ساختمان‌سازی به روش سازه LSF چگونه است؟ - سازه برتر



ساختمان‌سازی به روش سازه LSF چگونه است؟

images_1702110266_6574243a9d40d.png

امروزه در صنعت ساختمان‌سازی نه تنها شیوه ساخت و ساز و مصالح مصرفی آن برای رتبه‌بندی یک سازه استاندارد اهمیت دارد، بلکه سبک‌سازی کلی بنا دارای امتیاز بالایی است. خیلی خلاصه اگر بخواهیم به این مسئله بپردازیم؛ باید گفت: سبک‌سازی بنا یکی از روش‌های مدرن برای استحکام بخشیدن بیشتر به سازه‌ها است. اجرای سازه‌های LSF در زیر مجموعه چنین ساختاری قرار می‌گیرد که در این محتوا بیشتر در خصوص آن توضیح خواهیم داد. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

 

سازه LSF چیست؟

قاب‌های فولادی سبک (LSF)، یک سیستم ساختمانی هستند که بر اساس تیرهای ساخته شده از جنس فولادی گالوانیزه ایجاد می‌گردند. این قاب‌ها با خمش سرد یا پروفیل ورق‌های فولادی نازک ساخته می‌شوند. می‌توان از آن‌ها برای اجرای سقف، کف، دیوار، پانل‌های سقف، عرشه‌ها و مجموعا کل ساختمان استفاده کرد. انواع مختلفی از سیستم‌های LSF وجود دارد که به طور کلی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • قاب‌های باربر:

این قاب‌ها جایگزین پوسته داخلی یک سازه سنتی ساخته شده‌اند و معمولاً حداکثر تا 15 طبقه اجرا می‌گردند.

  • قطعات فولادی:

قطعات فولادی در یک سازه میزبان با اسکلت بتنی یا فولادی نصب می‌شوند. این سیستم‌ها اغلب به عنوان SFS نامیده می‌شوند و بین اعضای قاب میزبان قرار می‌گیرند و روی صفحه سازه ثابت می‌گردند.

images_1702110280_657424483bf40.png

قاب فولادی (LSF) سبک، بهترین نسبت استحکام به وزن را نسبت به سایر مصالح ساختمانی دارد. این نسبت‌های مقاومت به وزن بالا معادل 6 تن فولاد است که عملکردی مشابه با 120 تن بتن دارد و در نتیجه وزن سبک آن، وابسته به شرایط زمین، شالوده محکم‌تری ایجاد می‌کند. همچنین کیفیت پیش‌ساخته این سیستم، زمان نصب بسیار کمتری در محل و مکان نصب را به خود اختصاص می‌دهد و نسبت به روش‌های ساخت و ساز معمولی بسیار سریع‌تر اجرا می‌گردد.

سرعت اجرا در سازه‌های بتنی نسبت به سبک اجرایی‌شان متفاوت است؛ به طور مثال: سرعت اجرای سقف وافل نسبت به دیگر سقف‌های بتنی بیشتر است و از مصالح کمتری نیز بهره می‌گیرد. اما مجموعا سرعتی که در سازه‌های پیش‌ساخته مشاهده می‌شود را در هیچ یک از سازه‌های بتنی نخواهید دید.

 

ویژگی سیستم LSF

برخی از ویژگی‌های اصلی سیستم‌های قاب فولادی سبک عبارتند از:

  • امکان انطباق و سازگاری با شیوه‌های مختلف معماری
  • ساخت و سازی خشک و سبک اما همراه با دوام و ماندگاری بالای سازه‌های فولادی.
  • ساخت ساختمان‌هایی با انرژی بالا، عملکرد صوتی و ایمنی در مواقع زلزله و آتش‌سوزی.
  • صنعتی شدن سیستم، که یکپارچگی سیستم تولید و طراحی را برای کیفیت عالی تضمین می‌کند.
  • سازه‌های فلزی ابتکاری از فولاد سبک که از طریق پروفیل‌ها و کانال‌هایی با فاصله بین 40 تا 60 سانتی‌متر اجرا می‌شوند.
  • انتخاب این روش ساخت و ساز، انتخاب عملکرد و سرعت است، زیرا کل فرآیند، از برنامه‌ریزی کارخانه تا مونتاژ، با سرعت بی‌سابقه‌ای انجام می‌گیرد!

images_1702110301_6574245d866cc.png

یکی از دیگر ویژگی‌های سازه پیش‌ساخته ال اس اف نهایت اجرای دهانه آن است. عموما طول دهانه در ساختمان‌های LSF یک طبقه می‌تواند نهایتا تا 12 متر فاصله اجرا شود، اما در سازه‌های چند طبقه این مقدار به 5.5 تا 6 متر کاهش می‌یابد. این ویژگی در سازه وافل بسیار انعطاف‌پذیرتر است، چراکه کمترین میزان دهانه 8 تا 9 متر و بیشترین آن 14 تا 16 متر است. برای اطلاع بیشتر در خصوص شرایط ساخت و ساز سقف وافل با کارشناسان شرکت بنیتک تماس بگیرید.

