری خود با تولید انواع دریچه های داکت اسپیلت با کیفیت در طرح ها و مدل های زیبا به پخش هوای یکسان و متناسب ساختمان ها کمک شایانی بنماید.

7. هفتمین نکته طلایی و فنی در مورد داکت اسپلیت آن است که قیمت اولیه خرید این نوع تاسیسات حدود 30 درصد نسبت به قیمت سیستم های تهویه مطبوعی مانند مینی چیلر ها و فن کوئل ها پایین تر است. به همین علت اگر شما یک انبوه ساز مجتمع های مسکونی با تعداد واحد بالا هستید، برای شما به صرفه تر خواهد بود که به منظور تامین تاسیسات سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان خود به جای فن کوئل از داکت اسپیلت استفاده کنید.

8. نکته هشتم در این مورد که شاید بیشتر برای مهندسان ساختمان حائز اهمیت باشد، آن است که ظرفیت تولید هوای سرد و گرم داکت اسپلیت ها بیشتر از کولر های گازی است و در نتیجه آن ها می توانند فضا های بزرگتری را تحت پوشش خود قرار دهند.

بنابراین اگر واحد های ساختمان شما به نسبت مساحت بزرگ تری دارند، توصیه می کنیم که برای سرمایش و گرمایش واحد های آپارتمانی خود به جای اسپیلت یا کولر گازی از سیستم های مرکزی هوای مطبوع داکت اسپیلت استفاده کنید.

9. نهمین نکته در مورد این تجهیزات هوای مطبوع آن است که در سیستم های داکت اسپلیت می توان از طریق کنترل مقدار هوای ورودی به هر اتاق، دمای هوای آن محیط را نیز تنظیم نمود. به این صورت که به جای استفاده از دریچه های ثابت ورودی هوا در هر اتاق یا سالن، از دریچه های موتور دار یا به اصطلاح دریچه های دمپر دار استفاده نمود.

این دمپر ها که در حقیقت نوعی هوابند به شمار می آیند، به یک ترموستات متصل شده اند که با فرمان ترموستات، مقدار باز بودن دریچه یا حجم هوای سرد یا گرم ورودی به هر محیط کنترل می گردد.

در همین زمینه شایان ذکر است که برای مثال یک مجموعه فعالی در این زمینه، مانن شرکت صنعتی رحمتی به عنوان یکی از برترین تولید کنندگان انواع دریچه داکت اسپلیت می تواند در هنگام تجهیز تاسیسات ساختمانی به شما پیشنهادات اقتصادی و با کیفیت تری را ارائه دهد.

دریچه بازدید داکت اسپلیت

10. تا این جای بحث همه نکات پیرامون مزایا و برتری سیستم های داکت اسپلیت بر کولر های گازی و دیگر سیستم های تهویه هوای مطبوع بود. به عنوان دهمین نکته می خواهیم به بیان یک واقعیت در مورد داکت اسپلیت ها بپردازیم که اتفاقاً جزء ویژگی های نه چندان خوشایند این سیستم ها برای خریداران می باشد و آن هزینه های بالای تامین زیر ساخت ها برای سیستم های داکت اسپلیت است.

جالب است بدانید که اولین هزینه تحمیلی سیستم های داکت اسپلیت، هزینه های مربوط به کانال کشی هوا و ساخت دریچه های آن است که این هزینه ها در صورت استفاده از کولر های گازی حذف می شود.

علاوه بر آن معمولاً هزینه های تعمیرات و نگهداری و سرویس تاسیسات داکت اسپلیت بالاتر از هزینه های تعمیر و سرویس کولر های گازی است. با این وجود مزایای رفاه و راحتی تاسیسات داکت اسپلیت و کیفیت هوای مطبوع آن ها به قدری بالاتر از کولر های گازی می باشد که بیشتر سازندگان پروژه های ساختمانی انبوه استفاده از داکت اسپلیت ها را در بنا های خود ترجیح می دهند.

در پایان متذکر می شویم که همواره مشاوره با کارشناسان و متخصصان شرکت های فعال در زمینه تجهیز تاسیسات ساختمانی می تواند دید وسیع تری را برای انتخاب و خرید سیستم های هوای مطبوع به شما دست اندرکاران محترم پروژه های ساخت و ساز بدهد.