 

مزایای اجرای سازه LSF

سازه ال اس اف در حال حاضر یک جایگزین برای اجرای روش‌های سنتی ساخت و ساز بتنی و بنایی است که از نظر پایداری دارای مزایای زیر می‌باشد:

پوشش گالوانیزه:

این سازه به دلیل پوشش گالوانیزه خود از رشد کپک و خوردگی جلوگیری می‌کند. از همین رو نه تنها مقاومت سازه را افزایش می‌دهد بلکه منجر به کیفیت مطلوب هوای داخل خانه می‌شود. این امر به ویژه برای کسانی که از آلرژی یا مشکلات تنفسی رنج می‌برند بسیار مهم است.

بهره‌وری انرژی:

ال اس اف اجازه می‌دهد تا عایق حرارتی به راحتی با عایق ساختمانی ترکیب شود و نیاز به مصرف انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها را کاهش دهد. این امر منجر به کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌گردد.

ردپای کربن کمتر:

تولید و حمل و نقل اجزای ال اس اف در مقایسه با مصالح ساختمانی معمولی مانند بتن، انتشار کربن کمتری ایجاد می‌کند.

ضایعات کمتر مواد:

تولید اجزای ال اس اف در خارج از محل و با دقت بسیار انجام می‌شود که همین امر باعث کاهش اتلاف مواد در طول ساخت و ساز می‌گردد. علاوه‌ بر این، فولاد استفاده شده در سیستم قابل بازیافت است که به کاهش اثرات زیست محیطی کمک می‌کند.

قابلیت استفاده مجدد و بازیافت:

مواد مورد استفاده در سازه ال اس اف، مانند فولاد و عایق، می‌توانند در پایان عمر ساختمان مورد استفاده مجدد یا بازیافت قرار گیرند، که اثرات زیست محیطی را کاهش داده و به اقتصاد دایره‌ای کمک می‌کند.

برای خرید پروفیل‌های LSF باید مشخصات ابعادی و ضخامتی مقاطع مورد نظر خود را به همراه کات لیست مربوطه که در آن طول شاخه‌ها مشخص است تهیه کنید و جهت خرید آن به فروشنده‌های مربوطه ارجاع دهید. برای خرید قالب وافل می‌توانید به سایت شرکت معتبر بنیتک مراجعه فرمایید.

بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان:

سیستم ال اس اف امکان نصب کارآمد سیستم‌های تهویه، بهبود کیفیت هوای داخل و فراهم کردن محیط سالم‌تری را برای صاحبان خانه فراهم می‌کند.

 

مقایسه اجرای سازه LSF نسبت به سازه سنتی

در قسمت بالا به صورت مختصر به تفاوت بین اجرای سنتی و سازه پیش‌ساخته LSF پرداخته‌ایم که در این قسمت می‌خواهیم با جزئیات بیش‌تر آن را بیان کنیم. تفاوت اجرای سازه‌های سنتی با سازه LSF در موارد زیر قابل تقسیم‌بندی است:

وزن:

فولاد مورد استفاده در ساختار LSF نسبت به سایر مصالح ساختمانی سبک وزن‌تر است. همین ویژگی حمل و نقل و مونتاژ این سازه را در محل ساخت آسان‌تر می‌کند.

سرعت ساخت:

پیش‌ساخته بودن سازه ال اس اف موجب سرعت بالای آن در مونتاژ و اجرای آن در محل ساخت و ساز می‌شود. در نتیجه زمان ساخت آن نسبت به روش‌های سنتی کمتر است.

images_1702110332_6574247cb9d36.png

استحکام و دوام:

فولاد مورد استفاده در سازه LSF یک ماده قوی است که می‌تواند بارهای ساختاری قابل توجهی را تحمل کند و در برابر شرایط نامساعد جوی مقاومت نماید. در نتیجه ساختمان‌هایی با دوام و عمر طولانی‌تری نسبت به سازه‌های سنتی ایجاد می‌کنند.

انعطاف‌پذیری معماری:

انعطاف‌پذیری طراحی سازه LSF بیشتر از سازه سنتی است و پیکربندی‌های مختلف و انطباق‌های معماری در آن امکان پذیر است. با اجرای سیستم ال اس اف می‌توان فضا‌های باز، دهانه‌های وسیع و فرم‌های معماری متنوعی را اجرا کرد.

نیاز به نیروی کار کمتر:

LSF به دلیل مونتاژ سریع و استفاده از قطعات پیش‌ساخته نسبت به روش‌های سنتی به نیروی کار کمتری نیاز دارد.

 

جمع‌بندی

ساخت اسکلت فولادی سبک یک روش ساخت و ساز مدرن است که مزایای بی‌شماری نسبت به روش‌های ساخت و ساز سنتی دارد. استفاده از قاب‌ها و پانل‌های فولادی منجر به فرآیند ساخت سریع و آسان و همچنین راه حلی مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست می‌شود. این سازه سبک با تطبیق پذیری و طیف وسیعی از اجزای خود، یک انتخاب ایده آل برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی، از خانه‌های مسکونی گرفته تا ساختمان‌های تجاری و صنعتی است.